Wanneer is het genoeg?

06-04-2019 12:42 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet zo goed of ik dit bij relaties of bij werk moest zetten omdat het betrekking heeft op beide.

We zijn nu 18 jaar samen waarvan 14 getrouwd en ik hou echt heel veel van mijn man maar zo'n 5 jaar geleden is hij een eigen bedrijf begonnen. Hij heeft het heel druk en werkt 7 dagen per week maar verdient haast niks omdat hij altijd iedereen te vriend wil houden. Zoveel korting geeft dat we er soms zelfs geld op inleveren. In de eerste jaren maakte hij vaak rond de 5 duizend euro winst maar dit jaar heeft hij al bijna 10 duizend euro verlies gemaakt.

Ik werk me een slag in de rondte om alles te kunnen betalen, zo'n 80 tot 90 uur per week in meerdere banen. En ik weet niet hoe lang ik dit nog kan. Regelmatig krijg ik het verwijt dat ik niks voor hem over heb en niks voor hem doe, ik heb echter in het verleden een poosje mijn werk opgegeven om heb volle weken te helpen maar daar gingen we financieel aan ten onder met schulden die zich maar bleven opstapelen.

Op dit moment kan ik ons precies onderhouden maar we moeten wel op het geld letten, helaas is dat niet zijn sterkste punt, als hij naar de winkel gaat dan weet ik al dat het boodschappenbudget van 1 week er bijna in 1 dag doorheen gaat. Ook zegt hij regelmatig dat ik meer leuke dingen voor mezelf moet doen maar dat gaat niet op deze manier.

Als klap op de vuurpijl moeten we ook nog eens verhuizen, maar in plaats van dat hij ermee akkoord gaat om kleiner en goedkoper te gaan wonen zit hij naar woningen te kijken die ik onmogelijk kan betalen en als ik dan iets laat zien wat ik heb gevonden word hij boos en zegt hij dat hij dan nooit meer thuis komt.

Onlangs heeft hij zelfs gezegd dat hij niet uit elkaar wil maar dat het wel makkelijker zou zijn voor hem zeker financieel. Dan vraag ik me af beseft hij wel dat als hij weg gaat hij in zijn kantoor kan gaan slapen en helemaal niks meer heeft? Ik verdien alles en geef niks aan mezelf uit, ik koop pas een nieuwe spijkerbroek als de laatste kapot scheurt en dan koop de goedkoopste spijkerbroek die ik kan vinden. Maar toch werd ik als de boosdoener afgeschilderd.

Ik weet gewoon niet meer hoe dit verder moet, ik heb hem altijd gesteund en gezegd dat het wel goed zou komen. Maar nu begin ik eraan te twijfelen of ik daar wel goed aan heb gedaan en of ik wanneer hij in de put zat en ermee wou stoppen niet had moeten zeggen dat, dat inderdaad beter is. Helaas kan ik het gesprek er ook niet aangaan want dan word hij boos en gaat weg om vervolgens uren later pas terug te komen.

Soms denk ik dat het makkelijker zou zijn als ik alleen zou zijn, terwijl ik een aantal jaar geleden nog dacht niet zonder hem te kunnen leven. Maar ik wil ook niet bij hem weg want ik hou echt heel veel van hem en ik weet gewoon dat hij het alleen nooit trekt. Maar ik kan zo ook niet veel langer door.

Het is een heel lang verhaal geworden en niet echt een vraag maar ik moest het gewoon even kwijt. Doordat ik zoveel werk heb ik geen vrienden om mee te praten en met mijn man kan dit ook niet zonder dat hij boos word.
Dus is nu de vraag aan jou, wat ga je doen om te voorkomen dat je als dankjewel voor jarenlang je over de kop werken, berooid achterblijft?
Zoals je het schetst, is het niet de vraag of dit gebeurt, maar wanneer.
Succes met het het ontsnappen uit de zooi en heel veel sterkte.
JollyRider schreef:
06-04-2019 21:48
Ja, dat is stap 3
Klopt, stap 1 is dat TO zich af zou kunnen vragen of ze bij haar man wil blijven als zijn bedrijf winstgevend is, dat veranderd situatie namelijk behoorlijk.

Ben ik trouwens de enige die zich afvraagt hoe het kan dat iemand die 7 dagen per week werkt en het heel druk heeft verlies draait? Dan gaat er iets structureel fout lijkt mij. Er is immers werk genoeg (of heeft hij het druk met niets?), het zit m dan waarschijnlijk in de kosten of in de omzet. Kosten schrappen of vraagprijs/uurloon bijstellen zou ik zeggen. En minder of geen korting geven.
telefoontje schreef:
06-04-2019 22:29
Klopt, stap 1 is dat TO zich af zou kunnen vragen of ze bij haar man wil blijven als zijn bedrijf winstgevend is, dat veranderd situatie namelijk behoorlijk.

Ben ik trouwens de enige die zich afvraagt hoe het kan dat iemand die 7 dagen per week werkt en het heel druk heeft verlies draait? Dan gaat er iets structureel fout lijkt mij. Er is immers werk genoeg (of heeft hij het druk met niets?), het zit m dan waarschijnlijk in de kosten of in de omzet. Kosten schrappen of vraagprijs/uurloon bijstellen zou ik zeggen. En minder of geen korting geven.
Nee, dat is niet stap 1. En nee, het is niet echt moeilijk te bedenken dat er structureel “iets” mis gaat
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
06-04-2019 22:11
Bij gvg bestaat in hoofdlijnen geen privé-bezit. De gehele boedel is aansprakelijk voor alle schulden.
Klopt, dat wist ik wel. Dan heb ik het doel van mijn stap 1 niet goed uitgelegd...ik bedoelde ermee dat TO op die manier iig voldoende geld heeft voor de maandelijkse rekeningen en boodschappen, zodat er in ieder geval niet meer schulden bij komen vanuit die hoek....niet dat het heel veel zoden aan de dijk zet maar dat zou wel mijn eerste stap zijn. En dan meteen daarna idd echt de zaken aanpassen
Overal bij paniek moet je eerst voor jezelf zuren, dan voor je kinderen en eventuele andere afhankelijken.
In het vliegtuig, bij reanimeren, en als je in het ijskoude water wil springen.

Lekker dan, dat hij meteen in de verdediging springt als het over zijn inkomsten gaat, of het gebrek daaraan.
Aanval is niet de beste verdediging, het maakt communicatie onmogelijk.
Hij is nu even helemaal ondergeschikt aan de financiële gezondheid van TO.
Je gaat bijna koppie onder, to, en de enige die jou gaat helpen ben jij zelf.
Hij zwemt helemaal niet, hij hangt aan jou.
En hij trekt je naar beneden.

Je klinkt als een sterke vrouw die wil doen wat er moet gebeuren. Zijn problemen kun jij niet oplossen. Focus op jouw problemen.

Je moet nu heel hard zijn.

Ik zou bijna zeggen kijk een seizoen Dubbeltje op zijn kant, en dan die aflevering waarbij iemand een internet?winkeltje had, hele week druk mee, omzet net niet negatief. Commentaar van hoeheetze was duidelijk. Zoek een baan. Dat viel niet lekker maar was wel de oplossing.
Zoals jij over zijn gedrag schrijft komt de man op mij over als een kind. Ik zou snel klaar zijn met iemand die financieel niet structureel zijn aandeel kan leveren, wél eisen stelt en vervolgens ook nog op-en aanmerkingen heeft.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Lluvia schreef:
06-04-2019 22:40
Klopt, dat wist ik wel. Dan heb ik het doel van mijn stap 1 niet goed uitgelegd...ik bedoelde ermee dat TO op die manier iig voldoende geld heeft voor de maandelijkse rekeningen en boodschappen, zodat er in ieder geval niet meer schulden bij komen vanuit die hoek....niet dat het heel veel zoden aan de dijk zet maar dat zou wel mijn eerste stap zijn. En dan meteen daarna idd echt de zaken aanpassen
Ik snap jouw doel. Mijn inschatting is dat jij het probleem niet ziet
(Dead Kennedys)
Ik denk dat de grootste fout die je op dit moment maakt is dat je maar niks beslist, omdat je man nergens over wil praten.
Ik denk dat je daar heel erg snel mee moet stoppen.
Persoonlijk zou ik zo spoedig mogelijk aangeven dat de grens bereikt is, dat ik maatregelen ga nemen om mijn leven weer op de rit te krijgen, en hij mag dan beslissen of hij meedenkt/meewerkt of niet, maar het gaat wel gebeuren.
Ik snap heel goed dat je het eigenlijk samen wilt doen, dat je geen ruzie wil maken, maar het is nu net alsof je staat te kijken hoe het huis afbrand, en jij kunt niet gaan blussen omdat je man in shock is.
En soms verrassen mensen je door als het echt niet anders meer kan ineens om te draaien en te doen wat nodig is.
En dat hoop ik voor je, dat je man zich realiseert dat er iets moet gebeuren en met je mee gaat denken op het moment dat jij echt je poot stijf gaat houden.
Maar als dat niet gebeurt zul je in elk geval voor jezelf wat stappen moeten nemen, want op deze manier trek je het niet zoveel langer meer.
Ik denk ook dat je mensen moet gaan zoeken die je kunnen helpen, ga in therapie, zoek een advocaat, ga praten met mensen over de financien, probeer alles af te timmeren zodat jij sterk staat.
Al voel je je verantwoordelijk voor hem en wil je alles door betalen kan je nog de dingen op papier gaan scheiden. Dan blijf je alles bekostigen voorlopig maar ben je wel veilig als het klapt. Als je op een dag wakker word en er gewoon geen zin meer in hebt is dat deel alvast geregeld.
Wauw wat een powervrouw ben jij, stel je voor dat je al die werklust in een goede relatie met een wel leuk iemand en je eigen werk steekt terwijl al dat geld gewoon voor jou is!
Dan wordt je hardstikke rijk en gelukkig.
Zorg dat je van deze man af komt, ik wordt echt boos als ik lees hoe hij met je om gaat, je verdient veel beter.
Zoek een goede advocaat en pak het financieel slim aan..
Het is heel herkenbaar: 5 jaar geleden zat ik in dezelfde situatie als jij nu
Lijkt me echt zo goed voor hem als ie volgende keer weer klaagt dat je hem niet steunt en bla bla bla

Dat je zegt: je zoekt het zelf maar uit, ik ga verhuizen en vanaf volgende week mag je alles zelf regelen!
Een financiële scheiding lijkt op dit moment misschien wel de beste oplossing (mist er natuurlijk geen EV in de zaak zit, dan moet man jou uitkopen en zo te lezen zijn daar de financiële middelen niet voor)

Besef je dan wel dat als man in de toekomst winst gaat maken en een leuk EV in de zaak opbouwt jij daar geen aanspraak op kan maken bij een eventuele scheiding, heb je al die jaren voor niets geploeterd. Lijkt me erg zuur.
Ja, dat lijkt me de grootste zorg van TO, stel nou dat deze rasondernemer na vijf jaar technisch failliet ineens heel succesvol wordt, dat zou zuur zijn!
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
07-04-2019 09:44
Ja, dat lijkt me de grootste zorg van TO, stel nou dat deze rasondernemer na vijf jaar technisch failliet ineens heel succesvol wordt, dat zou zuur zijn!
Inderdaad.
:facepalm:
(Dead Kennedys)
grenada schreef:
06-04-2019 12:46
als jij geen duidelijke grenzen kunt stellen, ben je zelf net zo verantwoordelijk voor de situatie.
Dit.
En als je van hem houdt kun je hem en jezelf misschien beter wat ruimte geven.
Zeker omdat i.m.o je dit aantal uren dat je werkt en hoe je leeft (+ een man die eist dat jij je maar aan moet passen) denk ik niet erg lang vol gaat houden.
Ik vind je ook een powervrouw maar jij hebt ook je limit.
Als jij omvalt hebben jullie allebei nog een groter probleem.
Ik denk dat je een serieus gesprek met je man moet gaan hebben, en mocht dat niks helpen trek dan je conclusies.
Ik vind het overigens een behoorlijk lullige opmerking van je man dat het financieel beter zou zijn om bij jou weg te gaan. Alsof je enkel getrouwd bent voor het praktische/financiële.
Vroeger trouwden mensen vooral daarvoor maar we leven in 2019.
Bij mij zou die opmerking totaal verkeerd vallen.
Een relatie moet vooral leuk zijn in mijn opinie en daar zijn twee mensen verantwoordelijk voor.
anoniem_377639 wijzigde dit bericht op 07-04-2019 09:57
9.09% gewijzigd
Enn schreef:
07-04-2019 00:00
Zoals jij over zijn gedrag schrijft komt de man op mij over als een kind. Ik zou snel klaar zijn met iemand die financieel niet structureel zijn aandeel kan leveren, wél eisen stelt en vervolgens ook nog op-en aanmerkingen heeft.
+ 100
Als hij in deze economisch goede tijd na 5 jaar nog steeds niet in staat is om een goede winst te maken, gaat het nooit lukken. Beter nu stoppen voordat je echt in de problemen komt. Het zal een eenmanszaak zijn en dan ben je privé ook aansprakelijk.
EHV1981 schreef:
07-04-2019 09:56
Als hij in deze economisch goede tijd na 5 jaar nog steeds niet in staat is om een goede winst te maken, gaat het nooit lukken. Beter nu stoppen voordat je echt in de problemen komt. Het zal een eenmanszaak zijn en dan ben je privé ook aansprakelijk.
Dat is de verantwoordelijkheid van de man van TO, niet van TO.
(Althans dat is mijn mening)
Bovendien is het een paar jaar goed gegaan dus hij kan blijkbaar wel het bedrijf goed laten lopen.
Phoebe-returns schreef:
07-04-2019 10:00
Bovendien is het een paar jaar goed gegaan dus hij kan blijkbaar wel het bedrijf goed laten lopen.
Jouw mening wijkt wat af van de mening van schuldeisers. En helaas hebben die schuldeisers een sterk punt: gvg

En nee, het is nog nooit goed gegaan volgens TO, die de boekhouding doet. Een bedrijf dat maximaal 5.000,- inkomen per jaar produceert loopt niet goed maar loopt volkomen kut.
(Dead Kennedys)
telefoontje schreef:
07-04-2019 09:27
Besef je dan wel dat als man in de toekomst winst gaat maken en een leuk EV in de zaak opbouwt jij daar geen aanspraak op kan maken bij een eventuele scheiding, heb je al die jaren voor niets geploeterd. Lijkt me erg zuur.
Volgens mij is dat juist precies waar het nu misgaat, het vastklampen aan de hoop/verwachting dat het heus wel bijtrekt, en dan is al het werk voor niks geweest als je nu opgeeft.
Soms is toegeven dat het is mislukt, de rommel zo goed mogelijk opruimen en dan eventueel later weer opnieuw beginnen gewoon de beste keus.
Phoebe-returns schreef:
07-04-2019 10:00
Wanneer is het dan goed gegaan? Hij maakt alleen maar verlies?
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
07-04-2019 10:14
Wanneer is het dan goed gegaan? Hij maakt alleen maar verlies?
Door zichzelf geen ondernemersloon toe te kennen heeft hij een keer een cosmetisch winstje laten zien.
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven