Zorgen voor ouder?

21-11-2019 06:28 142 berichten
Een vraag, in hoeverre kan een ouder op leeftijd van een volwassen kind verlangen dat het voor de ouder zorgt 'omdat de ouder vroeger ook alles voor het kind heeft gedaan'. In mijn omgeving zijn de meningen hierover verdeeld dus ik was eens benieuwd hoe er hier over gedacht wordt.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
21-11-2019 07:36
Als het je schoonvader is, dan heb je dus een man/vrouw die die hulp aan de eigen ouder zou kunnen bieden, toch?
Dat zei ik ook tegen schoonvader toen hij eens tussen neus en lippen door op een verjaardag zei dat ik ( of schoonzus) daar maar moest komen poetsen als ze dat niet meer zelf kunnen. Ik zei dan vraag man en zijn broer maar.
Ze zijn nu halverwege de 70 en zouden best een hulp kunnen gebruiken want groot huis maar daar is, vooral schoonvader, te krenterig voor.
En een keer boodschappen doen of iets anders ok maar ik ga er echt niet structureel elke week poetsen. Heb niet voor niks sinds kort zelf een hulp.
Hebben schoonmoeder geleerd hoe ze boodschappen kan bestellen bij picknick mocht schoonvader niet meer naar de winkel kunnen.
COtweepuntnul schreef:
21-11-2019 07:44
Ja, dat lijkt me fijner. Huishoudelijke hulp regelen, taxi etc. Dat vind ik prima. Maar zelf poetsen, chauffeuren, en weet ik het, ik zie het niet voor me hoe en heb er ook geen zin in.
Ik denk dat mijn moeder zich rotgelachen had als ik bij haar was komen poetsen.
Zij heeft jaren bij mij gepoetst, omdat ik daar niet zo goed in ben.
The most common reason people fail in life: They're just not good enough.
Week 12 van de Extremely Demotivational Calendar
Dit topic geeft mij een goed gevoel. Waarom? Omdat mijn ouders mij nooit goed verzorgd hebben. Dan hoef ik dat dus voor hen ook niet te doen! Wat heerlijk om het eens van deze kant te kunnen bekijken en ik ga het argument zeker nog een keer gebruiken. (ben eigenlijk best een watje/pleaser/etc. en heb dus al veel meer voor mijn ouders gedaan dan zij voor mij. Balans is het toverwoord in deze).
Zonder oorzaak geen gevolg
Ik heb geen rijbewijs dus naar mijn ouders reizen is lastig. Soms voel ik me wel schuldig dat ik verder weg ben gaan wonen, maar alleen hier waren woningen nog soort van betaalbaar.
Ik heb geen idee hoe het met zorg zal moeten straks.
suish schreef:
21-11-2019 07:50
Ik heb geen rijbewijs dus naar mijn ouders reizen is lastig. Soms voel ik me wel schuldig dat ik verder weg ben gaan wonen, maar alleen hier waren woningen nog soort van betaalbaar.
Ik heb geen idee hoe het met zorg zal moeten straks.
Zij weten dit toch ook, denk ik dan, en kunnen zich voorbereiden.

Wat niet iedereen doet, weet ik ook, maar dat is dan niet mijn probleem.
Solomio schreef:
21-11-2019 07:48
Ik denk dat mijn moeder zich rotgelachen had als ik bij haar was komen poetsen.
Zij heeft jaren bij mij gepoetst, omdat ik daar niet zo goed in ben.
Mijn ouders zijn beiden geen poetsers
Het huis is niet 100% (nog geen 50%) fris, niet zo fris als het mijne (heb een werkster... hadden zij ook moeten doen)
Heb met mijn schoonmoeder afgesproken, dat ik haar aan en boom in het bos bindt, als ze gaat dementeren. Ze heeft dat te vaak meegemaakt en vindt het vreselijk
(kan erg goed met haar)
Helpen als in de dagelijkse verzorging? Daar pas ik voor. En chantage als dat ze vroeger toch voor mij zorgde zou mij al helemaal wegjagen. Ik doe wat ik wil en kan doen, en help ze de weg te vinden naar wie ze nog meer kan helpen.
Mijn ouders hebben me opgevoed tot een zelfstandige meid, die heeft geleerd om nee te zeggen. Moeders zei laatst dat ze dat in me bewonderde en ook wilde leren - en daar kan ik haar bij helpen. Mijn hulp is vergelijkbaar met die spreuk van vroeger ‘geef je arme mensen een vis om te eten of een hengel om te vissen’.
Ik geef ze een hengel; organiseer een schoonmaker, WMO taxi pas en dat er tafeltje dekje komt. Kijk mee naar wat ouders doen met geld en instanties en tip soms over hoe het effectiever kan. En natuurlijk breng ik ovenschotels of soep die over is naar ze, of repareert manlief dingen die kapot zijn. Maar dat is omdat wij het willen doen. Niet omdat ze vroeger voor ons gezorgd hebben.

Als ik dat precies terug zou doen zou ik wel eerst een paar uur in de kroeg zitten/lang werken om dan om 22 uur savonds nog even dronken/moe/stinkend te helpen.
maandag27 wijzigde dit bericht op 21-11-2019 08:52
Reden: Leesbaarheid
0.09% gewijzigd
Summerdance schreef:
21-11-2019 07:13
Mijn ouders hoeven dat niet te verlangen.
Ik zou dat uit liefde voor mijn beide ouders doen.

Voor mij is dat vanzelfsprekend
Maar de band met mijn ouders is altijd heel erg goed geweest.
+1

Geen verplichting. Maar wanneer het niet uitkomt of wanneer ik geen zin heb, dan denk ik ook terug aan de tijd dat ze voor mij klaar stonden en het ook niet altijd uitkomt. Dus zal ik eerder een stapje meer doen dan bij een willekeurige vreemden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Nee, ik heb het een tijdje gedaan voor een oude tante, omdat ik het dichtst in de buurt woonde was het ook “ logisch” dat ik erheen ging als er wat was. Maar het was haar nooit genoeg, ze trok ook de telefoonstekkers eruit waardoor de familie ongerust werd en ik er weer heen ging (toch 20 min rijden en ik had kleine kinderen).

Wij zijn voor thuiszorg gegaan.

Verder zou ik wel boodschappen etc willen doen en hand en spandiensten, maar geen familie willen wassen of op de wc helpen.
Nee, dat ga ik bij allebei niet doen.

Bij mijn vader zou ik het alleen willen doen als zijn partner er niet meer is.
Mijn moeder heeft een erg lastig karakter en heeft me als kind regelmatig gekleineerd, dus ik ga haar echt niet verzorgen op haar oude dag.
hamerhaai schreef:
21-11-2019 08:01
+1

Geen verplichting. Maar wanneer het niet uitkomt of wanneer ik geen zin heb, dan denk ik ook terug aan de tijd dat ze voor mij klaar stonden en het ook niet altijd uitkomt. Dus zal ik eerder een stapje meer doen dan bij een willekeurige vreemden.
besef je wat een zegen het is, dat je zo over je ouders denken kunt
De mijne zijn lief, maar hebben niet echt het stempel "beste ouders ooit". Neem het ze niet meer kwalijk (nou ja, meestal niet)
Juist het stukje, er voor je zijn, ook als het niet uitkomt/het moeilijk wordt, heb ik als kind erg gemist. En nog steeds, ze hebben het niet in zich
.
anoniem_388067 wijzigde dit bericht op 21-11-2019 08:51
Reden: Dubbel?
99.78% gewijzigd
Gewoon: niet.
anoniem_382249 wijzigde dit bericht op 21-11-2019 08:45
93.30% gewijzigd
Ik geloof neit dat ik voor mantelzorg in de wieg ben gelegd.

Nu is mijn moeder chronisch ziek en neemt mijn stiefvader het stuk mantelzorg nog op zich. Mijn vader is nog gewoon fit (Zijn moeder is van 1 op andere dag overleden toendertijd zonder mantelzorgperiode. Dit 'gun' ik mijn vader ook tegen die tijd).

Ik vermoed niet dat man mantelzorg voor zijn ouders op zich zal nemen, en ik doe het zeker niet.
Ik had mijn moeder met alle liefde verzorgd als ze dat nodig had gehad. Maar ik heb juist een koppige familie de andere kant op. Hier gruwelen ze van het idee dat iemand van de familie voor ze moet zorgen. Terwijl mijn zus en ik het echt niet erg vinden om wat meer voor bepaalde mensen te doen, maar dat vinden ze dus helemaal niet fijn.

Mijn vader spreek ik niet. Die heeft ook niet echt naar behoren voor mij gezorgd. Mocht hij ooit in een verzorgingstehuis komen wil ik best af en toe langs gaan en hier en daar wat voor hem regelen. Maar ik zou nooit zijn mantel zorger worden. Terwijl ik dat voor mijn opa absoluut wel zou doen indien nodig. Maar goed ik denk dat mijn opa het nooit zo ver zou laten komen. Mijn oma was ook altijd doodsbang dat ze mensen tot last zou zijn. Die heeft ook euthanasie gedaan voordat ze hulp van mensen nodig had gehad. Terwijl ik met alle liefde voor haar had gezorgd, maar dat wilde ze echt niet. (Ze had terminale kanker)

Ik verwacht zelf niet dat mijn kinderen later voor mij gaan zorgen. Ik hoop gewoon naar een verzorgingstehuis te kunnen als het nodig is.
Hoewel ik het wel zou willen, gaat het gewoon niet.
Onze ouders waren vroeger thuis. Thuis voor de kinderen en ook thuis om voor hun ouders te zorgen.
Die luxe is er tegenwoordig niet meer.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Ik heb door ervaring geleerd dat je bij bepaalde ziektes zoals dementie, terminale kanker ed helemaal niet moet willen mantelzorgen.
Je bent dan altijd te laat met een plek in het verpleeghuis zolang het thuis ‘gaat’. Beter gelijk aangeven dat je niet gaat mantelzorgen en de persoon op de wachtlijst laten zetten, anders ga je er zeker met dementie zelf aan onderdoor. En bij terminale kanker kan je de tijd beter gebruiken om afscheid te nemen en niet aan boodschappen doen en het huis poetsen. Zo zonde allemaal, daar zijn professionals voor.

Gewoon ouderdom, slecht ter been. Daar is de AH bezorgdervice voor, tafeltje dekje, thuiszorg voor het schoonmaken. Dat zou ik alleen doen als je het zelf prettig vindt en tijd over hebt.
Mijn moeder heeft me zelfs al herhaaldelijk gezegd dat ze dat absoluut niet zou willen. Is ze veel te trots en te koppig voor. Nu woon ik ook veraf, dus praktisch zou het ook niet haalbaar zijn.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Fitcross schreef:
21-11-2019 08:59
Ik heb door ervaring geleerd dat je bij bepaalde ziektes zoals dementie, terminale kanker ed helemaal niet moet willen mantelzorgen.
Je bent dan altijd te laat met een plek in het verpleeghuis zolang het thuis ‘gaat’. Beter gelijk aangeven dat je niet gaat mantelzorgen en de persoon op de wachtlijst laten zetten, anders ga je er zeker met dementie zelf aan onderdoor. En bij terminale kanker kan je de tijd beter gebruiken om afscheid te nemen en niet aan boodschappen doen en het huis poetsen. Zo zonde allemaal, daar zijn professionals voor.

Gewoon ouderdom, slecht ter been. Daar is de AH bezorgdervice voor, tafeltje dekje, thuiszorg voor het schoonmaken. Dat zou ik alleen doen als je het zelf prettig vindt en tijd over hebt.
Wat een mooie en goede post.
Voor schoonmoeder doe ik het met liefde, Alleen gaat die nu zo achteruit dat ik er bijna dagelijks ben om te koken. Ze is dementerend en nu dus ook nog eens gruwelijk gevallen. Dus uit mijn werk daarheen, koken, schoonmaken, dan nog een half uur naar huis rijden en ik merk dat het me nu gaat opbreken na jaren. Het wordt tijd dat de kinderen in overleg gaan om te zien of ze ergens een thuis kan vinden waar de juiste zorg is. Maar zelf 'mag' ik me daar niet mee bemoeien van ze. Oftewel, goed genoeg om er dagelijks mee bezig te zijn maar ik mag er niks van vinden. Dat heeft gisteren wel even wat woorden gegeven tussen mij en mijn vriend. Ik ben gewoon op nu even.
Voor mijn eigen ouders zou ik het niet snel doen. Ik heb niet zoveel met ze. Maar schoonmoe is een lief mensje.
Fitcross schreef:
21-11-2019 08:59

Hoezo op de lijst zetten? Hier hebben ze weken lang zitten zoeken voor onderdak voor een persoon die geen familie heeft in deze stad.
De buren hebben de man met liefde verzorgd alle verzorgingshuizen zaten nok vol in de omgeving.
Je kan alleen met hoog urgentie terecht in een verzorgingshuis. Lees; HOOG urgentie.
Ik verwacht straks niets van mijn kinderen.
Solomio schreef:
21-11-2019 07:41
Ik heb vooral gezorgd dat mijn moeder de hulp en zorg kreeg die ze nodig had.
Dit.
Mijn moeder en ik hebben een ingewikkelde band. Opvallend is dat de linderen met wie ze een slechtere band heeft veel regelen, veel op afstand, de kinderen met wie ze een goede band heeft doen niks behalve vaak er gezellig zijn
Om de een of andere reden is dat prima tot dusver.
De kinderen waarmee ingewikkeld contact is betalen en regelen praktische dingen, halen op en brengen etc. Een broer waarmee ze regelmatig de tent uitvecht doet van alles huishoudelijks, vooral als ze niet thuis is of slaapt.
De gezellige kinderen zijn er voor de gezelligheid.
Ik heb geen zin in die gezelligheid dus vind het helemaal prima en zo houdt het elkaar in stand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven