Woedend op schoonzus

03-09-2025 20:16 89 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Kom mijn oude account (vergelijkbare nick) niet meer in dus heb een nieuwe. Ik zou hier graag even spuien in de hoop dat het me kalmeert en jullie misschien tips hebben.

Ik kom uit een familie van zachtaardige mensen. Iedereen gaat fijn met elkaar om, is geïnteresseerd in elkaar, helpt elkaar. Conflict heb ik in onze familie nog niet eerder meegemaakt.

Mijn schoonzus komt uit een familie waar altijd ruzies zijn, waar het niet bij te houden is wie er nu weer niet met wie praat. Mijn schoonzus heeft geen vriendinnen, soms een nieuwe vriendschap die dan super intens is en dan hoor je haar over niks anders, tot het barst. Altijd de schuld van de ander, die keer op keer iets heel ergs en onoverkomelijks heeft gedaan en dan is het "uit". Mijn broer had altijd veel vrienden maar inmiddels niemand meer.

Nu heeft schoonzus het op mijn ouders gemunt en mijn ouders zijn er kapot van. Ze heeft mijn ouders van de een op andere dag genegeerd, ze snapten er helemaal niks van, en nu komt ze op de proppen met een ontzettend slecht lulverhaal. Een leugen. Aantoonbaar onwaar zelfs, maar ze houdt voet bij stuk. En ze vindt dat mijn ouders de kleinkinderen nu niet meer mogen zien. Mijn broer probeert te bemiddelen, en mijn ouders willen er alles aan doen om de band weer te herstellen ook al hebben ze niks fout gedaan.

Ik bied een luisterend oor en troost aan mijn verdrietige ouders. Ze vragen me verder ook helemaal niks, zijn me dankbaar voor mijn steun en willen gewoon dat alles weer normaal wordt. Ik wil me hier verder ook buiten houden. Ik kom niet voor in de leugen. Mijn inmenging maakt het vast erger. Maar het zijn ook MIJN ouders die nu al dit onrecht worden aangedaan en die ik nu intens verdrietig zie. Dus in die zin raakt het mij ook. Ik ben furieus. Die kleinkinderen betekenen zo veel voor mijn ouders en het doet ze ook zo'n pijn om hun zoon in deze situatie te zien.

Het liefst zou ik willen dat mijn broer en schoonzus weten hoe erg ik haar gedrag verafschuw, hoe erg ze ook voor mij over een grens is gegaan, dat mijn ouders dit niet verdienen. Ik moet er niet aan denken om schoonzus binnenkort weer te zien (dat gaat gebeuren), ik ben nog nooit zo boos geweest, zo voelt het nu.

Iemand tips hoe met deze situatie om te gaan, wat zouden jullie doen?
Abrikozenfiets schreef:
04-09-2025 20:34
En ja, ik snap dat mensen mijn familie conflictvermijders noemen en dat is denk ik ook wel zo. En ik ben het eens met de opmerking dat het juist heel gezond is om af en toe ruzie te hebben. Maar binnen onze kleine familie gebeurt dat dus nooit en dat heeft nooit ongezond gevoeld.
Maar nu is er dus een conflict en dat lost zichzelf niet op door te doen alsof er niks aan de hand is. Zeg niet dat jij daar een rol in moet spelen, maar het lijkt me wel gezond dat er op tafel komt wat nou het probleem is en hoe dat opgelost kan worden. En daarin moet ook ruimte zijn voor de boosheid of zorgen van schoonzus.

TO, ik zou eens gaan praten met broer. Over hoe hij dit nou allemaal ziet en hoe nou verder? Kan me niet voorstellen dat hij het fijn vindt dat zijn kinderen opa en oma niet meer zien.
O, als schoondochter haar zin niet krijgt (zoals bij het voorbeeld wat je noemt) begint ze kwaad te spreken over diegene. Kinderachtig type.
Abrikozenfiets schreef:
04-09-2025 20:28
Mijn broer en ik hebben een goede maar ook een beetje een oppervlakkige relatie, we kunnen ontzettend lachen met elkaar, maar leven heel andere levens en we hebben niet vaak diepere serieuze gesprekken. Met mijn ouders heb ik dat wel. En mijn broer ook. Hij heeft aan mijn ouders aangegeven dat hij denkt dat ze wel weer bijtrekt, dat hij daar zijn best voor gaat doen. Ziet niet in dat dit incident groter is dan een gril en, ook als het weer goedkomt, littekens gaat achterlaten.

Toch denk ik dat jij de band met je broer best wat kan gaan verstevigen. Al was het maar om hem en de kinderen op te kunnen vangen in het geval dat zij hem ook laat barsten zoals haar andere contacten.
feow schreef:
04-09-2025 20:43
Het voorbeeld wat jij noemt vind ik een treurig misverstand van een onzekere, achterdochtige en onveilige schoondochter. Meer dat dan een valse gore grove leugen.
Ja ik dacht bij valse beschuldigingen waar TS ziedend om is aan heel andere dingen.
feow schreef:
04-09-2025 20:43
Het voorbeeld wat jij noemt vind ik een treurig misverstand van een onzekere, achterdochtige en onveilige schoondochter. Meer dat dan een valse gore grove leugen.
Als je dit voorbeeld op zichzelf bekijkt, eens. Maar dit voorbeeld is niet de (enige) oorzaak van de grote bom. Het waren blijkbaar meerdere incidenten waar schoonzus zich over heeft zitten opvreten en dit was er een van. Andere kwamen ook neer op dat ze meer financiële steun en toewijding (tijd en hulp) van mijn ouders had verwacht dan wat ze kregen. Waar ze allerlei conclusies uit trekt. Met als klapper dus de valse beschuldiging.
De valse beschuldiging is overigens niet een actie van criminele aard of mishandeling of van die ernst. Het heeft ook niks met onveiligheid te maken. Misschien laat ik het te groot klinken door mijn woede. Het is gewoon zo oneerlijk.
abrikozenfiets wijzigde dit bericht op 04-09-2025 21:30
Reden: Aanvulling onveiligheid
10.95% gewijzigd
Ik kan jouw woede niet zo rijmen met de familie van zachtaardige conflictmijdende mensen met heel veel interesse in elkaar.
Als jij ook zo bent, ga je nu toch ook geintereseerd met je broer in gesprek, en probeer je ipv je woede te laten overheersen kijken of je het conflict kunt oplossen?

De woede op je schoonzus is misschien wel begrijpelijk maar niet helpend.
Als schoonzus allerlei dingen van je ouders verwacht dan zou ik dat vooral bij haar laten. Dat je ouders daaraan niet willen of kunnen voldoen is hun keuze. Dat je daar op zichzelf boos over bent snap ik niet zo. Snap wel je boosheid als dat de reden is dat schoonzus de kinderen bij grootouders weg houdt. Maar eens met Mariana; ga eens praten met broer! Snap eigenlijk niet waarom je dat nog niet hebt gedaan als je het zo aantrekt?
bbubbels wijzigde dit bericht op 04-09-2025 22:28
Reden: Foutje
0.69% gewijzigd
Volgens mij heb je twee opties: je laat het bij je ouders om voor zichzelf te zorgen in de relatie met hun schoondochter en bemoeit je er niet mee, of je stelt je op als bemiddelaar en gaat met betrokkenen in gesprek.
Begrijpelijk dat het je raakt en dat je het je aantrekt, maar feitelijk heb je er niets mee te maken.
bijtie schreef:
05-09-2025 14:08
Volgens mij heb je twee opties: je laat het bij je ouders om voor zichzelf te zorgen in de relatie met hun schoondochter en bemoeit je er niet mee, of je stelt je op als bemiddelaar en gaat met betrokkenen in gesprek.
Begrijpelijk dat het je raakt en dat je het je aantrekt, maar feitelijk heb je er niets mee te maken.
Er zijn echt wel meer opties, hoor. Ik zou zelf zeker niet de rol van bemiddelaar gaan pakken en met de betrokkenen in gesprek gaan.
Ik zou wél met de broer in gesprek gaan. Dat is al een andere optie dan de twee die jij noemt.
To heeft er niets mee te maken vind ik ook wel wat heftig gesteld. Het zijn zeer vervelende familieperikelen, en to hoort bij die familie, nietwaar? Haar ouders zijn onheus bejegend en diepbedroefd, daar ondervindt to toch ook rechtstreeks gevolgen van.
Zelf zou ik niet in het midden gaan staan, maar ook zeker niet denken 'daar heb ik niets mee te maken '.
Ik ben schoonzus gelukkig niet tegen gekomen gister op de plek waar we elkaar bijna altijd zien. Mijn vader en broer hebben inmiddels een gesprek gehad. Zoals mijn broer al verwachtte trekt schoonzus nu alweer bij. Ze trekt de contactbreuk weer in. Broer heeft aangegeven dat het niet goed met hem gaat door de hele situatie en wil dat alles weer normaal wordt. Tjsa. Het klinkt alsof mijn vader duidelijk is geweest en heeft gezegd dat hij enorm is geschrokken van het hele gebeuren en dat mijn ouders heel graag het gesprek met haar aangaan om meer duidelijkheid te krijgen. Als het gaat zoals haar ruzies met haar eigen familieleden wordt dit vanuit haar straks allemaal afgedaan als iets onbenulligs en is er vanuit haar straks niks meer aan de hand. Voor mij voelt het nu duidelijk, ik ga mijn hier nu niet in mengen (behalve steun blijven voor mijn ouders) en denk verder niet teveel vooruit.
abrikozenfiets wijzigde dit bericht op 07-09-2025 00:34
Reden: Typo
0.28% gewijzigd
Itsnojoke schreef:
06-09-2025 12:56
Er zijn echt wel meer opties, hoor. Ik zou zelf zeker niet de rol van bemiddelaar gaan pakken en met de betrokkenen in gesprek gaan.
Ik zou wél met de broer in gesprek gaan. Dat is al een andere optie dan de twee die jij noemt.
To heeft er niets mee te maken vind ik ook wel wat heftig gesteld. Het zijn zeer vervelende familieperikelen, en to hoort bij die familie, nietwaar? Haar ouders zijn onheus bejegend en diepbedroefd, daar ondervindt to toch ook rechtstreeks gevolgen van.
Zelf zou ik niet in het midden gaan staan, maar ook zeker niet denken 'daar heb ik niets mee te maken '.
Met broer praten zou ik scharen onder bemiddelen, zie mijn eerdere post.

Dat ouders diepbedroefd zijn is vervelend, maar ik kan me ook voorstellen dat je als andere kind daar geen standpunt over inneemt. Zelf voel ik dat niet zo sterk als het mij niet direct aangaat. Al heb ik niet in deze exacte situatie gezeten, wel andere familiedrama's.

Ik begrijp dat je probeert het los te laten TO, klinkt wijs.
Abrikozenfiets schreef:
07-09-2025 00:34
Ik ben schoonzus gelukkig niet tegen gekomen gister op de plek waar we elkaar bijna altijd zien. Mijn vader en broer hebben inmiddels een gesprek gehad. Zoals mijn broer al verwachtte trekt schoonzus nu alweer bij. Ze trekt de contactbreuk weer in. Broer heeft aangegeven dat het niet goed met hem gaat door de hele situatie en wil dat alles weer normaal wordt. Tjsa. Het klinkt alsof mijn vader duidelijk is geweest en heeft gezegd dat hij enorm is geschrokken van het hele gebeuren en dat mijn ouders heel graag het gesprek met haar aangaan om meer duidelijkheid te krijgen. Als het gaat zoals haar ruzies met haar eigen familieleden wordt dit vanuit haar straks allemaal afgedaan als iets onbenulligs en is er vanuit haar straks niks meer aan de hand. Voor mij voelt het nu duidelijk, ik ga mijn hier nu niet in mengen (behalve steun blijven voor mijn ouders) en denk verder niet teveel vooruit.
Je kiest partij voor je ouders
Daarmee meng je je in de situatie
Lila-Linda schreef:
07-09-2025 09:58
Je kiest partij voor je ouders
Daarmee meng je je in de situatie
Wat wil je hier nou eigenlijk mee zeggen? To steunt haar ouders zonder zich actief in de situatie te mengen, hef één sluit het ander niet uit. Ze blijft immers ook in contact met broer. Ze kiest hier verstandig, lijkt me.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven