Woedend op schoonzus

03-09-2025 20:16 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Kom mijn oude account (vergelijkbare nick) niet meer in dus heb een nieuwe. Ik zou hier graag even spuien in de hoop dat het me kalmeert en jullie misschien tips hebben.

Ik kom uit een familie van zachtaardige mensen. Iedereen gaat fijn met elkaar om, is geïnteresseerd in elkaar, helpt elkaar. Conflict heb ik in onze familie nog niet eerder meegemaakt.

Mijn schoonzus komt uit een familie waar altijd ruzies zijn, waar het niet bij te houden is wie er nu weer niet met wie praat. Mijn schoonzus heeft geen vriendinnen, soms een nieuwe vriendschap die dan super intens is en dan hoor je haar over niks anders, tot het barst. Altijd de schuld van de ander, die keer op keer iets heel ergs en onoverkomelijks heeft gedaan en dan is het "uit". Mijn broer had altijd veel vrienden maar inmiddels niemand meer.

Nu heeft schoonzus het op mijn ouders gemunt en mijn ouders zijn er kapot van. Ze heeft mijn ouders van de een op andere dag genegeerd, ze snapten er helemaal niks van, en nu komt ze op de proppen met een ontzettend slecht lulverhaal. Een leugen. Aantoonbaar onwaar zelfs, maar ze houdt voet bij stuk. En ze vindt dat mijn ouders de kleinkinderen nu niet meer mogen zien. Mijn broer probeert te bemiddelen, en mijn ouders willen er alles aan doen om de band weer te herstellen ook al hebben ze niks fout gedaan.

Ik bied een luisterend oor en troost aan mijn verdrietige ouders. Ze vragen me verder ook helemaal niks, zijn me dankbaar voor mijn steun en willen gewoon dat alles weer normaal wordt. Ik wil me hier verder ook buiten houden. Ik kom niet voor in de leugen. Mijn inmenging maakt het vast erger. Maar het zijn ook MIJN ouders die nu al dit onrecht worden aangedaan en die ik nu intens verdrietig zie. Dus in die zin raakt het mij ook. Ik ben furieus. Die kleinkinderen betekenen zo veel voor mijn ouders en het doet ze ook zo'n pijn om hun zoon in deze situatie te zien.

Het liefst zou ik willen dat mijn broer en schoonzus weten hoe erg ik haar gedrag verafschuw, hoe erg ze ook voor mij over een grens is gegaan, dat mijn ouders dit niet verdienen. Ik moet er niet aan denken om schoonzus binnenkort weer te zien (dat gaat gebeuren), ik ben nog nooit zo boos geweest, zo voelt het nu.

Iemand tips hoe met deze situatie om te gaan, wat zouden jullie doen?
Als iemand mijn ouders vals beschuldigt, zou ik voor ze opkomen.

Zeker als schoonzus tegen je opkijkt, dan heeft het misschien nog effect ook.
Such fun!1
Aneso schreef:
04-09-2025 12:34
Dat kan zeker wel hoor. Mijn zus heeft dat ook meerdere malen gedaan en daar lag toch echt niets aan ten grondslag. Gewoon puur als chantage- en dreigmiddel om haar zin te krijgen bijvoorbeeld.

Niet gezegd dat dit bij to ook zo is maar dat er altijd iets moet zijn, durf ik wel te weerleggen.

Daarom dus in gesprek met broer. Als het een chantage- of dreigmiddel is, doet ze er goed aan om broer te laten inzien dat het niet goed is om met de grillen van zijn vrouw mee te gaan.
Het ergste vind ik dat het over de rug van de kinderen gaat, die mogen oma en opa niet meer zien en die kinderen hebben er niets mee te maken. Waarom komt hij niet voor zijn kinderen op.
MarindaH schreef:
04-09-2025 12:36

Ik zou dit dus ook doen/ik zou voor mijn gevoel ook niet anders 'kunnen'- dan barst de bom ook maar tussen schoonzus en mij, het is niet anders. Ik ga niet op m'n tenen lopen of leuk en aardig doen als het echt zo is dat ouders vals beschuldigd zijn.
O ja, en het zijn ook je broer zijn kinderen, dus hij heeft toch ook wat te zeggen?
Mariana schreef:
04-09-2025 12:18
Ik vind dit wel heel bijzonder. Je kinderen bij opa en oma weghouden terwijl ze daar graag komen, dat doe je niet zomaar. Daar moet iets aan ten grondslag liggen. Als zelfs je broer de kinderen niet meer wil meenemen naar zijn ouders, is het misschien wel de moeite waard om toch eens te onderzoeken wat de werkelijke reden is.

Waarom wil je niet met je broer in gesprek over wat er aan de hand is, en waarom hij zijn kinderen niet meer wil meenemen naar jullie ouders?
Misschien is de broer wel een slappe zak die niet tegen zijn vrouw durft in te gaan.

Ik ken overigens heel veel situaties waarbij er onenigheid is tussen familieleden en dan het ene familielid de kinderen van het andere familielid niet meer ziet/mag zien. En daar is echt niks aan de hand qua veiligheid, meer zoiets als "wij hebben ruzie, dan zie je mijn kinderen ook niet meer".

Mijn vader ziet zijn kleinkinderen ook niet meer terwijl het een heel lieve opa is en was.
Vivalafete25 schreef:
04-09-2025 13:56
Misschien is de broer wel een slappe zak die niet tegen zijn vrouw durft in te gaan.

Ik ken overigens heel veel situaties waarbij er onenigheid is tussen familieleden en dan het ene familielid de kinderen van het andere familielid niet meer ziet/mag zien. En daar is echt niks aan de hand qua veiligheid, meer zoiets als "wij hebben ruzie, dan zie je mijn kinderen ook niet meer".

Mijn vader ziet zijn kleinkinderen ook niet meer terwijl het een heel lieve opa is en was.
Eens. Misschien dreigt ze hem ook wel om de kinderen bij hem weg te houden. Of doet hij inderdaad alles wat zij wil zonder er verder vraagtekens bij te zetten. Dat hij erin meegaat is echt niet een teken dat het dan wel aan opa en oma zal liggen. Zeker niet als die schoonzus altijd al met iedereen ruzie heeft en dan meteen allerlei banden verbreekt omdat ze niks normaal kan uitpraten, iets waar zij en haar hele familie kennelijk om bekendstaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
MarindaH schreef:
04-09-2025 12:36

Ja ik zou ook wel een duidelijk standpunt innemen, ook naar die schoonzus (en broer) toe. Als ik in de schoenen van de ouders stond en vals beschuldigd en zo hard gekwetst werd en een dierbare die weet dat dit gebeurt en dat ik onschuldig ben zegt dat die zich erbuiten wil houden dan zou ik me in de steek gelaten voelen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zou wel met mijn broer gaan praten als het mijn familie was. Over waarom hij meegaat in haar standpunt dat ouders de kleinkinderen niet meer mogen zien. Ruzie prima, maar de kinderen inzetten als schaakstuk zou ik echt moeilijk kunnen aanzien. En ik zou dan echt de beweegredenen van mijn broer daarin willen weten. Of het iets oplost is de vraag. Bij redelijke mensen zou de makkelijkste oplossing toch zijn dat broer van TO met zijn kids bij opa en oma langsgaat. Zonder vrouw. Waarom zij dat kennelijk niet toestaat en broer daarin meegaat… dat is nu een raadsel.
Als jullie allemaal zo goed zijn met elkaar, kan je dan niet met je broer erover praten? Nooit eerder met hem gesproken over zijn partner, of is dat een no go?

Ik zou zelf denk ik wel proberen te bemiddelen in deze. Je bent volwassenen onder elkaar, er zijn kinderen bij betrokken, aangezien het jou niet persoonlijk aangaat zou je je neutraal kunnen opstellen.

Misschien ook naar haar verhaal luisteren, ook al zijn het leugens of waanideeën.

Zoals je zegt, soms komt "de koude kant" uit hele andere soorten gezinnen, of zijn als mens beschadigd, etc. en soms kan je een handje helpen (vaak ook niet natuurlijk). Zolang het niet ten koste gaat van jezelf natuurlijk.
Het is oké om boos te zijn en ook volkomen logisch. Je steunt je ouders en daarmee doe je eigenlijk al het belangrijkste wat er te doen valt. Ik zou me verder niet teveel mengen in het conflict. Zeker niet als je nog zo hoog in je emoties zit. Je schrijft dat je broer probeert te bemiddelen, hoe moet ik dat voor me zien? Ik mis de mening van je broer in dit verhaal. Ik zou hem niet teveel onder druk zetten, maar vooral aangeven dat je de deur openhoudt zodat hij zich gesteund voelt. Klinkt alsof hij zelf ook nogal in een spagaat zit en niet weet wat hij ermee aanmoet.
Koffiezetapparaat schreef:
04-09-2025 14:55
Ik mis de mening van je broer in dit verhaal. Ik zou hem niet teveel onder druk zetten, maar vooral aangeven dat je de deur openhoudt zodat hij zich gesteund voelt.
Inderdaad. Ik zou hem eens uitnodigen 's avonds en het dan met hem bespreken. Hij voelt waarschijnlijk de druk om zijn vrouw te verdedigen en is het belang van zijn kinderen uit het oog verloren.
Herkenbaar dit verhaal. In onze familie is ook zoiets aan de gang. Het hoeft niet zo te zijn, maar hou er rekening mee dat je broer misschien bang is zijn gezin te verliezen en zelf zijn kinderen niet meer te zien, als hij tegen de wens van zijn vrouw de kinderen toch naar opa en oma brengt.
huismuis
Mariana schreef:
Ik vind dit wel heel bijzonder. Je kinderen bij opa en oma weghouden terwijl ze daar graag komen, dat doe je niet zomaar. Daar moet iets aan ten grondslag liggen. Als zelfs je broer de kinderen niet meer wil meenemen naar zijn ouders, is het misschien wel de moeite waard om toch eens te onderzoeken wat de werkelijke reden is.

Waarom wil je niet met je broer in gesprek over wat er aan de hand is, en waarom hij zijn kinderen niet meer wil meenemen naar jullie ouders?
Zou je deze vragen ook stellen als het andersom was? Dus een man die tegen zijn vrouw zegt dat de kinderen niet meer naar haar ouders gaan?
Zo ook een andere reacties hier, dat de man geen ruggengraat heeft en onder de plak zit, een slappe zak is. Als het andersom was geweest, dan was het waarschijnlijk een gewelddadige relatie geweest.
Deze vrouw is wellicht een manipulerend type en de broer mogelijk een slachtoffer. We weten het niet, maar het kan wel.
Mariana schreef:
Je kinderen bij opa en oma weghouden terwijl ze daar graag komen, dat doe je niet zomaar. Daar moet iets aan ten grondslag liggen.

Je lijkt iets te insinueren hier. Verklaar je eens nader, wat bedoel je dan?

Er zijn genoeg mensen die kinderen als middel inzetten om anderen pijn te doen of onder druk te zetten. Ik vind het vrij onnadenkend om dan maar blindelings aan te nemen dat die ander dat op een of andere manier wel zelf veroorzaakt zal hebben. Dat weten we gewoon niet.
Na zevenhonderd jaren
Het kan beide kanten op he?
Het kan, dat de schoonzus een psycho bitch is, die de kinderen als troef inzet
Het kan, dat TO niet half weet waar broer&schoonzus bij ouders tegenaan lopen
WE hebben hier ook topics waar de TO wordt geadviseerd niet meer naar (groot)ouders te gaan.

We weten het niet, dus alleen een open-dialoog zonder verwijten tussen broer&zus kan iets opleveren
Ginevra schreef:
04-09-2025 16:44
Je lijkt iets te insinueren hier. Verklaar je eens nader, wat bedoel je dan?

Er zijn genoeg mensen die kinderen als middel inzetten om anderen pijn te doen of onder druk te zetten. Ik vind het vrij onnadenkend om dan maar blindelings aan te nemen dat die ander dat op een of andere manier wel zelf veroorzaakt zal hebben. Dat weten we gewoon niet.

Oh nee, ik ga er zeker niet blindelings vanuit. Ik snap niet goed dat je dat erin leest.
Ik vind het wel zo kies om beide kanten van de zaak te horen. We weten het inderdaad gewoon niet.
zwembad84 schreef:
04-09-2025 16:17
Zou je deze vragen ook stellen als het andersom was? Dus een man die tegen zijn vrouw zegt dat de kinderen niet meer naar haar ouders gaan?
Zo ook een andere reacties hier, dat de man geen ruggengraat heeft en onder de plak zit, een slappe zak is. Als het andersom was geweest, dan was het waarschijnlijk een gewelddadige relatie geweest.
Deze vrouw is wellicht een manipulerend type en de broer mogelijk een slachtoffer. We weten het niet, maar het kan wel.

Andersom ligt het inderdaad wel anders voor mijn gevoel. Misschien omdat vrouwen meestal hechter zijn naar hun eigen ouders dan mannen?

Ik sluit niet uit he, dat de vrouw manipulerend is.
Mariana schreef:
04-09-2025 17:11
Oh nee, ik ga er zeker niet blindelings vanuit. Ik snap niet goed dat je dat erin leest.
Ik vind het wel zo kies om beide kanten van de zaak te horen. We weten het inderdaad gewoon niet.
"Er moet iets aan ten grondslag liggen" is anders vrij duidelijk.
Vivalafete25 schreef:
04-09-2025 17:16
"Er moet iets aan ten grondslag liggen" is anders vrij duidelijk.

Ja dat iets kan dus ook bij de moeder liggen, iets anders dan wat TO dat lulverhaal noemt. Of juist bij de vader. Of bij opa en oma.
Niet mee bemoeien…. Hoe meer mensen zich ermee bemoeien, om wie het eigenlijk niet gaat, hoe groter de ruzie misschien wordt….
.
Wow, wat een hoop reacties. Bedankt allemaal. Ik wil later nog wat uitgebreider reageren maar nu alvast even kort. Mijn broer en ik hebben een goede maar ook een beetje een oppervlakkige relatie, we kunnen ontzettend lachen met elkaar, maar leven heel andere levens en we hebben niet vaak diepere serieuze gesprekken. Met mijn ouders heb ik dat wel. En mijn broer ook. Hij heeft aan mijn ouders aangegeven dat hij denkt dat ze wel weer bijtrekt, dat hij daar zijn best voor gaat doen. Ziet niet in dat dit incident groter is dan een gril en, ook als het weer goedkomt, littekens gaat achterlaten. Hij is duidelijk gewend geraakt aan haar onvoorspelbare en valse gedrag. Ik durf hier niet teveel details neer te zetten omdat het dan te herkenbaar wordt. Maar een voorbeeld van een beschuldiging, en misschien haal ik dit later nog wel weg, is dat mijn moeder een keer heeft gezegd dat ze niet kon oppassen ivm haar gezondheid. Ze is al best op leeftijd en heeft een chronische ziekte. Schoonzus heeft haar toen wel ergens zien lopen en dit geïnterpreteerd als dat mijn moeder geen zin had en haar ziekte als smoesje heeft gebruikt. Rond dat moment is het negeren begonnen. Ik kook alweer als ik het typ, mijn moeder wil niets liever dan tijd met die kindjes doorbrengen maar soms lukt dat niet. Als ze dan een keer niet oppast, zeker als ze weet dat er verder geen logistieke problemen ontstaan (schoonzus werkt zelf niet, mijn ouders passen vooral op om ze wat tijd voor zichzelf te geven/voor de lol/als ze een feestje hebben etc.), dan betekent dat niet dat mijn moeder de hele dag op bed moet liggen en dan kan ze best een doosje eieren bij de boer halen. Dat is toch wat anders dan een halve dag met twee kleine kindjes.

Er zijn meer beschuldigen van vergelijkbare aard, eentje dus overduidelijk 100% verzonnen maar durf ik niet niet te benoemen want te specifiek.
En ja, ik snap dat mensen mijn familie conflictvermijders noemen en dat is denk ik ook wel zo. En ik ben het eens met de opmerking dat het juist heel gezond is om af en toe ruzie te hebben. Maar binnen onze kleine familie gebeurt dat dus nooit en dat heeft nooit ongezond gevoeld.
Nu heeft schoonzus het op mijn ouders gemunt en mijn ouders zijn er kapot van. Ze heeft mijn ouders van de een op andere dag genegeerd, ze snapten er helemaal niks van, en nu komt ze op de proppen met een ontzettend slecht lulverhaal. Een leugen. Aantoonbaar onwaar zelfs, maar ze houdt voet bij stuk. En ze vindt dat mijn ouders de kleinkinderen nu niet meer mogen zien. Mijn broer probeert te bemiddelen, en mijn ouders willen er alles aan doen om de band weer te herstellen ook al hebben ze niks fout gedaan.
Van wie heb je dit gehoord? Van je ouders of direct van broer/schoonzus ook? Indien dat eerste zou ik toch echt eens bij mijn broer gaan polsen.
Het voorbeeld wat jij noemt vind ik een treurig misverstand van een onzekere, achterdochtige en onveilige schoondochter. Meer dat dan een valse gore grove leugen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven