Afschieten zwerfkatten?!

29-09-2013 12:48 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stop de jacht op zwerfkatten!

In ons land kunnen provinciebesturen zomaar besluiten om zwerfkatten af te laten schieten. Elk jaar krijgen tussen de 8.000 en 13.500 katten de kogel.

Dat moet stoppen! In oktober roepen we heel Nederland op om deze petitie te ondertekenen die NEE zegt tegen het afschieten van zwerfkatten en JA tegen een diervriendelijke aanpak van het zwerfkattenprobleem.

Binnenkort overhandigt Frank Dales, directeur van de Dierenbescherming, de petitie aan staatssecretaris Sharon Dijksma.

[…]

Ik teken;

Totaal aantal stemmen: 68

JA UITERAARD (47%)
nee (51%)
Weet nog niet (1%)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-09-2013 21:36
Reden: petities zijn niet toegestaan
% gewijzigd
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Jammer genoeg kan je dat niet verplichten.

Tot die tijd heeft het afschieten van katten geen enkele zin.
quote:Gatti schreef op 29 september 2013 @ 13:41:

Juist in 't buitengebied is er overlast omdat de boeren wel een kat nemen, want handig voor de muizen, maar geen cent uit willen geven aan de sterilisatie/castratie van die katten.Ik bent tegen het afschieten van verwilderde katten maar wil wel even reageren op dit bericht. Ik ben geboren en getogen op het platteland en boerendochter. Op de meeste boerderijen komen deze katten al verwilderd aanlopen en onstaan er nesten ... het is dweilen met de kranen open. De katten werden soms zelfs voor onze huis afgezet door vakantiegangers. De meeste boeren hebben er niet om gevraagd... maar worden wel verantwoordelijk gehouden voor de casteratie en sterilisatie. Dat zouden de boeren een vermogen kosten. Mijn vader heeft het één zomer gedaan... alle aangelopen katten laten helpen, en de kittens naar de opvang gebracht. Echter het jaar erop kwamer er weer andere katten opdagen.
Here I am - now what are your other two wishes...
Ik woonde ook op 't platteland.

Een deel van wat je zegt klopt, mensen zetten zonder problemen de kat de auto uit bij een boerderij.

Maar ik ken ook meerdere boeren die wel een kat hadden voor de muizen, veelal een kater en deze niet wilden castreren omdat een zak kittens tegen een muur gooien goedkoper was dan de castratie en sterilisatie van de katten.

Ik heb op een pensionstalling gestaan met mijn paard waar 1 kater ieder jaar weer diverse katten bevruchte die ook op de stal woonden. gevolg een enorme inteelt.

kittens werden verdronken als ze gevonden werden maar als ze goed verstopt waren liepen er ineens weer nieuwe katten rond die weer bevrucht werden door de kater.

De poezen zijn gesteriliseerd door de pensionklanten omdat de pensioneigenaar dit niet wou doen.

de kater castreren mocht niet omdat een gecastreerde kater geen andere katers weg zou jagen.

Verplicht chippen zou al wel een boel helpen zodat mensen niet zomaar hun kat bij een boerderij af kunnen zetten.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:vrouwtje89 schreef op 02 oktober 2013 @ 16:00:

Ik teken niet.

Laat ze de zwerfkatten maar afschieten, en laat er maar een wet komen die huisdiereigenaren verplicht om katten te chippen, steriliseren en op eigen terrein te houden.Hoe wil je dat aanpakken als je een boerenbedrijf hebt, het dusdanig afbakenen dat je katten er niet van af kunnen? Dat is technisch toch niet mogelijk?
quote:adnama schreef op 02 oktober 2013 @ 22:47:

[...]

Als je zwerfkatten afschiet en je mensen verplicht hun katten te laten steriliseren/castreren en op eigen terrein te houden, dan kan het aantal toch niet binnen de kortste keren weer hetzelfde zijn?

Als dat technisch haalbaar zou zijn, dan zou het werken. Maar dat is het niet.

Hoe wil jij controleren dat mensen hun katten laten helpen? En nogmaals, hoe hou je op een boerenbedrijf je kat op je eigen terrein?

En verder helpt afschieten inderdaad niet. De vrijgekomen gebieden worden weer ingenomen door nieuwe dieren.

en dan kun je nog de kattenhouders onderverdelen in 2 groepen:

- degenen die het niet interesseert

- degenen die het wel interesseert en die doen ook moeite.

Maar de eerste groep maakt het kapot voor de tweede, en dupeert de tweede groep ook. Want de katten van de tweede groep worden ook afgeschoten dank zij het nalatige gedrag van de eerste groep.
Getekend.

Afschieten is zwaar dieronvriendelijk! Uberhaubt te belachelijk voor woorden dat er iemand op dat idee gekomen is.

Er zijn genoeg alternatieven. Ja dat duurt langer en ja dat is duurder. Nou en, dan maar wat minder geld naar ontwikkelingslanden want daar gaat al genoeg heen.

Wel vraag ik me af hoe ze in hemelsnaam weten of een kat een zwerfkat is ja of nee. Lekker dan als iemand je kat neerknalt terwijl je hem thuis verwacht.

( ik vind overigens dat katten niet buiten de tuin zouden moeten. Net als honden. Gewoon zorgen dat een ander geen last van je dier heeft. Maar helaas vinden veel katteneigenaren dat hun kat recht heeft op de tuin van de buren)
Afschieten is een betere oplossing dan vangen en in een asiel stoppen waar ze een (1) maal in de zoveel tijd geeuthanaseerd worden ivm overschotten e.d. Ik weet waar ik over praat want ik heb zelf in een dierenasiel en op de dieren ambulance gewerkt. Zwerf katten zijn zeker een probleem. 'Huiskatten' die hele dagen buiten zijn op boerenerfen e.d. zijn ook zwerfkatten. De naam zegt het......, ze zwerven steeds buiten. Ze doden jonge vogels e.d. en kunnen ZEKER wel ziekten verspreiden. Tevens krijgen we op deze manier overschotten in het wild. Wat weer gevolgen heeft op de wildstand e.d. Het zou zelfde zijn als hondenbezitters hun honden ook hele dagen buiten zouden laten......., wat voor overlast zou dit veroorzaken. Mensen willen huisdieren (in dit geval katten) maar de meeste soorten willen en kunnen niet binnen 4 muren leven en willen zwerven. Het is de vraag of katten wel geschikte HUIS dieren zijn.......
quote:vrouwtje89 schreef op 02 oktober 2013 @ 16:00:

Ik teken niet.

Laat ze de zwerfkatten maar afschieten, en laat er maar een wet komen die huisdiereigenaren verplicht om katten te chippen, steriliseren en op eigen terrein te houden.

Als dat gebeurd en je bent een aantal jaren verder zal de kattenpopulatie al heel wat afgenomen zijn.Heb je loten van de Postcodeloterij?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:LillyFeeee schreef op 29 september 2013 @ 12:59:

Omdat dieren geen mensen zijn.....Omdat dieren geen mensen zijn maakt ze niet minder.
Ik vind het heel lastig. Afschieten vind ik echt vreselijk. Maar de mate waarin die katten een aanslag zijn op de vogelstand vind ik ook vreselijk. Van nature zouden er nooit zo veel roofdieren op zo'n klein oppervlak leven.
Wasberen worden toch ook afgeschoten om te voorkomen dat ze overlast gaan geven in Nederland?

Niet dat ik daar erg vrolijk van word maar deze methode is niet nieuw

Is het echt niet mogelijk om iedere (nieuwe) poes of kater in de 'kaartenbak" van de dierenarts te verplichten tot sterilisatie of castratie?

Dat zou een hoop dierenleed voorkomen.
Wasberen? Hebben wij die hier in Nederland?
Soms bij de grens maar voor de grens van Nederland worden ze al doodgeschoten.
Dat is idioterie. Volgens mij zijn er geen wasberen hier en zijn ze zelzaam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven