Alto of Picanto

01-05-2010 09:44 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik sta aan de vooravond van toch een belangrijke stap, het kopen van een nieuwe auto.

Na wat proefritjes is de keus gevallen op de Suzuki Alto of de Kia Picanto.

Wie rijd er in zo'n auto? Wie heeft er wat goede of mindere ervaringen? Of wie heeft er misschien nog een goede tip?
Bedankt allemaal voor het meedenken.

Ik heb sinds een paar uur wel opeens koudwatervrees...

Wat een hoop geld ga ik uitgeven, ik kan er wel zuinig op zijn maar er hoeft maar 1 gek niet op te letten en er met een winkelwagen tegen te zitten, of portier op een parkeerplaats wijd open te gooien (bij het huis heb ik gelukkig een oprit)

Het wordt opeens eng.
Haha Pearle, de eerste krasjes doen het meeste pijn. Daarna wordt het 'gewoon' een auto. Een auto waar je heel blij mee bent, maar toch een auto .
quote:Sydney0 schreef op 01 mei 2010 @ 12:48:

. En de Hyundai i10 ook geprobeerd, keus was niet moeilijk is namelijk de Hyundai i10 geworden, super autootje, rijdt lekker, leuk interieur en ruim genoeg. Misschien kan je die ook nog eens bekijken.

Succes met je keuze, is niet niks om een auto te kopen, maar wel super leuk !!!!!!Ik overweeg een 2ehands i10, maar hoor een beetje wisselende verhalen over het verbruik, wat is jouw ervaring?
quote:germanwings schreef op 02 mei 2010 @ 22:39:

[...]

Ik overweeg een 2ehands i10, maar hoor een beetje wisselende verhalen over het verbruik, wat is jouw ervaring?

Ik zag op gaspedaal.nl dat ze tweede hands zo 7000 euro zijn.....en nieuw kost 'ie 8000.......

Misschien is doorsparen voor een nieuwe handig?
quote:pearle schreef op 02 mei 2010 @ 22:04:

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Ik heb sinds een paar uur wel opeens koudwatervrees...

Wat een hoop geld ga ik uitgeven, ik kan er wel zuinig op zijn maar er hoeft maar 1 gek niet op te letten en er met een winkelwagen tegen te zitten, of portier op een parkeerplaats wijd open te gooien (bij het huis heb ik gelukkig een oprit)

Het wordt opeens eng.

Als het goed is heb je een all risk verzekering bij een nieuwe auto.

Ik had het twee weken geleden, parkeerplaats AH, Duitse toeristen hadden naast mij geparkeerd, en door de harde wind was een achterportier uit de handen van een meisje gevlogen: deuk en lak er af in mijn linkerachter portier.

Ze kwamen keurig naar de AH info balie, werd omgeroepen....of de eigenaar van kenteken zusenzo naar de balie wilde komen......

Maar mijn auto is 12 jaar oud, en weinig waard, dus ik vond het geen punt. Al superbeleefd dat ze niet gewoon doorgereden waren vond ik.....deuk of kras kan ik me niet druk om maken, zolang het niet opzettelijk gebeurd......

Als het maar niet ten koste van de veiligheid of betrouwbaarheid gaat kan het me niet zo veel schelen. Voordeel van een oude auto.
quote:quattro35 schreef op 02 mei 2010 @ 23:46:

[...]

Ik zag op gaspedaal.nl dat ze tweede hands zo 7000 euro zijn.....en nieuw kost 'ie 8000.......

Misschien is doorsparen voor een nieuwe handig?

Nieuw is die volgens de site van hyundai vanaf 9990,- dus ik weet niet waar jij hem voor 8 kunt kopen?

En de 2e hands die ik op het oog heb is 6duizend, dus is nog wel een verschil met nieuw.
Alto!!!
Ford Ka!
Daihatsu is in vergelijking met Suzuki en Kia nog duurder in onderhoud.

Er is een site waar je auto's kunt vergelijken, weet even niet meer hoe die heet. (Autoweek of autotelegraaf....) Daar heb ik enthousiast alle auto's vergeleken.

Ik heb jaren (een jaar of 12) in een Suzuki Swift gereden, in aug 09 nieuwe auto gekocht. Proefritten gemaakt in Peugeot 107, Kia Picanto, Hyundai Q10, Toyota Aygo, Yaris en IQ, Suzuki Splash, Swift en Alto.

Ik was op zoek naar een niet al te grote zuinige auto, ik maak voor mn werk nl nogal wat kilometers. Voorwaarde 5 deurs en airco, verder boeide me het niet zo heel veel. Toen waren de Alto, 107 en Kia nog niet zo goedkoop als nu. Vond de alto uit die 3 het beste, Kia was erg koekblikkerig, 107 erg plastic ed. Maar omdat ik ook nogal wat moet kunnen vervoeren, vielen de Aygo, IQ en 107 snel af. Hyundai te duur in verelijking met de rest.

Uiteindelijk bleek voor mij de Suzuki Splash, 1.2 exclusive de beste keus. (Meeste opties, meeste inruil voor mijn oude auto, qua prijs niet zo gek veel duurder dan de ALto, Kia Aygo met alle extra's)

Kleur; Turkoise (ik wil ook geen zwart, wit, grijs en alles ertussenin)

Na 2 weken al een mega deuk en kras, veroorzaker liet geen briefje achter, maar is toch gevonden. Onverzekerd, dus is nu nog aan het afbetalen. Deuk en kras allang weer weg.

Blijft een auto dus geheel deuk en krasloos zal hij niet blijven, goede verzekering helpt.

Overigens kosten die kleine auto's zo ongeveer hetzelfde in verzekering/wegenbelasting dus daar zou ik het niet vanaf laten hangen.
Daihatsu is juist erg goedkoop. Qua brandstof zeker.

Plus ze gaan bijna niet stuk. Dat lijkt me dan in onderhoud best goedkoper.
quote:layla1969 schreef op 03 mei 2010 @ 08:56:

Ford Ka!Nee! Baggerauto is dat.
quote:Liv schreef op 03 mei 2010 @ 10:14:

[...]

Nee! Baggerauto is dat.Die nieuwe? Ik vond hem erg lekker rijden toen ik hem als leenauto meekreeg en vind hem er ook leuk uitzien. Mijn vriendin heeft de nieuwe Alto en heeft er nu al spijt van, ze vindt hem helemaal niet fijn rijden.(maar ze is ws verwend met de Seat Altea XL die ze ook rijden)
Misschien rijdt hij wel lekker, maar hij is ook zo stuk.
@LiV Daihatsu is misschien qua verbruik wel zuinig, de Alto ook hoor, maar als je nieuwe onderdelen moet dan zijn die stukken duurder dan die voor de Alto. Daihatsu schijnt aparte maten te hebben, terwijl op Suzuki ook een B-merk past. Tenminste dat ik me door diverse garagehouders (ik heb er nogal wat in de familie) verteld
Ik vond de Ka ook niet lekker rijden, maar tjsa ligt eraan wat je gewend bent.

MIjn oude auto reed in vergelijking met die ik nu heb ook voor geen meter.
quote:Liv schreef op 03 mei 2010 @ 19:29:

Misschien rijdt hij wel lekker, maar hij is ook zo stuk.

Ze bedoelde waarschijnlijk het nieuwe model Ka, en niet die raar vormgegeven problematische eerste generatie?
quote:germanwings schreef op 03 mei 2010 @ 07:36:

[...]

Nieuw is die volgens de site van hyundai vanaf 9990,- dus ik weet niet waar jij hem voor 8 kunt kopen?

En de 2e hands die ik op het oog heb is 6duizend, dus is nog wel een verschil met nieuw.

www.gaspedaal.nl is soms handig, dan hoef je niet alle andere auto-te-koop-sites door te zoeken (autotrader, autotrack, autotelegraaf etc).

Hier staan er genoeg bij officieel dealers voor veel minder dan 10 duizend euro (uitrusting en motor kan verschillen uiteraard):

Hyundai i10, bouwjaar 2010, www.gaspedaal.nl
Handige site! (alleen jammer dat ik in Duitsland woon, of ken je toevallig ook de duitse versie?).
quote:quattro35 schreef op 04 mei 2010 @ 00:08:

[...]

Ze bedoelde waarschijnlijk het nieuwe model Ka, en niet die raar vormgegeven problematische eerste generatie?Oh, dat kan. Zijn die veel beter dan?
quote:glitterzzzzzzzz schreef op 03 mei 2010 @ 19:34:

@LiV Daihatsu is misschien qua verbruik wel zuinig, de Alto ook hoor, maar als je nieuwe onderdelen moet dan zijn die stukken duurder dan die voor de Alto. Daihatsu schijnt aparte maten te hebben, terwijl op Suzuki ook een B-merk past. Tenminste dat ik me door diverse garagehouders (ik heb er nogal wat in de familie) verteldDat zou kunnen (zal het de monteur hier eens vragen), maar daihatsu gaat bijna niet stuk. Dus dat is sowieso goedkoper
Pffff, wat is het moeillijk om te kiezen,

ik wou max 7000 uitgeven en dacht aan een 2e hands, maar nu zie ik dat ik voor 7000 ook een nieuwe nissan pixo kan krijgen. Iemand daar ervaring mee?
Bij de ¤ 7000 komt nog heel wat bij hoor, denk aan lak,afleverpakket,afleverkosten.. En voor ¤ 7000 heb je echt het basis model daar zit totaal niets op!
quote:Liv schreef op 04 mei 2010 @ 08:21:

[...]

Oh, dat kan. Zijn die veel beter dan?Ja duh, ik heb ook wel eens in de oude versie gereden als ik die als leenauto meekreeg van de garage, maar toen noemde ik hem altijd Ford K*t en dat was niet voor niks. Ik vond het oude model echt voor geen meter rijden, schakelde heel stroef. Het nieuwe model rijdt echt goed! (en ik vind hem ook een stuk mooier dan het oude model, dat vond ik er niet uitzien).
Een kleine (financiele) tip, een nieuwe auto holt achteruit in waarde de eerste 3 a 4 jaar. Ik koop telkens een auto van ongeveer 4 jaar oud, rijd daar ongeveer 4 jaar in en ruil deze dan in voor een "nieuwe" van weer ongeveer 4 jaar oud.

In verhouding verlies ik zo het minste waarde op mijn auto, krijg steeds een goede deal bij de Autogarage en heb zo de minste kosten, ook qua onderhoud en "dure" reparaties.

De afgelopen 7 jaar hebben we totaal nul aan extra autokosten gehad, alleen de apk en een kleine beurt meer was er niet nodig.

Maar goed misschien telt het wel mee dat ik een auto een vervoersmiddel vind en totaal geen *** geef om status etc. die je zou uitstralen met je auto. Zolang een auto mij van A naar B brengt, geen benzine slurpt, een fjne meezing radio heeft en mij 's zomers niet laat koken en swinters niet laat bevriezen vind ik het prima!
Dat is niet helemaal waar hoor Calm, ik ben er nu wel achter dat hoe kleiner de auto, hoe minder afschrijving de eerste jaren

Daarom is het me ook niet gelukt om iets kleins van 2 of 3 jaar oud te krijgen.

Waren er wel af en toe (niet zo vaak) maar dan in verhouding tot nieuw maar net iets goedkoper, zodat het voor mij niet meer interessant was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven