Ander huis kopen, wat is wijsheid

18-05-2021 13:27 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers, ik heb een dilemma en hoor graag jullie mening.
Inmiddels woon ik 16 jaar in mijn huidige woning in een middelgrote stad en heb ik een mooi stukje overwaarde. Daarnaast bevalt het mij steeds minder in mijn huidige woning en dit heeft vooral te maken met een zeer luidruchtige buurvrouw die sinds een jaar of 5 naast mij woont. Onze tuinen zijn postzegels, we zitten letterlijk 4 meter van elkaar met een houten schutting ertussen. Deze schutting dempt helaas geen geluiden. In de loop der jaren heb ik al vaak geprobeerd het gesprek met haar hierover aan te gaan maar dit haalt helaas niets uit, integendeel, het wordt eigenlijk alleen maar erger. (Of het komt meer bij mij binnen, dat kan ook.)
Ik verlang zo naar rust. Thuiskomen van mijn werk en rustig in mijn eigen tuin kunnen zitten klinkt inmiddels als een walhalla.
In eerste instantie had ik het plan opgevat om te gaan verhuizen als mijn thuiswonende zoon (nu 17) de deur uit gaat. Zoon zat op de Havo en had nog 1 jaar te gaan, dan zou hij naar de HBO en op kamers gaan.
En dan wilde ik helemaal vertrekken uit deze stad en verhuizen naar een rustiger dorp of stadje op max een half uur rijden van mijn werk. Zijn de woningprijzen meteen ook een stuk aantrekkelijker.
Maar dit is niet gelukt. Zoon zit inmiddels op de Mavo en het is nog spannend of hij het examen haalt. En dan zal hij naar het Mbo gaan. In onze woonplaats. Dit betekent dat hij nog zeker 3 a 4 jaar thuis zal wonen.
Nog 3 a 4 jaar in deze woning zie ik niet meer zitten. Dus ik ben nu aan het kijken naar een andere woning binnen deze stad, of op max een half uur fietsen van deze stad. In mijn eigen stad krijg ik daarvoor een bouwval waar soms zelfs nog geen verwarming in zit. Dit plan kan ik laten varen, dan koop ik de ellende van een ander.
Maar vanochtend heb ik een woning bekeken in de dorp een half uur fietsen van mijn huidige woning en stad. Dit is een gezellig dorp, rustig, gemoedelijk. Maar de woning is ook een gewoon rijtjeshuis, met een kleine tuin en buren links en rechts. Niet zo vrij als ik wens dus. En het is ook redelijk aan de prijs, financieel wel haalbaar maar mijn mooi opgebouwde overwaarde is daarmee natuurlijk wel helemaal weg.
Wel is dit huis helemaal af en kan ik er zo intrekken. Dus die kosten en bijbehorende ellende heb ik niet. Maar de buren daar, dat is een gok. Aan de ene kant wonen oudere mensen en dat zag er ook allemaal keurig uit. Aan de andere kant woont een alleenstaande man die nogal aan het klussen is zag ik. Puin lag in de tuin. Hij heeft nu een vriendin zei de makelaar haha. Tja..
Buren zijn altijd een risico.. waar dan ook. Tenzij je in een hutje op de hei zit (momenteel mijn droom maar dit zegt alles over hoe ´overspannen´ ik mij voel hier!!).
Wat is wijsheid..
Ik moet flink overbieden, maar ik kan het doen. Mijn overwaarde is dan wel weg. Zoon zal niet blij zijn maar krijgt een elektrische fiets cadeau (dit las ik hier ergens in een ander topic, vond ik wel een goeie..). Of neemt een brommer.
Ik moet nu even de deur uit maar hoor graag jullie meningen.
Thanks alvast!
Alle reacties Link kopieren
Kan je zoon niet ergens anders naar het MBO? Of toch gewoon op kamers als hij persé in deze stad wil, of hij moet een langere reistijd accepteren?

Ik zou niet nu voor een huis gaan dat het qua rust ook net niet is voor je.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. Kans is dat je van de regen in de drup komt. Buren kunnen uiteraard verhuizen maar willens en wetens naast een klussende buurman met puin in de tuin te gaan wonen lijkt mij geen aantrekkelijk alternatief.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou aanbellen en kennis maken bij de andere buren van die klussende buurman.. want ergens klinkt het niet goed, met zooi in de tuin enzo
Alle reacties Link kopieren
Glazen bol alert.
scenario 1:
je woont daar heel gezellig en rustig met die buren
die gezellige rustige buren gaan verhuizen, want de woning wordt te groot , en je nieuwe buren hebben 3 kinderen, een trampoline en een zwembadje in de tuin.
En de vriendin van de klussende buurman trekt in bij hem met medebrengen van een paar pubers inclusief knetterende brommers.(wel gezellig voor je zoon)
scenario 2 je woont daar heel gezellig met je buren
en verder niks

Ofwel, er is geen staat te maken op de toekomst
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Isabella98765 schreef:
18-05-2021 13:34
Ik zou aanbellen en kennis maken bij de andere buren van die klussende buurman.. want ergens klinkt het niet goed, met zooi in de tuin enzo

Dit. Beetje polsen her en der. Krijg je een wat beter beeld van de mensen die er wonen.
Alle reacties Link kopieren
Isabella98765 schreef:
18-05-2021 13:34
Ik zou aanbellen en kennis maken bij de andere buren van die klussende buurman.. want ergens klinkt het niet goed, met zooi in de tuin enzo
En dan blijkt die man geen overlast te geven, maar die keurige oudere mensen aan de andere kant wel ;-).

Buren, het blijft een gok. Maar de meesten zijn gewoon mensen die alleen normale leefgeluiden maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet het idee dat dat huis je nou zoveel meer woongenot gaat leveren dat het het waard is om te verhuizen. Ik zou rustig om mij heen blijven kijken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zou je het liefste willen wonen en is dat haalbaar? (Nu en over een paar jaar?)

Als dat haalbaar is zou ik met zoon om tafel. Dit zijn jouw plannen en dromen en praat erover met hem. Wat zijn zijn plan en en dromen? Hoe ziet hij de komende 5-8 jaar?

Misschien komt het neer op nog even hier blijven wonen en over 3 jaar buiten gaan wonen.

Ook al eens gedacht aan een tuinhuis met een moestuin? Misschien een volkstuintje huren? Vaker een weekendje weg en in de natuur doorbrengen?
Alle reacties Link kopieren
Die overwaarde zul je sowieso moeten investeren, zeker als je vrijer/ruimer wil gaan wonen. Je verkoopt in goede tijd maar zult ook duur moeten terugkopen he. Dus dat zou ik los laten.
Fijn dat je het eerst met zoon bespreekt, dat zal hij wel waarderen. Is het een idee dat hij een ander MBO uitzoekt, zodat je meer in de richting van waar je oorspronkelijk heen wilde kunt verhuizen?
-
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen overhaaste beslissingen nemen als ik jou was.
Je wil te graag, ga gewoon nog even rustig en goed rondkijken nog!
Alle reacties Link kopieren
Een klussende buurman en een ouder echtpaar dat binnen enkele jaren zal verhuizen?

Lijkt me niet dat je daarmee veel woongenot gaat winnen en er is teveel onzekerheid.

Ik zou toch afwachten totdat zoon het huis verlaat, dat biedt ook meer mogelijkheden om je actieradius groter dan het halfuur fietsen te maken.
In de tussentijd blijven rondkijken.
De toekomst is niet meer wat het was
Als het om rust in de tuin gaat: met een ruime voortuin kun je kiezen of je in je voortuin of achtertuin gaat zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet verhuizen. Is er geen camping met jaarplekken of moestuinen complex in de buurt, dat je daar een rustig tuintje maakt en lekker buiten kan gaan zitten. Voor hetzelfde geld verkassen die oude buren over een jaar en krijg je weer overlast.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt nog even verder kijken.

Mijn tante woont bijv. in een huis dat aan de kleine kant is voor een gezin (2 volwassenen zou wel prima kunnen), maar heeft wel een grote tuin doordat het een hoekhuis is. Dus als ze aan een kant luidruchtige buren heeft kan ze aan de andere kant gaan zitten zonder daar nog al teveel van te merken.

Ik zou kijken of je zoiets kan vinden, want door de beperkte oppervlakte van het huis zelf is het voor doorsnee gezinnen niet heel aantrekkelijk en dat drukt de prijs.
Alle reacties Link kopieren
Wist je dat sinds de Lockdown er veel meer burenruzies zijn vanwege overlast? Iedereen zit ineens thuis, heeft korte lontjes en is ontzettend egoïstisch.

Ik zou nu niet verhuizen om het verhuizen.

Heb je al wel met je huidige buren gesproken?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog even een paar jaar wachten en dan op zoek je naar je droomhuis dan nu een huis nemen wat misschien iets beter is maar nog steeds niet top en waar je zoon niet blij van zal worden (verder weg van zijn vrienden, school etc.).
Alle reacties Link kopieren
Is dit het enige huis? Zo nee, dan verder kijken.
Je hebt nooit zekerheid qua buren; ze kunnen verhuizen of zich toch ineens ontpoppen tot luidruchtige herriezoekers. Of de andere buren hebben er geen last van en jij wel.

Ik zou op m'n gemak kijken tot je iets vindt wat wel helemaal je wens is.
Voor zolang is een caravan (wat iemand al benoemde) wellicht een leuk idee om er wat meer uit te zijn en de rust op te zoeken.
Spendeer de overwaarde in de huur van een stukje bos waarop een chaletje staat of waar jij een caravan mag neerplanten. Daar kan je in de zomeravonden nog naartoe en in de weekends altijd. Heb je wat meer rust dan nu en geen zorgen over de buren van het nieuwe huis.

Ik weet het, het is niet hetzelfde als een huis waarbij je elke avond rust hebt na het werk. Maar die garantie geeft het nieuwe huis ook niet.

Een uitdrukking die ik van de Nederlanders heb geleerd: bij twijfel niet oversteken.

Mamme-zel uit België
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 18-05-2021 14:15
21.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
18-05-2021 14:08
Ik zou nog even een paar jaar wachten en dan op zoek je naar je droomhuis dan nu een huis nemen wat misschien iets beter is maar nog steeds niet top en waar je zoon niet blij van zal worden (verder weg van zijn vrienden, school etc.).
Maar zoon woont misschien nog wel 10 jaar thuis als hij niet genoeg verdient voor vrije sector huur.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is de situatie anders nu zoon ipv na de HAVO HBO gaat doen en op kamers zou gaan ten opzichte van nu MAVO afmaken en straks MBO doen? Dan kan hij toch ook op kamers?

En anders kan hij wellicht in een andere stad naar het MBO? ik snap niet waarom je nu beren ziet en eerst niet.
Ik vind het een lastige en een grote gok. En kennismaken met de buren zegt niet zoveel. Niemand zal zeggen dat hij overlast veroorzaakt of met iedereen ruzie heeft. Je zou er verschillende tijdstippen eens langs kunnen wandelen.

Ik denk dat ik toch verder zou zoeken tot je echt iets vind wat naar je smaak is.
Koop van de overwaarde een sta-caravan in de buurt, waar jij kunt opladen en terugtrekken.

Dat behoudt de waarde, je kunt het eventueel verhuren, en dan levert het ook nog iets op.

Daar heb je ruimte, stilte, konijntjes in het gras, natuur. (Wel goed opletten dat je niet op een Fort Oranje achtige plek terecht komt met overlast en lawaai en Schlager muziek)
Alle reacties Link kopieren
Is de geluidsoverlast alleen in de tuin? Of hoor je binnen ook vanalles?
Moeten je ramen 's nachts dicht? Slaap je slecht? Kun je je eigen televisie nog verstaan?

Dat zou bij mij allemaal wel meewegen.
Als het alleen de tuin is, dan zou ik een volkstuintje proberen te huren.
Kattenkop schreef:
18-05-2021 14:03
Wist je dat sinds de Lockdown er veel meer burenruzies zijn vanwege overlast? Iedereen zit ineens thuis, heeft korte lontjes en is ontzettend egoïstisch.

Ik zou nu niet verhuizen om het verhuizen.

Heb je al wel met je huidige buren gesproken?

Uit de OP:
In de loop der jaren heb ik al vaak geprobeerd het gesprek met haar hierover aan te gaan maar dit haalt helaas niets uit, integendeel, het wordt eigenlijk alleen maar erger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven