We gaan toch niet samenwonen
dinsdag 16 september 2025 om 00:29
Ik moet even mijn verhaal kwijt.
Situatie in het kort ik heb 3,5 jaar een lat relatie. Wij hebben beiden kinderen in de (pre) puber leeftijd 11 tot 16. We wonen 40min met de auto en 1u15min met ov bij elkaar vandaan.
We zouden gaan samenwonen in 2026 als mijn jongste maar de middelbare gaat maar dit gaat niet door.
Kind van mijn vriend wil het niet en ziet het niet zitten en mijn vriend vind het zelf toch ook lastig en is bang dat hij het niet trekt. Mijn kinderen zijn er fulltime.
Mijn oudste ziet het ook niet zitten en mijn jongste vond het wel oké maar zal toch liever in onze woonplaats blijven.
Met al mijn verstand weet ik dat het de juiste keus is om het niet te doen maar ik vind het latten zo lastig en het elkaar zien zo weinig.
We zien elkaar nu om het weekend als hij zijn kind niet heeft. Het andere weekend 1 dag. En op woensdag eet ik bij hem.
Hij heeft wel voorgesteld om op woensdag bij mij te komen en te blijven slapen en ook op de zondag in het weekend dat hij bij mij is. Ik heb altijd gezegd ik vind het latten zo lastig als we niet gaan samenwonen houdt het op. Maar ja puntje bij paaltje wil ik hem niet kwijt. Ik vind het zo moeilijk. Uit elkaar kan altijd nog natuurlijk. Maar zoals het nu is kan ik het ook niet.
Als iemand tips heeft mag altijd maar ik wilde vooral even van me af typen.
Situatie in het kort ik heb 3,5 jaar een lat relatie. Wij hebben beiden kinderen in de (pre) puber leeftijd 11 tot 16. We wonen 40min met de auto en 1u15min met ov bij elkaar vandaan.
We zouden gaan samenwonen in 2026 als mijn jongste maar de middelbare gaat maar dit gaat niet door.
Kind van mijn vriend wil het niet en ziet het niet zitten en mijn vriend vind het zelf toch ook lastig en is bang dat hij het niet trekt. Mijn kinderen zijn er fulltime.
Mijn oudste ziet het ook niet zitten en mijn jongste vond het wel oké maar zal toch liever in onze woonplaats blijven.
Met al mijn verstand weet ik dat het de juiste keus is om het niet te doen maar ik vind het latten zo lastig en het elkaar zien zo weinig.
We zien elkaar nu om het weekend als hij zijn kind niet heeft. Het andere weekend 1 dag. En op woensdag eet ik bij hem.
Hij heeft wel voorgesteld om op woensdag bij mij te komen en te blijven slapen en ook op de zondag in het weekend dat hij bij mij is. Ik heb altijd gezegd ik vind het latten zo lastig als we niet gaan samenwonen houdt het op. Maar ja puntje bij paaltje wil ik hem niet kwijt. Ik vind het zo moeilijk. Uit elkaar kan altijd nog natuurlijk. Maar zoals het nu is kan ik het ook niet.
Als iemand tips heeft mag altijd maar ik wilde vooral even van me af typen.
Terug van weggeweest
zondag 21 september 2025 om 21:50
Ditishet25 schreef: ↑21-09-2025 21:07Ik vind het latten gewoon erg lastig. Het steeds wel samen niet samen, afstemmen, afspreken. De druk die soms ligt op als je wel samen bent.
Ik word niet gelukkig van latten. Wel van deze man op zich.
Ik vraag me af of jij het latten an sich nou echt zo lastig vind of vooral het latten met deze man in deze situatie.
Want deze man heeft een behoorlijke behoefte aan alleen-tijd als ik het begrijp. En aankijken naar wat het moment brengt. Allebei het tegenovergestelde van jouw behoeften. Dat bijt elkaar zodanig, icm je problemen, dat dat mij het grootste punt lijkt.
En dan nog de afstand icm dat die man geen eigen vervoer heeft en het voor jou een hoop gedoe is om naar hem te gaan.
Dus ja, ik snap wel dat je overweegt om ermee te stoppen in de hoop dat het latten met een ander een stuk prettiger zal zijn voor je. Misschien een idee om eens te kijken of je in de huidige situatie dingen echt eens los kunt laten, onder het mom 'als ik het niet loslaat stop ik er waarschijnlijk ook mee omdat deze manier niet voor mij werkt'. Bijvoorbeeld die druk op als jullie wel samen zijn, wie legt die op? Jij vermoed ik? Laat dat eens los, want het werkt toch niet voor je.
zondag 21 september 2025 om 22:06
Dat is het ook S Groot. En dat kan in een andere relatie anders zijn. Maar misschien ook niet. Of er zijn andere dingen.S-Groot schreef: ↑21-09-2025 21:50Ik vraag me af of jij het latten an sich nou echt zo lastig vind of vooral het latten met deze man in deze situatie.
Want deze man heeft een behoorlijke behoefte aan alleen-tijd als ik het begrijp. En aankijken naar wat het moment brengt. Allebei het tegenovergestelde van jouw behoeften. Dat bijt elkaar zodanig, icm je problemen, dat dat mij het grootste punt lijkt.
En dan nog de afstand icm dat die man geen eigen vervoer heeft en het voor jou een hoop gedoe is om naar hem te gaan.
Dus ja, ik snap wel dat je overweegt om ermee te stoppen in de hoop dat het latten met een ander een stuk prettiger zal zijn voor je. Misschien een idee om eens te kijken of je in de huidige situatie dingen echt eens los kunt laten, onder het mom 'als ik het niet loslaat stop ik er waarschijnlijk ook mee omdat deze manier niet voor mij werkt'. Bijvoorbeeld die druk op als jullie wel samen zijn, wie legt die op? Jij vermoed ik? Laat dat eens los, want het werkt toch niet voor je.
Het loslaten is iets wat ik de komende tijd wil doen. Niet alles in 1x maar wat lukt. Maar inderdaad als ik niet loslaat lukt het sws niet.
Met de druk bedoel ik dat je als je dan samen bent zoveel mogelijk wil samen zijn. Hij wil ook wel samen zijn maar accepteert het veel makkelijker als het niet lukt. Misschien komen we wel juist mooi in het midden uit daardoor.
Terug van weggeweest
zondag 21 september 2025 om 23:58
Jij bent degene die het nu in reactie op mij in het extreme trekt, hoor. Ik heb die vetgedrukte dingen nergens beweerd. Dit was ook niet mijn eerste reactie, heb je de rest ook gelezen? TO schreef zelf dat haar kinderen op dit moment niet zitten te wachten op samenwonen. En de relatie uitmaken om vervolgens snel nieuw samenwoonmateriaal te vinden lijkt me niet realistisch, en ook niet wat ze wil. Wachten tot de kinderen het huis uit cq volwassen zijn kan ook met haar huidige vriend, maar dat is kennelijk geen optie. Ik denk inmiddels vooral dat TO het haar vriend kwalijk neemt dat hij de knoop heeft doorgehakt dat samenwonen niet gaat gebeuren tussen nu en een jaar en dat TO grote moeite heeft zich hierbij neer te leggen en het feit dat zij op dit moment de enige is die op korte termijn de gezinnen zou willen samenvoegen niet echt doorvoelt. Dat kan, misschien heeft ze nog tijd nodig, maar het maakt dat ze in dit topic vooral in rondjes blijft draaien en door reacties daarop haar hakken dieper in het zand zet.Claire45 schreef: ↑21-09-2025 21:21Het is sowieso een fictieve situatie, er is nu nog geen andere vriend en misschien komt die er wel nooit, maar om nou elke vorm van samenwonen in de ban te doen omdat er kinderen bij betrokken zijn (en niet eens zulke jonge kinderen dus tegen de tijd dat de fictieve samenwoon-situatie werkelijkheid zou worden, zijn ze misschien al volwassen of uit huis)… dat vind ik extreem.
Een samengesteld gezin is voor niemand de ultieme droom, maar dat is een scheiding net zo min, en uiteindelijk heb je maar één leven. Ik denk dat elke ouder het allerliefst wil dat zijn kinderen gelukkig zijn, maar als je eenmaal de stap hebt gezet om te scheiden (niet leuk voor de kinderen) hoef je daar niet je verdere leven voor te boeten en kun je best proberen een nieuwe, mooie thuisbasis te creëren.
TO, ik zou gewoon even de tijd nemen om het te laten bezinken en om te kijken hoe het werkt met wat je vriend voorstelde met vaker samen zijn.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
maandag 22 september 2025 om 00:15
En je kinderen willen wel het liefst dat je blijft latten.. en zijn kind ook.Ditishet25 schreef: ↑21-09-2025 21:07Klopt dat verwoord je goed. En ik heb dat ook al eerder aangegeven hier. Ik vind het latten gewoon erg lastig. Het steeds wel samen niet samen, afstemmen, afspreken. De druk die soms ligt op als je wel samen bent.
Het is niet omdat hij niet wil samenwonen ik dan ook niet wil latten. Dat niet willen latten was er al eerder. Dus ik verzin niks nieuws of kinderachtigs.
En dan mag een heel forum latten prima vinden ik mag het nog steeds iets vinden wat ik niet wil.
Is het misschien zo dat je hem aan het testen bent? Dat je wilt zien dat alles moet wijken om met jou te gaan samenwonen en zo niet dan is het dus te min voor je?
Zet je erover heen, of ga lekker in je up verder. Singles zat in Nederland. Dan ga je op zoek naar een samenwoner, wel even bij je tinder profiel vermelden

maandag 22 september 2025 om 00:39
Ik vind dit een onnodige kwetsende reactie.Enigme schreef: ↑22-09-2025 00:15En je kinderen willen wel het liefst dat je blijft latten.. en zijn kind ook.
Is het misschien zo dat je hem aan het testen bent? Dat je wilt zien dat alles moet wijken om met jou te gaan samenwonen en zo niet dan is het dus te min voor je?
Zet je erover heen, of ga lekker in je up verder. Singles zat in Nederland. Dan ga je op zoek naar een samenwoner, wel even bij je tinder profiel vermelden![]()
TO worstelt met het feit dat het plaatje dat zij voor ogen heeft nu niet kan, en dat ze moet gaan bepalen of ze lattend verder wil of voor nu alleen en dan weer opnieuw gaan kijken wat de toekomst brengt.
Wij hebben de afgelopen 7 jaar ook al meerdere keren deze afweging bewust gemaakt. Het plaatje van “ons” als koppel is niet te matchen met het plaatje van hij/ik met kinderen. Elke keer als wij deze afweging maken komen we tot de conclusie dat wij te veel om elkaar geven om het op te geven. Inmiddels is daarbij gekomen dat we nu onafhankelijk van elkaar ook erg kunnen genieten van onze tijd met onze eigen kinderen, en dat die twee dingen naast elkaar kunnen bestaan. Het heeft wel ruim 6 jaar geduurd voordat deze rust er echt kwam.
TO, je kunt voor jezelf heel goed bepalen of je echt met deze man (dus deze persoon) verder wilt, of dat je meer behoefte hebt aan een partner die altijd bij je is.
Helaas kan deze man nu niet het totaalpakket bieden, wellicht over een paar jaar wel.
Als je twijfelt of hij wel de juiste persoon is “voor de rest van je leven” denk ik dat het beter is om er nu een punt achter te zetten.
Niet omdat je teleurgesteld bent, maar omdat het niet de juiste persoon is.
maandag 22 september 2025 om 09:07
Hahaha oké gaat het wel helemaal goed met je?Enigme schreef: ↑22-09-2025 00:15En je kinderen willen wel het liefst dat je blijft latten.. en zijn kind ook.
Zet je erover heen, of ga lekker in je up verder. Singles zat in Nederland. Dan ga je op zoek naar een samenwoner, wel even bij je tinder profiel vermelden![]()
Dan hoef ik geen topic te openen toch dan maak ik het gewoon uit want dan geef ik niks om hem. Test mislukt dus hup weg ermee en door naar de volgende.
Terug van weggeweest
maandag 22 september 2025 om 09:12
Dankje. Ik wil graag verder met hem. De keus die we nu maken legt het wel vast voor min 5 jaar. En daar zal ik me bij neer moeten leggen.Iamback71 schreef: ↑22-09-2025 00:39Ik vind dit een onnodige kwetsende reactie.
TO worstelt met het feit dat het plaatje dat zij voor ogen heeft nu niet kan, en dat ze moet gaan bepalen of ze lattend verder wil of voor nu alleen en dan weer opnieuw gaan kijken wat de toekomst brengt.
Wij hebben de afgelopen 7 jaar ook al meerdere keren deze afweging bewust gemaakt. Het plaatje van “ons” als koppel is niet te matchen met het plaatje van hij/ik met kinderen. Elke keer als wij deze afweging maken komen we tot de conclusie dat wij te veel om elkaar geven om het op te geven. Inmiddels is daarbij gekomen dat we nu onafhankelijk van elkaar ook erg kunnen genieten van onze tijd met onze eigen kinderen, en dat die twee dingen naast elkaar kunnen bestaan. Het heeft wel ruim 6 jaar geduurd voordat deze rust er echt kwam.
TO, je kunt voor jezelf heel goed bepalen of je echt met deze man (dus deze persoon) verder wilt, of dat je meer behoefte hebt aan een partner die altijd bij je is.
Helaas kan deze man nu niet het totaalpakket bieden, wellicht over een paar jaar wel.
Als je twijfelt of hij wel de juiste persoon is “voor de rest van je leven” denk ik dat het beter is om er nu een punt achter te zetten.
Niet omdat je teleurgesteld bent, maar omdat het niet de juiste persoon is.
Terug van weggeweest
maandag 22 september 2025 om 09:16
Enigme schreef: ↑22-09-2025 00:15En je kinderen willen wel het liefst dat je blijft latten.. en zijn kind ook.
Jeetje! Zo de waard is?....
TO is geen puber meer hoor!
maandag 22 september 2025 om 09:25
Maar voor mij lijkt jouw heftige reactie een teken aan de wand.Ditishet25 schreef: ↑22-09-2025 09:12Dankje. Ik wil graag verder met hem. De keus die we nu maken legt het wel vast voor min 5 jaar. En daar zal ik me bij neer moeten leggen.
Een behoefte van jou wordt niet vervuld in deze relatie en de oplossing hang je nu volledig op aan 'meer tijd samen', maar ik denk dat het wel helpend is om uit te vogelen wat er nou precies mist.
Want ik betwijfel dat het magisch opgelost zou zijn als jullie in 1 huis wonen, want inderdaad ben je dan vaker samen, maar de kwaliteit van het contact gaat ook omlaag. Door de sleur van het leven en huishoudelijke problematiek van samenwonen met 3 pubers.
Als je kan achterhalen welke behoefte niet vervuld wordt, kun je misschien iets anders verzinnen waardoor je relatie meer voldoening geeft.
maandag 22 september 2025 om 20:54
Dat heb ik ook al meerdere keren aangegeven en dat is ook wat ik nu ga doen. En daarbij proberen loslaten van bepaalde dingen.canis-felis schreef: ↑21-09-2025 23:58Jij bent degene die het nu in reactie op mij in het extreme trekt, hoor. Ik heb die vetgedrukte dingen nergens beweerd. Dit was ook niet mijn eerste reactie, heb je de rest ook gelezen? TO schreef zelf dat haar kinderen op dit moment niet zitten te wachten op samenwonen. En de relatie uitmaken om vervolgens snel nieuw samenwoonmateriaal te vinden lijkt me niet realistisch, en ook niet wat ze wil. Wachten tot de kinderen het huis uit cq volwassen zijn kan ook met haar huidige vriend, maar dat is kennelijk geen optie. Ik denk inmiddels vooral dat TO het haar vriend kwalijk neemt dat hij de knoop heeft doorgehakt dat samenwonen niet gaat gebeuren tussen nu en een jaar en dat TO grote moeite heeft zich hierbij neer te leggen en het feit dat zij op dit moment de enige is die op korte termijn de gezinnen zou willen samenvoegen niet echt doorvoelt. Dat kan, misschien heeft ze nog tijd nodig, maar het maakt dat ze in dit topic vooral in rondjes blijft draaien en door reacties daarop haar hakken dieper in het zand zet.
TO, ik zou gewoon even de tijd nemen om het te laten bezinken en om te kijken hoe het werkt met wat je vriend voorstelde met vaker samen zijn.
Terug van weggeweest

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in