Het krachttraining topic

19-08-2017 20:53 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het hardloop topic regelmatig voorbij komen. Ik heb gezocht of hier al een algemeen topic over was, maar volgens mij nog niet! Ik ben anderhalve maand geleden met puur krachttraining 2x per week in groepsverband (een soort van crossfit). Het is echt beesten en 'no excuses' is het enige wat ik zo'n beetje nog hoor daar. Ik heb mezelf voorgenomen om het 3 maanden 2x per week vol te houden en als dat goed gaat, over te gaan naar 3-4 keer per week. Tot nu toe bevalt het me super goed, word ik vrij snel sterker en gespierder. Om wat vetpercentage kwijt te raken wil ik wat cardio gaan doen, maar ik ga straks één uur per dag fietsen (woonwerk) en dat lijkt me op zich voldoende. Ik ben nog 'nieuw' wat voeding betreft. Ik heb me hier vrij weinig mee bezig gehouden, maar wil hier wel mee bezig. Ik wil de goede voeding in mijn lijf stoppen en niet onnadenkend blijven eten, zoals nu.

Hier dus een topic voor iedereen die zijn schema's, ervaringen, tips, vragen en gemiep en gezeur over spierpijn wil delen :proud:

Afbeelding

Hoe vaak doen jullie aan krachttraining? Wat voor trainingen? Hoe eet je hierbij en hoe serieus ben jij er mee bezig?
Ik voel dat ik morgen spierpijn ga krijgen. Lekker!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe crossfit en heb thuis gewichten (dumbells en barbell) om krachttraining te doen. Ben me nu aan het oriënteren op een goed schema voor thuis, en zie naast het splitschema ook push/pull schema's. Heeft iemand daar ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Lekker, tampontouwtje :biggrin:

Nog een update, ik heb gepraat met mijn trainer, aangegeven last te hebben van mijn rug na de helft van de trainingen en eigenlijk kreeg ik te horen dat ik minder gewicht moest pakken, dat het normaal is en tegen mijn vriend de opmerking dat ik niet zo moet zeuren...

Ik heb mezelf voor 3 maanden gecommit hieraan, maar ik denk dat ik daarna snel verder zoek, bah...

Zaterdag wel flink getraind. Vandaag wou ik weer gaan, maar ik ben hartstikke ziek! Enorm overgegeven, felle hoofdpijnen en brand in mijn armen en benen. Waar het vandaan komt, geen idee, maar heb alles eruit gegooid en niets gegeten.

Hoe gaat het bij jullie?
Ai, dat is niet lekker Paroxysm, 't zal wel een griep zijn, maar je kunt het ook krijgen van flinke overbelasting he?
Ik had drie dagen geleden zo'n dag. ik kon geen kant op, alles deed zeer en ik had totaal geen zin in eten en een knallende koppijn. Nou had ik twee dagen ervoor krachttraining gedaan (best fanatiek) en de dag erna EMS, en dan zwaar.
Dus....

Okay, een dag niets gedaan, alleen wat gehangen en geklooid op het forum. Nergens puf in. Gisteren ben ik toch weer naar de sportschool gegaan en opeens bleek ik enorme krachtwinst te hebben gemaakt, op alle onderdelen kon ik 5-10 kg meer aan.

Wie weet Paroxysm jij ook straks. "When it hurts it works" stond er in de jaren 90 op mijn shirtje!
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen dat meer mensen met veel plezier sporten. Zelf doe ik 2 keer per week Grit van Les Mills en probeer ook iedere week Club Power te doen (van Clubjoy) zijn hier nog meer mensen die hier bekend mee zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees lekker mee! Binnenkort ga ik ook weer beginnen met krachttraining na een langlopende rugblessure. Ik ga rustig aan beginnen met 2x per week onder begeleiding.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje, sinds gisteren ben ik lid van F4F. Ik heb een schema laten opstellen voor een full body training. Het vervelende is alleen dat ik dinsdag en woensdag wil trainen omdat dit mijn vrije dagen zijn. Ook de zondag wil ik het circuitje doen. Ik ben niet van plan om het heel fanatiek te doen hoor, gewoon een normaal simpel rondje met wat oefeningen.
Nu zei mijn instructeur eerst dat je lichaam 48 uur rust moet krijgen tussen twee oefeningen maar later zei hij omdat ik van woensdag tot zondag rust heb, het toch mogelijk is om dinsdag en woensdag achter elkaar te trainen. Is er hier iemand die ervaring heeft met 2 dagen achter elkaar een uurtje fitness te doen?
anoniem_15749 wijzigde dit bericht op 30-08-2017 09:55
Reden: spelling
0.15% gewijzigd
@Paroxysm: wat een rare reactie van je trainer. Ook niet echt heel professioneel. :|

@machie: wat is jouw doel om krachttraining te doen? Als je spiergroei wil dan heeft het volgens mij niet zoveel zin om 2 dagen achter elkaar full body te doen omdat je lijf dan gewoon niet voldoende kan herstellen... Fit for Free is volgens mij meestal open van 07.00 tot 23.00. Kan je het niet bijvoorbeeld op donderdag voor of na je werk doen?
Alle reacties Link kopieren
machie, Het ligt er geheel aan welke oefeningen je doet die twee dagen. Wanneer je de ene dag op de ene type spiergroepen concentreert en de andere dag op de andere groep, dan moet het lukken. Wel moet je er rekening mee houden dat wanneer je dinsdag echt zwaar gaat, je de woensdag, zelfs al doe je totaal andere groepen, er toch een belemmering zal zijn in je prestaties en mogelijkheden. Dit simpelweg omdat je nu eenmaal meer spieren belast dan de primaire groep die je traint.

Vooral voor mensen die net beginnen is de rust belangrijk, je lichaam is dan nog niet gewend om hard aan de slag te gaan om te herstellen, dat moet het eerst "leren". Na een tijdje wordt herstel meer een automatisme terwijl de 'schade' ook minder is. Neemt niet weg dat die 48 uur redelijk correct is qua hersteltijd.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Hoi jaw
Ik wil gewoon een rondje van 1 uur doen en vooral benen billen buik sterker maken. Armen neem ik mee in de oefeningen maar die ik nog niet specifiek
Alle reacties Link kopieren
@petitbiscuits

Ik werk tot 6 en erna wordt krap. Heb dinsdag en donderdag voetbaltraining van mijn zoontje dus dan lukt het ook. Ik vind het zelf wel lekker dinsdag en woensdag ochtend omdat mijn kinderen dan op school zijn
Alle reacties Link kopieren
Lukt ook niet bedoel ik😊
Alle reacties Link kopieren
Dezelfde spiergroepen twee dagen na elkaar trainen, is geen goed idee. Tenzij je heel licht traint, dan kan het.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
ja Doornroosje ik train echt heel licht. Ben gisteren geweest en heb totaal geen spierpijn. Als ik vragen mag wat is de reden dat dat dan wel mag?
Alle reacties Link kopieren
machie schreef:
30-08-2017 11:43
ja Doornroosje ik train echt heel licht. Ben gisteren geweest en heb totaal geen spierpijn. Als ik vragen mag wat is de reden dat dat dan wel mag?
Dan maak je geen scheurtjes in de spier en dat betekent dat de spier niet moet herstellen.

Wat is de reden dat je heel licht traint? Dit is dan meer een soort cardio met lichte gewichten? Als je sterker wil worden of meer massa wil, dan zou je eigenlijk meer gewicht moeten nemen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
De reden is dat ik net pas begin en nooit fitness heb gedaan. Ik kan dus nog niet zwaarder
Alle reacties Link kopieren
Als het voelt als heel licht, dan kan je zeker zwaarder. Maar als je niet zwaarder kan, dan wordt de spier wel goed belast, denk ik?

Iig niet twee dagen na elkaar dezelfde spiergroep nemen als de spier moet herstellen. Je kan de ene dag armen en de andere dag benen doen. Of één dag kracht en één dag cardio.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
30-08-2017 12:06
Als het voelt als heel licht, dan kan je zeker zwaarder. Maar als je niet zwaarder kan, dan wordt de spier wel goed belast, denk ik?

Iig niet twee dagen na elkaar dezelfde spiergroep nemen als de spier moet herstellen. Je kan de ene dag armen en de andere dag benen doen. Of één dag kracht en één dag cardio.
Ja, eigenlijk dit. Als je trainingsdagen dinsdag, woensdag en zondag zijn, zou je zoiets kunnen doen:

dinsdag - cardio
woensdag - kracht
zondag - kracht

Als je volgens een full body schema train, kan 2 keer in de week krachttraining genoeg zijn, zeker in het begin! Maar daag jezelf inderdaad wel een beetje uit qua gewicht, dan zal je resultaat zien.
Alle reacties Link kopieren
PetitBiscuit schreef:
30-08-2017 13:33
Ja, eigenlijk dit. Als je trainingsdagen dinsdag, woensdag en zondag zijn, zou je zoiets kunnen doen:

dinsdag - cardio
woensdag - kracht
zondag - kracht

Als je volgens een full body schema train, kan 2 keer in de week krachttraining genoeg zijn, zeker in het begin! Maar daag jezelf inderdaad wel een beetje uit qua gewicht, dan zal je resultaat zien.
Top thanx. En wat kan ik dan het beste qua cardio doen en hoe lang? Loopband en crosstrainer ofzo? Of ik doe cardio en wat armoefeningen want die zitten er niet echt bij. Hij zei de armen neem je toch wel mee
Alle reacties Link kopieren
De armen neem je toch wel mee? Ik vind het allemaal maar een beetje vreemd advies van die instructeur.

Ik zou zondag en woensdag full body doen en dinsdag cardio. Maakt niet uit wat, als het maar niet te zwaar is.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
30-08-2017 14:53
De armen neem je toch wel mee? Ik vind het allemaal maar een beetje vreemd advies van die instructeur.

Ik zou zondag en woensdag full body doen en dinsdag cardio. Maakt niet uit wat, als het maar niet te zwaar is.
Is ook een beetje mijn eigen schuld omdat ik zei mijn armen zijn niet het belangrijkste. Wil meer mijn buik benen billen trainen. De armen gebruik je bij deze oefeningen toch ook wel. Bij bijvoorbeeld rugoefening en buikspieren waar je aan je armen hangt
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het hele lichaam trainen. Als je twee keer 'full body' doet (wat niet echt full body is, want de armen zijn er niet bij), met een paar dagen rust, zou je tenminste een paar armoefeningen erbij kunnen nemen. Maar goed, je kan nog altijd zien hoe het loopt. Succes iig!

En idd meer gewicht nemen als je resultaat wil zien.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
En armen voor je cardio?
Alle reacties Link kopieren
jilzz schreef:
30-08-2017 15:16
En armen voor je cardio?
Hoe bedoel je
Alle reacties Link kopieren
Omdat je armen niet meegenomen zijn in je fullbody training, vroeg ik mij af of het een optie is om je armen te grainen voor je cardio.
Je kan ook de triceps bij dag 1 van fullbody doen en biceps bij dag 2.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven