Vrijgezellenfeest: gaan of niet?

12-02-2020 12:31 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay dames (en een enkele heer),
Mijn partner heeft al sinds zijn middelbare schooltijd een vaste vriendengroep. Inmiddels hebben deze vrienden ook allemaal vriendinnen en doen wij als vrouwen een paar keer per jaar wat gezelligs met elkaar, zoals sint vieren, etentje of naar een feestje. Ik zie deze "groep" niet echt als mijn vriendinnen maar gewoon wat kennisen om het af en toe gezellig mee te hebben.

Nu gaat er dus een stel trouwen en zijn wij de hele dag uitgenodigd op de bruiloft. Van de week een uitnodiging voor het vrijgezellenfeest van de dame in kwestie. Dit zal van 12.00 - 03.00 uur zijn en €150,- kosten (vind ik best lang en duur). Ik twijfel zo of ik moet gaan.. Ik spreek haar nooit buiten de "groep" en heb ook niet echt veel met haar. Stel dat ik ooit zou gaan trouwen dan zal ik haar ook niet op mijn vrijgezellenfeest willen..

Maarja.. We zijn wel de hele dag uitgenodigd op hun dag.. De genodigden zijn ook alleen die vrouwen uit de "groep", verder heeft zij geen vriendinnen.

Het voelt lullig om niet te gaan maar ook niet fijn om wel te gaan..

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Liefs, Drakestina
Ik vind het best aso om zonder overleg een feest van 150 euro de man te plannen.

Lijkt me dat je dan prima kunt afzeggen om 'een of andere reden'. Plan een saunabezoek met je moeder ofzo, en zeg dat die al maanden staat.
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk voelen veel mensen het wel als een verplichting.
viva-amber schreef:
12-02-2020 12:49
Er is toch geen verplichting om tot 3 uur in de nacht te blijven?

Als je met de hele groep een uur in een taxibusje gaat is het een eind lopen als je eerder weg wilt.
Alle reacties Link kopieren
Drakestina schreef:
12-02-2020 13:16
Gewoon gezellig om af en toe een avondje wat gezelligs mee te doen met de hele groep.
Klinkt best als vriendinnen ipv kennissen. Snap wel dat zij dit zo ziet. Jullie zijn waarschijnlijk ook daarom voor de hele dag uitgenodigd, als vrienden.

Ik had ooit iemand die ik zag als vriendin. Zij mij blijkbaar niet. Ik kreeg een babyshower en zij werd ook uitgenodigd omdat ik dacht dat we vrienden waren. Kreeg ik een app: ik kom niet want ik vind dat iets voor vrienden en wij zijn kennissen.
Bam oh oke. Kwam wel aan hoor kan je vertellen. Maar nu zijn we niet eens meer kennissen.

Ik zou dus, als je niet wilt gaan, je er met een smoesje af doen. Eerlijk zeggen dat je vindt dat je geen vrienden bent kan je best deze "vriendengroep" kosten.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan en 150 euro voor een vrijgezellenfeest vind ik persoonlijk geen hoog bedrag. Maak er gewoon een leuke dag van.
Alle reacties Link kopieren
RavenclawLady schreef:
12-02-2020 13:46
Klinkt best als vriendinnen ipv kennissen. Snap wel dat zij dit zo ziet. Jullie zijn waarschijnlijk ook daarom voor de hele dag uitgenodigd, als vrienden.

Ik had ooit iemand die ik zag als vriendin. Zij mij blijkbaar niet. Ik kreeg een babyshower en zij werd ook uitgenodigd omdat ik dacht dat we vrienden waren. Kreeg ik een app: ik kom niet want ik vind dat iets voor vrienden en wij zijn kennissen.
Bam oh oke. Kwam wel aan hoor kan je vertellen. Maar nu zijn we niet eens meer kennissen.


Ik zou dus, als je niet wilt gaan, je er met een smoesje af doen. Eerlijk zeggen dat je vindt dat je geen vrienden bent kan je best deze "vriendengroep" kosten.
Wow, wat bot zeg!
Alle reacties Link kopieren
Het hangt een beetje van de omstandigheden af maar het is natuurlijk best veel geld. Ik zou waarschijnlijk wel gaan als ik er niet speciaal vrij voor moest nemen en als de prijs redelijk was. Maar 150 euro om een dag door te brengen met mensen waar je geen speciale band mee hebt is natuurlijk wel een investering. Ik vind dit soort dingen altijd best gezellig maar bij een vage kennis ben ik ook wel eens afgehaakt voor een vrijgezellenfeest of andere gelegenheid. Gewoon omdat ik niet dacht dat mijn aanwezigheid nou heel veel zou toevoegen voor zowel het feestvarken als voor mij zelf. Als ik denk dat iemand mij enorm zou missen en het heel belangrijk zou vinden dat ik kom dan zou ik wel gaan.
Ik zou niet gaan. Ik vind echt veel geld en het gaat niet om iemand die heel speciaal is voor jou.


Nu heb ik heb helemaal niks met vrijgezellenfeestjes, en zeer beperkt budget en die bruiloft zal ook geld kosten, al was het voor een kado/envelop/vervoer/kleding, noem maar wat op...


Nee, is ook een antwoord. Echt hoor. Breng het niet te onvriendelijk maar je mag prima aangeven dat je niet komt/meedoet ect.

En anders, als je ech echt echt denkt dat nee niet kan.. alleen eten ofzo.
Verzin een smoes, haak even aan bij de laatste activiteit of eten en ga weer. Meld dit wel netjes op tijd , dus nu meteen.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 12-02-2020 22:34
48.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit soort feestjes in het verleden aan mij voorbij laten gaan. Het is absurd veel geld. Heb niet het gevoel dat ik iets belangrijks gemist heb.
Alle reacties Link kopieren
Als je er niks bij voelt zou ik gewoon netjes afzeggen.

In mijn leven heb ik maar één vrijgezellenfeest meegemaakt, van mijn broer én schoonzus (die hadden een gecombineerd vrijgezellenfeest). De kosten waren prima te doen, de groep mensen was prima te behappen (de zussen en aanhang en wat gezamenlijke vrienden van het bruidspaar) en het waren leuke activiteiten.

Ik zou niet bij een enkele activiteit aanhaken, maar dat is mijn mening.
Alle reacties Link kopieren
RavenclawLady schreef:
12-02-2020 13:46
Kreeg ik een app: ik kom niet want ik vind dat iets voor vrienden en wij zijn kennissen.
Bam oh oke. Kwam wel aan hoor kan je vertellen. Maar nu zijn we niet eens meer kennissen.
Naast dat ik het erg bot vind: melden dat je niet op een vrijgezellenfeest of babyshower komt, doe je toch bij de mensen die het organiseren en niet bij de aankomende bruid/moeder, aangezien het voor haar een verrassing moet zijn en zij de mensen niet persoonlijk heeft uitgenodigd?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Gewoon gaan, dat doe je uit respect voor je vriend. Maak er geen gedoe van...
Alle reacties Link kopieren
Het scheelt natuurlijk ook hoe vaak je dit soort gelegenheden hebt . Als je 6 bruiloften plus vrijgezellenfeesten per jaar hebt dan is het heel anders dan als je er 1 per 2 jaar hebt. In dat laatste geval is het iets makkelijker om gewoon te gaan en het te betalen. In het eerste geval is het een behoorlijke kostenpost en dan zal je waarschijnlijk eerder gaan shiften.
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
12-02-2020 13:00
Eigenlijk best sneu. Ze denkt waarschijnlijk dat je een goede vriendin bent en daarom hebben ze jullie ook als daggasten uitgenodigd.
Wat gaat hun dat kosten?

Misschien open en eerlijk zijn, dat je haar leuk vindt als kennis voor erbij, maar dat je je niet zo dichtbij voelt staan om een complete dag mee te gaan feesten. Niet op het vrijgezellenfeest en ook niet op de bruiloft.
En dan aan jouw vriend laten of hij wel heel die dag wil gaan.
Niet zo raar toch dat zij ook voor de hele dag is uitgenodigd? Die mannen zijn wel goede vrienden, vind ik het wel logisch dat zij ook wordt uitgenodigd. Zo heb ik ook diverse bruiloften gehad. Van vrienden van mn man. Ook wel voor de hele dag.
Dat ze voor het vrijgezellenfeest is uitgenodigd, tja, dat is vast niet om dat ze zo'n goede vriendin is, maar vaak wel de gewoonte om de vrouwelijke daggasten uit te nodigen. Heb ook wel eens een vrijgezellenfeest gehad van de vriendin van een vriend van mn man. Zelfde dus als TO. wel gegaan,maar had ook niet heel veel zin. Ben introvert en als je dan met allemaal vrouwen zit die je amper kent..

Lastig TO. 2 opties: zeggen dat je verhinderd bent (Ok, of eerlijk zeggen) of toch gewoon gaan. Wie weet wordt het hartstikke gezellig en hou je er nieuwe vriendschappen aan over.
Valia_1 schreef:
12-02-2020 14:44
Het scheelt natuurlijk ook hoe vaak je dit soort gelegenheden hebt . Als je 6 bruiloften plus vrijgezellenfeesten per jaar hebt dan is het heel anders dan als je er 1 per 2 jaar hebt. In dat laatste geval is het iets makkelijker om gewoon te gaan en het te betalen. In het eerste geval is het een behoorlijke kostenpost en dan zal je waarschijnlijk eerder gaan shiften.

Ik vind het in het tweede geval ook nogal een kostenpost. Zo niet nodig om zo'n dure vrijgezellenfeest te hebben. En als je dat toch graag wilt, dan overleg je van tevoren met de genodigden, of zij het eens zijn met het bedrag.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
12-02-2020 14:51
Ik vind het in het tweede geval ook nogal een kostenpost. Zo niet nodig om zo'n dure vrijgezellenfeest te hebben. En als je dat toch graag wilt, dan overleg je van tevoren met de genodigden, of zij het eens zijn met het bedrag.
Ja precies, ik vind 150 euro ook veel geld. Niet onoverkomelijk veel, maar wel te veel om uit te geven aan iets waar ik alleen maar naartoe ga omdat het als sociaal wenselijk wordt gezien dat ik mijn neus laat zien.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
12-02-2020 13:26
Als ze alleen alle meiden van de groep uitnodigt, dan hoor jij daar dus bij. Bovendien ben je daggast op de bruiloft.
Dan denk ik dat verwacht wordt dat je erbij bent. Ik zou gaan, mits je het kan betalen natuurlijk.
Ze is vooral daggast omdat haar vriend en de bruidegom al lang vrienden zijn. En ja, de vriendin van nodig je dan ook uit als daggast. Wat mij betreft geen reden om naar het vrijgezellenfeest te gaan. Of in ieder geval, waar mogelijk, een gedeelte te skippen.
Niq schreef:
12-02-2020 13:00
Eigenlijk best sneu. Ze denkt waarschijnlijk dat je een goede vriendin bent en daarom hebben ze jullie ook als daggasten uitgenodigd.
Wat gaat hun dat kosten?
Nah. Haar partner en TO's partner zijn goede vrienden. Daarom zijn ze daggasten.

En wat hen kost maakt verders niet uit he? Zij gaan trouwen dus kost het hen geld.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 12-02-2020 15:14
36.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
12-02-2020 14:20
Naast dat ik het erg bot vind: melden dat je niet op een vrijgezellenfeest of babyshower komt, doe je toch bij de mensen die het organiseren en niet bij de aankomende bruid/moeder, aangezien het voor haar een verrassing moet zijn en zij de mensen niet persoonlijk heeft uitgenodigd?
Het was voor mij geen verrassing omdat ze wilden weten wie ik erbij zou willen. Vriendin die het regelde vertelde alleen dat deze persoon niks had gezegd en direct uit de groep was gegaan. Zij dacht nog per ongeluk dus had ze haar nog een keer toegevoegd. Toen was ze weer zonder iets te zeggen eruit gegaan.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
12-02-2020 13:37
Ik vind het best aso om zonder overleg een feest van 150 euro de man te plannen.

Lijkt me dat je dan prima kunt afzeggen om 'een of andere reden'. Plan een saunabezoek met je moeder ofzo, en zeg dat die al maanden staat.
Ja dat vind ik dus ook.
Heel vroeger toen onze vrienden gingen trouwen werd er met de hele groep overlegd over de invulling van de dag en de kosten.
Bij latere huwelijken werd er gewoon een mail gestuurd met de opdracht even €120 of meer over te maken voor de vrijgezellendag van Pietje en hoe laat je ergens moest zijn. Nu werd ik voor de ene vrijgezellendag niet uitgenodigd gelukkig en de andere was wel voor een dierbare vriendin en met een gezellige groep dus ik ben gegaan.

In dit geval zou ik denk ik niet gaan. Zou alleen even niet weten hoe dat tactisch te vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Saartje70 schreef:
12-02-2020 14:37
Gewoon gaan, dat doe je uit respect voor je vriend. Maak er geen gedoe van...
Mwoa... Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Als de bruid een goede vriendin van je is, heb je er waarschijnlijk met alle liefde € 150,00 voor een vrijgezellenfeest voor over, naast de kosten voor je kleding op de bruiloft zelf en ook nog eens een bijdrage voor een cadeau.
Als de bruid meer een kennis van je is, ligt het toch wat anders. Ik vind het een best bedrag eigenlijk. En ja, ik zou dat echt wel over hebben voor iemand die ik een goede vriendin noem, maar toch wat minder voor iemand die voor mij als kennis voelt.
Je moet niet vergeten dat de vriend dit bedrag waarschijnlijk ook nog eens kwijt is voor het vrijgezellenfeest van de bruidegom....
Alle reacties Link kopieren
Saartje70 schreef:
12-02-2020 14:37
Gewoon gaan, dat doe je uit respect voor je vriend. Maak er geen gedoe van...
Wat een onzin uit respect voor je vriend. Ze gaat toch ook al de hele dag mee naar de bruiloft.
Ik ga er vanuit dat er verschillende activiteiten zijn tijdens zo'n dag.

Ik zou lekker aanschuiven tijdens het eten(tje), alleen dat dus ook betalen en daarna weer afzwaaien.

Ben je toch geweest en maar niet uren lang dat gedweil met mensen die je alleen als kennissen ziet.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
12-02-2020 15:23
Wat een onzin uit respect voor je vriend. Ze gaat toch ook al de hele dag mee naar de bruiloft.
Eens. Ik vind dit nou weer typisch zo'n voorbeeld van wat in dat andere (achteraf nep-)topic ook werd aangehaald, de verplichting die je blijkbaar in de ogen van sommige mensen hebt om volledig mee te draaien in zo'n vriendengroep van je partner. Hij is in eerste instantie vrienden met die mensen, zij heeft haar eigen vriendinnen, en blijkbaar vindt ze het prima om af en toe eens mee te gaan, maar het zou lekker worden als je nooit meer nee mag zeggen omdat het nou eenmaal de vrienden van je vriend zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zou ook geen Sinterklaas gaan vieren met mijn kennissen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven