Wandelen

30-09-2018 14:47 493 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is hier nog geen topic voor de wandelaars?

Ik ben zelf een fervent wandelaar. Bijna dagelijks loop ik, na mijn werk, een rondje van 7 km. Doorgaans in een tempo van rond de 6,5 km per uur.
Deels voor mijn lijf/lijn/conditie en deels om de werkstress weg te lopen. Gevoelsmatig loop ik mijn hoofd leeg.
In het weekend vind ik het lekker om grotere afstanden af te leggen tot zo'n 20 km per keer. Ik woon vlak bij zee en bos en dat loopt heerlijk ontspannend. Dan loop ik trouwens wel wat langzamer hoor.

Binnenkort ga ik een midweekje naar Duitsland om daar te gaan wandelen.

Zijn hier nog meer lopers/wandelaars? En waar loop jij dan? En hoe vaak, hoe ver, hoe hard?
Ik ben benieuwd!
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Ik lees mee.
Alle reacties Link kopieren
stokbootje schreef:
01-11-2019 08:59
@de rest, dank voor tips over schoenen. Twijfel een beetje of ik een paar aan zal schaffen, vind het enerzijds beetje zonde maar anderzijds is een goede schoen juist met mijn blessure misschien wel belangrijk.
Gisteren slechts 4 km gelopen en pijn. Mag niks doen wat de blessurepijn verergert, maar de pijn komt pas achteraf opzetten dus is zo moeilijk in te schatten. En ik wil gewoon weer kunnen bewegen :|

Het voordeel van mijn (geheel zwarte) Sketchers van 60,- bij de Scapino, is dat ik ze ook gewoon onder een spijkerbroek aan kan doen, omdat ze er niet uitzien als (vaak toch wat lompe) wandelschoenen. Dat haalde mij ook wel over om ze te kopen: als ze toch niet zo lekker liepen als verwacht, kon ik ze nog wel als gewone schoenen gebruiken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Himalaya, dat is wel een voordeel inderdaad. Was ook al even bij de decathlon binnen gewipt, daar hebben ze ook een paar dat er wat hipper uitziet dan de standaard wandelschoen, maar die pasten niet goed bij mijn voeten helaas. Mijn voeten verschillen 1 maat, dat maakt het soms ook lastig fijne schoenen te vinden, krijg snel blaren.

Vandaag lekker in het zonnetje een stuk op het strand gelopen, geen straf! Was druk, veel mensen met hetzelfde idee.
Alle reacties Link kopieren
Goede tip van de sketchers. Ik heb vaak genoeg situaties waarin ik idd een stuk wandelen kan combineren met een gewone activiteit. Of bijv bezoek aan mijn geboortedorp. Alleen die wandelschoenen zien er niet uit en dan moet je al een extra paar meenemen, lopend, en dan wordt het meteen zo'n gesleep.

Hoop dat er nog iets in de uitverkoop gaat, van Sketckers :proud:

Ik heb afgelopen jaar erg weinig gewandeld. Verplichting op zaterdag waardoor ik op de zondag een bijkomdagje had. (Ik wandelde vaak georganiseerde evenementen). Nu zijn de weekenden weer vrij. Ik heb me aangemeld voor een wandeling eind jan van 27 km. Misschien een beetje optimistisch maar nu kan ik er naartoe werken. IK heb momenteel best veel vrije tijd.

Hebben jullie goede (wandel)voornemens?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor mijn doen juist veel gewandeld vooral georganiseerd. Gisteren de laatste tocht van dit jaar gelopen.

Ik twijfel nog of mij voor januari inschrijf voor egmond de 21.5 km maar er zijn die dag ook nog andere leuke tochten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Egmond paar keer gelopen. Heel mooi winters landschap. Wel, zoals bijna alles van Le Champion, erg massaal. Ik houd niet zo van die zingende groepjes vrouwen enzo. (bedoel niet de koren maar de mensen die onderweg hela-hola gaan zingen).

Het betreffende weekend heb ik iets anders dus die gaat sowieso voorbij.

Loop je dan alleen kater, of met een maatje?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-alisa ik loop steeds vaker alleen omdat mijn wandel maatje in de zorg werkt en vaak af haakt.
Mijn moeder reist wel soms mee maar loopt dan een kortere afstand.

Jij?

Klopt dat de wandelingen van Le Champion druk en massaal zijn toch vind ik ze soms leuk om te doen.
Maar kies ook vaak voor andere tochten wel via de wandel kalender omdat die tochten mij toch vaak op plekken brengen waar ik nog nooit ben geweest of zelf op zou komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn lidmaatschap van Le Champion opgezegd. Deels door een blessure van mijn wandelmaatje waardoor we momenteel geen lange wandelingen meer kunnen maken, maar deels ook dat ik het lidmaatschap het niet meer waard vind.

De tochten zijn te massaal en ondanks het lidmaatschap is deelname ook nog eens tussen de 15 en 20,-
Als ik alsnog een tocht wil doen, schrijf ik me wel ter plekke in voor iets meer.

Ook het dure full-color magazine wat je ieder kwartaal krijgt, stoort me. Ik blader het door, lees 1 of 2 artikelen en dan gaat het in de papierbak . Zonde van de Druk- en verzendkosten en het papier, ze hadden het ook digitaal kunnen sturen.
himalaya wijzigde dit bericht op 01-01-2020 20:07
0.23% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Laat maar, ik heb al geboekt. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de activiteiten van Le Champion idd ook wel duur soms. Meestal komen er nog reiskosten bij. De sfeer vind ik soms leuk (bijv bij Fjoertoer Egmond) maar soms ook teveel 'hoempapa' met overal mannenkoren en zingende 60+ groepjes.

Ik loop soms alleen, soms met anderen. Bij events vind ik het prettig om alleen te lopen zodat ik ook mijn eigen tempo kan kiezen. Vaak is het voor mij prettig om elke 5 km een kwartiertje pauze te houden. Dan kan ik wel 25 of 30 km lopen. (Dus wel lange dagen maar ook vaak rusten)

Verder loop ik soms met een groep via een website. En ik heb een wandelmaatje maar zij is al een tijd geblesseerd. Tegen haar kan ik ook zeggen als ik even geen zin heb om te praten.

Ik was een paar dagen weg. Was van plan veel te wandelen maar uiteindelijk zijn het wandelingen van 10 km geworden. Een familielid (op leeftijd) ligt op sterven en daardoor heb ik 1 nacht niet zo best geslapen. De lat maar wat lager gelegd dus. Ben wel van plan in januari veel te lopen.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook weer even een berichtje van mij.
In oktober ben ik nog heerlijk een week aan het wandelen geweest in het Zwarte Woud maar daarna eigenlijk niet meer. Door te veel drukte is het er gewoon niet van gekomen.
Goede voornemen voor dit jaar is dan ook om me daar niet meer door te laten stoppen met wandelen. Ik merk echt dat ik de rust van het wandelen nodig heb om goed te functioneren.

Streven is om dit jaar 1200 km te lopen.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Pipo mooi streven!

Ik zit nu ook op het andere topic van 30 min per dag. Voor mij houdt dat niet in dat ik geen lange afstanden meer loop. Maar wel dat ik elke dag even loop ipv soms een paar weken niet en dan weer een heel weekend.

Vanmiddag nadat ik op visite was geweest, even een half uurtje gaan lopen in een dorpje hier. Best een fijne plek. Ik kom er geen bekenden tegen en dat is soms wel even fijn. In mijn eigen dorp 'moet' ik toch wel een praatje maken hier en daar.

Valt me wel op dat ik in 30 min veel verder kan lopen dan ik dacht. Ik dacht aan een klein rondje maar daar ben ik echt in 10 min al klaar mee.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
In 30 min kan je toch al snel 2.5 km lopen.
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik nu weer even in een soort van opbouwe nde fase zit heb ik zondag(7 km) en maandag (6 km) gelopen, gisteren even niets en vandaag weer 6 km. Ik merk heel goed aan mijn snelheid dat ik een tijdje niet gelopen heb maar dat geeft niks. Snelheid komt wel weer. Ik liep voorheen met gemak 6 km p/u maar nu loop ik een gemiddeld tempo van 5,7.
Morgen kan ik ivm werkzaamheden niet wandelen maar vrijdag ga ik weer even lekker naar zee lopen. Da's 12 km maar op de helft zit een leuk tentje met heerlijke koffie 😉
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk vooruitzicht Pipo, naar zee. Heb daar altijd het gevoel dat ik mijn koffie echt verdiend heb.

Ik heb deze week wel elke dag mijn 30 min gelopen. t Is nog wel een beetje zoeken naar routine. Ben al een paar keer s avonds mijn verlichting vergeten. Het is wel leuk dat ik sommige op sommige routes met de fiets best ben uitgekeken, en dat de wandelpaden dan weer net een beetje anders lopen.

Volgende week een route van 25 km op het program. Het is met een groep, ik weet nog niet zeker of ik er klaar voor ben. Zal even kijken of er misschien ergens op de route een 'escape' is (bushalte oid). Vaak als ik alleen al weet dat dat er is, dan lukt het wel.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik had op de gezondheidspijler een onderstaand topic geopend.

In 2018 ben ik begonnen met wandelen om te proberen wat aan mijn conditie te doen. Tot 2019 liep ik meestal 4-5 keer per week 45-60 minuten. Helaas door familie omstandigheden en daarna iets aan mijn pezen van mijn voet in combinatie met een ontsteking in mijn heup is er niets meer van gekomen. Vorige week ben ik weer begonnen met wandelen en het begin is nog niet helemaal pijnloos maar het gaat. Nu gebruikte ik altijd mijn stappenteller op de telefoon maar ik ben iemand die niet zit vastgeplakt aan dat ding dus vaak ligt hij op tafel/kast en dat schiet niet op met de stappen.
Nu ben ik dus op zoek naar een stappenteller horloge. Wie heeft er ervaring mee en kan mij een type/merk adviseren. Hij hoeft niet veel toeters of bellen te hebben. Graag zou ik hem als horloge gebruiken en daarnaast mijn stappen registreren. evt ook dagen terugkijken zou fijn zijn. Het hoeft echt geen apple of zo te zijn maar gewoon een goed niet al te duur ding.

Als advies kreeg ik de Xiaomi Mi Band en de FitBit Charge2. Fijn dat ik deze twee al heb gekregen.

Nu zie ik dit topic en ik dacht ik vraag ook eens hier of/en welke ervaring iemand heeft met deze twee of misschien nog een ander aangezien er hier veel wandelaars zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je weer begonnen bent! Ik heb zelf geen ervaring met stappentellers.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop ook weer. Ongeveer drie keer per week een afstand tussen de 5 en 7 kilometer. En mijn idee is om dit op te bouwen naar langere afstanden zodra ik wat meer tijd heb/langer licht is. Nu ga ik komende zomer op reis naar een bergachtige eilandengroep met veel natuur.

Ik hoop nu een beetje wandelconditie op te bouwen zodat ik lekker lopends het eiland kan ontdekken. Is er nog andere training waardoor ik berglandschap kan oefenen in een platte bosachtige omgeving?
Alle reacties Link kopieren
Blauwbloemetje, ik heb de Fitbit Flex 2. Ik vind 'm ideaal, vooral omdat' ie lekker klein is. Er zit alleen geen horlogefunctie op.

Vorige week hebben we een georganiseerde tocht rond de Rottemeren gelopen (18 km). Deze week een georganiseerde tocht van 15 km. Over twee weken doen we mee met de wandelmarathon in Egmond aan Zee (twee dagen van 21,1 km), in april de Bloesemtocht (23 km) en in mei de wandelmarathon in Leiden (42,2 km in één dag).

Als het allemaal goed blijft gaan met m'n voeten doen we in juli weer mee met de Nijmeegse Vierdaagse. Die heb ik drie jaar geleden voor het eerst gelopen, met voeten vol blaren. Twee jaar geleden had ik bij de trainigen al blaren. Omdat ik neuropathie heb dufde ik het risico niet te nemen en ben ik uiteindelijk niet gestart. Het afgelopen jaar heb ik weinig lange afstanden gelopen, maar het begint toch weer te kriebelen...
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk programma Trotter! Ik zag dat de inschrijving voor de Egmond Wandelmarathon nog open is, ik had juist eerder op de avond gekeken. Zou aanvankelijk niet kunnen dat weekend maar er is iets komen te vervallen. Misschien ga ik alsnog de wandelmarathon lopen. Ik kan niet altijd genieten van de natuur in januari.... maar rondom Egmond is het heel mooi!

Bloesemtocht heb ik 1 x gelopen. Heel erg mooi. Wel erg massaal, maar wel een leuk publiek. Leuk he, wandelplannen maken :-)

Spannend dat je de vierdaagse weer gaat proberen. Heb je m wel uitgelopen drie jaar geleden?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb 'm toen wel uitgelopen, ondanks de blaren. :)
Ik ben enorm aan het trainen omdat ik een 'sabbatical' neem later dit jaar. De Liberation Route gaat open dit jaar en ik ga deze lopen vanaf Omaha Beach (een van de landingsplekken van de geallieerden in Frankrijk) naar Berlijn. Wel nog bezig met de sponsoring. Van plan er ook nog iets mee te doen behalve hem uit eer te lopen.

Ik ga dus (ongeveer) 1500 km in 75 dagen lopen. Dit omdat het 2020 is en 75 jaar na de oorlog is. Gemiddeld is dat 20 km per dag ALS je elke dag loopt, maar ik ga er 30 doen op de meeste dagen zodat ik rustdagen kan inplannen. Daarbij zijn er delen van de route die goed heuvelachtig zijn (zoals de Ardennen) en 30 km niet makkelijk haalbaar zijn dan en ik WIL hem echt in 75 dagen lopen. Nu is een gewone enkele dag 30 km wandelen geen enkele probleem. Maar dit is dus echt trainen. Ik ben ZZP-er en ben nu reeds minder gaan werken om te kunnen blijven trainen.

Ik wil slapen en eten bij mensen die hun huis openstellen voor me. In het gedeelte in NL is dat wel makkelijk, daar ken ik genoeg mensen, dus nu bezig met België, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland. Lukt dat niet zal ik toch een tentje mee moeten maar ik wil zo licht bepakt mogelijk gaan lopen.
Alle reacties Link kopieren
Wow wat een uitdaging Peponi! Ik kan me voorstellen dat je dan ook heel weinig bagage meeneemt. Heb je zelf 'affiniteit' met de oorlog door opa's en oma's die er hun verhalen bij hebben?
(gekke zin maar je snapt hem denk ik)

Ik snap dat je extra tijd neemt om te trainen. Mijn ervaring is dat het soms ook even tijd kost om voor jezelf een goed ritme te vinden. Zo werkt het bij mij om elke 5 km 10 minuutjes te pauzeren maar voor meer getrainde wandelaars schiet het dan niet op :proud:

Handig, zelf je tijd indelen. Mijn werk is deels creatief en ik ben nog aan het zoeken naar een planning waarmee ik op de 'dode momenten' kan trainen. Bijv s ochtends eerst uurtje thuis heel hard werken, dan lopend naar mijn werkplek, daar in de pauze weer lopen. Lopend weer naar huis. Ik hoef niet zulke lange afstanden te lopen als jij. Maar af en toe een 25 of 30 zou moeten lukken.

Heb me vandaag toch ingeschreven voor de wandelmarathon Egmond. Wat laatste dag. Ik heb altijd dag1 zuid gedaan en dag 2 noord. Dit jaar andersom. Spannend :$
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
13-01-2020 12:11
Heb me vandaag toch ingeschreven voor de wandelmarathon Egmond. Wat laatste dag. Ik heb altijd dag1 zuid gedaan en dag 2 noord. Dit jaar andersom. Spannend :$

Wij gaan dag 1 richting zuid, dag 2 richting noord, dat leek ons de mooiste volgorde. Niet dat het uitmaakt denk ik, we zijn helemaal niet bekend in die buurt, dus alles is nieuw.

Ik ben ooit begonnen met de Shikoku 88 tempelroute, een pelgrimstocht in Japan van zo'n 1.200 km. Die wil ik zeker nog een keer uitlopen (alleen hebben we net een nieuwbouwhuis gekocht, waardoor we de komende jaren even geen geld hebben voor reisjes naar Japan... ).
Nee, mijn opa's en oma's (leven allemaal niet meer) hadden het niet heel slecht in de oorlog. Niet zo erg als mijn schoonmoeder bijvoorbeeld. Mijn vader is net na de oorlog geboren dus ik ben een 'derde' generatie kind. Maar ik ben redelijk 'geobsedeerd' door de tweede wereldoorlog.

Als je kijkt hoe we nu leven is het gewoon ongehoord. De luxe, keuzes te over, je kunt eten wat je wilt, zoeken naar 'je passie want daar moet je je werk van maken' e.d. Dat had in de oorlog wel anders geweest. Je leefde van dag naar dag. Van etensmoment naar etensmoment, van bombardement naar bombardement. Als je al de mazzel had niet tot een van de groeperingen behoorde die per definitie uitgeroeid moest worden door de nazi's. Continue angst. Wij zijn een generatie (en die van mijn ouders ook) waarin alles kan, mag, mogelijk is. En kun je iets niet dan kun je wel ergens een coach inhuren. We zijn al ontevreden als we ons werk niet helemaal 'superduper gaaf' vinden bij wijze van. De generaties onder ons zijn nog meer op zichzelf gericht. Selfies e.d. Ik denk dat in de oorlog je enige passie was 'de dag doorkomen en zorgen dat jij en je familie veilig waren en iets te eten hadden'. En vandaag de dag slaan we een beetje door.

Om die reden wil ik hem ook lopen. En dan loop ik nog op comfortabele wandelschoenen, stap ik niet op landmijnen, word ik niet aan alle kanten beschoten, hoef ik niet continue op mijn hoede te zijn en weet ik dat ik die nacht 'veilig' kan gaan slapen wetend dat mijn lief ook veilig is thuis, ik hem altijd op elk moment kan contacten. Die mannen die daar toen landen hadden die luxe niet en zaten er niet maar 75 dagen maar vele malen langer onder barre omstandigheden. Het comfort van de juiste kleding en equipement ook niet. Ik denk door het (ook met het 'comfort' wat ik wel heb) evengooed een hel van een tocht wordt en ook enorm confronterend naar mezelf toe. Ik verwacht dat ik er als een totaal ander mens uit kom.
anoniem_387659 wijzigde dit bericht op 13-01-2020 12:38
0.70% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven