Wanneer is het genoeg?

06-04-2019 12:42 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet zo goed of ik dit bij relaties of bij werk moest zetten omdat het betrekking heeft op beide.

We zijn nu 18 jaar samen waarvan 14 getrouwd en ik hou echt heel veel van mijn man maar zo'n 5 jaar geleden is hij een eigen bedrijf begonnen. Hij heeft het heel druk en werkt 7 dagen per week maar verdient haast niks omdat hij altijd iedereen te vriend wil houden. Zoveel korting geeft dat we er soms zelfs geld op inleveren. In de eerste jaren maakte hij vaak rond de 5 duizend euro winst maar dit jaar heeft hij al bijna 10 duizend euro verlies gemaakt.

Ik werk me een slag in de rondte om alles te kunnen betalen, zo'n 80 tot 90 uur per week in meerdere banen. En ik weet niet hoe lang ik dit nog kan. Regelmatig krijg ik het verwijt dat ik niks voor hem over heb en niks voor hem doe, ik heb echter in het verleden een poosje mijn werk opgegeven om heb volle weken te helpen maar daar gingen we financieel aan ten onder met schulden die zich maar bleven opstapelen.

Op dit moment kan ik ons precies onderhouden maar we moeten wel op het geld letten, helaas is dat niet zijn sterkste punt, als hij naar de winkel gaat dan weet ik al dat het boodschappenbudget van 1 week er bijna in 1 dag doorheen gaat. Ook zegt hij regelmatig dat ik meer leuke dingen voor mezelf moet doen maar dat gaat niet op deze manier.

Als klap op de vuurpijl moeten we ook nog eens verhuizen, maar in plaats van dat hij ermee akkoord gaat om kleiner en goedkoper te gaan wonen zit hij naar woningen te kijken die ik onmogelijk kan betalen en als ik dan iets laat zien wat ik heb gevonden word hij boos en zegt hij dat hij dan nooit meer thuis komt.

Onlangs heeft hij zelfs gezegd dat hij niet uit elkaar wil maar dat het wel makkelijker zou zijn voor hem zeker financieel. Dan vraag ik me af beseft hij wel dat als hij weg gaat hij in zijn kantoor kan gaan slapen en helemaal niks meer heeft? Ik verdien alles en geef niks aan mezelf uit, ik koop pas een nieuwe spijkerbroek als de laatste kapot scheurt en dan koop de goedkoopste spijkerbroek die ik kan vinden. Maar toch werd ik als de boosdoener afgeschilderd.

Ik weet gewoon niet meer hoe dit verder moet, ik heb hem altijd gesteund en gezegd dat het wel goed zou komen. Maar nu begin ik eraan te twijfelen of ik daar wel goed aan heb gedaan en of ik wanneer hij in de put zat en ermee wou stoppen niet had moeten zeggen dat, dat inderdaad beter is. Helaas kan ik het gesprek er ook niet aangaan want dan word hij boos en gaat weg om vervolgens uren later pas terug te komen.

Soms denk ik dat het makkelijker zou zijn als ik alleen zou zijn, terwijl ik een aantal jaar geleden nog dacht niet zonder hem te kunnen leven. Maar ik wil ook niet bij hem weg want ik hou echt heel veel van hem en ik weet gewoon dat hij het alleen nooit trekt. Maar ik kan zo ook niet veel langer door.

Het is een heel lang verhaal geworden en niet echt een vraag maar ik moest het gewoon even kwijt. Doordat ik zoveel werk heb ik geen vrienden om mee te praten en met mijn man kan dit ook niet zonder dat hij boos word.
JollyRider schreef:
07-04-2019 10:18
Door zichzelf geen ondernemersloon toe te kennen heeft hij een meer een cosmetisch winstje laten zien.
Ja, daar trapt toch niemand in. Nou ja, bijna niemand dan. :wtf:
Life is short. Eat dessert first.
Overigens had hij natuurlijk ook de kosten voor de administratie moeten rekenen. Dat doet TO, maar ook dat miet je van de “winst” halen om te beoordelen of hij zo goed draait. Op basis van wat TO vertelt kan je onmogelijk concluderen dat de onderneming goed draait. In tegendeel, dit is een ondernemer die boekhoudkundig zichzelf voorliegt. Afhankelijk van wat hij precies doet moet je je afvragen hoeveel verborgen lekkages er nog meer zijn. Incourante voorraden? Oplopend onderhanden week? Dubieuze debiteuren? En laten we risico’s als ziekte en pensioen maar helemaal vergeten. De beste man heeft waarschijnlijk alleen maar geld verbrandt en nooit iets verdiend.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Phoebe-returns schreef:
07-04-2019 10:00
Dat is de verantwoordelijkheid van de man van TO, niet van TO.
(Althans dat is mijn mening)
Bovendien is het een paar jaar goed gegaan dus hij kan blijkbaar wel het bedrijf goed laten lopen.
Juridisch is het wel degelijk de verantwoordelijkheid van TO. En financieel ook, want zij is de enige die inkomsten en dus betaalmogelijkheden heeft.
doornroosje9 schreef:
07-04-2019 10:20
Ja, daar trapt toch niemand in. Nou ja, bijna niemand dan. :wtf:
Jawel hoor. Zeker starters en zzp-ers liegen zichzelf graag voor en trappen daar ook echt in. Dat maakt het zo lastig om dat soort mensen te helpen.
(Dead Kennedys)
telefoontje schreef:
07-04-2019 09:27
Een financiële scheiding lijkt op dit moment misschien wel de beste oplossing (mist er natuurlijk geen EV in de zaak zit, dan moet man jou uitkopen en zo te lezen zijn daar de financiële middelen niet voor)

Besef je dan wel dat als man in de toekomst winst gaat maken en een leuk EV in de zaak opbouwt jij daar geen aanspraak op kan maken bij een eventuele scheiding, heb je al die jaren voor niets geploeterd. Lijkt me erg zuur.
Weet je wat nog zuurder is, blijven in de hoop dat hij opeens na jaren leert ondernemen, maar dat alles nog dieper in de shitzooi raakt en TO (al dan niet gescheiden) de rest van haar leven schulden aan het afbetalen is...hmm dan weet ik wel welk ‘risico’ ik liever loop
MissMaran schreef:
07-04-2019 08:53
Wauw wat een powervrouw ben jij,
Ik vind TO helemaal geen powervrouw. Ze is eerder een struisvogel. Ze werkt zichzelf compleet de vernieling in, zonder dat het haar ook maar iets oplevert, en durft daarover niet eens het gesprek aan met nota bene haar eigen man die ervoor zorgt dat ze dat allemaal voor Jan Lul doet.
Nummer*Zoveel schreef:
07-04-2019 10:29
Ik vind TO helemaal geen powervrouw. Ze is eerder een struisvogel. Ze werkt zichzelf compleet de vernieling in, zonder dat het haar ook maar iets oplevert, en durft daarover niet eens het gesprek aan met nota bene haar eigen man die ervoor zorgt dat ze dat allemaal voor Jan Lul doet.
+1

Ik snap de behoefte haar een hart onder de riem te steken door haar een powervrouw te noemen, maar het is hetzelfde patroon waarin beiden vast zitten: de ogen sluiten voor het catastrofale gepruts door de feiten te negeren en mooie woorden op een bak stinkende ellende te plaatsen.

Een powervrouw die hier komt klagen, nauwelijks reageert, geen keuzes maakt, doorploetert in het zicht van de storm? Kom nou toch. Het is sneu, het is haar niet kwalijk te nemen, ze heeft hulp nodig, maar ze heeft vooral nodig dat ze de poep uit haar ogen wrijft en de waarheid onder ogen ziet.
(Dead Kennedys)
Probleem is natuurlijk ook dat het bedrijf de verkeerde kant op "groeit"
Was het nou begonnen met een matig winstje en daarna elk jaar een stukje beter dan was er hoop voor de toekomst geweest, iets om op verder te borduren en met wat aanpassingen iets van te maken.

Nu gaat het na vijf jaar juist slechter dan ooit, terwijl de man van TO er wel een hoop geld en tijd insteekt.
Dat draai je niet zomaar om, niet zonder er nog meer tijd en geld in te steken tenminste, en dat hebben ze nu gewoon niet.
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 07-04-2019 11:03
0.30% gewijzigd
Ze hebben geen tijd, geen geld, geen inzicht. Hij heeft wel zelfmedelijden, arrogantie, en een nogal zieke manier van met zijn vrouw omgaan.

Een fijne cocktail.
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
07-04-2019 10:27
Jawel hoor. Zeker starters en zzp-ers liegen zichzelf graag voor en trappen daar ook echt in. Dat maakt het zo lastig om dat soort mensen te helpen.
Je zou denken dat starters en zzp-ers zich goed laten informeren vooraleer ze starten. Blijkbaar niet dus. Snap ik werkelijk niets van.
doornroosje9 schreef:
07-04-2019 10:48
Je zou denken dat starters en zzp-ers zich goed laten informeren vooraleer ze starten. Blijkbaar niet dus. Snap ik werkelijk niets van.
Ik wel, en ik kan het je nog uitleggen ook, maar ik moet om 11:00 op de baan staan :)
(Dead Kennedys)
Ok, dus je man heeft een dure hobby en daar moet jij 80 uur voor werken, zodat hij dat kan blijven doen? En hij heeft dat niet eens door? Maar als je dat aankaart heeft hij geen zin om te praten en je bent bang dat hij zelfmoord pleegt? Je houdt van hem. Maar houd je wel van je zelf?
Om je vraag in de titel te beantwoorden:

Het is nooit genoeg.

Hij wil altijd meer. Als hij je als een complete slaaf laat werken, terwijl hij dat zogenaamd niet kan omdat 'principes', dan is hij vuilnis van de eerste orde.

Het beste is om met zo min mogelijk kleerscheuren van hem af te komen. En daarbij moet je zijn belang helemaal niet laten meewegen. Daarmee wil ik niet zeggen dat je nu weg moet gaan, maar moet gaan wanneer dingen er zo voordelig mogelijk voor staan. Begin met het inschakelen van een advocaat (of als daar geen geld voor is, lees je dan zoveel mogelijk in, vraag mensen om raad die je vertrouwt). Je moet absoluut van hem af, als je niet helemaal kapot wilt gaan.

Ik hoop dat je dat in gaat zien.
doornroosje9 schreef:
07-04-2019 10:48

Ik snap het wel. Ook als je wel goed geïnformeerd bent, begin je als ondernemer altijd aan een onzekere toekomst.

Je moet lef hebben, durven te ondernemen en daarbij risico’s durven nemen, en vertrouwen in jezelf hebben en houden ook als het even tegen zit. Volhouden en niet te snel opgeven.

Tegelijk moet je echter ook de realiteit onder ogen zien, en verantwoorde keuzes maken.

De lijn tussen die beiden kanten van het ondernemerschap kan heel dun zijn. Niemand heeft een glazen bol, dus risico nemen kan altijd goed of verkeerd uitpakken. Wanneer is stoppen te snel opgeven of juist een verstandige keuze maken?

Als ondernemer kijk je naar het totaalplaatje en maak je die overweging telkens opnieuw. En des te vaker je denkt “nog even volhouden” (en dus meer blijft investeren) des te moeilijker het “misschien toch maar beter stoppen” wordt.
Ay to, jij zit lelijk in de klem zo te lezen. En het lullige van zoveel werken en onder spanning leven is dat je amper nog helder kan nadenken.

Ik zou zeggen, werk je hier zsm uit en dan met de minste schade. Hij is instabiel en je bent bang dat hij zichzelf wat aandoet, het lijkt me zaak dat je jezelf laat ontsnappen op voorzichtige wijze. Dus, geef hem maar gelijk. :schat, ik heb eens goed nagedacht, je haat mensen die zich als loonslaven gedragen, zoals ik. Je vind het vreselijk dat ik niks voor je over heb, en terecht. Je winst zal geweldig vooruit gaan zonder mij, het blok aan je been. Je zult veel royaler kunnen wonen zonder mij. Ik ben een egoïst geweest, omdat ik zoveel van je hou, maar juist daarom last ik je nu vrij, dat verdien jij, echt.
Het ga je goed, en als het toch ment to be is, ontmoeten we elkaar weer.
Vaarwel liefste!

Nou ja, en dan voor fuck sake maar 12 jaar alimentatie betalen. Misschien wordt ie nog wel volwassen ook. Dat zou pas winst zijn.
JollyRider schreef:
07-04-2019 10:03
Jouw mening wijkt wat af van de mening van schuldeisers. En helaas hebben die schuldeisers een sterk punt: gvg

En nee, het is nog nooit goed gegaan volgens TO, die de boekhouding doet. Een bedrijf dat maximaal 5.000,- inkomen per jaar produceert loopt niet goed maar loopt volkomen kut.
Je hebt gelijk :flag: , daar had ik niet aan gedacht.
M.a.w man TO is dus koppig en gaat zich dus waarschijnlijk niet erg aanpassen aan TO die zich over de kop werkt.
TO nogmaals probeer te praten maar ik ben bang dat de bal voor een groot deel bij jou ligt.
Het is jouw leven en als jij dit niet meer trekt (volkomen logisch i.m.o) dan zul jij knopen door moeten hakken.

Ik vind dat hier goede dingen gezegd worden, ik hoop dat je er wat mee doet TO.
Inderdaad, houd jij wel van jezelf?
Dit is toch geen leven? Je overleeft het wel zonder jouw man hoor.. die inderdaad jou laat opdraaien voor zijn hobby...
Zit ineens te bedenken, kan hij dat geen 2 dagen doen en voor de rest daarnaast in loondienst? (Ik noem maar iets)
Ik begin me overigens bijna kwaad te maken dat jouw man zo met jou omgaat TO, ik vind het geen blijk van liefde dat het hem geen reet intereseert dat jij je over de kop werkt om alles draaiende te houden terwijl hij enkel aan zichzelf denkt.
Ik snap niet dat je in zo'n huwelijk blijft zitten, van alleen zijn ga je niet dood en aan liefde die van 1 kant komt heb je geen r**t.
anoniem_377639 wijzigde dit bericht op 07-04-2019 14:33
34.33% gewijzigd
JollyRider schreef:
07-04-2019 10:52
Ik wel, en ik kan het je nog uitleggen ook, maar ik moet om 11:00 op de baan staan :)
Zo, uurtje geschoten :)

Ondernemen = risico nemen. Deels beheerst en gecalculeerd, maar als je je te bewust bent kan dat verlamming oproepen. Vooral starters en zzp-ers zie je dat oplossen door een bord voor hun kop te houden. Succes is groter zo, mislukking ook. Maar het is eigen aan ondernemers, echte ondernemers die zelf risico dragen, dat ze zichzelf deels wat al te optimistisch voor de gek houden.
(Dead Kennedys)
doornroosje9 schreef:
07-04-2019 10:14
Wanneer is het dan goed gegaan? Hij maakt alleen maar verlies?
Er staat in de TO dat hij de eerste jaren 5000e winst maakte, en dit de laatste jaren vooral verlies is geworden doordat hij veel te veel korting geeft. (En dat kun je veranderen lijkt mij maar ik vermoed dat die man dat niet ziet zitten)
Jolly en Nummer, duidelijk!
Phoebe-returns schreef:
07-04-2019 12:00
Er staat in de TO dat hij de eerste jaren 5000e winst maakte, en dit de laatste jaren vooral verlies is geworden doordat hij veel te veel korting geeft. (En dat kun je veranderen lijkt mij maar ik vermoed dat die man dat niet ziet zitten)
5000 euro per jaar, dat is toch niet genoeg?
Phoebe-returns schreef:
Probleem is ook dat je zoiets niet zomaar terugdraait.
Het lijkt slim om korting te geven, want je trekt klanten, maar dan heb je als je niet uitkijkt een klantenkring die je geld kost, en niks oplevert.
Nieuwe klanten willen ook niet meer betalen want pietje kreeg wel korting.
Eigenlijk verpest je dan je eigen markt.
Als je dan zomaar op hogere prijzen gaat zitten lopen je klanten weg, en dan moet je ineens drie keer zo hard rennen voor nieuwe.
5000 winst? Nee joh, inkomen.
Dat is toch al bijna (5000/12=) 417 euro per maand.
Per maand.
417 euro.

Twee krantenwijken en je verdubbelt je inkomsten naar onder het minimum.
Nummer*Zoveel schreef:
07-04-2019 12:03
5000 euro per jaar, dat is toch niet genoeg?
En het is niet eens winst. Geen salaris, gratis boekhouder en wie weet wat nog allemaal.
TO: het is helemaal niet leuk om te horen maar wat jolly zegt is wel waar, je rijdt met 140 kilometer op een muur af. Nu ben je bang dat hij zichzelf wat aandoet als je met hem praat, ik zou banger zijn dat hij zichzelf wat aandoet als hij tegen die muur aan crashed en dat lijkt toch echt te gaan gebeuren, en jij crashed dan ook.
Phoebe-returns schreef:
Er staat in haar reacties ook dat hij zichzelf geen salaris toekende. En zij doet de boekhouding gratis. En gokje: geen AOV en geen pensioen geregeld.

Zelfs al had hij een keer 5K winst, was het bar weinig geweest. Maar in werkelijkheid maakte hij enorm verlies
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven