Zorgen voor ouder?

21-11-2019 06:28 142 berichten
Een vraag, in hoeverre kan een ouder op leeftijd van een volwassen kind verlangen dat het voor de ouder zorgt 'omdat de ouder vroeger ook alles voor het kind heeft gedaan'. In mijn omgeving zijn de meningen hierover verdeeld dus ik was eens benieuwd hoe er hier over gedacht wordt.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
21-11-2019 09:39
Waarom doe jij dit allemaal, al jaren, en niet haar eigen kinderen?
Ik vind het te gek om los te lopen!

Toen mijn schoonmoeder jaren geleden langdurig in het ziekenhuis lag, hebben schoondochters voor schoonvader gezorgd. Boodschappen doen, koken, wassen, huishouden. Hij kon zelf nog geen ei koken. Als het nu nodig zou zijn, zou mijn man en zijn broers dat mogen doen.
Echt niet dat ik dat zou doen alleen omdat ik vrouw ben! Met ook nog eens een baan met net zo veel uren als de zoons.
ik heb vanaf allereerste dates aangegeven: jouw familie, blijft jouw familie
Hij koopt de kado's hij regelt het (zieken)bezoek etc. Ik ga niet zijn zorgtaken op die van mij stapelen.
@ peponi
Wat erg voor je !
Doe je zoveel voor iemand en sluit de rest van de familie incl je eigen partner je buiten als er iets besproken moet worden .
Juist jij moet erbij zijn als je zoveel doet aangezien je dan erg veel weet over de situatie
Snap dat je er helemaal doorheen zit :hug:

Hier is het een tijdje aan de orde geweest bij ziekte van vader.
Als (toen) alleenstaande moeder met een onregelmatige baan was het amper op te brengen om zoveel bij te springen .
Er werd ook veel verwacht met name door familie , ik was gesloopt, ging soms uit de nachtdienst direct door om daar te helpen .
Mijn kinderen kwamen veel tekort in die tijd en daarom doe ik het niet meer.
Kleine hand en spandiensten oké en wil best wat regelen maar verder houdt het op.
Ik kan niet alles en mijn kinderen die me nog nodig hebben gaan voor .
Moeder is nog fit en kan alles maar begon erg te claimen , tig koffiebezoekjes per week werd er verwacht , overal als taxi mee naar toe .
Ze was eenzaam en dat is heel erg maar je kan niet verwachten dat je kinderen je hele sociale leven gaan invullen wanneer jij maar wil.
Elke mogelijkheid geopperd maar niets deugt, ja sorry hoor maar dan houdt het op.

Helpen is goed als dat kan en je het zelf ook graag wil maar denk dat er onwijs veel mantelzorgers zeker met een gezin en baan ontzettend op hun tandvlees lopen inmiddels ,
Wauw, wat een reacties al!

Ik ben zelf van mening dat hulp (in wat voor vorm dan ook) aan een ouder moet voortkomen uit liefde van het kind voor de ouder. Een ouder die het kind als het ware verplicht omdat er omgekeerd ook voor het kind gezorgd is vind ik niet kunnen.
Ik loop hier bij mijn eigen moeder tegenaan. Dien eigenlijk 7x24 paraat te staan voor van alles en nog wat. Heb ik een keer geen tijd/zin of gebeurt iets niet direct dan schiet ze in de slachtofferrol want ze heeft vroeger zoveel voor mij gedaan en nu doe ik doe niets voor haar. Alle kinderen helpen hun ouders behalve ik.
LhasaApso2008 schreef:
21-11-2019 12:59
Ik loop hier bij mijn eigen moeder tegenaan. Dien eigenlijk 7x24 paraat te staan voor van alles en nog wat. Heb ik een keer geen tijd/zin of gebeurt iets niet direct dan schiet ze in de slachtofferrol want ze heeft vroeger zoveel voor mij gedaan en nu doe ik doe niets voor haar. Alle kinderen helpen hun ouders behalve ik.
Herkenbaar van mijn moeder .
Vooral direct in de slachtoffer rol kruipen als het niet direct kan of gaat zoals zij verwacht heeft .
Heel lastig dealen met die constant passief agressieve houding .
Oh, overigens vanavond en gisteren ben ik dus niet gegaan. Ik zit wel op mijn werkt maar loop gewoon over. EN daar bovenop ook nog eens stontverkouden en richting griep. Hij mocht gisteren en mag vandaag dus zelf. Dat begrijpt ie dan wel weer al liep ie gisteren te mokken want ik had ma beloofd spinazie te maken. Joh, je kan haar van alles beloven, over 5 minuten is ze het toch al weer vergeten. Hij gaat vanmiddag dus even snel een soepje eten en komt mij dan 'instoppen'. Ik ben momenteel even niet het meest gezellige gezelschap, voel me ziek en kan dan niet zo veel hebben. En met mensen met dementie moet je nu eenmaal een hele dikke huid hebben. Want het frustreert vaak enorm.
Mijn vriend en ik zijn beide enig kind, maar ik ga niet voor mijn moeder zorgen, niet voor mijn vader en ook niet voor mijn schoonmoeder.

Alle drie wonen ze een behoorlijk eind uit de buurt, plus ik heb sowieso met schoonmoeder en mijn eigen moeder geen geweldige band. Mijn vader heeft een vrouw van mijn eigen leeftijd, daar regelt hij dat maar lekker mee.

Mijn moeder heeft allerlei kwalen en begint behoorlijk hulpbehoevend te worden, maar is stronteigenwijs. Daarnaast manipuleert ze de hele handel bij elkaar.
Ze heeft bv een nieuwe nier nodig, maar wil niet aan de dialyse, omdat ze dan volgens haar nergens meer heen kan. Nee, ze wacht liever op een donornier of anders moet ik mijn nier maar afstaan. En als mijn nier niet met haar matcht, kan ik/ze misschien in een keten van orgaandonatie bij leven. Ja daaagg.

Mijn schoonmoeder is een bazig bemoeiziek manipulerend kutwijf, daar mag mijn vriend lekker zelf voor gaan zorgen.

Tenslotte: ik heb mijn kinderen op het hart gedrukt mij erop te attenderen als ik dreig te veranderen in een bemoeiziek schoonloeder of andere heks, en zal als ik ooit hulpbehoevend wordt nooit hulp van mijn eigen kinderen willen en zeker niet opeisen.
Ook van mijn man wordt trouwens verwacht dat hij regelmatig paraat staat, vooral bij zaken waarvan moeders vindt dat dat 'mannenwerk' is.
"Tenslotte: ik heb mijn kinderen op het hart gedrukt mij erop te attenderen als ik dreig te veranderen in een bemoeiziek schoonloeder of andere heks, en zal als ik ooit hulpbehoevend wordt nooit hulp van mijn eigen kinderen willen en zeker niet opeisen."

Dat zei schoonma ook. Maar Alzheimer heeft de neiging mensen te veranderen op dat vlak. Ze heeft echt oprecht het idee dat er nooit, nooit iemand langskomt en we haar laten verpieteren. En is echt geen enkele dag alleen. Nooit. Maar ze weet het gewoon echt niet. We moeten altijd bellen als we weggaan en veilig thuis zijn. 8 van de 10 keer krijgen we een 'waren jullie hier dan???' .Zucht....
anoniem_387659 wijzigde dit bericht op 21-11-2019 13:16
14.66% gewijzigd
Peponi schreef:
21-11-2019 13:08
Ik ben momenteel even niet het meest gezellige gezelschap, voel me ziek en kan dan niet zo veel hebben. En met mensen met dementie moet je nu eenmaal een hele dikke huid hebben. Want het frustreert vaak enorm.
Beterschap! Goed dat je nu even aan jezelf denkt. Je wordt niet voor niets ziek.
Fitcross schreef:
21-11-2019 07:24
Wacht eerst maar eens af wat dat ‘zorgen’ in de praktijk betekent.

Het hangt nogal af van je eigen persoonlijke situatie en de zorg die vereist wordt, of het kan.
Eens.

Daarnaast is er ook een groot verschil in de duur van de zorg. Het is compleet anders om dit te doen als vijftiger voor een hoogbejaarde ouder tijdens diens laatste levensjaren, dan als dertiger met het vooruitzicht dat deze zorg tientallen jaren kan aanslepen; laat staan voor de personen die als kind reeds zorgden voor een hulpbehoevende ouder.
"Dat zei schoonma ook. Maar Alzheimer heeft de neiging mensen te veranderen op dat vlak. Ze heeft echt oprecht het idee dat er nooit, nooit iemand langskomt en we haar laten verpieteren. En is echt geen enkele dag alleen. Nooit. Maar ze weet het gewoon echt niet. We moeten altijd bellen als we weggaan en veilig thuis zijn. 8 van de 10 keer krijgen we een 'waren jullie hier dan???' .Zucht...."

Heb veel bewondering voor de mensen die zichzelf kunnen wegcijferen, steeds weer.
Als ik een half uur met mijn moeder aan de telefoon gezeten heb ben ik al helemaal leeg, laat staan als ze ook nog Alzheimer zou krijgen.
Mijn oma heeft het overigens ook, dus ik hoop dat het pas ontdekte en op de markt gebrachte medicijn aanslaat.
Ik wil gewoon echt niet zo worden!
Peponi schreef:
21-11-2019 13:08
Oh, overigens vanavond en gisteren ben ik dus niet gegaan. Ik zit wel op mijn werkt maar loop gewoon over. EN daar bovenop ook nog eens stontverkouden en richting griep. Hij mocht gisteren en mag vandaag dus zelf. Dat begrijpt ie dan wel weer al liep ie gisteren te mokken want ik had ma beloofd spinazie te maken. Joh, je kan haar van alles beloven, over 5 minuten is ze het toch al weer vergeten. Hij gaat vanmiddag dus even snel een soepje eten en komt mij dan 'instoppen'. Ik ben momenteel even niet het meest gezellige gezelschap, voel me ziek en kan dan niet zo veel hebben. En met mensen met dementie moet je nu eenmaal een hele dikke huid hebben. Want het frustreert vaak enorm.
Meld je morgen ziek en gebruik het weekend om bij te komen en een lekkere wandeling te maken.
Take care
Ik woon in een wijk met veel oudere en ik zie dat er nog steeds veel kinderen aan het mantelzorgen zijn
Als ik dit zo hier lees gaat er straks weinig kinderen mantelzorgen.
En dan raar vinden dat de zorg voor ouderen in de toekomst een stuk duurder gaat worden.
Extra aanvulling, dan heb ik het niet over mensen die ver weg wonen van de ouders.
2019 schreef:
21-11-2019 13:36
Ik woon in een wijk met veel oudere en ik zie dat er nog steeds veel kinderen aan het mantelzorgen zijn
Als ik dit zo hier lees gaat er straks weinig kinderen mantelzorgen.
En dan raar vinden dat de zorg voor ouderen in de toekomst een stuk duurder gaat worden.

Tja, hadden ze 30/40 jaar geleden maar moeten beginnen met zelf het geld en zorg te regelen (al dan niet via de gekozen regeringen) voor de voorspelde vergrijzing. Of het werken van de vrouw tegen moeten houden. :lol:
Echt hoor, wat een raar geleuter weer.
Lucifer2018 schreef:
21-11-2019 13:39
Tja, hadden ze 30/40 jaar geleden maar moeten beginnen met zelf het geld en zorg te regelen (al dan niet via de gekozen regeringen) voor de voorspelde vergrijzing. Of het werken van de vrouw tegen moeten houden. :lol:
Echt hoor, wat een raar geleuter weer.
Of in andere opzichten zich voorbereiden: mijn schoonvader kan niet koken en mijn schoonmoeder is digibeet. Allebei schijnen ze ook niet met de bus te kunnen of dat nog nooit geprobeerd te hebben.

Dit soort dingen zorgt voor onnodige hulpvragen.
lijkt me heerlijk! Wandelen morgen. Maar een hele dag een workshop geven. Ik heb mezelf dit weekend 'vrij' gegeven. Ik wou dat we gewoon weer eens een weekje op vakantie konden. Al 2 jaar niet gedaan want daarvoor werden we binnen 3 dagen met spoed teruggebeld omdat ze helemaal van de rel was. Dus dat zit er ook even niet in. Daar gaan we dit jaar sowieso verandering in brengen. Ben ik dus helemaal klaar mee. Ze regelen maar iets
Quincy2 schreef:
21-11-2019 14:00
Of in andere opzichten zich voorbereiden: mijn schoonvader kan niet koken en mijn schoonmoeder is digibeet. Allebei schijnen ze ook niet met de bus te kunnen of dat nog nooit geprobeerd te hebben.

Dit soort dingen zorgt voor onnodige hulpvragen.
Klopt. Ma kon wel koken, Maar heeft ook nog eens een vorm van blindheid (Macula degeneratie) en kan dus echt niet meer met gas overweg. Ze ziet het gewoon echt niet meer. Een elektrische plaat aanschaffen is ook geen optie omdat ze dat niet meer kan aanleren. Een magnetron kopen? Idem. Al zou er maar 1 knop opzitten dan nog zou ze er dingen inzetten die niet mogen en het nog niet begrijpen. Met alle gevolgen van dien.

Tafeltje dekje'vreet ze niet' want vies per definitie zegt ze. DE WMO taxi brengt haar wel naar het oogziekenhuis en terug maar die zetten haar daar dan af maar dan verdwaalt ze daar weer. Dus moet er weer iemand mee. En volgens de casemanager is ze echt nog 'te goed' om uit huis geplaatst te worden. Dus zit ze in een vrijstaand huis met 4,5 verdiepingen wat ze niet zelf kan bijhouden en een grote teringbende is. Want reken maar niet dat ik gewoon mag opruimen. Alles moet blijven zoals het is van madam. je blijft gewoon bezig zou. We hebben nu een 'ritme' en van dat ritme afwijken is een enorme stap en kan eigenlijk niet. Dan raakt ze echt helemaal in de war en blijft ze dagen huilen.

En moe snapt gewoon echt niet dat we allemaal fulltime werken en niet zo heel veel vakantie dagen hebben en die allemaal maar wanneer het haar uitkomt aan haar kunnen besteden. Want dat is wat ze het liefste heeft. Als ze al hoort dat we een dagje vrij hadden is ze al van de rel dat we die dag niet aan haar hebben besteed. Het blijft gewoon ellende tot ze ergens terecht kan. Dan weet ik iig dat ze eet en de juiste zorg krijgt en ontlast ons dat wat. Maar dat zit er dus nog niet in.

Weet je, alles is te regelen. Een tuinman, een schoonmaakster, ze hebben daar ECHT een perfecte tafeltje dek je met heerlijke keuzes elke week en die komen het zelfs warm op tafel zetten, een hondenuitlaatservice (ze heeft ook een hondje en die vergeet ze ook vaak uit te laten). Zelfs de ramen buiten wil ze niet laten doen door glazenwassers (en die heb ik zelfs gewoon elke maand). Financieel heeft ze het enorm goed. Dus alles kan. Gewoon uit eigen geld. Maar als ze niet wil, dan wil ze niet. We kunnen haar (nog) niet dwingen. Want ze gaat meteen met de kont tegen de krib.

het is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt. En ik snap het ook. Alles beetje bij beetje uit handen geven is weer een stukje onafhankelijkheid weg doen. Ik begrijp het supergoed dat dat heel verdrietig is. Wij dachten ook 'joh, dan regelen we toch even samen met de casemanager een uitlaatservice en een glazenwasser. Maar ze is nog 'te goed'. En haar nee... is dus gewoon ook echt een nee voor de casemanager. Die is ook met handen en voeten gebonden tot haar indicatie erger wordt.
anoniem_387659 wijzigde dit bericht op 21-11-2019 14:18
35.15% gewijzigd
Ik heb lang veel zorg gehad aan een zieke ouder. Mijn andere ouder deed ook veel, maar is ook fragiel. Er was intensieve thuiszorg, maar toch is er voortdurend wat en vooral ook veel regelwerk, onverwachte ziekenhuisafspraken, financiën, boodschappen, verzorging die de thuiszorg wat minder precies deed (voetmassages, extra oefeningen etc.) en ga zo maar door.

Ik deed het wel, maar het was heel zwaar naast mijn meer dan 40-urige werkweek. Naarmate hij ouder werd en er vaker angstmomenten waren dat hij het niet zou redden was ik er ook meer. Ik had toch het gevoel dat het zijn laatste momenten waren. Dat was uiteindelijk ook zo, maar voorheen was ik echt niet iemand die wekelijks bij haar ouders zat. Nou ja, het was allemaal heel zwaar, en ik heb een drukke baan. Maar dat hebben mijn broers en zus ook en die hebben ook nog eens gezinnen en we wonen niet allemaal in de buurt.

De structurele zorg kun je als ouder tegenwoordig echt niet van je kinderen verwachten. Dan zijn er nog genoeg andere dingen te doen, en mag je hopen dat kinderen dat deels oppakken, maar je kunt het niet verwáchten. Wij moeten ook werken en ons leven draaiende houden. Dus ouders zullen ook zorg van instanties moeten accepteren. En de thuiszorg is daar ook beter voor opgeleid. Het is soms ook helemaal niet zo fijn om door je eigen kind verschoond of gewassen te moeten worden. Maar de aandacht van je kinderen is er hopelijk wel. Dat gaat meestal echt wel vanzelf, maar anders is er misschien iets voorgevallen waardoor die wil er minder is.
caribea schreef:
21-11-2019 13:09
Mijn vriend en ik zijn beide enig kind, maar ik ga niet voor mijn moeder zorgen, niet voor mijn vader en ook niet voor mijn schoonmoeder.

Alle drie wonen ze een behoorlijk eind uit de buurt, plus ik heb sowieso met schoonmoeder en mijn eigen moeder geen geweldige band. Mijn vader heeft een vrouw van mijn eigen leeftijd, daar regelt hij dat maar lekker mee.

Mijn moeder heeft allerlei kwalen en begint behoorlijk hulpbehoevend te worden, maar is stronteigenwijs. Daarnaast manipuleert ze de hele handel bij elkaar.
Ze heeft bv een nieuwe nier nodig, maar wil niet aan de dialyse, omdat ze dan volgens haar nergens meer heen kan. Nee, ze wacht liever op een donornier of anders moet ik mijn nier maar afstaan. En als mijn nier niet met haar matcht, kan ik/ze misschien in een keten van orgaandonatie bij leven. Ja daaagg.

Mijn schoonmoeder is een bazig bemoeiziek manipulerend kutwijf, daar mag mijn vriend lekker zelf voor gaan zorgen.

Tenslotte: ik heb mijn kinderen op het hart gedrukt mij erop te attenderen als ik dreig te veranderen in een bemoeiziek schoonloeder of andere heks, en zal als ik ooit hulpbehoevend wordt nooit hulp van mijn eigen kinderen willen en zeker niet opeisen.
Het is beter voor een nieuwe nier als er nog niet gedialyseerd is. Dus als ze nog zonder kan maar met beperkingen is dat wel beter.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Mijn ouders deden overigens wel zelf wat ze konden en beide ouders konden goed koken en huishouden doen, dus dat was gelukkig geen probleem. Mijn moeder rijdt niet meer en gaat zelf veel met de bus. Natuurlijk brengen we haar wel als dat mogelijk is, maar het grootste deel van de tijd moet ze toch zelf op pad. Ze kan wel e-mailen etc, maar internetbankieren kan ze totaal niet en dat gaat ze ook niet meer leren. Al dat soort dingen, ook aangifte etc., doe ik allemaal en dat kan ik ook deels op afstand doen. Ze legt facturen braaf in een bakje en niet automatische of niet digitale rekeningen betaal ik als ik er ben.
suzyqfive schreef:
21-11-2019 14:17
Het is beter voor een nieuwe nier als er nog niet gedialyseerd is. Dus als ze nog zonder kan maar met beperkingen is dat wel beter.
Ze heeft een nierfunctie van 14%
Heel heftig peponi, ik zou echt stoppen met helpen, pas dan gaan je vriend en schoonzus zien hoe het echt is. Sneu, misschien.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Quincy2 schreef:
21-11-2019 07:43
Ja, maar dat is een Man. Ik kan niet precies inschatten hoe ouderwets ze denken. Zijn zus speelt nu veel voor taxi. Ik weet niet of ze mijn man ooit vragen of dat ze denken hij is een Man dus hij heeft het druk. Heel erg van mij wil ik ook geen slapende honden wakker maken en hem ernaar vragen 🤨
Hij komt nu niet heel betrokken over, dus ik denk dat hij het zo prima vindt.
Ja, mijn broers stonden er ook anders in dan ik. Ze deden wel dingen, maar ik leef meer mee. Nu mijn moeder alleen is achtergebleven vind ik het dan niet leuk als ze niet meer naar theater zou kunnen zoals ze met mijn vader deed. Of eens uit eten ofzo. Dat soort dingen doe ik dan met haar. Mijn broers zijn meer van een lamp op een moeilijke plek indraaien ofzo. Dat ze zich nu nog heel erg verdrietig is en zich alleen voelt doen ze wat minder mee. Mijn zus woont in het buitenland, dus kan praktisch gezien nauwelijks bijdragen.
caribea schreef:
21-11-2019 14:33
Ze heeft een nierfunctie van 14%
Dat is te doen. Mijn buurman zit op 8% Mijn oma zat op 10% toen ze gedialyseerd werd. Mijn oma was te oud voor transplantatie (deden ze toen niet met 69j)

Ze kan je natuurlijk alleen niet verplichten je nier te doneren...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven