Zorgen voor ouder?

21-11-2019 06:28 142 berichten
Een vraag, in hoeverre kan een ouder op leeftijd van een volwassen kind verlangen dat het voor de ouder zorgt 'omdat de ouder vroeger ook alles voor het kind heeft gedaan'. In mijn omgeving zijn de meningen hierover verdeeld dus ik was eens benieuwd hoe er hier over gedacht wordt.
Nitflex schreef:
21-11-2019 19:35
Haha! Oh nee, afschuwelijk. Dat mens wordt zo ontzettend blij van haar juwelen. Elke dag draagt ze weer andere combinaties. Al zit ze thuis op de bank. Dat is echt het laatste dat eruit gaat.

Maar goed, de huidige schoonmaakster doet het fijn. Wel altijd gedoetjes, want iemand doet iets natuurlijk anders dan je het zelf zou doen, maar dat hoor ik om me heen ook van vrienden.
Ja, leuk maar dan ook niet miepen. ;-)
Lucifer2018 schreef:
21-11-2019 19:37
Ja, leuk maar dan ook niet miepen. ;-)
Mijn moeder miept echt absoluut niet. Ik bedoelde het is voor veel ouderen wellicht niet op te brengen, niet specifiek voor mijn moeder. Dit omdat men zich afvroeg waarom mensen niet gewoon een hulp nemen.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
21-11-2019 18:06
Ik snap dat ook niet. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze het een inbreuk op de privacy vinden of toch het geld. Die oudere generatie is waarschijnlijk niet gewend om geld aan zulke dingen uit te geven.
Als ze geen pariculiere hulp kunnen betalen is er thuiszorg vanuit de WMO, via de gemeente.
amarna schreef:
21-11-2019 20:25
Als ze geen pariculiere hulp kunnen betalen is er thuiszorg vanuit de WMO, via de gemeente.
Nee, maar als je net even bovenmodaal zit kom je nergens voor in aanmerking. Dan is je eigen bijdrage hetzelfde als dat je het zelf moet regelen. Dat is verder geheel terecht hoor, maar daardoor ligt de beslissing om de uitgave te doen gewoon weer bij de oudere zelf. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor trapliften. Da’s toch vaak zo’n €8.000, maar je krijgt dat tegenwoordig zelden meer vergoed vanuit de WMO, waardoor veel ouderen in huizen wonen die te groot voor ze zijn. Maar iets anders is er nauwelijks, want voor sociale huur kom je niet in aanmerking en vrije sector is schreeuwend duur.
Zowel moeder als schoonmoeder (plus haar man) allemaal hartstikke lief. Ze komen hier niet in huis. Niet omdat we niet van ze houden, maar ik en mijn moeder, zijn gewoonweg niet geschikt om langere tijd in 1 huis te verblijven. We vechten elkaar de tent uit. Ik en schoonmoeder, lief als ze is, ze kan het niet laten om toch veroordelende opmerkingen te maken.
Daarbij, ik heb nog een broertje (waar moeder bij in de directe omgeving woont) en partnerlief heeft nog 2 zussen in de directe omgeving, die mee kunnen helpen bij de zorg voor schoonmoeder.
Ik/wij willen gerust boodschappen doen/maaltijden maken maar structureel voor het huishouden zorgen/boodschappen doen, of als taxi fungeren nee.
En niks moet als vanzelfsprekend worden beschouwd. Daar zijn we allergisch voor.
Nitflex schreef:
21-11-2019 20:38
Nee, maar als je net even bovenmodaal zit kom je nergens voor in aanmerking. Dan is je eigen bijdrage hetzelfde als dat je het zelf moet regelen. Dat is verder geheel terecht hoor, maar daardoor ligt de beslissing om de uitgave te doen gewoon weer bij de oudere zelf. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor trapliften. Da’s toch vaak zo’n €8.000, maar je krijgt dat tegenwoordig zelden meer vergoed vanuit de WMO, waardoor veel ouderen in huizen wonen die te groot voor ze zijn. Maar iets anders is er nauwelijks, want voor sociale huur kom je niet in aanmerking en vrije sector is schreeuwend duur.

Nee hoor de wmo is sinds dit jaar voor iedereen. Voor een bijdrage van 17.50 per 4 weken kan je overal aanspraak op maken.
fbjewel schreef:
21-11-2019 23:08
Nee hoor de wmo is sinds dit jaar voor iedereen. Voor een bijdrage van 17.50 per 4 weken kan je overal aanspraak op maken.
Nou, da’s gek, want wij hebben hier dit jaar mee te maken gehad. Wel die €17,50 per 4 weken betaald. Wij kwamen nergens voor in aanmerking. Ja, een drempelhulp, maar geen traplift of schoonmaker hoor.

Edit: net weer even opgezocht, die maatwerkvoorziening krijg je na onderzoek van de gemeente. Mijn vader zat in rolstoel en sliep in de woonkamer, dat is blijkbaar nog niet erg genoeg om voor een traplift in aanmerking te komen. Huishoudelijke hulp valt niet bij alle gemeenten onder de WMO. Dus vandaar.

Let op
In 2019 is dit bedrag alleen voor maatwerkvoorzieningen. Voor algemene voorzieningen mag de gemeente een andere bijdrage vragen. Er zijn gemeenten die bijvoorbeeld de huishoudelijke hulp als algemene voorziening aanbieden. U kunt bij uw gemeente vragen of u een maatwerk of algemene voorziening heeft. https://www.hetcak.nl/vragen/eigen-bijd ... oorziening

Nou ja, mijn vader is nu overleden, dus het is niet meer aan de orde.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... s/wmo-2015

Van de pagina van de rijksoverheid...
Moonchild82 schreef:
22-11-2019 00:10
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... s/wmo-2015

Van de pagina van de rijksoverheid...
Nou, bij ons is alles afgewezen, dus dat “onderzoek naar de maatwerkvoorziening” zal dan wel cruciaal zijn geweest bij de beoordeling. Blijkbaar was het niet erg dat mijn vader de trap het meer op kon. Rolstoel heeft hij inderdaad wel via de WMO gekregen.

Maar voor hulp in de huishouding waren ze blijkbaar nog te zelfredzaam en hadden ze een sterk genoeg netwerk. Wij dus. We hebben hier echt nog moeite voor gedaan, maar ze zeiden dat het in ons geval handiger was dit zelf te regelen.

Ik begreep van de thuiszorg dat dit heel vaak zo is.
Mijn klanten krijgen inderdaad via de WMO de indicatie voor huishoudelijke hulp en het is niet makkelijk. Nu verschilt het wel per gemeente hoor, maar onze gemeente is niet echt de makkelijkste krijg ik uit verschillende hoeken te horen.
Bij de 1 krijg ik 3,5 uur terwijl ik maar 2 of 3 dingen hoef te doen, en bij de ander krijg ik 2 uur waarin ik het hele huis moet doen (en dat dus net red).
Nitflex schreef:
21-11-2019 20:38
Sinds dit jaar is voor alle Wmo hulp de eigen bijdrage €17,50 per vier weken en vanaf 01-01-2019 €19,00 per maand. Ongeacht inkomen of vermogen.

Je bent als je recht hebt op huishoudelijke hulp via de Wmo dan echt veel duurder uit als je het zelf regelt en betaalt.
Voor voorzieningen of diensten via de WMO is het belangrijk dat je vooraf 1. goed weet waar je recht op hebt, b. goed weet wat je wil en nodig hebt en c. daar heel duidelijk en vasthoudend in bent. Anders wordt je zo met een kluitje in het riet gestuurd.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Ok, mosterd. :-D
De gemeente schermt graag met de term “mantelzorg”. Dan kost het ze niks. Je kunt ook gewoon domweg weigeren mantelzorg als huishoudelijke hulp te verlenen. Je bent niets verplicht. Al zullen sommige gemeenten je dat wel wijs proberen te maken. En wijzen ze af dan teken je bezwaar aan. Werkt dat niet dan zijn er advocaten die hier graag met de betreffende gemeente een robbertje over vechten bij de rechter. En meestal trekt die gemeente dan aan het kortste eind.
boannan schreef:
22-11-2019 09:33
Voor voorzieningen of diensten via de WMO is het belangrijk dat je vooraf 1. goed weet waar je recht op hebt, b. goed weet wat je wil en nodig hebt en c. daar heel duidelijk en vasthoudend in bent. Anders wordt je zo met een kluitje in het riet gestuurd.
En dit.
Nou, dan zijn wij met een kluitje het riet in gestuurd. De situatie is beoordeeld, en blijkbaar is een moeder die slecht ter been is en een vader die in een rolstoel zit in de woonkamer onvoldoende reden om huishoudelijke hulp voor te regelen. Ook een traplift zat er niet in, want de thuiszorg kon hem toch beneden wassen en de huiskamer was groot genoeg voor een bed. Voor die €17,50 hebben wij een drempelhulp en een eenvoudige rolstoel gekregen.

Volgende keer zal ik dan mondiger zijn, maar wij zijn hier best intensief mee bezig geweest. Ook voor dit soort dingen moet je er weer bij zijn als ze langskomen etc.
Mijn ouders zijn nog ontzettend fit. Al gaan ze richting tachtig. Ze sporten nog meerdere keren per week samen. Ik zou het met liefde doen. Maar zij wonen zo’n 1300 kilometer van mij af.

Mijn jongste zit nog op het BO. Als zij uit huis is, naar verwachting om te gaan studeren over een kleine tien jaar, verkoop ik hier huis en haard en ga ik na een kleine (dan) 40 jaar weer terug naar huis. Ik ga dan in het huis wonen naast wat nu het huis van mijn ouders is. Als zij dan nog leven, daar wonen en hulp nodig hebben dan doe ik dat.

Ik wil nu mijn twee jongsten niet daarheen verhuizen. En ze niet uit dit huis halen. En het is gelukkig ook niet nodig. Want ik zou het daar dan wel moeilijk mee hebben, met die keuze tussen ouders en kinderen. Al denk ik dat mijn ouders me zo ongeveer zouden verbieden nu met jongsten die kant op te verhuizen als zij wel zorg nodig zouden hebben.

Schoonouders wonen aan de andere kant van de wereld, VS. Daar zou ik echt nooit naartoe verhuizen. De band is op zich prima. Maar daar leven wil ik absoluut niet meer. Hun zoon, mijn man leeft niet meer. Zij hebben daar nog andere kinderen (en kleinkinderen) wonen die dit kunnen en waarschijnlijk ook zullen oppakken als dat nodig is.

Dat je MOET mantelzorgen, al dan niet omdat je een vrouw bent, daar zou ik enorm door met mijn hakken in het zand gaan en geen poot meer uitsteken. Ik MOET niks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven