Als de lampen aangaan

23-01-2022 18:06 76 berichten
Ik betrap mijzelf er op dat ik het leuk vind om bij mensen naar binnen te kijken als ze hun lampen aan hebben, maar de gordijnen nog niet gesloten zijn. De woningen in de buurt hebben veel inkijk en mijn grens ligt gelukkig bij staren. Maar omdat veel mensen een vast ritme hebt wordt het beeld van wat er in de woning te zien is steeds groter. Ik geniet daar zo van.

De ene buurvrouw met de keuken aan de raamzijde die elke dag om 17.00 uur staat te koken, een buurman die altijd een sigaret in zijn mond lijkt te hebben. Een stel dat echt altijd bij elkaar zit als de één kookt. Een huis met jonge ouders met kleine kinderen in pyjama die nog even spelen. Om de hoek woont een man die altijd zo druk met zijn armen en handen staat te gebaren dat het lijkt alsof hij ruzie aan het maken is. En het meest schattige vind ik de woning met een bejaard stel met een vrouw die om 20.00 uur het journaal kijkt terwijl haar man naast haar de krant zit te lezen. :love:

Bij al die woningen zie ik een routine terug. Logisch, want dat is zoals het gaat. Dit topic gaat dan ook eigenlijk nergens over, het heeft geen zin en we leren er niets van. Maar het bevredigd wel mijn nieuwsgierigheid.

Wat zou ik zien als ik bij jou naar binnen keek?
En zie je zelf misschien ook mooie of grappige routines bij buurtbewoners?
Ik heb begrepen dat TO aftrapt.

Wij hebben geen vaste tijden voor het eten, omdat we op verschillende tijden thuiskomen. Maar ik bedacht me dat wel een routine hebben opgebouwd. Als we thuis zijn kletsen we eerst even bij met een kop koffie of een glas wijn.

Daarna gaat één van ons koken. We eten met zijn allen aan tafel en blijven vaak nog even zitten kletsen. We kijken geen journaal, en doen na het eten vaak afzonderlijk van elkaar iets. Als je op die momenten naar binnen zou kijken is de kans groot dat je maar één van ons ziet.

Aan het einde van de avond liggen we vaak nog even samen op de bank een serie te kijken of een boek te lezen of te internetten. Maar dan zijn onze gordijnen al dicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet netjes om bij mensen naar binnen te kijken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Als je bij mij naar binnen zou kijken zie je mij heel veel en heel vaak in de keuken staan. Wij hebben de keuken aan de voorkant van het huis en ons huis heeft heel veel raam. We hebben geen gordijnen.

Ik ben voortdurend bezig met klusjes. Ontbijt, lunch, avondeten, tas kind uitruimen en inruimen, de was vouwen, boodschappen inruimen……het gebeurd allemaal aan het aanrecht in de keuken, pontificaal voor het grote raam dus.

Zelf de hond staat aan het aanrecht rechtop en kijkt, staand op zijn achterpoten, door het raam naar buiten. Dat ziet van buiten heel geinig uit, alsof er een kind staat dat nieuwsgierig naar buiten gluurt.
Alle reacties Link kopieren
Gezellige chaos, dat is wat je bij mij zou zien. Maar ik zorg er vooral voor dat niemand naar binnen kan kijken.

Vroeger had ik dat wel. Vroeg mijn overbuurvrouw als ik haar tegenkwam wat ik toch in vredesnaam aan het prakken was, zo ‘s morgens vroeg…. Daar werd ik echt zenuwachtig van.

Nu heb ik aan de ene kant een hoge schutting met blad-vaste leibomen erboven en aan de andere kant een flink lange tuin met hoge haag.
Ik haat het als mensen naar binnen kijken dus zodra het donker wordt en het licht aan moet dan gaan de gordijnen dicht. Maar ook overdag met de gordijnen open zul je me niet snel zien in de stoel bij het raam want dan voel ik me zo bekeken.

Ik heb soms ook overdag de gordijnen aan de straatkant dicht om die reden.

Maar als je hier naar binnen kijkt zie je me zitten achter mijn mac, hangen op de bank of zit ik aan de keukentafel te eten of iets anders te doen.
Nouschi schreef:
23-01-2022 18:08
Ik vind het niet netjes om bij mensen naar binnen te kijken.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet weer waarom ik van die wazige tape op mijn ramen aan de straatkant heb :-).
Kunnen mensen tenminste niet in mijn bord eten zien.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
23-01-2022 18:08
Ik vind het niet netjes om bij mensen naar binnen te kijken.

Mee eens.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Nouschi schreef:
23-01-2022 18:08
Ik vind het niet netjes om bij mensen naar binnen te kijken.
Driewerf eensch.

Dat je af en toe iets ziet okee, maar dat je echt gaat lopen staren en inventariseren wat er waar te zien is vind ik op zijn zachtst gezegd een beetje mal. Neem dan Videoland of zo.
Ttroeteltje schreef:
23-01-2022 18:10
Als je bij mij naar binnen zou kijken zie je mij heel veel en heel vaak in de keuken staan. Wij hebben de keuken aan de voorkant van het huis en ons huis heeft heel veel raam. We hebben geen gordijnen.

Ik ben voortdurend bezig met klusjes. Ontbijt, lunch, avondeten, tas kind uitruimen en inruimen, de was vouwen, boodschappen inruimen……het gebeurd allemaal aan het aanrecht in de keuken, pontificaal voor het grote raam dus.

Zelf de hond staat aan het aanrecht rechtop en kijkt, staand op zijn achterpoten, door het raam naar buiten. Dat ziet van buiten heel geinig uit, alsof er een kind staat dat nieuwsgierig naar buiten gluurt.
Vouw jij je was op het aanrecht? Jakkes.
Mijn woonkamer ligt achter, dus als mensen voorbij lopen zien ze een lege keuken, waar ik heel weinig ben, want ik haat koken.

Mijn routine
Overdag weg om te werken
1730 eten en daarna languit op de bank
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het juist fijn, dat je over straat loopt en even naar binnen kunt kijken. Niet staren, niet lang kijken, maar even een blik kunt werpen. Hier in België zit alles potdicht bij zo goed als iedereen, rolluiken, dikke gordijnen, zodat je zelfs niet kunt zien óf er licht brandt. Maakt het niet leuk om over straat te wandelen, vind ik, ik hou van die openheid die je gelukkig in NL nog wel veel ziet. Ik, Nederlandse hier, vind het fijn ons gordijn wat open te houden, kan ik zelf ook lekker naar buiten kijken. En boeiend, dat ze mij ook kunnen zien, in de keuken, sta daar te koken of rommelen, dus geen geheimen.
pingpong wijzigde dit bericht op 23-01-2022 18:23
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij mij kan je niet naar binnen kijken en bij menig buur hier ook niet en daar ben ik blij om.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier trouwens ooit een huis geweigerd te kopen omdat het een keuken had aan de straatkant.
Ik weiger "op straat" - waar iedereen mij kan zien - te koken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk ook hoor als ik langsloop. Maak er verder geen studie van.

Ik stap om 17.30 achter m'n laptop vandaan, ga koken. Dan eten we rond 18.00. Savonds op de bank of achter laptop. That's it
Alle reacties Link kopieren
Heb ook mijn keuken aan de straatkant maar wel met een voortuin.

Meestal sta ik te koken, dat is wat ze van mij zien in de keuken, ontbijt, lunch en diner. Maar als ik kook gaan de jaloezieën dicht.
Wissewis schreef:
23-01-2022 18:24
Ik heb hier trouwens ooit een huis geweigerd te kopen omdat het een keuken had aan de straatkant.
Ik weiger "op straat" - waar iedereen mij kan zien - te koken.
Ik zie juist vaak dat mensen de keuken juist naar de straatkant verplaatsen zodat het zit gedeelte/woonkamer aan de tuin grenst en je zo meer privacy hebt.
TsumTsum schreef:
23-01-2022 18:28
Ik zie juist vaak dat mensen de keuken juist naar de straatkant verplaatsen zodat het zit gedeelte/woonkamer aan de tuin grenst en je zo meer privacy hebt.
Precies, veel fijner

En omdat er nog een halve muur tussenstaan bij ons, kijkt niemand de woonkamer in
anoniem_406188 wijzigde dit bericht op 23-01-2022 18:31
14.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk niet echt bij mensen naar binnen, maar ik vind het wel leuk om vluchtig vanuit de auto of de bus te kijken wat voor verlichting ze hebben, of het een warme sfeer is of niet. Ik ga niet echt kijken wat ze aan het doen zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nouschi schreef:
23-01-2022 18:08
Ik vind het niet netjes om bij mensen naar binnen te kijken.

Ligt er wel aan hoe je dat doet natuurlijk.

Toen ik nog lopend de kinderen naar school bracht (waar blijft de tijd) kwamen we elke dag langs oudere mensen die altijd precies om 8:15 zaten te ontbijten voor het raam. Elke dag staken zijn en wij even hun hand op.
Zag er altijd heel gezellig uit, met een theelichtje en allebei in warme ochtendjas.

Nu woont er hier om de hoek een oudere dame en als ik naar mijn ouders loop dan kijk ik altijd even of ik haar zie en dan zwaaien we even. In de zomer maken we wel eens een praatje. Naar zulk 'contact' kijken ze altijd best wel uit.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
23-01-2022 18:28
Ik zie juist vaak dat mensen de keuken juist naar de straatkant verplaatsen zodat het zit gedeelte/woonkamer aan de tuin grenst en je zo meer privacy hebt.
Hier zit de eetkamer dus aan de straatkant.
Komen we voor de rest nauwelijks en de helft van de tijd eten we op de bank in de leefruimte achteraan :-D.

Maar de eetkamer vind ik minder een probleem omdat ik daar neerzit en mensen me minder zien zitten (huis een halve meter hoger dan 't voetpad).
Maar dan nog wou ik toch écht folie zodat niet iedereen het aantal erwten op mijn bord kan tellen of zo gewoon kan zien hoeveel rommel er op de tafel ligt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Het zal vast niet netjes zijn.
Maar wel leuk tijdverdrijf hoor even snel naar binnen gluren als je met de hond aan het wandelen bent.
Bij ons overigens niet, de rotzooi houden we liever voor onszelf.
Susan schreef:
23-01-2022 18:30
Ik kijk niet echt bij mensen naar binnen, maar ik vind het wel leuk om vluchtig vanuit de auto of de bus te kijken wat voor verlichting ze hebben, of het een warme sfeer is of niet. Ik ga niet echt kijken wat ze aan het doen zijn.
En dit ja , de verlichting.
Zo leuk om te zien en inspirerend.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dit is dus de reden dat ik de raambekleding in mijn keuken altijd dicht heb. Ik wil gewoon niet dat mensen elke keer naar binnen gluren, zeker omdat het een enorm groot raam is en je eigenlijk mijn hele woonkeuken en zitgedeelte kunt zien. Gelukkig ook nog een groot raam aan de achterkant waar mensen niet langs kunnen lopen, dus ik heb wel wat daglicht, haha!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven