Woedeaanval vriend

04-07-2019 09:48 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond werd mijn vriend “ineens” woedend over iets wat hij nodig heeft maar niet kan vinden. Hij verweet mij dat ik altijd alles maar opruim en hij het daardoor niet kon vinden. Razend en tierend gooide hij met wat spullen door het huis. Daarna werd ik genegeerd waardoor ik een schuldgevoel kreeg. Maar ik heb datgene wat hij zocht, werkelijk niet eens gezien dus krijg de schuld van iets wat ik niet gedaan heb. Ik vind zijn reactie echt niet normaal. Ik ben dan ook weggelopen en de volgende ochtend zonder iets te zeggen weggegaan. Graag jullie advies hierover.. Ik voel me er niet goed bij.
Nietalleenik schreef:
04-07-2019 12:04
Hij komt er daarna vaak niet op terug. Ik begin er dan over (nadat we elkaar een tijdje stil zwijgen) omdat ik het uit wil praten. Hij vindt dan vaak alsnog dat het 'logisch' is dat hij geirriteerd/boos was want... In dit geval dus iets wat hij niet kan vinden en ik volgens het vast en zeker verplaatst heb. Dus geen sorry. Ik heb hem inderdaad nog niet gesproken erover. Plus dat ik vind dat hij er over moet beginnen en allereerst zijn excuses moet aanbieden voor zijn kinderachtige gedrag (maar ik vermoed dat dit niet gaat gebeuren). Het is inderdaad met iets gooien wat kapot gevallen is. Het gaat mij er niet om wat het is maar wel dat ik dat soort ''agressie'' intimiderend vindt op zo'n moment. We wonen samen ja.
dan zeg jij vanavond:
"zeg schat, wat gebeurde er nou gisteren?"
lilalinda schreef:
04-07-2019 13:13
Mijn man kon ook flink ontploffen (maar zei sorry) kreeg daar ook last van, van mij, maar ook op zijn werk. Het wordt vooral in werksituaties echt als Kinderachtig gedrag gezien. Hij had er zelf last van, en deed echt zijn best te veranderen.
Maar de omslag kwam, toen oudste dochter kleuter was en hem een keer zei, Papa, jij bent altijd boos
Daar schrok hij van, ineens zag hij hoe hij nu net als zijn vader was (en die wilde nooit veranderen) en heeft hij hulp gezocht.
Met een coach vastgesteld waar het vandaan kwam. En... het is echt over
Mooi om te lezen dat hij inzag dat het zo niet verder kon en dat hij er aan heeft gewerkt!

Is dat inzicht er niet, dan gaat het van kwaad tot erger.
quattro-stagioni schreef:
04-07-2019 13:29
Mooi om te lezen dat hij inzag dat het zo niet verder kon en dat hij er aan heeft gewerkt!

Is dat inzicht er niet, dan gaat het van kwaad tot erger.
yep, mijn schoonvader
We houden ons hart vast, als schoonmoeder eerder overlijdt, blijft hij heel eenzaam achter
iedereen van zich af gewerkt
lilalinda schreef:
04-07-2019 13:32
yep, mijn schoonvader
We houden ons hart vast, als schoonmoeder eerder overlijdt, blijft hij heel eenzaam achter
iedereen van zich af gewerkt
Klinkt als mijn ex... Nou speelt daar wel meer, maar dat gebrek aan zelfinzicht en het eeuwig wijzen naar de ander is hem lelijk opgebroken.
Ik kan ook zulke nare uitbarstingen hebben. Maar ik zie het daarna vrijwel gelijk in als ik fout zat en daar doe ik dan ook wat mee...
Ik vind het overigens niets met een psychopatische persoonlijkheid te maken hebben (werd eerder door iemand in reactie omschreven).
Hij zat fout, maar als je hem dat niet vertelt zal hij het nooit weten.

Dus los van of dit een man is die wel of niet goed voor je is, zwijgend afwachten tot hij zijn excuus aanbiedt is niet handig. Vragen naar wat er nou gebeurde gisteren, dat wel. Waarbij je rustig blijft. En als hij vindt dat jij (vul maar in...) dan is dat nog steeds geen reden om zo te keer te gaan en daarna je te negeren. Dat kun je hem prima vertellen. Vind je dat te intimiderend? Dan meldt je hem dat ook. Evenals dat je erg geschrokken bent en daarvoor eigenlijk een excuus had verwacht.

En een gewetensvraag; als je het dan nog steeds niet durft te bespreken, is je relatie dan wel zo leuk? Of als hij dan weer ontploft, is het dan wel zo veilig bij hem?
Is het er ook zo eentje die achter het stuur op iedereen zit te vitten? Ik zou hem ook gelijk vragen als het gebeurt "ga je lekker?" En wat iemand hier opperde dat we allemaal wel eens ontploffen, hier gebeurt dat ook niet. Als mijn kan niet gelijk de suiker of zo kan vinden is hier het standaard zinnetje "zet eens wat op zij"... Lijkt mij voor straks ook de beste vraag, wat gebeurde er nu eigenlijk.
die ik wilde bestaat al...
attribuutje schreef:
04-07-2019 15:48
Is het er ook zo eentje die achter het stuur op iedereen zit te vitten? Ik zou hem ook gelijk vragen als het gebeurt "ga je lekker?" En wat iemand hier opperde dat we allemaal wel eens ontploffen, hier gebeurt dat ook niet. Als mijn kan niet gelijk de suiker of zo kan vinden is hier het standaard zinnetje "zet eens wat op zij"... Lijkt mij voor straks ook de beste vraag, wat gebeurde er nu eigenlijk.

Ik gooi eigenlijk altijd standaard de tv uit het raam als ik de suiker niet kan vinden. Is dat niet normaal dan?
RikM schreef:
04-07-2019 15:52
Ik gooi eigenlijk altijd standaard de tv uit het raam als ik de suiker niet kan vinden. Is dat niet normaal dan?
Als je daarna netjes sorry zegt moet het wel kunnen :mrgreen:
klinkt gezellig zo een agressieveling thuis. Let wel op dat de agressie zich niet tegen jou gaat richten, dan ben je verder van huis.

ik vind het knap dat je het volhoudt. Ik zou het echt niet kunnen in ieder geval om met zo een idioot samen te leven.
quattro-stagioni schreef:
04-07-2019 16:46
Als je daarna netjes sorry zegt moet het wel kunnen :mrgreen:
Mijn zoontje gilde laatst tijdens het gooien met iets: JA SORRY, EN IK MAAK IETS VAN MEZELF STUK EN DAAR BEN IK NU HELEMAAL ZAT VAN!
Dus dat kan ook nog.
RikM schreef:
04-07-2019 15:52
Nee, suiker moet je altijd kunnen vinden. Is een eerste, tweede en derde levensbehoefte. Leg het op een paar strategische plekken in huis.
Verder voor het gooien van de t.v. door het raam hangt het ervan af of je naar buiten of binnen gooit, door je eigen raam en of het raam open is. Nu niks over te zeggen.
Het-groepje schreef:
04-07-2019 17:08
Mijn zoontje gilde laatst tijdens het gooien met iets: JA SORRY, EN IK MAAK IETS VAN MEZELF STUK EN DAAR BEN IK NU HELEMAAL ZAT VAN!
Dus dat kan ook nog.

Het zit in de familie?
Ik vind het niet normaal RikM...wel leuk alle keren het nieuws te model tv halen...of shop je bij de kringloop?
die ik wilde bestaat al...
Het-groepje schreef:
04-07-2019 17:08
Dus dat kan ook nog.
Tijdens het proces al sorry zeggen. Best knap.
attribuutje schreef:
04-07-2019 17:22
Ik vind het niet normaal RikM...wel leuk alle keren het nieuws te model tv halen...of shop je bij de kringloop?

Om eerlijk te zijn ben ik gestopt met suiker in de koffie. Ik kon de tv's niet meer betalen.
madamzonderm schreef:
04-07-2019 17:12
Nee, suiker moet je altijd kunnen vinden. Is een eerste, tweede en derde levensbehoefte. Leg het op een paar strategische plekken in huis.
Verder voor het gooien van de t.v. door het raam hangt het ervan af of je naar buiten of binnen gooit, door je eigen raam en of het raam open is. Nu niks over te zeggen.

Wie gooit er nou een tv naar binnen? Koekoek.
Mensen die hem eerst naar buiten gooiden bijvoorbeeld. Als ze hem daarna naar binnen gooien heeft het naar buiten gooien niet zo geholpen om af te reageren.
attribuutje schreef:
04-07-2019 17:22
Ze krijgen al kwantumkorting :rolling:
RikM schreef:
04-07-2019 17:34
Wie gooit er nou een tv naar binnen? Koekoek.
Bestaan er nog draagbare televisies voor in de tuin of zijn dat tegenwoordig allemaal tablets?
Nouschi schreef:
04-07-2019 10:58
HSP denk je?
Nee iets anders. Maar ik ben geen arts (wel 'meervoudig in mijn omgeving-ervaringsdeskundige') dus mag het niet benoemen.
Als ze hulp zoeken, komen ze wel achter. Hopelijk.
Vivete e imparate!
Maandag27 schreef:
04-07-2019 15:36

Dus los van of dit een man is die wel of niet goed voor je is, zwijgend afwachten tot hij zijn excuus aanbiedt is niet handig. Vragen naar wat er nou gebeurde gisteren, dat wel. Waarbij je rustig blijft. En als hij vindt dat jij (vul maar in...) dan is dat nog steeds geen reden om zo te keer te gaan en daarna je te negeren. Dat kun je hem prima vertellen. Vind je dat te intimiderend? Dan meldt je hem dat ook. Evenals dat je erg geschrokken bent en daarvoor eigenlijk een excuus had verwacht.

En een gewetensvraag; als je het dan nog steeds niet durft te bespreken, is je relatie dan wel zo leuk? Of als hij dan weer ontploft, is het dan wel zo veilig bij hem?
:cheer2: :applause: :kneel:
Vivete e imparate!
Maandag27 schreef:
04-07-2019 15:36

Dankjewel voor je tips. Gedaan en hij bood direct zijn excuses aan en dat het nooit zo had mogen lopen en dat hij niet met dingen had moeten gooien/kwaad worden op mij. Erkende het gelukkig volledig. Heb duidelijk gemaakt dat ik er absoluut niet van gediend ben. Dat hij op een andere manier om moet leren gaan met frustratie. Het was duidelijk geloof ik. Nu zal de praktijk uit moeten wijzen dat het niet nog een keer gebeurd. Hij weet de consequentie. Bedankt allen voor jullie tips en luisterend oor.
Ik denk dat jullie het een keer moeten hebben in het algemeen over hoe jullie ruzie maken.
Wat gebeurt er op zulke momenten, wat doet het met hem, wat doet het met jou, hoe kunnen jullie dit het beste aanpakken. Wat is acceptabel, wat willen jullie niet, wat doen jullie als jullie het met elkaar oneens blijven, op welke manier maken jullie het goed, etc.

Jullie manier van aanpakken is niet heel prettig. Jullie blijven elkaar negeren en willen dat de ander het komt goed maken. Dat kan een lange egostrijd worden, waarbij jullie beiden alleen maar bozer worden.
Je kan bijvoorbeeld afspreken dat jullie willen dat jullie ruzies altijd voordat jullie gaan slapen met elkaar uitspreken. Nou ja, wat dus maar goed voelt voor jullie beiden.

Misschien helpt zo'n gesprek jullie wat vooruit, want dit is niet leuk zo.
Nietalleenik schreef:
04-07-2019 20:43
Dankjewel voor je tips. Gedaan en hij bood direct zijn excuses aan en dat het nooit zo had mogen lopen en dat hij niet met dingen had moeten gooien/kwaad worden op mij. Erkende het gelukkig volledig. Heb duidelijk gemaakt dat ik er absoluut niet van gediend ben. Dat hij op een andere manier om moet leren gaan met frustratie. Het was duidelijk geloof ik. Nu zal de praktijk uit moeten wijzen dat het niet nog een keer gebeurd. Hij weet de consequentie. Bedankt allen voor jullie tips en luisterend oor.
Dat is fijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven