We gaan toch niet samenwonen
dinsdag 16 september 2025 om 00:29
Ik moet even mijn verhaal kwijt.
Situatie in het kort ik heb 3,5 jaar een lat relatie. Wij hebben beiden kinderen in de (pre) puber leeftijd 11 tot 16. We wonen 40min met de auto en 1u15min met ov bij elkaar vandaan.
We zouden gaan samenwonen in 2026 als mijn jongste maar de middelbare gaat maar dit gaat niet door.
Kind van mijn vriend wil het niet en ziet het niet zitten en mijn vriend vind het zelf toch ook lastig en is bang dat hij het niet trekt. Mijn kinderen zijn er fulltime.
Mijn oudste ziet het ook niet zitten en mijn jongste vond het wel oké maar zal toch liever in onze woonplaats blijven.
Met al mijn verstand weet ik dat het de juiste keus is om het niet te doen maar ik vind het latten zo lastig en het elkaar zien zo weinig.
We zien elkaar nu om het weekend als hij zijn kind niet heeft. Het andere weekend 1 dag. En op woensdag eet ik bij hem.
Hij heeft wel voorgesteld om op woensdag bij mij te komen en te blijven slapen en ook op de zondag in het weekend dat hij bij mij is. Ik heb altijd gezegd ik vind het latten zo lastig als we niet gaan samenwonen houdt het op. Maar ja puntje bij paaltje wil ik hem niet kwijt. Ik vind het zo moeilijk. Uit elkaar kan altijd nog natuurlijk. Maar zoals het nu is kan ik het ook niet.
Als iemand tips heeft mag altijd maar ik wilde vooral even van me af typen.
Situatie in het kort ik heb 3,5 jaar een lat relatie. Wij hebben beiden kinderen in de (pre) puber leeftijd 11 tot 16. We wonen 40min met de auto en 1u15min met ov bij elkaar vandaan.
We zouden gaan samenwonen in 2026 als mijn jongste maar de middelbare gaat maar dit gaat niet door.
Kind van mijn vriend wil het niet en ziet het niet zitten en mijn vriend vind het zelf toch ook lastig en is bang dat hij het niet trekt. Mijn kinderen zijn er fulltime.
Mijn oudste ziet het ook niet zitten en mijn jongste vond het wel oké maar zal toch liever in onze woonplaats blijven.
Met al mijn verstand weet ik dat het de juiste keus is om het niet te doen maar ik vind het latten zo lastig en het elkaar zien zo weinig.
We zien elkaar nu om het weekend als hij zijn kind niet heeft. Het andere weekend 1 dag. En op woensdag eet ik bij hem.
Hij heeft wel voorgesteld om op woensdag bij mij te komen en te blijven slapen en ook op de zondag in het weekend dat hij bij mij is. Ik heb altijd gezegd ik vind het latten zo lastig als we niet gaan samenwonen houdt het op. Maar ja puntje bij paaltje wil ik hem niet kwijt. Ik vind het zo moeilijk. Uit elkaar kan altijd nog natuurlijk. Maar zoals het nu is kan ik het ook niet.
Als iemand tips heeft mag altijd maar ik wilde vooral even van me af typen.
Terug van weggeweest
zondag 21 september 2025 om 11:48
'Als jij dit niet wil dan wil ik dat niet' Een verongelijkt kind dus.Ditishet25 schreef: ↑21-09-2025 11:32Waarom is dat kinderachtig?
M.i. is dat volwassen dat je ieder z'n geluk gunt en daarin je eigen keuze mag maken. Ik blijf iig nooit meer in iets hangen waarvan ik niet gelukkig word.
Volgens mij was het in eerste instantie namelijk niet het niet willen vanuit je vriend, maar luistert en kijkt hij in eerste instantie naar wat de kinderen ervan vinden en die willen het allemaal liever niet.
zondag 21 september 2025 om 11:50
Ik snap dit niet, je bent in principe gelukkig met deze man maar omdat hij niet wil samenwonen word je ineens ongelukkig en overweeg je zelfs om de relatie te verbreken.Ditishet25 schreef: ↑21-09-2025 11:40Nu wel inderdaad. Maar tot voor kort wilde mijn vriend dit ook. En zo snel is na 4 jaar ook weer niet.
Maar dan nog mag ik ervoor kiezen om niet verder te gaan toch? Al kies ik dat geheel zonder reden dat blijft mijn keus.
Dan vraag ik me af of je überhaupt wat voor deze man voelt of dat het je vooral gaat om 'iemand' naast je te willen hebben.
zondag 21 september 2025 om 11:53
Nogevendit schreef: ↑21-09-2025 11:50Ik snap dit niet, je bent in principe gelukkig met deze man maar omdat hij niet wil samenwonen word je ineens ongelukkig en overweeg je zelfs om de relatie te verbreken.
Dan vraag ik me af of je überhaupt wat voor deze man voelt of dat het je vooral gaat om 'iemand' naast je te willen hebben.
En voordat je weer een nieuw iemand hebt gevonden is er ook nog weer wat water door de rivier.
Tenzij je er 1 vindt die na 3 maanden wil samenwonen maar dat zijn vaak de leuksten niet.
zondag 21 september 2025 om 12:35
Je bent gelukkig toch nu verder? Een prima relatie op de schop gooien omdat het even wat anders gaat?Ditishet25 schreef: ↑21-09-2025 11:32Waarom is dat kinderachtig?
M.i. is dat volwassen dat je ieder z'n geluk gunt en daarin je eigen keuze mag maken. Ik blijf iig nooit meer in iets hangen waarvan ik niet gelukkig word.
zondag 21 september 2025 om 12:37
Ik bedoelde op korte termijn vanaf nu. En het gaat nergens over wat je wel en niet mag. Maar dat je er een beetje een kokervisie op na lijkt te houden. Maar prima, je zwemt hier in dit topic blijkbaar in rondjes, zelf weten.Ditishet25 schreef: ↑21-09-2025 11:40Nu wel inderdaad. Maar tot voor kort wilde mijn vriend dit ook. En zo snel is na 4 jaar ook weer niet.
Maar dan nog mag ik ervoor kiezen om niet verder te gaan toch? Al kies ik dat geheel zonder reden dat blijft mijn keus.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zondag 21 september 2025 om 12:44
Ik denk dat je het samenwonen echt iets te rooskleurig zag/ziet. Je trekt 3 kinderen hierin mee die dit niet willen. Denk je dan echt dat het allemaal leuk en fantastisch gaat worden? Ik zie genoeg voorbeelden om me heen waar het samenwonen met een samengesteld gezin drama werd. Maar hey, als jij maar elke dag je vriend kan zien want anders is het niet 'echt' genoeg ofzo.
Ik vind het oprecht heel raar als je hierom je relatie zou uitmaken als dit verder een hele leuke man is.
Ik vind het oprecht heel raar als je hierom je relatie zou uitmaken als dit verder een hele leuke man is.
Stressed is just desserts spelled backwards
zondag 21 september 2025 om 13:53
Op zich snap ik het verlangen om samen te wonen wel, hoor. Zelf ben ik ook iemand die goed gedijt in een samenwoon-situatie, ik vind het gezelliger en de kleine dingen en gesprekjes zijn juist de lijm van een relatie, vind ik. Maar ik snap ook dat het een ideaalbeeld is dat misschien niet in elke situatie werkt. Toch kan ik me voorstellen dat TO dat ideaalbeeld belangrijker vindt dan de reële situatie waarin ze zich nu bevindt, en die niet aan haar verlangens voldoet. Een LAT-relatie klinkt fantastisch met alle vrijheid die je hebt en het kan hartstikke goed werken, maar niet voor iedereen. Dan kan die man nog zo leuk en lief zijn, het blijft in de ogen van TO een lossere, minder hechte band dan zij zou willen. Dat kan gewoon een reden zijn om ermee te stoppen.
De kinderen zijn sowieso het belangrijkste in dit verhaal, dat snap ik, maar misschien is deze ervaring dan iets om mee te nemen in de toekomst: een man met oudere, zelfstandige kinderen of een kinderloze man past misschien beter.
De kinderen zijn sowieso het belangrijkste in dit verhaal, dat snap ik, maar misschien is deze ervaring dan iets om mee te nemen in de toekomst: een man met oudere, zelfstandige kinderen of een kinderloze man past misschien beter.
zondag 21 september 2025 om 14:29
En kind. Misschien heeft ouder of kind wel een baan of sport of hobby weer rekening mee gehouden moet worden.Courage schreef: ↑20-09-2025 20:26Ja precies. Eerder dacht ik dat ze een week-op-week-af-regeling hadden. En deed ik de suggestie dat hij dan een hele week bij haar zou kunnen zijn. Maar dat bleek anders in elkaar te zitten (plus reistijd). Maar wie weet is hier nog wat in te optimaliseren. (mits de andere ouder hier aan wil meewerken natuurlijk).
Dus dat zijn al 2 anderen. En de beste man zelf ook nog, werk misschien wel.
3 mensen en alles om hen heen waarbij dat ook moeten kunnen. Als ze dat al willen.
Ik zou het dus niet adviseren, ik denk dat je er zelfs kwaad bloed mee kan zetten als je denkt dat je wel even de regeling kan aanpassen omdat jij per se je zin wil.
zondag 21 september 2025 om 14:38
Verwerk eerst je issues voordat je twee gezinnen in jouw onzekere wensenpakket meetrekt. Als je hem alleen kunt vertrouwen als hij volgens jou bij je is en later beweert dat je hem 100% vertrouwd dan spreek je jezelf tegen. Je claimt je vriend heel erg terwijl hij ook een gezin vormt met zijn kind en heel verstandig dat gezin op 1 zet. Als de kinderen er aan toe zijn dan kun je gaan denken aansamenwonen, nu is het gewoon echt te vroeg. Oftewel, luister naar je verstand.Ditishet25 schreef: ↑18-09-2025 23:29Dat klopt ook wel denk ik. Het zijn trauma's van de relatie met mijn ex. Een partner is niet te vertrouwen op z'n woord dus lukt dat alleen als hij er fysiek is. Ik weet dat het niet klopt en ik weet er al veel beter mee om te gaan dan een jaar geleden. Maar nog niet genoeg.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
zondag 21 september 2025 om 18:07
En dan haar eigen kinderen ongewenst in een samengesteld gezin storten? Nogmaals, het probleem ligt niet alleen bij haar vriend en diens kind.Claire45 schreef: ↑21-09-2025 13:53Op zich snap ik het verlangen om samen te wonen wel, hoor. Zelf ben ik ook iemand die goed gedijt in een samenwoon-situatie, ik vind het gezelliger en de kleine dingen en gesprekjes zijn juist de lijm van een relatie, vind ik. Maar ik snap ook dat het een ideaalbeeld is dat misschien niet in elke situatie werkt. Toch kan ik me voorstellen dat TO dat ideaalbeeld belangrijker vindt dan de reële situatie waarin ze zich nu bevindt, en die niet aan haar verlangens voldoet. Een LAT-relatie klinkt fantastisch met alle vrijheid die je hebt en het kan hartstikke goed werken, maar niet voor iedereen. Dan kan die man nog zo leuk en lief zijn, het blijft in de ogen van TO een lossere, minder hechte band dan zij zou willen. Dat kan gewoon een reden zijn om ermee te stoppen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zondag 21 september 2025 om 21:07
Klopt dat verwoord je goed. En ik heb dat ook al eerder aangegeven hier. Ik vind het latten gewoon erg lastig. Het steeds wel samen niet samen, afstemmen, afspreken. De druk die soms ligt op als je wel samen bent.Claire45 schreef: ↑21-09-2025 13:53Op zich snap ik het verlangen om samen te wonen wel, hoor. Zelf ben ik ook iemand die goed gedijt in een samenwoon-situatie, ik vind het gezelliger en de kleine dingen en gesprekjes zijn juist de lijm van een relatie, vind ik. Maar ik snap ook dat het een ideaalbeeld is dat misschien niet in elke situatie werkt. Toch kan ik me voorstellen dat TO dat ideaalbeeld belangrijker vindt dan de reële situatie waarin ze zich nu bevindt, en die niet aan haar verlangens voldoet. Een LAT-relatie klinkt fantastisch met alle vrijheid die je hebt en het kan hartstikke goed werken, maar niet voor iedereen. Dan kan die man nog zo leuk en lief zijn, het blijft in de ogen van TO een lossere, minder hechte band dan zij zou willen. Dat kan gewoon een reden zijn om ermee te stoppen.
Het is niet omdat hij niet wil samenwonen ik dan ook niet wil latten. Dat niet willen latten was er al eerder. Dus ik verzin niks nieuws of kinderachtigs.
En dan mag een heel forum latten prima vinden ik mag het nog steeds iets vinden wat ik niet wil.
Terug van weggeweest
zondag 21 september 2025 om 21:10
Nee dat ben ik dus niet. Ik word niet gelukkig van latten. Wel van deze man op zich. En dat is mijn afweging en de keuze wat Lila-Linda bedoelde.Nogevendit schreef: ↑21-09-2025 11:50Ik snap dit niet, je bent in principe gelukkig met deze man maar omdat hij niet wil samenwonen word je ineens ongelukkig en overweeg je zelfs om de relatie te verbreken.
Terug van weggeweest
zondag 21 september 2025 om 21:12
Maar je kijkt nu alleen naar jouw eigen belang en niet naar het belang van je kinderen. Het is helemaal prima om latten stom en gedoe te vinden, als je met zijn tweetjes bent, vind ik. Maar als er (jonge) kinderen bij betrokken zijn, dan is samenwonen echt een enorme uitdaging waar lang niet iedereen straalgelukkig van wordt. Nogmaals, ik zie dat enorm veel om me heen, dat het drama wordt met de kinderen. En geloof me, geen enkele relatie knapt op, als de kinderen niet gelukkig zijn met de situatie. Ik denk dat je dat nu enorm onderschat omdat je zelf deze behoefte voelt,Ditishet25 schreef: ↑21-09-2025 21:07Klopt dat verwoord je goed. En ik heb dat ook al eerder aangegeven hier. Ik vind het latten gewoon erg lastig. Het steeds wel samen niet samen, afstemmen, afspreken. De druk die soms ligt op als je wel samen bent.
Het is niet omdat hij niet wil samenwonen ik dan ook niet wil latten. Dat niet willen latten was er al eerder. Dus ik verzin niks nieuws of kinderachtigs.
En dan mag een heel forum latten prima vinden ik mag het nog steeds iets vinden wat ik niet wil.
Stressed is just desserts spelled backwards
zondag 21 september 2025 om 21:12
Ditishet25 schreef: ↑21-09-2025 21:07Klopt dat verwoord je goed. En ik heb dat ook al eerder aangegeven hier. Ik vind het latten gewoon erg lastig. Het steeds wel samen niet samen, afstemmen, afspreken. De druk die soms ligt op als je wel samen bent.
Nou, dan maak je het uit.
zondag 21 september 2025 om 21:13
Ik was ook niet van plan dat voor te stellen. Dat is niet aan mij om iets aan die regeling te veranderen. En ik kan me ook voorstellen dat ineens een week zonder je kind ipv een paar dagen ook niet leuk is.MissNuada schreef: ↑21-09-2025 14:29En kind. Misschien heeft ouder of kind wel een baan of sport of hobby weer rekening mee gehouden moet worden.
Dus dat zijn al 2 anderen. En de beste man zelf ook nog, werk misschien wel.
3 mensen en alles om hen heen waarbij dat ook moeten kunnen. Als ze dat al willen.
Ik zou het dus niet adviseren, ik denk dat je er zelfs kwaad bloed mee kan zetten als je denkt dat je wel even de regeling kan aanpassen omdat jij per se je zin wil.
Terug van weggeweest
zondag 21 september 2025 om 21:19
Ditishet25 schreef: ↑21-09-2025 21:15Ja doe ik. Probleem opgelost. Einde topic.
Bedankt voor iedereen met een wel constructieve bijdrage.
Meer smaken zijn er niet toch? Hij wil niet samenwonen, jij wel. Dan houdt het volgens mij gewoon op.
zondag 21 september 2025 om 21:21
Het is sowieso een fictieve situatie, er is nu nog geen andere vriend en misschien komt die er wel nooit, maar om nou elke vorm van samenwonen in de ban te doen omdat er kinderen bij betrokken zijn (en niet eens zulke jonge kinderen dus tegen de tijd dat de fictieve samenwoon-situatie werkelijkheid zou worden, zijn ze misschien al volwassen of uit huis)… dat vind ik extreem.canis-felis schreef: ↑21-09-2025 18:07En dan haar eigen kinderen ongewenst in een samengesteld gezin storten? Nogmaals, het probleem ligt niet alleen bij haar vriend en diens kind.
Een samengesteld gezin is voor niemand de ultieme droom, maar dat is een scheiding net zo min, en uiteindelijk heb je maar één leven. Ik denk dat elke ouder het allerliefst wil dat zijn kinderen gelukkig zijn, maar als je eenmaal de stap hebt gezet om te scheiden (niet leuk voor de kinderen) hoef je daar niet je verdere leven voor te boeten en kun je best proberen een nieuwe, mooie thuisbasis te creëren.
zondag 21 september 2025 om 21:21
Ditishet25 schreef: ↑21-09-2025 21:13Ik was ook niet van plan dat voor te stellen. Dat is niet aan mij om iets aan die regeling te veranderen. En ik kan me ook voorstellen dat ineens een week zonder je kind ipv een paar dagen ook niet leuk is.
Je kan het toch gewoon vragen? Misschien kan het prima en vind iedereen het ook wel een goed idee. En zo niet, dan niet. Het is echter helemaal niet zo gek om gewoon aan te geven wat voor jou fijn zou zijn, en je komt er dan vanzelf wel achter of het een optie is.
zondag 21 september 2025 om 21:26
Klopt en wie weet vind ik wel nooit meer iemand. Maar dan kan ik nog steeds gelukkiger zijn dan met latten. Helaas lastig voorspellen.Claire45 schreef: ↑21-09-2025 21:21Het is sowieso een fictieve situatie, er is nu nog geen andere vriend en misschien komt die er wel nooit, maar om nou elke vorm van samenwonen in de ban te doen omdat er kinderen bij betrokken zijn (en niet eens zulke jonge kinderen dus tegen de tijd dat de fictieve samenwoon-situatie werkelijkheid zou worden, zijn ze misschien al volwassen of uit huis)… dat vind ik extreem.
Een samengesteld gezin is voor niemand de ultieme droom, maar dat is een scheiding net zo min, en uiteindelijk heb je maar één leven. Ik denk dat elke ouder het allerliefst wil dat zijn kinderen gelukkig zijn, maar als je eenmaal de stap hebt gezet om te scheiden (niet leuk voor de kinderen) hoef je daar niet je verdere leven voor te boeten en kun je best proberen een nieuwe, mooie thuisbasis te creëren.
Maar goed in deze relatie en in deze samenstelling is het voorlopig niet mogelijk.
Terug van weggeweest
zondag 21 september 2025 om 21:27
zondag 21 september 2025 om 21:28
Maar dat woont nu niet bij jou
zondag 21 september 2025 om 21:41
Dat klopt. Maar dat is de keuze die je moet gaan maken uiteindelijk. Dat hoeft nu niet.Ditishet25 schreef: ↑21-09-2025 21:07Klopt dat verwoord je goed. En ik heb dat ook al eerder aangegeven hier. Ik vind het latten gewoon erg lastig. Het steeds wel samen niet samen, afstemmen, afspreken. De druk die soms ligt op als je wel samen bent.
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in