Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
tyche schreef:
12-01-2019 15:50
woezel, als je die hm recent hebt gedaan zou ik het wel aandurven. In drie weken van 16 naar 25 km trainen lijkt me dan weer te veel gevraagd (maar ik ben altijd voorzichtig in dat soort dingen).

Eva, leuk, welke trail ga je doen?
En zou jij geen rust houden? ;-)

Ik heb net 8 km gelopen. Dat ging wat moeizaam, ik voel dat mijn lichaam moe is. Grappig hoe goed je dat voelt tijdens het lopen vergeleken met gewone dagelijkse beweging.
En van de 30-dagen-yogaserie heb ik inmiddels dag 9 gedaan. Bevalt goed tot nu toe.
In Westerschouwen (Zeeland) in bos en duinen .
Klopt ik zou rust nemen . Heb ik ook een week gedaan, op zwemmen na .
Ben er heel slecht in, zeker nu ik me conditioneel erg goed voel en ik echt gemotiveerd ben om te sporten.
Gisteren een rondje van 4 km gedaan en het ging best goed (beetje steekjes in schenen, maar viel mee). Heb sterk mijn tempo afgenomen en dat helpt zeker .
Morgen weer rustig een rondje.
Balen dat je moe bent :(. Dat heb je weleens van die mindere dagen .
anoniem_377600 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 17:16
2.42% gewijzigd
lisbeth schreef:
12-01-2019 15:58
Nog een rustdag vandaag maar morgen wil ik echt proberen te gaan lopen. Heb als doel 14 km en ben heel blij met 15.
Even zien hoe ik me morgen voel
Hopelijk voel je je morgen beter!
Rustig aan!
Heerlijke (nuchtere) ochtendloop gedaan van 10km, eindelijk weer eens onder de 60min. :D
Benen voelen ook zalig.

Nu lekker ontbijten met overnight oats en fruit, en wachten om de regen.

Ik had het droog, vond het warmer dan ik had ingeschat ook.
Lekker bezig thuis.

Ik heb een rustige 6 km gelopen, in 41.08 min (wel zonder wandelen).
Wijze les: eerst mijn duurvermogen uitbreiden op een rustig tempo en snelheid komt later wel, is het plan.
Heerlijk op bosgrond gelopen, wat mijn schenen ook ten goede komt, want geen last :).
Klein buitje en wind maar had het warm! Had ook wel in een hemd kunnen lopen zelfs.
Ik ben gewoon reuze blij dat ik 41 min aan één stuk heb kunnen lopen zonder noemenswaardige pijntjes .

Morgen uurtje zwemmen en donderdag en zondag weer hardlopen.
15 km gerend maar de laatste twee waren echt op pure wilskracht
Ook niet zo snel als ik eigenlijk had gewild. 6,54 per km. Ik denk dat ik dese afstand even aanhoud tot dat ik hem met gemak kan rennen en ook wat sneller kan lopen
Goed zeg, 15km!

Daar ben ik naartoe aan het werken, langste afstand is momenteel 13,5km.
Volgende week weer stapje verder 0,5km meer.

Ik luister tegenwoordig beter/meer naar mijn lichaam en dat werkt echt wel. De vooruitgang is wel wat langzamer (vooral in mijn hoofd) maar het is vele malen beter zo. Zeker met 2x per week kracht/core-training erbij. :)
Lichaam voelt echt beter aan, voor de vakantie had ik een kuit die overbelast was (trainen was eigenlijk best onprettig; maar ik negeerde het gewoon) en nu is die weer goed en ik wil dat niet weer dus nice&easy ga ik nu. En km-tijden zijn ook weer beter, december was ik trager dan nu. :)
Eigenlijk is langzaam ook beter, maar ik had die 15 in mijn hoofd. Nu wil ik tempo opbouwen. Ik zie mensen om me heen 12 -13 km rennen met een gemiddelde van onder de 6 minuten. Dat redt ik echt niet
Lekker bezig Lisbeth!
Mooie afstand hoor.
Ik hou het zeker nog een jaar onder de 10 km.
Zou niet verstandig zijn om langer uit te breiden, ben nog maar 8 maanden aan het hardlopen. Spieren/ pezen alles moet eerst sterker worden.
lisbeth schreef:
13-01-2019 12:15
Eigenlijk is langzaam ook beter, maar ik had die 15 in mijn hoofd. Nu wil ik tempo opbouwen. Ik zie mensen om me heen 12 -13 km rennen met een gemiddelde van onder de 6 minuten. Dat redt ik echt niet
Niet te snel! Ik liep 4 weken geleden 10 kilometer onder het uur, dus ook onder de 6 min per kilometer. Dat ging wel, maar daarna waren mijn schenen wel overbelast .
Wijze les.
Joh ik heb überhaupt nog nooit langer dan 1-2 km achter elkaar gerend onder de 6 min/ km! Dat is helemaal mijn tempo (nog) niet.

Vandaag 11,5 km in 7:07 min/ km tempo. Dat is voor mijn doen dikke prima op zo’n afstand in een ‘gewone duurloop’ training. Veel stukjes met flinke tegenwind maar toch hartstikke lekker gelopen.
Alle reacties Link kopieren
Eva_1983 schreef:
10-01-2019 15:30
Tulpje hou je dan zelf een schema bij?
Ik doe ook iedere dag wat.. of sporten, of 45 min tot een uur wandelen.
Ik houd het bij in mn agenda op mn telefoon. Daar heb je zo'n mooi maandoverzicht/kalender en zie je gewoon heel makkelijk wat je gedaan hebt op een dag.
Onzin misschien hoor, maar ik vind het wel leuk. Ik zag online ergens een leuke poster waarop je elke dag een kruis moet zetten als je hebt hardgelopen. Ter motivatie. Maar was nogal duur en veel verzendkosten (buitenland). Maar vond het idee wel leuk. Dus daarom doe ik het nu zo. Ik zou ook zelf een poster kunnen maken natuurlijk... ;)
Alle reacties Link kopieren
Druk weekend achter de rug met veel verjaardagen en 'even' een trail van 46 km ertussen door. Was nog best pittig maar wel een geweldig mooie trail. En zo'n weekend weg is sowieso vermoeiend.
Gisteren al weer een rondje van 6,5 uitgelopen. Vanavond weer een relatief rustige interval training en dan op naar de volgende marathon die als weer over vier weken is.
De midwintermarathon kom ik niet meer sinds de marathon afstand er niet meer is. De eerste keer nog wel op uitnodiging omdat ik het jaar daarvoor bij de marathon in mijn categorie eerste geworden was. Mooie route hoor ook die asselronde maar als je daar alzo vaak de marathon gelopen hebt is het een beetje zonde zo ver te reizen voor 25km. Plus dat ik de commerciele gedachte van de organisatie niet steun. Soort van mini boycot dus. Niet dat ze daar van wakker liggen maar een mens heeft zijn principes.
Merkte nu van het weekend toch weer hoeveel verschil het uitmaakt als een lief hebber in hart en nieren een trail organiseert of een commerciële georganiseerde trail. Ze kunnen dus echt niet aan elkaar tippen.
Maar zeker de grote wegwedstrijden worden momenteel bijna allemaal door die commerciële instelling opgekocht. En dan komt de nadruk niet op een leuke wedstrijd te organiseren maar op met zo weinig mogelijk moeite zo veel mogelijk geld binnen te harken. En dan komen er meer een kortere afstanden waar men massaal mensen laat starten en schrapt met de lange afstanden waar men geen massa aan de start krijgt.
Alle reacties Link kopieren
woezel85 schreef:
12-01-2019 11:44
Gaat er nog iemand de asselronde doen? Ik zit zo te twijfelen hahaha en vandaag laatste dag om in te schrijven. Lijkt mij mooie uitdaging, maar twijfel of het niet teveel voor mij is. Heb pas 1x halve marathon en 2x 16km gedaaN, die overigens wel prima gingen op een rustig tempo..

Ik doe de Asselronde. Ik woon in Apeldoorn, dus dat is een thuiswedstrijd. Daarnaast kon ik mij gratis inschrijven via Achmea, dan krijg je ook toegang tot de vip-ruimte. Wanneer heb je voor het laatst je halve marathon gelopen en waar zit je in je training?
Eva_1983 schreef:
10-01-2019 20:42
Haha nee ik werd er echt niet moe van en het heeft me geen inspanning gekost.
Toch had ik het idee dat ik wel een aardig tempo had.
Volgende keer nog maar wat beter mijn best doen dan :).
Heb jij ook een zwembrilletje?
Lijkt me wel handig voor borstcrawl.
Ja, ik zwem met een zwembrilletjes, dan zie je wat andere mensen doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Tulpje : leuk idee! Geen onzin hoor, dat motiveert juist om meer kilometers te gaan maken :).

Baukje: wederom lekker bezig!

Diana : oh haha ja je ziet dan ook wat anders mensen doen . Ik bedacht eigenlijk dat het wel fijn is met borstcrawl voor mijn ogen met dat prikkende chloorwater.

Zwemmen deze week niet gedaan ivm flink verkouden.
Dinsdag om dezelfde reden een kort loopje gedaan van 4 km.
Plan is om morgen 5 km te doen en zondag 6,5 km
Hele week gewerkt dus geen tijd om te rennen. Wel maandag met dochter een beginnersrondje met evy.
Vanavond wil ik wel nog proberen te gaan als ik een beetje op tijd thuis ben. Kort rondje hoger tempo
Ik heb dit jaar :biggrin: nog geen training overgeslagen. 4 x per week gelopen, waarvan 1 x per week interval. 3 x per week een core/ krachttraining. Tevreden! :)
Nog niet echt gelopen dit jaar, sinds de jaarwisseling verkouden. Ik ben één keer gaan lopen toen ik dacht dat het beter ging en kreeg gelijk een enorme terugslag. Dus helaas, uitzieken dan maar. Mijn Garmin helpt mijn humeur niet door in koeienletters aan te geven: DETRAINING
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig Perzik. Hier gaat het ook goed. Vorige week 3x, week ervoor 3x, wat ook mijn streven is.
Deze week zit ik al op 2x. Dinsdag en woensdag geweest. Normaal gesproken ga ik dinsdag en donderdag. Twijfel nu even of ik vandaag weer ga (morgen gaat niet). En als ik dan ook op zaterdag weer ga zoals altijd zou ik deze week 4x hebben.... Lastig lastig, vind het ook weer wat overdreven 3 dagen achter elkaar te gaan, doe ik anders nooit en wil ook niet overtraint raken (doe maar kleine afstanden hoor). Maar heb er wel tijd zat voor vandaag...
Alle reacties Link kopieren
Ik train op maandag en woensdag met de groep en probeer 1x krachttraining te doen en nog een keer zelf te lopen. Op moment is het een beetje rommelig door allerlei afspraken die tussendoor komen.
Hopelijk wordt het snel weer wat rustiger en kan ik weer regelmatig trainen.

Ik probeer nu te focussen op snelheid. Heb de afstand al opgebouwd tot 10km en dat is goed voor nu. Nu snelheid en dan weer verder uitbouwen.
Heb stiekem al een halve marathon uitgezocht die ik dit jaar zou willen doen, Doetinchem. En ik heb me ingeschreven voor Zandvoort Circuit Run, lijkt me ook gaaf.
En in Apeldoorn loop ik ook maar dan de 8km. Nog te vroeg om een langere afstand te doen.
Ik ren niet graag laat in de avond, vooral omdat ik ook alleen loop.
Ik ben pas vaak tegen half zeven of zeven uur thuis van mijn werk. Dan wat eten. Dan zit ik tegen acht ur dat ik kan gaan lopen.
lisbeth schreef:
17-01-2019 10:19
Ik ren niet graag laat in de avond, vooral omdat ik ook alleen loop.
Ik ben pas vaak tegen half zeven of zeven uur thuis van mijn werk. Dan wat eten. Dan zit ik tegen acht ur dat ik kan gaan lopen.


Ik draai het om, maar vriend en ik zijn met z’n tweeën zonder kinderen die om 18:00 uur aan de warme prak moeten, dus dat is hier geen probleem. Ik ga meestal gelijk uit het werk sporten en eet daarna.
Wat rennen jullie veel!

Voor diegene die met muziek lopen. Hoe doen jullie dat?
Ik heb namelijk vaak slecht internet, dus een radio op telefoon is vaak niet handig.
Nu heb ik een abonnement op spotify, heb 1 afspeellijst op mijn bureaublad van mijn telefoon gezet die ik ook zonder internet kan beluisteren.
Maar eigenlijk wil ik van mijn spotify abonnement af, omdat ik er verder geen gebruik van maak.
Iemand een andere mogelijkheid om zonder internet muziek te beluisteren?
Ik ben niet zo op de hoogte van high tech snufjes.
Ik ren laatste tijd ook niet zoveel, denk 2x per week.

Ik heb gewoon muziek via iTunes, ik zet cd's op computer en die op mijn watch, Eva.
En dan leuke afspeellijst maken, klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop niet vaak met muziek maar als ik dat wel doe, dan gebruik ik m'n iPod. Heb zo'n miniding, met een clip zodat je 'm aan je kleding kunt bevestigen.
Thuis muziek erop zetten en opladen en dan kan er prima mee gerend worden.
Ik ren met spotify. Heb zelf lijsten erop gemaakt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven