Afschieten zwerfkatten?!

29-09-2013 12:48 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stop de jacht op zwerfkatten!

In ons land kunnen provinciebesturen zomaar besluiten om zwerfkatten af te laten schieten. Elk jaar krijgen tussen de 8.000 en 13.500 katten de kogel.

Dat moet stoppen! In oktober roepen we heel Nederland op om deze petitie te ondertekenen die NEE zegt tegen het afschieten van zwerfkatten en JA tegen een diervriendelijke aanpak van het zwerfkattenprobleem.

Binnenkort overhandigt Frank Dales, directeur van de Dierenbescherming, de petitie aan staatssecretaris Sharon Dijksma.

[…]

Ik teken;

Totaal aantal stemmen: 68

JA UITERAARD (47%)
nee (51%)
Weet nog niet (1%)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-09-2013 21:36
Reden: petities zijn niet toegestaan
% gewijzigd
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Eens Lillyfee.

Ben ook benieuwd hoeveel van de mensen die tekent bereid is om geld te doneren voor castraties, of een stel zwerfkatten in huis wil nemen.

Hypocrisie.
quote:No___ schreef op 29 september 2013 @ 18:05:

Ik zie het probleem niet?

Er worden regelmatig dieren afgeschoten om de populatie in de hand te houden en de natuur in stand te houden ofzo. Herten, zwijnen, duiven.

Maar als het om katten gaat worden we ineens gevoelig?Lees het verhaal van Iones; iones in "Zeg NEE tegen het afschieten zwerfkatten!!!"

Hoe zie je op afstand of het een kat is van iemand die gewoon een chip heeft en geholpen is?

Daarbij zal het zeker helpen als een ieder die een kat heeft te laten castreren.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:No___ schreef op 29 september 2013 @ 18:09:

Eens Lillyfee.

Ben ook benieuwd hoeveel van de mensen die tekent bereid is om geld te doneren voor castraties, of een stel zwerfkatten in huis wil nemen.

Hypocrisie.Ik heb er 2! Eentje van 6 weken die verwaarloosd was, zonder moeder gevonden en nog eentje van 6 weken.
quote:No___ schreef op 29 september 2013 @ 18:05:

Ik zie het probleem niet?

Er worden regelmatig dieren afgeschoten om de populatie in de hand te houden en de natuur in stand te houden ofzo. Herten, zwijnen, duiven.

Maar als het om katten gaat worden we ineens gevoelig?Ik woon in zo'n regio met een zeer/te grote hertenpopulatie en deze discussies komen zeer regelmatig voorbij, dus ook om herten zijn we ineens gevoelig hoor.
Mylene je weet best dat het merendeel van de mensen mensen dat niet zou doen. Kittens misschien. Maar een oudere onhandelbare zwerfkat?

@Mevrouw75: mooi! Is daar ook een petitie voor die massaal wordt getekend?
Ik had em al getekend. UITERAARD!

Top dat je het hier nog even onder de aandacht brengt!
quote:No___ schreef op 29 september 2013 @ 18:20:

Mylene je weet best dat het merendeel van de mensen mensen dat niet zou doen. Kittens misschien. Maar een oudere onhandelbare zwerfkat?

@Mevrouw75: mooi! Is daar ook een petitie voor die massaal wordt getekend?

Ik heb geen idee. Maar grofgezegd de huiseigenaren en boeren van het land om het gebied heen willen de herten afschieten. Of er is discussie over bijvoeden in de winter. Er komen wel nogal wat plaatjes op fb voorbij met zielige herten enzo.

Zelfde geldt voor al die uitgezette runderen en paarden enzo. Let maar op als de winter een beetje streng is.

Ik kan het me dus bijna niet voorstellen dat er geen petities zijn (beide kanten op trouwens).
Ik vind het heel zielig, maar 13000 vruchtbare katten , is gewoon veel te veel.

De kosten voor sterilisatie zijn toch wel boven een miljoen euro,naar mijn mening net te veel om uit te geven aan katten in een land waar er mensen naar de voedselbank moeten.
Nonsens dat het zoveel moet kosten. Ja, de prijs die door dierenartsen aan ons berekend word is hoog, maar dat is niet wat een sterilisatie daadwerkelijk kost. Deze kosten wijn vele malen minder. Er zijn zoveel dierenartsen in Nederland, als elke dierenarts er nou 50 zou helpen voor niets. In plaats van een ander goed doel te steunen, een actie houden onder de patienten om bij te dragen of iets in die trant. Dan zou dat al een hoop schelen. Echt, het is makkelijk te doen qua geld. Zeker in een land dat zoveel geld in de sloot gooit.
quote:neve81 schreef op 29 september 2013 @ 19:07:

Nonsens dat het zoveel moet kosten. Ja, de prijs die door dierenartsen aan ons berekend word is hoog, maar dat is niet wat een sterilisatie daadwerkelijk kost. Deze kosten wijn vele malen minder. Er zijn zoveel dierenartsen in Nederland, als elke dierenarts er nou 50 zou helpen voor niets. In plaats van een ander goed doel te steunen, een actie houden onder de patienten om bij te dragen of iets in die trant. Dan zou dat al een hoop schelen. Echt, het is makkelijk te doen qua geld. Zeker in een land dat zoveel geld in de sloot gooit.Waarom zouden deze dierenartsen dat moeten doen? Zolang het probleem niet bij de bron wordt aangepakt, en dat is nauwelijks te doen, is het water naar de zee dragen.
quote:ardni schreef op 29 september 2013 @ 19:02:

Ik vind het heel zielig, maar 13000 vruchtbare katten , is gewoon veel te veel.

De kosten voor sterilisatie zijn toch wel boven een miljoen euro,naar mijn mening net te veel om uit te geven aan katten in een land waar er mensen naar de voedselbank moeten.Precies. De asiels zitten nu al overvol, het is echt een utopie om te denken dat er voor die 13.000 extra katten een goed tehuis gevonden zal worden. Al die katten veroorzaken immense slachtingen onder vogels, waardoor het natuurlijk evenwicht totaal verstoord wordt (minder vogels leidt weer tot een insectenplaag etc. etc.). Ze horen gewoon niet in de natuur. En aangezien er geen betere oplossingen zijn lijkt afschieten het meest diervriendelijk.
quote:Trotter schreef op 29 september 2013 @ 19:30:

[...]

Precies. De asiels zitten nu al overvol, het is echt een utopie om te denken dat er voor die 13.000 extra katten een goed tehuis gevonden zal worden. Al die katten veroorzaken inmense slachtingen onder vogels, waardoor het natuurlijk evenwicht totaal verstoord wordt (minder vogels leidt weer tot een insectenplaag etc. etc.). Ze horen gewoon niet in de natuur. En aangezien er geen betere oplossingen zijn lijkt afschieten het meest diervriendelijk.Eens.
Getekend uiteraard
quote:secondewijzer schreef op 29 september 2013 @ 15:49:

Ik teken helemaal niets, het gaat om zwerfkatten die vooral in natuurgebieden en vlak aan de rand van de steden rond zwerven, in roedels leven, zich voortplanten, en vaak ook ziekte verspreiden zoals kattenaids, niesziektes en andere specifieke kattenziektes. Soms hebben ze flinke verwondingen, en ze kunnen van alles mankeren.

IN roedels leven? dat is nieuw! Jij bent een kenner, dat hoor ik wel.

Met deze reactie wordt treffend de vinger op de zere plek gelegd: Mensen die er geen verstand van hebben, hebben er óók iets over te vertellen. En daar wordt dan nog naar geluisterd ook.

Het is wel waar, wat iemand eerder zei, dat mensen zich niet voldoende inlezen over een huisdier eerdat ze er aan beginnen, omdat het ze gewoon niet interesseert. Deze discussie speelt namelijk ook in de paardenhouderij. Sommigen roepen om een verplichte cursus paardenhouden. Maar dat helpt niets tegen onverschilligheid en desinteresse. Ik wist in 1993 veruit onvoldoende over paarden, toen ik mijn eerste paard kocht. Maar ik wílde weten en ik kwam al snel alles te weten wat ik weten moest. Een mens moet wel willen.

Ik zeg het vaker, en nu weer: al die onverschilligheid naar levende wezens, of dit mensen zijn of dieren, helpt de maatschappij naar de kloten.

Eens Lillyfee.

Hypocrisie.

Helemaal eens.

Ik heb trouwens ook liever een paar raskatten.

Zoals gezegd, ik voel me niet verantwoordelijk voor dit probleem want nooit een kat op straat gezet.

Ik denk ook dat de zwerfkat beter af is vaak door hem af te schieten.
Ik vind niet dat je voor een ander kunt denken. Ook niet voor een dier. Zeker niet als het niet je eigen dier is en je hem/haar niet kent.

er zijn zwerfkatten die zich prima kunnen redden. Ik denk niet dat die dood zouden willen. Het is nogal gemakkelijk gesteld dat ze dood beter af zouden zijn.
quote:neve81 schreef op 29 september 2013 @ 19:07:

Nonsens dat het zoveel moet kosten. Ja, de prijs die door dierenartsen aan ons berekend word is hoog, maar dat is niet wat een sterilisatie daadwerkelijk kost. Deze kosten wijn vele malen minder. Er zijn zoveel dierenartsen in Nederland, als elke dierenarts er nou 50 zou helpen voor niets. In plaats van een ander goed doel te steunen, een actie houden onder de patienten om bij te dragen of iets in die trant. Dan zou dat al een hoop schelen. Echt, het is makkelijk te doen qua geld. Zeker in een land dat zoveel geld in de sloot gooit.

Precies als,dierenarts zijn is tot zover ik weet gewoon een beroep, over het algemeen worden mensen voor een beroep betaalt.

Ik ga hier toch niet roepen dat dierenartsen vrijwilligerswerk moeten doen.

daarnaast moet iedereen zelf toch weten welk goed doel steunt.

Volgens mij denk je er net iets te makkelijk over.

Enfin stel dat een sterilisatie 40 euro per kat kost dan zitten we nog steeds op 5 ton, ik denk niet dat dierenartsen hierop zouden moeten toeleggen, gratis bestaat niet het kost hoe dan ook geld.

Ze moeten gevangen worden

opvang

inentingen

sterilisatie

narcose

voeding

verzorgers.

heel zielig maar het is niet gratis. Zullen we ons niet laten leiden door het beeld van zielige lieve pluizige katjes maar gewoon lekker realistisch blijven.
Quote Iones:

Maar dat helpt niets tegen onverschilligheid en desinteresse.

Een waarheid als een koe, Iones. Ik ken meerdere zogenaamde dierenliefhebbers voor wie in de praktijk hun (huis)dier vooral niets mag kosten en die er echt geen minuut wakker van liggen als bijv de kat niet meer thuiskomt (om zo weer een nieuwe, gratis af te halen van matktplaats uiteraard, aan te schaffen).
Maar een campagne in de vorm van postbusreclame zou wel helpen om meer bewust te worden.

Een filmpje waarin ze laten zien hoe kittens lukraak geboren worden, verwilderen, of dood gaan (want ik denk dat de helft sterft voordat ze volwassen zijn, heb er zo al verschillende opgevangen, ja ik, de hondenliefhebber die eigenlijk niet zo heel veel van katten houdt), en vervolgens het fragiele ecosysteem met het beetje wild om zeep helpen en uiteindelijk ook nog afgeknald worden. Met de vraag "is dit wat we willen?"
quote:iones schreef op 29 september 2013 @ 20:01:

Ik vind niet dat je voor een ander kunt denken. Ook niet voor een dier. Zeker niet als het niet je eigen dier is en je hem/haar niet kent.

er zijn zwerfkatten die zich prima kunnen redden. Ik denk niet dat die dood zouden willen. Het is nogal gemakkelijk gesteld dat ze dood beter af zouden zijn.Ze kunnen ook veel overlast veroorzaken.En ziekten overbrengen naar de huiskat.
quote:iones schreef op 29 september 2013 @ 20:06:

Maar een campagne in de vorm van postbusreclame zou wel helpen om meer bewust te worden.

Een filmpje waarin ze laten zien hoe kittens lukraak geboren worden, verwilderen, of dood gaan (want ik denk dat de helft sterft voordat ze volwassen zijn, heb er zo al verschillende opgevangen, ja ik, de hondenliefhebber die eigenlijk niet zo heel veel van katten houdt), en vervolgens het fragiele ecosysteem met het beetje wild om zeep helpen en uiteindelijk ook nog afgeknald worden. Met de vraag "is dit wat we willen?"Gewoon elke eigenaar verplichten elk jaar de kat bij de dierenarts te laten checken.Blijkt de kat weg, dan gewoon 2 maanden taakstraf in een dierenasiel op de kotsafdeling
Maar hoe controleer je dat?

Eens Lillyfee.

Hypocrisie.Ik heb getekend en hoewel ik al donateur ben van de Dierenbescherming, zou ik ook geld geven voor castraties. Zwerfkatten in huis nemen gaat niet, omdat ik een losvliegend parkietje in huis heb dat zijn leven dan niet zeker zal zijn. En een vogeltje de hele dag opsluiten in een kooi vind ik dan weer zielig.
quote: Livette, 2 uur geleden

Gisteren niet het item gezien bij Hart van Nederland? Gezinnen die hun kat moeten missen dankzij het geweldige werk van de jagers? En als die geweldige baasjes nou eens zouden zorgen dat de katten niet in handen kunnen vallen van jagers door ze binnen of in hun eigen tuin te houden, dan hoeven ze hun kat ook niet te missen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:miedo schreef op 29 september 2013 @ 20:12:

Gewoon elke eigenaar verplichten elk jaar de kat bij de dierenarts te laten checken.Blijkt de kat weg, dan gewoon 2 maanden taakstraf in een dierenasiel op de kotsafdeling En wat doe je dan met mensen die het o-zo-schattig vinden om een nestje te krijgen, maar de kittens vervolgens niet kwijtraken en dus maar dumpen? Hoe controleer je überhaupt wie er een kat heeft?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven