Wanneer is het genoeg?

06-04-2019 12:42 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet zo goed of ik dit bij relaties of bij werk moest zetten omdat het betrekking heeft op beide.

We zijn nu 18 jaar samen waarvan 14 getrouwd en ik hou echt heel veel van mijn man maar zo'n 5 jaar geleden is hij een eigen bedrijf begonnen. Hij heeft het heel druk en werkt 7 dagen per week maar verdient haast niks omdat hij altijd iedereen te vriend wil houden. Zoveel korting geeft dat we er soms zelfs geld op inleveren. In de eerste jaren maakte hij vaak rond de 5 duizend euro winst maar dit jaar heeft hij al bijna 10 duizend euro verlies gemaakt.

Ik werk me een slag in de rondte om alles te kunnen betalen, zo'n 80 tot 90 uur per week in meerdere banen. En ik weet niet hoe lang ik dit nog kan. Regelmatig krijg ik het verwijt dat ik niks voor hem over heb en niks voor hem doe, ik heb echter in het verleden een poosje mijn werk opgegeven om heb volle weken te helpen maar daar gingen we financieel aan ten onder met schulden die zich maar bleven opstapelen.

Op dit moment kan ik ons precies onderhouden maar we moeten wel op het geld letten, helaas is dat niet zijn sterkste punt, als hij naar de winkel gaat dan weet ik al dat het boodschappenbudget van 1 week er bijna in 1 dag doorheen gaat. Ook zegt hij regelmatig dat ik meer leuke dingen voor mezelf moet doen maar dat gaat niet op deze manier.

Als klap op de vuurpijl moeten we ook nog eens verhuizen, maar in plaats van dat hij ermee akkoord gaat om kleiner en goedkoper te gaan wonen zit hij naar woningen te kijken die ik onmogelijk kan betalen en als ik dan iets laat zien wat ik heb gevonden word hij boos en zegt hij dat hij dan nooit meer thuis komt.

Onlangs heeft hij zelfs gezegd dat hij niet uit elkaar wil maar dat het wel makkelijker zou zijn voor hem zeker financieel. Dan vraag ik me af beseft hij wel dat als hij weg gaat hij in zijn kantoor kan gaan slapen en helemaal niks meer heeft? Ik verdien alles en geef niks aan mezelf uit, ik koop pas een nieuwe spijkerbroek als de laatste kapot scheurt en dan koop de goedkoopste spijkerbroek die ik kan vinden. Maar toch werd ik als de boosdoener afgeschilderd.

Ik weet gewoon niet meer hoe dit verder moet, ik heb hem altijd gesteund en gezegd dat het wel goed zou komen. Maar nu begin ik eraan te twijfelen of ik daar wel goed aan heb gedaan en of ik wanneer hij in de put zat en ermee wou stoppen niet had moeten zeggen dat, dat inderdaad beter is. Helaas kan ik het gesprek er ook niet aangaan want dan word hij boos en gaat weg om vervolgens uren later pas terug te komen.

Soms denk ik dat het makkelijker zou zijn als ik alleen zou zijn, terwijl ik een aantal jaar geleden nog dacht niet zonder hem te kunnen leven. Maar ik wil ook niet bij hem weg want ik hou echt heel veel van hem en ik weet gewoon dat hij het alleen nooit trekt. Maar ik kan zo ook niet veel langer door.

Het is een heel lang verhaal geworden en niet echt een vraag maar ik moest het gewoon even kwijt. Doordat ik zoveel werk heb ik geen vrienden om mee te praten en met mijn man kan dit ook niet zonder dat hij boos word.
Nina2231 schreef:
06-04-2019 13:13
@Jollyrider nee hij betaald zichzelf geen salaris uit want dat kan niet. Daarom werk ik ook zoveel om ons te onderhouden. Als hij zichzelf salaris kom uitbetalen en dan 5k over zou houden was er niks aan de hand geweest
Die 5K is dan geen winst maar een bijdrage in de kosten die normaliter binnen de bedrijfsvoering passen, zoals loon, verzekeringen en pensioenafdrachten.
Stel, hij had zichzelf 1000 loon + 200 verzekering en 300 pensioenafdracht per maand gegund, dan had zijn bedrijf op jaarbasis 13.000,- verlies gemaakt.
Daar gaat dan nog afdrachten aan de overheid vanaf.
Simpel gesteld, hij draait dan verlies en heeft minder dan het minimum loon als inkomsten.

Er zijn ondernemers die bij het driedubbele aan inkomsten beseffen dat het niet loont.

Is de onderneming een B.V.?
:hihi: oh zit het zo?!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
07-04-2019 12:58
:hihi: oh zit het zo?!
?

Ik probeer TO alleen maar aan te geven dat je bedrijf pas winst maakt wanneer ALLE kosten gedekt zijn.
Een salaris hoort daarbij en hoort gewoon in de boeken te staan, al was het maar voor de belastingdienst.

Mogelijk is het een manier voor TO om met haar man in gesprek te gaan en doelen te stellen.
Een bedrijfsplan maken inclusief een bijdrage die haar man in de kosten voor zijn gezin gaat stoppen, laten we zeggen een jaarplan.
Op die manier zou je kaders kunnen maken op welk moment de ondergrens bereikt is of het plan na een jaar evalueren.
Aan het einde van de looptijd van het plan kan je dan de levensvatbaarheid bespreken en samen conclusies trekken.
Tegenlicht schreef:
07-04-2019 13:17

Mogelijk is het een manier voor TO om met haar man in gesprek te gaan en doelen te stellen.
Een bedrijfsplan maken inclusief een bijdrage die haar man in de kosten voor zijn gezin gaat stoppen, laten we zeggen een jaarplan.
Op die manier zou je kaders kunnen maken op welk moment de ondergrens bereikt is of het plan na een jaar evalueren.
Aan het einde van de looptijd van het plan kan je dan de levensvatbaarheid bespreken en samen conclusies trekken.
Dit had toch al veel eerder moeten gebeuren?
Het bedrijf bestaat al vijf jaar en draait steeds meer verlies.
Ondertussen wil de man van TO niet bezuinigen op boodschappen, niet goedkoper gaan wonen, geen bijbaantje zoeken, en TO werkt zich over de kop om alles min of meer boven water te houden.
Dat is toch al de ondergrens, of zou dat moeten zijn.
DingesEnzo schreef:
07-04-2019 13:25
Ondertussen wil de man van TO niet bezuinigen op boodschappen, niet goedkoper gaan wonen, geen bijbaantje zoeken, en TO werkt zich over de kop om alles min of meer boven water te houden.
Naar het verleden kijken en het falen van haar man, dient verder niet zoveel nut.
Zij moet hem overtuigen dat dit hém verder niets brengt, ook al is het zijn grote droom.
Dat doe je niet door te zeggen dat hij morgen moet stoppen maar door te onderbouwen dat dromen bedrog zijn.

Nu dus een jaarplan opstellen betekent dat hij nog 1 jaar de kans heeft zijn dromen waar te maken, daarna is het genoeg geweest.
Dat geeft hem de mogelijkheid zijn bedrijfsvoering aan te passen op basis van een écht bedrijfsplan, mogelijk dat hij dan al naar een paar maanden begrijpt dat er geen vriendschappen zijn met klanten, alleen relaties...
Dan gaan zijn ogen mogelijk open, anders zit er voor TO niets anders op haar relatie te herzien omdat haar man zelfs dan nog met open ogen naar het tegenlicht kijkt...
Tegenlicht schreef:
07-04-2019 13:17
?

Ik probeer TO alleen maar aan te geven dat je bedrijf pas winst maakt wanneer ALLE kosten gedekt zijn.
Een salaris hoort daarbij en hoort gewoon in de boeken te staan, al was het maar voor de belastingdienst.
Als hij IB-ondernemer is hoort dat helemaal niet voor de Belastingdienst, dat is alleen als hij DGA zou zijn. Voor bedrijfseconomisch inzicht is het wel nodig. Maar goed, je snapt mijn gniffel niet nadat je vertelt wat ik al 5 pagina’s vertel?
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 07-04-2019 13:38
0.09% gewijzigd
(Dead Kennedys)
DingesEnzo schreef:
07-04-2019 13:25
Natuurlijk, maar ook dat herhaal ik alweer een pagina of vijf: de tijd van gemakkelijke, verstandige, goed besproken oplossingen is voorbij of nog niet aangebroken. Op dit moment moeten eerst rampen afgewend worden en niets anders.
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
07-04-2019 13:37
Als hij IB-ondernemer is hoort dat helemaal niet voor de Belastingdienst, dat is alleen als hij DGA zou zijn. Voor bedrijfseconomisch inzicht is het wel nodig. Maar goed, je snapt mijn gniffel niet nadat je vertelt wat ik al 5 pagina’s vertel?
Heb je in 5 pagina's dan al het antwoord of hij DGA is?
Tegenlicht schreef:
07-04-2019 13:33
Naar het verleden kijken en het falen van haar man, dient verder niet zoveel nut.
Zij moet hem overtuigen dat dit hém verder niets brengt, ook al is het zijn grote droom.
Dat doe je niet door te zeggen dat hij morgen moet stoppen maar door te onderbouwen dat dromen bedrog zijn.
Mooi. Op welke ervaring baseer je jouw advies overigens? Hoeveel van dit soort ramp-ondernemers met een plaat voor hun kop, oogkleppen op, en hun kop in het zand, heb je al begeleid in je leven? Niet dat ik je niet geloof hoor, maar ik ben wel bang dat 80% van de goede adviezen die ik in dit topic lees, vrij theoretisch zijn, nogal de psyche van de man en van TO zelf negeren, en vrij optimistisch zijn over hoe groot de ramp is die voor de deur staat.

En ik heb er geen enkele behoefte aan gelijk te hebben. Ik zie alleen iets te vaak hoe ondernemers zich vastklampen aan ieder positief uit te leggen advies, juist van mensen die weinig tot nooit met het bijltje gehakt hebben. Dus echt, vertel eens.
(Dead Kennedys)
Tegenlicht schreef:
07-04-2019 13:41
Heb je in 5 pagina's dan al het antwoord of hij DGA is?
Lees anders zelf even het hele topic.
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
07-04-2019 13:42
Lees anders zelf even het hele topic.
Ja daag...
Tegenlicht schreef:

Nu dus een jaarplan opstellen betekent dat hij nog 1 jaar de kans heeft zijn dromen waar te maken, daarna is het genoeg geweest.
Dat geeft hem de mogelijkheid zijn bedrijfsvoering aan te passen op basis van een écht bedrijfsplan, mogelijk dat hij dan al naar een paar maanden begrijpt dat er geen vriendschappen zijn met klanten, alleen relaties...
Dan gaan zijn ogen mogelijk open, anders zit er voor TO niets anders op haar relatie te herzien omdat haar man zelfs dan nog met open ogen naar het tegenlicht kijkt...
Jij gaat er nog steeds van uit dat TO alleen aan het geluk van haar man moet denken?
Het gaat nu even niet meer alleen om hem, het gaat nu om haar, ze staat op instorten, loopt het risico om op te draaien voor de schulden van iemand die niet bereid is om mee te denken.
Het is nu al genoeg geweest, hij zal nu heel snel moeten helpen met redden wat er te redden valt, en anders moet ze er zelf maar uitspringen.
Tegenlicht schreef:
07-04-2019 13:43
Ja daag...
Precies.

TO kan zelf haar conclusies trekken.
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
07-04-2019 13:38
Natuurlijk, maar ook dat herhaal ik alweer een pagina of vijf: de tijd van gemakkelijke, verstandige, goed besproken oplossingen is voorbij of nog niet aangebroken. Op dit moment moeten eerst rampen afgewend worden en niets anders.
En dit natuurlijk, maar dat had ik al gezegd geloof ik, dat je daar gelijkt in hebt?
Anders bij deze alsnog :proud:
JollyRider schreef:
07-04-2019 13:38
Inderdaad. En hoe het een paar jaar terug zat, wel winst geen winst wel eigen salaris geen eigen salaris, totaal niet relevant op dit moment.
JollyRider schreef:
07-04-2019 13:41
Mooi. Op welke ervaring baseer je jouw advies overigens? Hoeveel van dit soort ramp-ondernemers met een plaat voor hun kop, oogkleppen op, en hun kop in het zand, heb je al begeleid in je leven? Niet dat ik je niet geloof hoor, maar ik ben wel bang dat 80% van de goede adviezen die ik in dit topic lees, vrij theoretisch zijn, nogal de psyche van de man en van TO zelf negeren, en vrij optimistisch zijn over hoe groot de ramp is die voor de deur staat.

En ik heb er geen enkele behoefte aan gelijk te hebben. Ik zie alleen iets te vaak hoe ondernemers zich vastklampen aan ieder positief uit te leggen advies, juist van mensen die weinig tot nooit met het bijltje gehakt hebben. Dus echt, vertel eens.
Vraag je mij nou echt om credentials?
Dit is een publiek forum, hoor.. Iedereen mag hier zijn 2 centen neerleggen, goed of slecht bedoeld...
Ik geef mijn advies en voel me niet geroepen om in detail te gaan over mijn ervaringen e.d.
Laten we het erop houden dat ik meer dan 20 jaar ervaring heb in ondernemen en hier en daar wat opgestoken heb.
DingesEnzo schreef:
07-04-2019 13:45
Jij gaat er nog steeds van uit dat TO alleen aan het geluk van haar man moet denken?
Het gaat nu even niet meer alleen om hem, het gaat nu om haar, ze staat op instorten, loopt het risico om op te draaien voor de schulden van iemand die niet bereid is om mee te denken.
Het is nu al genoeg geweest, hij zal nu heel snel moeten helpen met redden wat er te redden valt, en anders moet ze er zelf maar uitspringen.
Wat jij hier noemt is nu precies waarom ik TO een voorzet geef ..
Tegenlicht schreef:
07-04-2019 14:46
Wat jij hier noemt is nu precies waarom ik TO een voorzet geef ..
Om hem nog een jaar de kans te geven?
Ik zie echt niet in hoe TO daar op welke manier dan ook bij gebaat is.
Ze moeten nu eerst kijken hoe ze kunnen voorkomen dat er meer schulden komen, een eventuele voortzetting van het bedrijf is geen prioriteit.
En als hij dat wil dan doet hij maar, maar TO hoeft daar niet meer voor op te draaien, lijkt mij.
DingesEnzo schreef:
07-04-2019 14:49

En als hij dat wil dan doet hij maar, maar TO hoeft daar niet meer voor op te draaien, lijkt mij.
+1
Schandalig dat de man van TO dit blijkbaar wel vindt.
Dat is toch geen liefde?
Tegenlicht schreef:

Ze hebben het eerste kwartaal al 10.000 euro rood gedraaid. Wat denk jij dat er gebeurt als ze nog een jaartje doorgaan, voordat de stekker eruit gaat?
Nummer*Zoveel schreef:
07-04-2019 15:31
Ze hebben het eerste kwartaal al 10.000 euro rood gedraaid. Wat denk jij dat er gebeurt als ze nog een jaartje doorgaan, voordat de stekker eruit gaat?
Ik heb wel eens 60K rood gestaan na het eerste kwartaal en flink winst gedraaid in dat jaar.
We weten te weinig om daar nu een oordeel over te geven, dus blindstaren op 10K rood is te kort door de bocht.

Aan de andere kant... je kan natuurlijk wel denken dat wanneer je morgen stopt alle problemen tot het verleden behoren behalve die 10K maar dat werkt meestal niet zo.
Dus begin je met een inventarisatie, activa en passiva om tot een goed beeld te komen.
Vandaar een bedrijfsplan voor een jaar.
anoniem_380578 wijzigde dit bericht op 07-04-2019 16:13
3.91% gewijzigd
Nou TO, je hoort het. Verder dromen is ook een optie :rofl:
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
07-04-2019 15:53
Nou TO, je hoort het. Verder dromen is ook een optie :rofl:
Ja, ik denk dat ze daar wel wat aan heeft...
TO, goed dat je dit topic opent. Je krijgt tips van professionals en ik hoop dat je nu zo weinig reageert omdat je met je man aan tafel zit om dit te bespreken en nu voet bij stuk te houden. Doe je voordeel met de adviezen en luister heel erg goed naar Jolly.
En sterkte, je bent, zoals iemand al opmerkte, jezelf al jaren geleden steeds verder kwijt geraakt... Tijd om te herpakken en tijd voor nieuwe keuzes.
Beter een half motto....
Bim schreef:
07-04-2019 16:04
TO, goed dat je dit topic opent. Je krijgt tips van professionals en ik hoop dat je nu zo weinig reageert omdat je met je man aan tafel zit om dit te bespreken en nu voet bij stuk te houden. Doe je voordeel met de adviezen en luister heel erg goed naar Jolly.
En sterkte, je bent, zoals iemand al opmerkte, jezelf al jaren geleden steeds verder kwijt geraakt... Tijd om te herpakken en tijd voor nieuwe keuzes.

Die is aan het werk joh. 90 uur, dat is 7 dagen per week, 12 uur per dag. :-?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven