seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,

Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.

Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.

Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?

Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?

Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 11:49:

[...]

Zullen we eens daarmee beginnen dan :-)) ? Als we eens ophouden om politici als Rutte en Wilders en wetenschappers als Swaab en alle topmanagers hun seks te ontzeggen en ook uit te leggen waarom, dan zou dat al een enorme stunt zijn die veel aandacht zou geven voor de feministische zaak.Boeiend taalfoutje. Wel blijven opletten TO
Wel eens op een secretariaat geweest? Haat, nijd, roddel & achterklap. Nee, vrouwen hebben ook de wijsheid niet in pacht. Doe mij maar een combi.

En verder bepaal ik zelf wel met wie en hoe ik seks heb TO. Míjn hersenen zijn volgroeid.
quote:NummerZoveel schreef op 28 juli 2014 @ 12:32:

[...]

Dat feit, dat mannen meer verdienen dan vrouwen, is in veel gevallen idd alleen aan de orde wanneer de vrouwen zelf kiezen voor minder ervaringsjaren. Ik heb altijd fulltime gewerkt en verdien meer dan menig man in een vergelijkbare functie.

En daarmee is een belangrijk element uit het "feit" van dymo9 verdwenen: "onder gelijke omstandigheden". Wie daar voor corrigeert zou wel eens kunnen ontdekken dat er geen verschil bestaat in beloning die zuiver aan sexe valt te relateren.

Wat TO in al zijn pesterige jaren-zeventig klets vooral doet, is het echte feminisme belachelijk maken, door er een extreem doorgetrokken slachtoffer-feminisme tegenover te plaatsen. Was in de jaren zeventig een tijdje populair, is sindsdien aan eigen lachwekkendheid ten onder gegaan.
quote:eldorado schreef op 28 juli 2014 @ 13:12:

[...]

En daarmee is een belangrijk element uit het "feit" van dymo9 verdwenen: "onder gelijke omstandigheden". Wie daar voor corrigeert zou wel eens kunnen ontdekken dat er geen verschil bestaat in beloning die zuiver aan sexe valt te relateren.

Uiteraard wordt dat ook gedaan en dan blijft er steevast een loonverschil van 7-8% over dat niet te verklaren valt, behalve door geslacht.
Ga in therapie!
quote:rosanna08 schreef op 28 juli 2014 @ 12:27:

heb je wel eens een groep vrouwen bij elkaar mannen hoor bespreken? Daar gaat menig man van lopen hoor Vrouwen praten ook over seks, maar meestal wel op een iets respectvollere, minder plastische manier. Niet zo van "En toen nam ik hem diep in mijn keel".
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
quote:dubiootje schreef op 28 juli 2014 @ 13:18:

[...]

Uiteraard wordt dat ook gedaan en dan blijft er steevast een loonverschil van 7-8% over dat niet te verklaren valt, behalve door geslacht.Interessant. En hoe wordt dat dan vervolgens verklaard? Geslacht op zichzelf kan immers nooit de verklaring zijn, daar moet minstens nog een tussenstap zijn (discriminatie, zou zomaar kunnen). Waar kan ik onderzoeken vinden die dat onderbouwen en uitwerken?
quote:eldorado schreef op 28 juli 2014 @ 13:21:

[...]

Interessant. En hoe wordt dat dan vervolgens verklaard? Geslacht op zichzelf kan immers nooit de verklaring zijn, daar moet minstens nog een tussenstap zijn (discriminatie, zou zomaar kunnen). Waar kan ik onderzoeken vinden die dat onderbouwen en uitwerken?Er wordt best wel onderzoek gedaan naar dit soort dingen. Ik ken zelf iig meer stuidies over hoe sollicitatiecommissies bijvoorbeeld cv's met een vrouwelijk enaam of mannelijke naam (met verder dezelfde inhoud) anders beoordelen. Of professoren (m/v) studenten anders behandelen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 13:19:

[...]

Vrouwen praten ook over seks, maar meestal wel op een iets respectvollere, minder plastische manier. Niet zo van "En toen nam ik hem diep in mijn keel".Je kan mensen niet afdwingen respectvol over seks te praten. Of dat nou mannen of vrouwen zijn.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:kadanz schreef op 28 juli 2014 @ 12:32:

[...]

Hahahaha.

Juist ja.

Je hebt mijn vraag nog niet beantwoord: neuk jij ook met zwarte meisjes? Staan ze dat toe? Nu we het toch over onderdrukking hebben en zo..

Ik heb 1 sekspartner gehad in mijn leven, en die was niet zwart nee. Er is in feministische kringen overigens veel aandacht voor de positie van (specifiek) zwarte feministes/lesbiennes, en in hoeverre blanke feministen ook voor hen kunnen spreken.

Zelf sta ik op het standpunt dat de scheidslijn tussen m en v fundamenteler is in de huidige maatschappij dan de wit-zwart tegenstelling die veel gemakkelijker is gebleken om te overbruggen (zie ook Obama). Witte en zwarte feministes kunnen wel degelijk voor dezelfde politieke agenda strijden en seks tussen witten en zwarte feministes is niet per definitie exploiterend en ongelijkwaardig.

[...]

Vrouwen praten ook over seks, maar meestal wel op een iets respectvollere, minder plastische manier. Niet zo van "En toen nam ik hem diep in mijn keel".Bij deze nodig ik je van harte uit op een meidenavond bij mij thuis met mijn vriendinnen... Je zal stijl achterover slaan als ik je zo hoor. We zijn allen 30+.
Haha wat heerlijk naïef.
Erger je niet, maar verbaas je!

[...]

Vrouwen praten ook over seks, maar meestal wel op een iets respectvollere, minder plastische manier. Niet zo van "En toen nam ik hem diep in mijn keel".Want jij denkt dat je alle gesprekken van alle vrouwen kent? Je wilt niet weten hoe plastisch vrouwen kunnen zijn en hoe verlegen sommige mannen zijn. Je bent echt vreselijk vooringenomen en ik vind jouw gedachtengang idioot. Ik hoop maar gewoon dat je een trol bent. En anders troost ik me met de gedachte dat je pas 19 bent en eigenlijk geen idee hebt waar je over praat.
Doreia, +1!

To omschrijft het wel heel keurig, zo gaat het bij ons ook niet hoor
Erger je niet, maar verbaas je!
quote:NYC schreef op 28 juli 2014 @ 12:44:

Ik mag toch hopen dat jij een relatie hebt met je vriendin/vrouw uit liefde en niet als politiek statement?Het kan ook samengaan toch? De politieke strijd maakt onze liefdesband sterker.
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 13:24:

[...]

Ik heb 1 sekspartner gehad in mijn leven, en die was niet zwart nee. Er is in feministische kringen overigens veel aandacht voor de positie van (specifiek) zwarte feministes/lesbiennes, en in hoeverre blanke feministen ook voor hen kunnen spreken.

Zelf sta ik op het standpunt dat de scheidslijn tussen m en v fundamenteler is in de huidige maatschappij dan de wit-zwart tegenstelling die veel gemakkelijker is gebleken om te overbruggen (zie ook Obama). Witte en zwarte feministes kunnen wel degelijk voor dezelfde politieke agenda strijden en seks tussen witten en zwarte feministes is niet per definitie exploiterend en ongelijkwaardig.

Angela Merkel? Die heb je nog genegeerd, je bent alleen ingegaan op Thatcher die teveel man was volgens jou.

Imo is de scheidslijn net zo fundamenteel. En jij denkt echt net zo eng als de blanke Amerikaanse samenleving zestig jaar geleden.
Ben nog maar op de 1e pagina, maar ik vind het nu al superleuk.

Ik denk wel dat je het hier

radfemhub

leuker gaat vinden dan op het vivaforum, zélfs als je uit Noorwegen komt (wat ik wel vermoed eigenlijk).
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 13:19: Vrouwen praten ook over seks, maar meestal wel op een iets respectvollere, minder plastische manier. Niet zo van "En toen nam ik hem diep in mijn keel".Dan heb jij mijn vrouw nog nooit horen praten.

Wel aandoenlijk jouw jeugdig idealisme en naïviteit.
volg je verstand, gebruik je gevoel

[...]

Vrouwen praten ook over seks, maar meestal wel op een iets respectvollere, minder plastische manier. Niet zo van "En toen nam ik hem diep in mijn keel".

Denk je serieus dat alle mannen zo over sex praten?

En verder: ik heb ook zo'n fase gehad toen ik jong, naief en onervaren was. Toen moest ook heel de wereld weten dat ik net even wat extremer over dingen dacht.
TO, ben jij ook van de "PIV is always rape"-beweging?
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 12:23:

De Noor-Koreaanse leider, die vlietuigen vol hoertjes laat invloegen.Noor? Dus toch een trol? En wat is invloegen? Ik stoor me aan alle spelfouten in je posts. Let je wel een beetje op wat je allemaal schrijft, voor je het dommeblondjesstereotype nog verder voedt? Daar wil ik als hoogopgeleide carrièrevrouw niet mee geassocieerd worden.

[...]

Zelf sta ik op het standpunt dat de scheidslijn tussen m en v fundamenteler is in de huidige maatschappij dan de wit-zwart tegenstelling die veel gemakkelijker is gebleken om te overbruggen (zie ook Obama). Witte en zwarte feministes kunnen wel degelijk voor dezelfde politieke agenda strijden en seks tussen witten en zwarte feministes is niet per definitie exploiterend en ongelijkwaardig.Dus al die vrouwen met topposities bij bedrijven als Google, Facebook en HP of vrouwen als Angela Merkel hebben niet bewezen dat vrouwen ver kunnen komen?
nvt
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 13:28:

[...]

Het kan ook samengaan toch? De politieke strijd maakt onze liefdesband sterker.Dat kan, maar als een man verliefd wordt op een vrouw en omgekeerd, dan is er toch ook helemaal niks mis mee dat zij seks hebben met elkaar (of alleen uit lust, ook best) of een relatie aangaan met elkaar?
dubbel

[...]

Je hebt hopelijk door dat je hier maar wat aan het roepen bent?

Thatcher, Merkel, Kirchner, Liberia-Peters, Indira Ghandi, die dame van Brazilie, maar ook mevrouw Clinton, allemaal vrouwen die het gemaakt hebben in de politiek. Maar jij ontwijkt mijn vraag over zwarte onderdrukking in vergelijking met het feminisme met een verwijzing naar halfbloedje Obama.

Ik wil gewoon weten van jou of je vreemd op zou kijken als een zwarte weigert seks met jou te hebben omdat jij, naar ik voor het gemak even aanneem, onderdeel en medeplichtige bent van de blanke verdrukkingsmaatschappij. Geen gekke vraag gezien jouw standpunt m.b.t. mannen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven