Zorgen voor ouder?

21-11-2019 06:28 142 berichten
Een vraag, in hoeverre kan een ouder op leeftijd van een volwassen kind verlangen dat het voor de ouder zorgt 'omdat de ouder vroeger ook alles voor het kind heeft gedaan'. In mijn omgeving zijn de meningen hierover verdeeld dus ik was eens benieuwd hoe er hier over gedacht wordt.
Alle reacties Link kopieren
Er is geen wet die je verplicht
Als de band er niet (meer) is, heeft de ouder pech
Alle reacties Link kopieren
Je bent wat mij betreft niets verplicht.
Dat jouw ouder voor jou gezorgd heeft was de keus van die ouder.
Maar: ik vond het zelf fijn dat ik deels voor mijn moeder kon zorgen toen dat nodig was.
Gewoon, omdat ik van haar hield.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
21-11-2019 06:47
Je bent wat mij betreft niets verplicht.
Dat jouw ouder voor jou gezorgd heeft was de keus van die ouder.
Maar: ik vond het zelf fijn dat ik deels voor mijn moeder kon zorgen toen dat nodig was.
Gewoon, omdat ik van haar hield.

Dit!
Maar er zijn natuurlijk situaties waarin het niet geldt. Als de relatie al heel lang niet meer goed is, of als de eisen onredelijk worden.

Verder is het heel goed om te kijken wat je wel en niet gaat doen als je die zorg toch op je neemt. Regel je een schoonmaakster of ga je zelf schoonmaken? Haal je boodschappen voor je ouder of met je ouder. Het een kost meer tijd dan het ander. Als er meer kinderen zijn; hoe verdeel je de taken? Wil iedereen gelijk bijdragen?
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 21-11-2019 07:05
1.29% gewijzigd
Wat lilalinda zegt. Als m'n vader hulp nodig had gehad, had ie ernaar kunnen fluiten.
lilalinda schreef:
21-11-2019 06:37
Er is geen wet die je verplicht
Als de band er niet (meer) is, heeft de ouder pech

Als de band er niet meer is maar wel altijd is geweest kan het natuurlijk zijn dat dat komt doordat de ouder bijvoorbeeld dementie heeft. In zo'n geval zou ik wel zorgen voor die ouder waarmee de band ooit wel heel goed was.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hoeven dat niet te verlangen.
Ik zou dat uit liefde voor mijn beide ouders doen.

Voor mij is dat vanzelfsprekend
Maar de band met mijn ouders is altijd heel erg goed geweest.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Wie is je omgeving (familie of vrienden maakt nogal uit)? en verwacht je omgeving dat alleen van het eigen kind of ook nog van het gezin daarvan?
Alle reacties Link kopieren
Summerdance schreef:
21-11-2019 07:13
Mijn ouders hoeven dat niet te verlangen.
Ik zou dat uit liefde voor mijn beide ouders doen.

Voor mij is dat vanzelfsprekend
Maar de band met mijn ouders is altijd heel erg goed geweest.
Maar zelfs als die band goed is: als je zelf een gezin hebt en een baan en een sociaal leven, dan kan de zorg voor die ouder er mss helemaal niet meer bij.
Als anderen dan op je schuldgevoel gaan werken vind ik dat een slechte zaak.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
21-11-2019 07:21
Maar zelfs als die band goed is: als je zelf een gezin hebt en een baan en een sociaal leven, dan kan de zorg voor die ouder er mss helemaal niet meer bij.
Als anderen dan op je schuldgevoel gaan werken vind ik dat een slechte zaak.
Eens.
Wacht eerst maar eens af wat dat ‘zorgen’ in de praktijk betekent.

Het hangt nogal af van je eigen persoonlijke situatie en de zorg die vereist wordt, of het kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat altijd zo'n kul argument " dat de ouder vroeger alles voor het kind heeft gedaan " lijkt me nogal logisch want zij kiezen ervoor om het kind geboren te laten worden.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
21-11-2019 07:21
Maar zelfs als die band goed is: als je zelf een gezin hebt en een baan en een sociaal leven, dan kan de zorg voor die ouder er mss helemaal niet meer bij.
Als anderen dan op je schuldgevoel gaan werken vind ik dat een slechte zaak.
Ik sta, gelukkig, nog niet in deze situatie maar ik heb een gezin en een baan en een sociaal leven, maar mocht het zo ver komen dan zorgen we met zijn allen wel dat het past.

Maar ben her wel met je eens dat dat een beslissing vanuit jezelf moet zijn, en niet opgelegd of opgedrongen door anderen.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Solomio schreef:
21-11-2019 07:21
Maar zelfs als die band goed is: als je zelf een gezin hebt en een baan en een sociaal leven, dan kan de zorg voor die ouder er mss helemaal niet meer bij.
Als anderen dan op je schuldgevoel gaan werken vind ik dat een slechte zaak.
Ja, ik kan me voorstellen dat tegenwoordig mensen veel verder weg wonen dan vroeger en veelal tweeverdieners zijn, en dat dan mantelzorgen dan veel lastiger wordt.

Dat zou het in mijn geval zijn namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er gewoon geen zin in.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
21-11-2019 07:30
Ik heb er gewoon geen zin in.
Ik ook niet.
Gelukkig woonde ik redelijk ver vn mijn moeder.
Nu zou er hulp nodig kunnen zijn bij mijn schoonvader, maar ik heb niks met die man. Ik weet alleen niet hoe men daar over denkt.
dolfje schreef:
21-11-2019 07:30
Ik heb er gewoon geen zin in.
Om eerlijk te zijn: dat ook.

Mijn schoonmoeder heeft lang mantelzorg gedaan voor haar schoonouders. Ik vond dat een beetje raar want het was niet haar familie (en haar man, de zoon, deed niks). Maar ik ben ook bang dat ze het van mij verwacht (en dus niet van mijn man, haar zoon). Maar ik doe het niet. Niet structureel. En ze heeft twee kinderen, dus die mogen het in eerste instantie oplossen.
Quincy2 schreef:
21-11-2019 07:34
Ik ook niet.
Gelukkig woonde ik redelijk ver vn mijn moeder.
Nu zou er hulp nodig kunnen zijn bij mijn schoonvader, maar ik heb niks met die man. Ik weet alleen niet hoe men daar over denkt.
Als het je schoonvader is, dan heb je dus een man/vrouw die die hulp aan de eigen ouder zou kunnen bieden, toch?
Al zou ik willen....ze wonen op 2,5 uur rijden dus mantelzorg is niet makkelijk. Wil best voor ze zorgen, maar dan moeten ze verhuizen. Als ze hier wonen kan ik heel wat doen. En anders moeten we een oplossing zoeken. Lastig maar realiteit.

Uit liefde voor ze echt geen probleem, maar vanuit afstand wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop echt, dat mijn ouders oud worden (nog ouder, ze zijn in de 70 en toch wel krakkemikkig)
Maar ook, dat ik geen grote mantelzorgrol hoef op te pakken. Ze zijn heus lief, maar we hebben naar elkaar niet echt een zorgende band.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
21-11-2019 07:08
Als de band er niet meer is maar wel altijd is geweest kan het natuurlijk zijn dat dat komt doordat de ouder bijvoorbeeld dementie heeft. In zo'n geval zou ik wel zorgen voor die ouder waarmee de band ooit wel heel goed was.
kan hoor
maar er zijn ook ouders die het verspelen om nog met het predicaat "mama" of "papa" te zwaaien
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
21-11-2019 07:30
Ik heb er gewoon geen zin in.
Ik heb vooral gezorgd dat mijn moeder de hulp en zorg kreeg die ze nodig had.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
21-11-2019 07:36
Als het je schoonvader is, dan heb je dus een man/vrouw die die hulp aan de eigen ouder zou kunnen bieden, toch?
Ja, maar dat is een Man. Ik kan niet precies inschatten hoe ouderwets ze denken. Zijn zus speelt nu veel voor taxi. Ik weet niet of ze mijn man ooit vragen of dat ze denken hij is een Man dus hij heeft het druk. Heel erg van mij wil ik ook geen slapende honden wakker maken en hem ernaar vragen 🤨
Hij komt nu niet heel betrokken over, dus ik denk dat hij het zo prima vindt.
Solomio schreef:
21-11-2019 07:41
Ik heb vooral gezorgd dat mijn moeder de hulp en zorg kreeg die ze nodig had.
Ja, dat lijkt me fijner. Huishoudelijke hulp regelen, taxi etc. Dat vind ik prima. Maar zelf poetsen, chauffeuren, en weet ik het, ik zie het niet voor me hoe en heb er ook geen zin in.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
21-11-2019 07:41
Ik heb vooral gezorgd dat mijn moeder de hulp en zorg kreeg die ze nodig had.
dat zou ik nog wel kunnen ja

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven