Vriendschap abrupt over

18-02-2024 02:27 97 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onlangs samen met een close vriendin naar een eenmalig speciaal feest geweest van een gezamelijke kennis waar we lang naar hadden uitgekeken.
Voorpret was al erg leuk.

Na iets van een uur gaf mijn vriendin aan dat we ook konden vertrekken naar een ander feest waar het in haar ogen leuker was terwijl ik me inmiddels kostelijk vermaakte op de dansvloer.

Meestal is het omgekeerd en is zij degene die veel danst en ook bij het krieken van de dag pas huiswaarts wil.

Nu was de muziek niet haar stijl en vond ze het publiek niet zo net als de mannen die er rond liepen.

Het was voor ons ook de 1e keer samen in een andere stijl ipv feestjes op de gebruikelijk smaak van vooral mijn vriendin.
Ik zeg vooral omdat het mij niet zoveel uitmaakt en het gezellig vind en ook al denk ik wel eens van wat een muziek, ach boeien we hebben het leuk, vriendin vermaakt zich, ik vind het prima, lachen en gezellig.

Uiteindelijk zei mijn vriendin dat ze naar huis wilde, veel vroeger dan zij normaal altijd weg wil.
Er zou nog van alles plaatsvinden op het feest zoals een show.

Ik zei van aaah laten we nog blijven maar ze was zeer stellig want ze reed ook daarbij.
Ik was aardig aangeschoten en zei dat ik wel zou blijven maar wist met mijn beschonken hoofd niet hoe ik dan naar huis zou gaan.
Vriendin is weg gegaan en hebben elkaar een knuffel gegeven maar voelde me best wat overdonderd.

Heb uiteindelijk geld geleend voor een taxi, duur maar goed.

De volgende dag kreeg ik een boos bericht van mijn vriendin dat ze het geen stijl vond dat ik teveel had gedronken en een paar trekjes van een joint had genomen wat een paar keer per jaar kan voorkomen.
Ze vond mijn gedrag zeer negatief en moest haar eigen grenzen stellen om zichzelf te kunnen zijn en groeien in haar zijn.

Dacht bel haar liever op om dit te bespreken want dit heb ik nog nooit meegemaakt maar na een paar belpogingen nam ze gewoon niet op.

Uiteraard diep nagedacht waarom ze zo boos was en mezelf flink onder de loep genomen.
En nee het was niet de eerste keer dat ze me een halve joint zag roken maar dat was eerder wel op 'haar' feestjes gebeurt waar ze nooit wat van had gezegd.
En ja heb haar ook wel vaker flink aangeschoten gezien.
En nee ik flirt niet, ben niet op mannenjacht heb een vaste vriend dus gedraag mij niet als een slettebak en al doet iemand dat wel ook prima.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ze geen potentiële flirts in combinatie met de daarbij horende muziek zag en dat ze mij wel voor het eerst op mijn muziek heerlijk zag losgaan op de dansvloer.
Ze wist dat het mijn muziek ook was.
Kreeg hier en daar wat meer aandacht misschien maar dat weet ik niet zeker.

De volgende dag appte ze en werd lullig beschuldigd en betutteld en zei daarop hoe raar ik het vond dat ze me alleen daar liet.
Tja de vriendinnencode en de manier van aanspreken benoemd en dit niet prettig vond.
Nu zijn we niet meer on speaking terms en komen er dus niet uit.

Het gaat mij vooral om de manier waarop ze me aansprak.

We kennen elkaar al lang en weet dat zij ook wel regelmatig in de clinch kan raken met vriendinnen en andere personen en dacht nog niet lang voor dit gebeurde of ons dit ook zou overkomen.

Ben er behoorlijk verdrietig, boos en verbaasd over geweest.

Vinden jullie dat ik iets anders of beter had kunnen doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach. Ik vind het van beide kanten bezien allemaal nogal futiel. Maar ik begrijp wel dat als samen uit, samen thuis jullie credo is, dat ze het niet tof vond dat je per se wilde blijven. Zij kan natuurlijk gewoon gaan, en dat heeft ze ook gedaan, maar dat heeft wel iets lulligs. Zij had het niet naar haar zin en jij walste daar overheen. Je dwong haar in de positie om jou achter te laten, wat vast lullig heeft gevoeld voor haar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind er niet zoveel van. Als een jarenlange vriendschap knapt op een avond zoals deze, was de vriendschap eigenlijk al op.

Wat me wel opvalt; jij verwijt haar nu dat ze je alleen heeft gelaten nu. Dat vind ik echt belachelijk. Jij wilde blijven, zij wilde gaan. Jullle zijn beiden verantwoordelijk voor je eigen keuzes.

Je klinkt aanvallend in je verslag. Je kunt ook kwetsbaar er van balen dat het zo gelopen is.

Wil je de vriendschap terug of wil je gelijk krijgen?
Everything is fluid
Waarom ging je niet met haar mee naar een andere tent als het je toch niet uitmaakt en het altijd gezellig vindt ongeacht de muziek?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het nogal heftig van beide kanten. Jij wilde per sé blijven, maar verwijt haar daarna dat ze je alleen heeft gelaten, terwijl je probleemloos thuis bent gekomen.
Zij appt jou met betuttelende woorden. Jij vindt kennelijk dat zij jou nu ook wat moet gunnen, terwijl je ook zegt het op haar feesten altijd leuk te hebben gehad. Volgens mij zitten jullie beiden vol verwachtingen naar elkaar en is dat nu geklapt.
Als iemand echt een goede vriendin is zou ik denken, ok dit werkte niet, maar andere dingen wel. Doe jij deze feestjes met een ander en ga jij met haar naar die andere feesten. Maar als jij vindt dat zij ook met jou mee moet, dan wringt er kennelijk iets. Wees daar dan voor jezelf eerlijk over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Cauvechront schreef:
18-02-2024 08:14
Ik vind er niet zoveel van. Als een jarenlange vriendschap knapt op een avond zoals deze, was de vriendschap eigenlijk al op.

Wat me wel opvalt; jij verwijt haar nu dat ze je alleen heeft gelaten nu. Dat vind ik echt belachelijk. Jij wilde blijven, zij wilde gaan. Jullle zijn beiden verantwoordelijk voor je eigen keuzes.

Je klinkt aanvallend in je verslag. Je kunt ook kwetsbaar er van balen dat het zo gelopen is.

Wil je de vriendschap terug of wil je gelijk krijgen?
Ik lees niet dat ze de vriendin verwijt dat ze haar alleen heeft gelaten. Mocht dat wel het geval zijn, dan is dat in mijn ogen sowieso onterecht, want vriendin rijdt en vriendin wil naar huis. Dat de taxi duur was, duidt wel een beetje op een verwijt, maar daar heeft to natuurlijk honderd procent zelf voor gekozen.

Ik lees tussen de regels door wel wat andere verwijten. To heeft het erg naar haar zin, terwijl meestal de vriendin de light of the party is, althans dat filter ik eruit. Nu heeft to het een keer lekker naar haar zin en nu wil vriendin ineens veel vroeger naar huis dan normaal. Alsof ze het niet kan hebben dat to lekker aan het dansen is en het naar haar zin heeft?
Dat wordt allemaal ook niet letterlijk geschreven, maar dit is de ondertoon die ik eruit meen te halen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar is de vriendschap nu ook echt over? Hoe lang geleden is dit gebeurd?
Jufjoke schreef:
18-02-2024 08:23
Ik lees niet dat ze de vriendin verwijt dat ze haar alleen heeft gelaten. Mocht dat wel het geval zijn, dan is dat in mijn ogen sowieso onterecht, want vriendin rijdt en vriendin wil naar huis. Dat de taxi duur was, duidt wel een beetje op een verwijt, maar daar heeft to natuurlijk honderd procent zelf voor gekozen.

Ik lees tussen de regels door wel wat andere verwijten. To heeft het erg naar haar zin, terwijl meestal de vriendin de light of the party is, althans dat filter ik eruit. Nu heeft to het een keer lekker naar haar zin en nu wil vriendin ineens veel vroeger naar huis dan normaal. Alsof ze het niet kan hebben dat to lekker aan het dansen is en het naar haar zin heeft?
Dat wordt allemaal ook niet letterlijk geschreven, maar dit is de ondertoon die ik eruit meen te halen.
Zo lees ik het ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat jammer dat de avond zo is gelopen.

Je zegt in de OP dat die vriendin ook regelmatig in de clinch komt met anderen. Hoe gaat dat? Is het contact dan definitief over?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
18-02-2024 08:23
Ik lees niet dat ze de vriendin verwijt dat ze haar alleen heeft gelaten.
Uit de OP: De volgende dag appte ze en werd lullig beschuldigd en betutteld en zei daarop hoe raar ik het vond dat ze me alleen daar liet.

Ik zou ook wel klaar zijn hoor. Ik lees verder verkapte jaloezie, onderlinge concurrentie en andere verwijten. Ik hoef zo’n soort vriendschap ook niet.
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees de ondertoon ook, want jij moest een taxi betalen. Anders is het niet zo relevant. Als je geen taxi kosten wilde maken, dan had je mee moeten gaan met de auto.

Als je vriendschap hieral op knapt. Wat ik schadelijker vind, is dat je de dag daarna elkaar allemaal verwijten maakt?

Waar is dat voor nodig? Ik ben ook wel vaker weg geweest met vriendinnen, en dat ik het feestje niks vond of dat ik het feestje wel leuk vond en mijn gezelschap niet. Dan is het overleggen. Ga je mee of blijf je? Even goede vrienden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Cauvechront schreef:
18-02-2024 08:32
Uit de OP: De volgende dag appte ze en werd lullig beschuldigd en betutteld en zei daarop hoe raar ik het vond dat ze me alleen daar liet.

Ik zou ook wel klaar zijn hoor. Ik lees verder verkapte jaloezie, onderlinge concurrentie en andere verwijten. Ik hoef zo’n soort vriendschap ook niet.
Oh ja, je hebt gelijk.
Compleet onterecht: ze had gewoon mee naar huis of ergens anders naartoe kunnen gaan. Vriendin was de chauffeur, dus daar heb je je dan aan te conformeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze liet je niet alleen, jij besloot om daar te blijven. Is wel een verschil.
Vanaf eind juli worden er weer egeltjes geboren, zorg voor een schuilplekje in je tuin, en een klein en laag bakje water. Nooit melk. Dank je wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe sta jij normaal op feestjes? Ook dansend of niet? Lijkt wel of ze het niet kon hebben dat jij een keer een leuke tijd hebt en zij wat minder ofzo.
Hebben jullie het al besproken samen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het voelt alsof die eerdere feestjes je al dwars zaten. Ik vermaak me altijd als vriendin het maar leuk vindt. Was dit echt diep van binnen altijd zo of vond je het toch vaker wel jammer dat het niet jouw muziek/jouw soort feestje was.
Dit is denk ik iets wat bij de basis van de vriendschap hoort. Pas jij je altijd aan in alles wat vriendin wil? En is het feit dat je dit nu niet gedaan hebt iets wat gevoel van frustratie oplevert bij beiden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
18-02-2024 08:34
Oh ja, je hebt gelijk.
Compleet onterecht: ze had gewoon mee naar huis of ergens anders naartoe kunnen gaan. Vriendin was de chauffeur, dus daar heb je je dan aan te conformeren.
Dat stond ik me net ook te bedenken. Als vriendin chauffeur was en dus nuchter moest blijven, TO dronken was en nog een beetje blowde, terwijl vriendin haar draai niet kon vinden op het feestje en TO steeds onbereikbaarder werd door alcohol en THC… ik snap wel dat ze weg wilde.

De insinuaties dat vriendin boos zou zijn dat ze niet genoeg mannelijke aandacht kreeg etc, slaan mijns inziens ook nergens op.

Beetje zelfreflectie zou geen kwaad kunnen. En een beetje begrip voor vriendin ook niet. Daar zou TO moeten beginnen.
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren Quote
.
cauvechront wijzigde dit bericht op 18-02-2024 09:04
Reden: Dubbel
99.74% gewijzigd
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus jullie gingen samen naar het feest, vriendin vond het niet zo leuk maar dat interesseerde jou totaal niet, met je dronken kop was je niet mee te krijgen toen ze naar huis wilde en je doet nog lullig over de taxi en haar muzieksmaak op de koop toe. Ik snap dat die vriendin het wel klaar vindt.
Alle reacties Link kopieren Quote
xynix schreef:
18-02-2024 08:57
Dus jullie gingen samen naar het feest, vriendin vond het niet zo leuk maar dat interesseerde jou totaal niet, met je dronken kop was je niet mee te krijgen toen ze naar huis wilde en je doet nog lullig over de taxi en haar muzieksmaak op de koop toe. Ik snap dat die vriendin het wel klaar vindt.
Ik snap dat die vriendin hier boos over is. Maar een vriendschap die al jaren goed is direct beëindigen?
Frustratie van TO: ik doe dit altijd voor jou en jij niet eens een keer voor mij? Dit proef ik door alle extra opmerkingen over mannelijke aandacht etc. Hoop onderliggende frustratie.

Reden voor een open en eerlijk gesprek lijkt me, ipv het direct afbreken van een vriendschap. Kan me niet voorstellen dat je dat wil als je vriendschap echt altijd goed was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gerbera88 schreef:
18-02-2024 09:11
Ik snap dat die vriendin hier boos over is. Maar een vriendschap die al jaren goed is direct beëindigen?
Frustratie van TO: ik doe dit altijd voor jou en jij niet eens een keer voor mij? Dit proef ik door alle extra opmerkingen over mannelijke aandacht etc. Hoop onderliggende frustratie.
Ja die proef ik ook. Maar ook een heel verdedigende manier van zogenaamd ‘uitpraten’ van TO: niet luisteren naar vriendin maar meteen eroverheen wat vriendin fout gedaan geeft. En in de openingspost heel veel aannames over vriendin en weinig refelectie op eigen gedrag.

Dronken mensen zijn niet zo gezellig als je zelf nuchter bent. Maar daar kan het natuurlijk niet aan liggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees er ook uit dat het op andere feestjes altijd om vriendin draait en nu het een keer omgekeerd is wil vriendin ineens naar huis. Of eigenlijk, naar een ander feest waar alles weer wel om haar draait.

Logisch dat dat een keer klapt. Ik zou heel goed nadenken over wat de vriendschap met haar nog inhoudt en wat het jou precies brengt.

Ooit had ik ook een vriendin die het alleen naar haar zin had als het over haar ging. Ook buiten de feestjes. Ik besefte veel te laat dat ik al jaren niets meer uit die vriendschap haalde. Zonde van de tijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
xynix schreef:
18-02-2024 09:18
Ja die proef ik ook. Maar ook een heel verdedigende manier van zogenaamd ‘uitpraten’ van TO: niet luisteren naar vriendin maar meteen eroverheen wat vriendin fout gedaan geeft. En in de openingspost heel veel aannames over vriendin en weinig refelectie op eigen gedrag.

Dronken mensen zijn niet zo gezellig als je zelf nuchter bent. Maar daar kan het natuurlijk niet aan liggen.
Zeker waar! Vaak is de combinatie nuchter/dronken al een enorme bron van frustratie zonder alles wat er al speelt.

Nadenken over de basis van de vriendschap met de nodige zelfreflectie lijkt me dan belang. Wat is de basis van mijn reactie op de situatie, wat is de reden dat ik zo reageer, dat ik me nu zo enorm gekwetst voel?
Zonder je eigen frustraties nu enkel af te reageren door het zo negatief mogelijk wegzetten van je vriendin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach, vriendin wilde niet naar huis maar naar een ander feestje. Dus dat to dronken was, dat was het probleem niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees in je OP eigenlijk alleen maar hoe "makkelijk" jij altijd bent en eigenlijk sneren naar je vriendin.
Ik weet niet wat de reden is waarom ze weg wilde en de redenen die je aandraagt is alleen maar speculeren en zelf een beetje bijzonder. (Ik kreeg misschien wat meer aandacht enz). Misschien wilde ze je juist beschermen omdat je donken en stoned was.
Feit is dat ze graag naar huis wilde en jij hebt gezegd dat je bleef en zelfs boos bent dat ze je heeft achtergelaten.
Wij zeggen altijd samen uit, samen thuis. Als 1 van de vrienden echt graag naar huis wil dan gaan we. Dat je uiteindelijk met de taxi naar huis moest is je eigen keuze je had ook met haar mee kunnen rijden.
Je schrijft dat ze met meer vriedinnen ruzie heeft maar jullie zijn al echt al jaren beste vriendinnen dus blijkbaar is ze echt wel oke.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nanouk schreef:
18-02-2024 09:46
Ik lees in je OP eigenlijk alleen maar hoe "makkelijk" jij altijd bent en eigenlijk sneren naar je vriendin.
Ik weet niet wat de reden is waarom ze weg wilde en de redenen die je aandraagt is alleen maar speculeren en zelf een beetje bijzonder. (Ik kreeg misschien wat meer aandacht enz). Misschien wilde ze je juist beschermen omdat je donken en stoned was.
Feit is dat ze graag naar huis wilde en jij hebt gezegd dat je bleef en zelfs boos bent dat ze je heeft achtergelaten.
Wij zeggen altijd samen uit, samen thuis. Als 1 van de vrienden echt graag naar huis wil dan gaan we. Dat je uiteindelijk met de taxi naar huis moest is je eigen keuze je had ook met haar mee kunnen rijden.
Je schrijft dat ze met meer vriedinnen ruzie heeft maar jullie zijn al echt al jaren beste vriendinnen dus blijkbaar is ze echt wel oke.
Vriendin wilde naar een ander feestje, niet naar huis.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven