Zorgen voor ouder?

21-11-2019 06:28 142 berichten
Een vraag, in hoeverre kan een ouder op leeftijd van een volwassen kind verlangen dat het voor de ouder zorgt 'omdat de ouder vroeger ook alles voor het kind heeft gedaan'. In mijn omgeving zijn de meningen hierover verdeeld dus ik was eens benieuwd hoe er hier over gedacht wordt.
Peponi schreef:
21-11-2019 13:15
"Tenslotte: ik heb mijn kinderen op het hart gedrukt mij erop te attenderen als ik dreig te veranderen in een bemoeiziek schoonloeder of andere heks, en zal als ik ooit hulpbehoevend wordt nooit hulp van mijn eigen kinderen willen en zeker niet opeisen."

Dat zei schoonma ook. Maar Alzheimer heeft de neiging mensen te veranderen op dat vlak. Ze heeft echt oprecht het idee dat er nooit, nooit iemand langskomt en we haar laten verpieteren. En is echt geen enkele dag alleen. Nooit. Maar ze weet het gewoon echt niet. We moeten altijd bellen als we weggaan en veilig thuis zijn. 8 van de 10 keer krijgen we een 'waren jullie hier dan???' .Zucht....
Waarom 'zucht" ?
Alle reacties Link kopieren
We hebben met ons allen mijn moeder verzorgd toen ze terminaal was maar mijn vader deed het meeste, ze was toen ook nog maar 52.
Maar niet omdat ze mij verzorgd heeft maar omdat ik dat zelf wilde.
Destijds had ik dat ook bij de buurvrouw, een schoonmoeder of tante gedaan.
Nu niet meer. Ik zit zelf in de ziektewet en in de revalidatie keer ik dat ik echt eerst voor mijzelf moet zorgen, dan de kinderen en dan de rest.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
lilalinda schreef:
21-11-2019 07:59
Heb met mijn schoonmoeder afgesproken, dat ik haar aan en boom in het bos bindt, als ze gaat dementeren. Ze heeft dat te vaak meegemaakt en vindt het vreselijk
(kan erg goed met haar)
Haha! Mijn moeder wil dat we er een kussen opdoen als ze dementeert. Nou ja.
suzyqfive schreef:
21-11-2019 14:46
Dat is te doen. Mijn buurman zit op 8% Mijn oma zat op 10% toen ze gedialyseerd werd. Mijn oma was te oud voor transplantatie (deden ze toen niet met 69j)

Ze kan je natuurlijk alleen niet verplichten je nier te doneren...

Mijn moeder is bijna 72, en mankeert echt van alles.
Verplichten kan ze me indd sws niet, maar ze doet daarover uitspraken waar mijn nekharen rechtop van gaan staan.
lilalinda schreef:
21-11-2019 06:37
Er is geen wet die je verplicht
Als de band er niet (meer) is, heeft de ouder pech
Die is er wel :-D

BW 1:192..de ouder moet in dat geval wel kunnen aantonen behoeftig te zijn en dan gaat het meestal om het financiële stuk.

In het verhaal van TO klinkt het echter eerder als een soort poging tot emotionele chantage dan echte behoeftigheid..
schorpioentje28 wijzigde dit bericht op 21-11-2019 15:16
24.67% gewijzigd
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
LhasaApso2008 schreef:
21-11-2019 12:59
Ik loop hier bij mijn eigen moeder tegenaan. Dien eigenlijk 7x24 paraat te staan voor van alles en nog wat. Heb ik een keer geen tijd/zin of gebeurt iets niet direct dan schiet ze in de slachtofferrol want ze heeft vroeger zoveel voor mij gedaan en nu doe ik doe niets voor haar. Alle kinderen helpen hun ouders behalve ik.
Jaja... net zoals jij vroeger ook alles kreeg als je vriendinnen dat ook hadden. :biggrin:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Quincy2 schreef:
21-11-2019 14:00
Of in andere opzichten zich voorbereiden: mijn schoonvader kan niet koken en mijn schoonmoeder is digibeet. Allebei schijnen ze ook niet met de bus te kunnen of dat nog nooit geprobeerd te hebben.

Dit soort dingen zorgt voor onnodige hulpvragen.

Daar is tafeltje-dekje voor, of andere gezonde kant-en-klaarmaaltijden.
En je hebt toch van die taxi-busjes e.d. voor ouderen?
dianaf schreef:
21-11-2019 15:13
Jaja... net zoals jij vroeger ook alles kreeg als je vriendinnen dat ook hadden. :biggrin:
"Als iedereen in de sloot springt, spring jij er dan ook in?!" :mrgreen:
COtweepuntnul schreef:
21-11-2019 15:17
"Als iedereen in de sloot springt, spring jij er dan ook in?!" :mrgreen:
Ja, die ook!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik zou het met liefde doen, alhoewel de afstand het niet makkelijk zou maken. Mijn ouders hebben de leeftijd nog niet en dragen zorg voor mijn opa (samen met andere familieleden). In de praktijk is dat vooral veel regelwerk (financiën, thuiszorg, artsen, etc.). Soms boodschappen doen, helpen met de vuilnis wegbrengen en een schema zodat hij elke avond bij iemand terecht kan voor het eten (wat ook helpt tegen de eenzaamheid, hij is overdag nogal eenzaam maar iedereen werkt dan). Dat is nooit een punt van discussie geweest en maakt het mogelijk dat hij, ondanks dat hij al dik in de 90 is, zelfstandig kan blijven wonen.
Taralina schreef:
Gelukkig konden mijn ouders beiden nog koken.

Maar vergis je niet, ook als al die services er zijn, kun je daar nog veel werk aan hebben. Met de regiotaxi heb ik eigenlijk niets dan ellende en gedoe meegemaakt. Ze komen zonder af te zeggen niet opdagen, sowieso zit er een enorme wachtmarge bij. Met die van ons mag je naar alles, maar níet naar het ziekenhuis, daarvoor moet je weer voor een andere regeling in aanmerking komen.

Ze hadden thuiszorg, maar thuiszorg legt ook voortdurend vragen en verzoeken aan de familie neer. Dan weer een formulier hier dan weer een extra beugel daar. Hebben jullie zo en zo’n soort teiltje? Sondevoeding en extra incontinentiemateriaal (we gingen steeds door ons “rantsoen” heen) bestellen en ga zo maar door.

Boodschappen bestellen moet vaak met een best groot startbedrag en je kunt fruit (=zwaar) juist niet voor weken vooruit kopen. En mijn ouders (moeder) eten niet heel Nederlands, dus ik houd mijn hart vast als ze tafeltje dekje moeten gaan eten.

Nee, ook al is er zorg, je bent er dan echt nog niet.
Mijn schoonouders beginnen ook een beetje hulpbehoevend te worden en hebben hoge verwachtingen van man zijn zus en haar man.
Daar die ook letterlijk niks doen voor zijn ouders, die toen ze nog gezond waren net als schoonouders daar het halve huishouden deden plus erg veel oppasten, heb ik daar mijn ideeën over.
Ik voel me in ieder geval niet geroepen. Bestierden ze daar het halve huishouden omdat zowel schoonzus als zwager 'hard moeten werken voor hun centjes want niet gestudeerd' als wij, zien wij ze bijna nooit.
Zowel schoonzus als zwager vertellen trots over de cursussen en trainingen die ze expres verpesten en promoties waar ze geen zin in hebben, want ze zijn zo lekker zichzelf.
Schoonouders lachen hartelijk mee, maar schoonzus heeft nu geen tijd voor ze omdat ze nog steeds voor een lager salaris werkt.
Ik heb mijn leven te danken aan positieve discriminatie plus we zijn arrogante randstedelijke mensen volgens hun, en schoonouders vinden dat toch zo zielig voor ze, dat zij zo'n pech hebben....
Noi succes he, dan met je mantelzorg.
Taralina schreef:
Ik denk dat ze het makkelijker vinden om hun dochter in te schakelen.
Maar met een gewone streekbus naar de stad kan ook gewoon. Alleen tegenwoordig moet je wel toegang hebben tot internet om te weten wanneer de bus gaat en waar. Vroeger hadden we een busboekje met vertrektabellen 😄 Mijn schoonmoeder kan niet op internet...en sluit daarmee heel veel opties voor zichzelf af. Of liever gezegd, schoonvader doet dat en zij doet er niks tegen.
Ook mijn ouders riepen altijd dat ze nooit van ons afhankelijk wilden zijn. Toen begon het dementeren bij de één en de fysieke problemen bij de ander. Ze hebben het nooit gevraagd, maar wij (3 kinderen) zijn er volop ingestapt. Thuiszorg doet veel, maar er blijven ook dingen liggen in huis en die doe ik. De anderen verzorgen de tuin en doen de administratie.
Met alle drie een gezin en banen is het niet gemakkelijk, vooral omdat we minstens een uur reizen er vandaan wonen.
Waren ze goede ouders? Niet echt, allebei hebben ze een tik opgelopen in WO2. Maar om ze te laten verkommeren, nee, dat gaat ons te ver.
Nu is daar ook mijn schoonvader bij gekomen, maar ook daar helpen we.
Tja, het is nu eenmaal zo.
Mijn ouders hebben er nooit om gevraagd.
Wij (mijn zussen, broer en ik) doen dit gewoon.
Omdat we van ze houden :loveys:
Nitflex schreef:
21-11-2019 15:33

Boodschappen bestellen moet vaak met een best groot startbedrag en je kunt fruit (=zwaar) juist niet voor weken vooruit kopen. En mijn ouders (moeder) eten niet heel Nederlands, dus ik houd mijn hart vast als ze tafeltje dekje moeten gaan eten.

Nee, ook al is er zorg, je bent er dan echt nog niet.
Qua boodschappen is er tegenwoordig bijvoorbeeld Picnic waar je vanaf 25 euro bezorging hebt en AH experimenteert met vanaf 50 euro.

En dat zal je niet overal hebben, maar er is vast een mouw aan te passen.
BW 1:192..de ouder moet in dat geval wel kunnen aantonen behoeftig te zijn en dan gaat het meestal om het financiële stuk.

Deze wet is vervallen per 1-10-1971. Toen was ik nog niet eens geboren :-D
COtweepuntnul schreef:
21-11-2019 16:26
Qua boodschappen is er tegenwoordig bijvoorbeeld Picnic waar je vanaf 25 euro bezorging hebt en AH experimenteert met vanaf 50 euro.

En dat zal je niet overal hebben, maar er is vast een mouw aan te passen.
Ja, mijn moeder heeft ook picnic, maar is echt een zeer beperkt assortiment, zeker als je bijvoorbeeld gewend bent ander ook fruit te eten dan alleen appels, sinaasappels en peren. Een ananas of een mango is daar zo ongeveer het meest exotische. En een ander groot nadeel; het moet via de app. Mijn moeder kan niet met smartphone overweg. Dus dan moet ik het allemaal weer bestellen via de app en dan weer doorgeven wanneer ze komen, je bent er toch mee bezig.

Het is overigens niet zo dat mijn moeder zich niet wil schikken in wat er mogelijk is. Maar picnic heeft gewoon echt veel niet, en ik wil graag dat ze lekker haar eigen dingen kan koken zolang ze dat kan. Ze is slecht ter been, maar verder is ze goed en dat wil ik stimuleren. Met name de verse dingen zijn bij picnic niet zo lekker. Ik dacht eerst dat ze overdreef, maar ik heb het ook gemerkt. Maar voor wasmiddel, spa rood en wc papier is het prima natuurlijk.
O ja, over het vergeten dat je geweest bent: net voor we weggaan schrijven we op zo'n gezinsplanner zoiets als het was gezellig en de tijd dat we weggaan. Zo weet iedereen wanneer en wie er geweest is...
schorpioentje28 schreef:
21-11-2019 15:13
Die is er wel :-D

In het verhaal van TO klinkt het echter eerder als een soort poging tot emotionele chantage dan echte behoeftigheid..
Niet dus.
georgianad schreef:
21-11-2019 16:28

Deze wet is vervallen per 1-10-1971. Toen was ik nog niet eens geboren :-D
Typfout.. BW 1:392..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Blijenvrij schreef:
21-11-2019 10:02
Ik snap nooit zo goed waarom ouderen geen schoonmaakster nemen, als ze het zelf niet meer willen of kunnen. Als je geen geld hebt oke, maar er zijn zat die wel geld hebben en verwachten dat de kinderen het doen.

Ik zou mijn (denkbeeldige) kinderen helemaal niet lastig willen vallen met zoiets.
Ik snap dat ook niet. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze het een inbreuk op de privacy vinden of toch het geld. Die oudere generatie is waarschijnlijk niet gewend om geld aan zulke dingen uit te geven.
dolfje schreef:
21-11-2019 18:06
Ik snap dat ook niet. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze het een inbreuk op de privacy vinden of toch het geld. Die oudere generatie is waarschijnlijk niet gewend om geld aan zulke dingen uit te geven.
Mijn ouders hadden ook pas op hoge leeftijd een schoonmaakster. Eerder vonden ze dat geen fijn idee. Ook uit angst voor diefstal, daar zijn ze een beetje paranoia in. Mijn moeder heeft echt veel sieraden, alles bij elkaar van vrij hoge waarde, en ze was daar altijd bang voor. Maar nu heeft ze toch een schoonmaakster en vindt (vonden) ze het toch fijn. Het is trouwens ook best een flink bedrag op een pensioentje. Toch €40 per week. Dat moet je maar kunnen missen. Ze is wel altijd thuis als de schoonmaakster er is.
Nitflex schreef:
21-11-2019 19:30
Mijn ouders hadden ook pas op hoge leeftijd een schoonmaakster. Eerder vonden ze dat geen fijn idee. Ook uit angst voor diefstal, daar zijn ze een beetje paranoia in. Mijn moeder heeft echt veel sieraden, alles bij elkaar van vrij hoge waarde, en ze was daar altijd bang voor. Maar nu heeft ze toch een schoonmaakster en vindt (vonden) ze het toch fijn. Het is trouwens ook best een flink bedrag op een pensioentje. Toch €40 per week. Dat moet je maar kunnen missen. Ze is wel altijd thuis als de schoonmaakster er is.
Ik zie een optie. :-D
Lucifer2018 schreef:
21-11-2019 19:33
Ik zie een optie. :-D
Haha! Oh nee, afschuwelijk. Dat mens wordt zo ontzettend blij van haar juwelen. Elke dag draagt ze weer andere combinaties. Al zit ze thuis op de bank. Dat is echt het laatste dat eruit gaat.

Maar goed, de huidige schoonmaakster doet het fijn. Wel altijd gedoetjes, want iemand doet iets natuurlijk anders dan je het zelf zou doen, maar dat hoor ik om me heen ook van vrienden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven