Help: Dochter op sexdatingsite

09-11-2012 18:26 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee hoi,

Ben Lisa, 38 jaar, alleenstaande moeder van 2 dochters, zelf al meer dan 10 jaar lid van de Viva maar het forum nog nooit gebruikt. Maar zit met een vraag en wil jullie medelezers graag vragen om jullie advies.

Vorige week toen ik de kamer van mijn dochter (17) aan het opruimen was, had zij haar computer aan laten staan en vond ik een website open genaamd: Adultmatch. Misschien bij jullie wel bekend? Voor mij was het in ieder geval helemaal nieuw en was best wel geschokt. Dit is een datingsite eigenlijk gericht op sex.

Ik ben in ieder geval op haar computer gaan kijken, en schaam me daar nu best wel voor, mijn moeder snuffelde vroeger ook in alles van mij en ik heb eigenlijk altijd gezworen dit niet bij m'n dochters te doen. Maar ik kan m'n ogen hier toch ook niet voor sluiten?

Ze heeft er gewoon een profiel staan, waar ze op staat en zegt dat ze 19 is. En heb mailwisselingen gelezen, die ik liever niet herhaal. Ze heeft fotos erop staan (wel onherkenbaar, maar herken gewoon haar kamer) Ik weet absoluut niet wat ik hiermee moet.

Ik voel dat ik haar vertrouwen heb beschaamd door haar computer te bekijken. En is dit misschien nu normaal? Ik ben ook gaan experimenteren toen ik 16 was. Is dat tegenwoordig normaal om dat online te doen? Hebben jullie daar ervaring mee?

Ik heb m'n dochter deze week wel gevraagd of er misschien een jongen of man in haar leven was. Maar daar reageert ze helemaal niet op: (zwaar aan het puberen).

Moet ik haar nu opbiechten dat ik heb gekeken? Haar confronteren? Of moet ik haar deze vrijheid geven om rond te kijken en te experimenteren?

Ik hoop dat jullie ideeen me verder kunnen helpen! IK merk dat het opschrijven al oplucht. :-)

Alvast veel dank,

Groetjes,

Lisa
Nou ja iedereen weet dat er op zulke sites mannen zitten die zeggen dat ze 17 zijn he, net zoals dat de dochter van TO zegt dat ze ouder is gebeurt het omgekeerde ook, daar zijn al veel nare dingen door gebeurt.
Praten! Gooi het gesprek open, gewoon eerlijk: ik heb iets gezien en ik ben er een beetje bezorgd over. Niet meteen verwijten of aanvallend maar gewoon over praten. Zou dat toch zeker wel doen. Je voelt je oh zo volwassen als 17 jarige maar velen zijn nog zo'n kuikens (niet verkeerd bedoeld).
Verlagen? Ongezond gedrag?

Tja tijden veranderen. 'Wij' belden inderdaad stiekem sexlijnen.
Lisa38 dit is echt een moeilijke leeftijd je dochter denkt dat ze heel volwassen is maar ze is nog hardstikke groen, geen verwijten maken hoe dan ook want dan drijf je haar misschien in de armen van een vent en raak je de grip op haar kwijt. Ik het gunstigste geval was ze alleen nieuwsgierig en vindt ze het hopelijk doodeng na een aantal reacties van mannen, maar ik zou gewoon luchtig vragen of ze wel eens foto's op zo'n site heeft gezet en of ze de gevaren kent van internet.
Staat ze naakt op de foto's dan? Omdat je zegt onherkenbaar?

Zo ja, dan ging ik niet in overleg met haar maar liet het moederlijk gezag spreken en kon ze fluiten naar de pc op haar kamer.

Account opheffen en op de blaren zitten.

Ze is minderjarig en strafbaar! (edit, sorry, verkeerd gelezen, als dit amerika zou zijn, zou ze strafbaar zijn)

En ook als ze wel gekleed is op die foto's. Ik weet niet of ik dan wel in overleg ging.

Ik denk echt dat ik de pc dan onder neer zou zetten. Jammer dan.

En als ze vraagt hoe je het weet, dan zou ik dus niet zeggen dat je het op haar pc hebt gezien.

Maar via via hebt gehoord.

Puur om haar daarover in het ongewisse te laten en haar te laten denken dat je er toch wel achter komt.

En misschien ben ik wel streng en bitchy, maar dat is dan maar zo...
Ik zou dit zeker even bespreken met je dochter, sterker nog, ik had het al iets eerder besproken met haar voor ze zichzelf op zo'n site te grabbel gooide.
quote:himalaya schreef op 09 november 2012 @ 18:34:

[...]

Ze zegt daar dat ze 19 is, waarschijnlijk hoef je geen kopie van je legitimatiebewijs op te sturen als je je aanmeld?

Klopt, is idd niet nodig. De mogelijkheid is er wel, ter controle op echtheid (van je profiel) voor de overige leden.

TO, ik zou er een gesprek over aangaan met je dochter, open en eerlijk, vertellen wat je hebt gezien.
Is dit een grapje? Je ruimt de kamer van je dochter nog op, maar hebt geen idee wat ze uitspookt op internet? Het klinkt alsof je haar privacy zwaarder inschat dan jouw plicht om haar te begeleiden en toezicht te houden op verantwoord internetgebruik.

Hoog tijd om nu samen met haar vader een serieus gesprek met je dochter aan te gaan. Niet alleen over internetgebruik, maar ook over wat ze zoekt op zo'n site. Wat is er gebeurd waardoor ze seksueel getinte contacten met volwassen (waarschijnlijk vaak veel oudere) mannen heeft? Daarnaast moet je erachter komen of er beelden van haar in omloop kunnen zijn en of ze wel eens met mannen heeft afgesproken.

Ik zou haar niet "confronteren" maar haar vooral laten praten.
Ga in therapie!
Waarom staat dit topic trouwens op seks en niet op kinderen?
zolang ze niks afspreekt is er sowieso niks aan de hand toch?

Ik zou meer benadrukken dat ze geen dingen moet doen die ze zelf niet wil!

Misschien met een smoes de pc van haar kamer afhalen?
Dank voor al jullie antwoorden. Voel me ineens wel een slechte moeder. Dat voelt naar. Maar ben er wel uit dat ik met haar ga praten. Dat is het beste. Vanaf daar zien we verder.

Heel streng geloof ik zelf niet in, want dan doet ze het gewoon stiekem. Ik confronteer haar en probeer erachter te komen wat ze zoekt en wat ze hoopt te vinden. Als ik alleen maar heel streng doe, sluit ze zich alleen maar meer af denk ik.
quote:eldiabonita schreef op 09 november 2012 @ 19:17:

zolang ze niks afspreekt is er sowieso niks aan de hand toch?

Ik zou meer benadrukken dat ze geen dingen moet doen die ze zelf niet wil!

Misschien met een smoes de pc van haar kamer afhalen?

Met alle respect, maar waarom met een smoes? Je kunt toch gewoon zeggen, als moeder, dat je dit niet tolereert en dus de pc van de kamer afgaat?

Of ben ik nou gek?
Nee suus, volkomen met je eens. Het is je dochter, minderjarige dochter.

Volgens mij noemen ze dat opvoeden, dacht ik hoor?
@River_Song sexlijnen bellen vind op wel wat anders dan foto's op internet gooien terwijl er een kerel geile praat loopt te verkopen, vroeger hing je gauw op na een minuut of wat, op internet zitten heel veel mannen die onzekere meisjes groomen ze hebben allemaal manieren om meisjes eerst te complimenteren en ophemelen om ze daarna langzaamaan te dwingen tot webcamsex of af te spreken in het echt.
quote:lisa38 schreef op 09 november 2012 @ 19:19:

Dank voor al jullie antwoorden. Voel me ineens wel een slechte moeder. Dat voelt naar. Maar ben er wel uit dat ik met haar ga praten. Dat is het beste. Vanaf daar zien we verder.

Heel streng geloof ik zelf niet in, want dan doet ze het gewoon stiekem. Ik confronteer haar en probeer erachter te komen wat ze zoekt en wat ze hoopt te vinden. Als ik alleen maar heel streng doe, sluit ze zich alleen maar meer af denk ik.

Je bent geen slechte moeder, wat is dat nou...gekkie. De maatschappij holt zo hard, dat we het niet bij kunnen houden.

En wie verwacht nou ook zoiets tegen te komen?

Ik denk dat iedere moeder denkt, mijn dochter doet dat niet...

Ik ben streng opgevoed, en mijn moeder zei altijd, "het stond bij albert heijn op de draagzakken"

Of "de kraaien brengen het uit"

(maar dan op zijn limburgs)

Met andere woorden, ze wist het op de een of andere manier altijd als ik iets uitspookte. En het feit dat ik niet wist hoe ze aan die info kwam, heeft me denk ik wel behoed om nog meer "stommiteiten" uit te halen.

Je bent haar moeder, niet haar vriendin, dus jouw gezag telt.

En gezag komt in vele vormen...
Nou Nou Nou Zeg...

Ze is 17 en het is een site voor 18+

Het is nou niet alsof ze 13 is hè.

Je geeft zelf al aan dat ze nogal verlegen is, misschien is dit een wat makkelijkere manier om in contact te komen met gelijk gestemden das zo een ramp toch niet? Ik denk wel dat ze volle bak uit d'r plaat gaat als jij verteld wat je gedaan hebt..

En volgend jaar gaat ze het huis uit; studeren!

Nogmaals als ze 13 was geweest was het een andere zaak maar 17.. Pffff je wilt niet weten wat ik deed toen ik 17 was, toen hadden we nog geen pc's maar als we die wel hadden gehad had ik t ook wel geweten. Gewoon in de gaten houden, meer niet. Althans dat zou ik doen!!
Oh ja en die sex lijnen belden wij al ver voor ons 17e hoor!
@Lisa38: vrijheid kunnen kinderen verdienen door te laten zien dat ze verantwoordelijkheid kunnen dragen. Als ze zich onverantwoordelijk gedragen, hoort daar een inperking van de vrijheid bij (tot ze 18 zijn). Sterkte hoor.
Heeft ze enig idee hoe het internet werkt? Dat mensen vaak niet zijn wie ze zeggen dat ze zijn, dat foto's tot in lengte van jaren er op blijven staan, dat mensen echt wel kunnen achterhalen wie ze is en waar ze woont?

Weet je of ze ook met mannen afspreekt? Gaat ze wel eens savonds het huis uit en zegt ze dat ze bij vriendinnen slaapt? Ik zou er niet vanuit gaan dat ze alleen maar over sex chat. Is ze al aan de pil? Is ze weerbaar genoeg om in situaties waarbij de ander sterker is dan haar voor haar zelf op te komen? Tijd om eea aan te pakken dus. Dit is jou dochter en als moeder heb je het recht om nu in te grijpen.
quote:Anthonius schreef op 09 november 2012 @ 19:26:

Nou Nou Nou Zeg...

Ze is 17 en het is een site voor 18+

Het is nou niet alsof ze 13 is hè.

Je geeft zelf al aan dat ze nogal verlegen is, misschien is dit een wat makkelijkere manier om in contact te komen met gelijk gestemden das zo een ramp toch niet? Ik denk wel dat ze volle bak uit d'r plaat gaat als jij verteld wat je gedaan hebt..

En volgend jaar gaat ze het huis uit; studeren!

Nogmaals als ze 13 was geweest was het een andere zaak maar 17.. Pffff je wilt niet weten wat ik deed toen ik 17 was, toen hadden we nog geen pc's maar als we die wel hadden gehad had ik t ook wel geweten. Gewoon in de gaten houden, meer niet. Althans dat zou ik doen!!17 is geen 18, toch? Anders had er wel 17+ gestaan, niet?
ik denk dat veel pubers tegenwoordig op dit soort sites rondhangen.

toevallig weet ik dat van een paar 15 jarige meiden die op solomio zitten. heb ik ooit betrapt toen ik na een paar uurtjes weer thuis kwam, via de achterdeur.

t is niet dat ze gaan daten, de meesten dan, maar een soort uitdagen, of aandacht.

het is wel een lastig iets in elk geval.
wij slapen nooit.
Ehhhh Boarn ze zegt zelf ook 19 te zijn! Dus ja, denk wel dat ze dat weet;)
@ Tweedehands Suus

Zelf nooit een disco ingegaan van 18+ op je 17e?!?

Sorry hoor maar 17 is bijna volwassen.. Nogmaals ze is geen 13 meer hoor..
Ik zou toch niet zeggen dat je in haar pc hebt zitten neuzen...wees alleen blij dat je erachter bent gekomen.

Ze is inderdaad 17 he, geen 13..

Met haar een gesprek aangaan over sexualiteit en weerbaarheid lijkt me handiger!
quote:Anthonius schreef op 09 november 2012 @ 19:32:

@ Tweedehands Suus

Zelf nooit een disco ingegaan van 18+ op je 17e?!?

Sorry hoor maar 17 is bijna volwassen.. Nogmaals ze is geen 13 meer hoor..

Verkeerde voorbeeld, Anthonius..ben van mijn leven nog nooit in een disco geweest. Niet mijn ding.

En als ik dat wel gedaan had, waren de consequenties wellicht niet zo verstrekkend als bij deze jongedame.

En bijna is niet helemaal Anthonius. Echt niet.

Het gaat om meer dan alleen maar wat spanning opzoeken. Dat deed ik ook, maar altijd met vrienden om me heen. Zodat ik die sociale controle had.

Deed ik toen en doe ik nu, als ik weg ben met mijn vriendinnen. Je houdt elkaar in de gaten. Je beslist zelf, maar toch...

Internet is toch effe anders dan een disco. En niet lullig bedoeld, maar als je niet snapt wat daar het verschil in is, zou je wat meer moeten lezen, wat er allemaal misgaat, met sexting e.d.

En internet dates.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven