Bemoeizuchtige buren

17-06-2020 08:03 101 berichten
Even naar aanleiding van een ander topic, waarin buren blijkbaar 24/7 paraat staan om te concluderen dat de hond nooit uitgelaten wordt.

Ander voorbeeld : hier in een wijk verderop was er commentaar op iemand dat dezelfde was ( binnen) op een wasrek hing, dat zou toch wel droog zijn????

Serieus, alsof je de was er moet afhalen omdat het droog is?
Mevrouw75 schreef:
17-06-2020 09:01
Zo’n soort opmerking heb ik ook weleens gehad van iemand die prat ging op zijn tuinhobby. Heel andere stijl dan de onze, maar dat betekent natuurlijk niet dat ik mijn tuin verwaarloos.

Oh ja, dat zei mijn buurman laatst ook. Die hebben 3000 planten in allerlei kleuren in de tuin en verzuchtte dat hij zo druk was ermee.
Maar dat zou ik wel niet herkennen want ik had immers niet zoveel met tuinieren.

Uh wat? (wij hebben een mooie tuin vind ik met gras, een mooie struik, lavendel en een mooie boom en zeker niet te druk.
Someonenew schreef:
17-06-2020 08:29
Woon je toevallig bij mij in de buurt? Hier ook zulke mensen, over alles en iedereen roddelen en wat ze niet weten verzinnen ze er wel bij. Ik vraag me af of die mensen zelf wel een leven hebben, bedoel anders bemoei je jezelf toch niet zoveel met een ander.
Ik zie wel overeenkomsten met dit forum. 😆
Alle reacties Link kopieren
Hier een ontzettend bemoeierige buur. Ze probeert het wel in te houden hoor en probeert het meestal ook aardig/hulpvaardig te brengen maar oh wee als ze ergens écht iets van vindt. Dan spant ze de rest van de buurt zonder hun medeweten voor haar karretje: 'We hebben last van dit en dat en je moet echt opletten hoor want iedereen heeft het erover en vindt het niet kunnen'. Toen heb ik gezegd dat 'iedereen' daar lekker zelf mee moest komen als ze iets dwars zat. 'Ja maar...' Nee hoor, daar kan ik niks mee, ze komen zelf maar.

Later nog een paar keer aan de andere kant van het verhaal gestaan. Kwam een buurman aan de deur om te vragen waarom we zo'n last hadden van zijn composthoop. Euh....??? Wij wisten van niks :whut: . Bleek dat dus van de buurvrouw af te komen, die had tegen die andere buurman gezegd dat die composthoop echt weg moest ivm de stank en dat wij er ook zo'n vreselijke last van hadden (en we hadden het er werkelijk nog nooit met haar over gehad, wij hadden er thuis onderling niet eens over geklaagd want hadden er helemaal geen last van!). Echt te idioot voor woorden joh, hoe verzint zo iemand vraag ik me weleens af.

Maar wel treurig want zo kun je als buren een verziekte relatie krijgen zonder dat je ook maar van iets weet. Gelukkig kwam die buurman zelf even vragen hoe het zat ipv in zichzelf mopperen over hoe onredelijk wij zouden zijn.
Wij gingen wonen in een dorp net boven Groningen en bij de kennismaking met de buren zeiden ze dat ze de zondagsrust respecteerden en of wij dat dan wilden respecteren door niet te klussen op zondag. We hebben gezegd dat we er rekening mee wilden houden maar dat er vast momenten zijn waarop het nodig is.
Nou, zij maakten op zondag de meeste herrie van het hele dorp. Na de kerk kwam er een krat bier op de tuintafel en daar gingen ze hoor, tot ‘s avonds laat. Elke week. Nu is mijn ex-man wel gelovig maar vond de zondagsrust onzin.
Ik heb dan liever af en toe de grasmaaier of een boortje dan de hele dag bralherrie van mensen.

Mijn vriend heeft ook nogal bemoeizuchtige buren. Zo melden ze wanneer ze vinden dat hij zijn gras moet maaien enz. Dus wacht ie nog even een extra weekje. De buurvrouw staat om de haverklap op de stoep. Tijdens het verhuizen maakten de deuren teveel lawaai. Of we niet met de stoelen wilden schuiven maar optillen. Koekoek...
en ondertussen speelt ze al drie jaar elke middag blokfluit zonder progressie. Haar kat komt in vriends huis en pist dan de boel onder...

Zelf woon ik wat dat betreft in een fijne buurt. Mensen mogen zelf weten wat ze in de tuin doen. We groeten elkaar vriendelijk en maken af en toe een praatje. Overigens wonen die ook bij vriend in de straat hoor, ze zijn allemaal wel aardig maar iets te bemoeizuchtig.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
17-06-2020 12:53
Wij gingen wonen in een dorp net boven Groningen en bij de kennismaking met de buren zeiden ze dat ze de zondagsrust respecteerden en of wij dat dan wilden respecteren door niet te klussen op zondag. We hebben gezegd dat we er rekening mee wilden houden maar dat er vast momenten zijn waarop het nodig is.
Nou, zij maakten op zondag de meeste herrie van het hele dorp. Na de kerk kwam er een krat bier op de tuintafel en daar gingen ze hoor, tot ‘s avonds laat. Elke week. Nu is mijn ex-man wel gelovig maar vond de zondagsrust onzin.
Ik heb dan liever af en toe de grasmaaier of een boortje dan de hele dag bralherrie van mensen.

Mijn vriend heeft ook nogal bemoeizuchtige buren. Zo melden ze wanneer ze vinden dat hij zijn gras moet maaien enz. Dus wacht ie nog even een extra weekje. De buurvrouw staat om de haverklap op de stoep. Tijdens het verhuizen maakten de deuren teveel lawaai. Of we niet met de stoelen wilden schuiven maar optillen. Koekoek...
en ondertussen speelt ze al drie jaar elke middag blokfluit zonder progressie. Haar kat komt in vriends huis en pist dan de boel onder...

Zelf woon ik wat dat betreft in een fijne buurt. Mensen mogen zelf weten wat ze in de tuin doen. We groeten elkaar vriendelijk en maken af en toe een praatje. Overigens wonen die ook bij vriend in de straat hoor, ze zijn allemaal wel aardig maar iets te bemoeizuchtig.
:HA:
lilalinda schreef:
17-06-2020 11:54
de smiley gezien?
is er een sarcasme smiley?
Daarom zei ik vroeger al dat ik later niet in "ons dorp" wilde blijven wonen. ;-)

Nu zie ik er inmiddels ook wel de voordelen van in dat mensen wat meer bij elkaars leven betrokken zijn.

En iets als corona maakt ook dat je je weer realiseert dat buren belangrijk zijn en dat je toch ook niet helemaal anoniem wilt wonen in je buurt.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

We hebben zo'n buurvrouw en ik heb tegen haar gezegd dat ik haar de ideale persoon vond om op ons huis (van buiten af) te letten als we niet thuis zijn, want het ontgaat haar niets. :sherlock:
Om haar uit te kunnen staan heb ik haar in mijn hoofd afgebeeld als onze persoonlijke huisbewaking en ook zo tegen haar gepraat als haar weer iets opviel.
Ze doet het gelukkig ook niet meer.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
lilalinda schreef:
17-06-2020 08:22
haha
vriendin van mij heeft dat ook, ze krijgt regelmatig onzin naar haar hoofd als:
zondagswerk is niet sterk
een zondagse steek, houdt geen week
Dit idd.
Als iedereen naar de kerrrukkk gaat, hang ik mooi de was op enz.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Hier een fijne buurt waarbij mensen wel nieuwsgierig zijn maar geen geroddel of andere vervelende dingen.

Onlangs wel een hele soap hier in de buurt nadat een man van het ene huishouden een verhouding had met een vrouw van een paar deuren verder (beide dus getrouwd en beide een kind of kinderen). Erg sneu voor de kinderen natuurlijk. De verhouding kwam uit en beide huizen stonden binnen een maand te koop. Die roddel gaat dan natuurlijk wel als een lopend vuurtje maar daar kan je dan ook verder niet omheen.
Laatst wel een buur die commentaar had op ons onkruid. Zeer duidelijk aangegeven dat haar tuin er erger bij ligt dan die van mij. Daarnaast gaf ze ook tips hoe ik mijn geld efficiënter uit kon geven aan tuinonderhoud. Haar uitgenodigd dat ze dat best voor ons mocht regelen en betalen. Heeft ze jammer genoeg niet gedaan.

Maar ze is verder nieuwsgierig maar ook best aardig. Ze is gewoon eenzaam... Ik vind zulke mensen eigenlijk wel leuk. Maakt de buurt wat kleurrijker.
pipootje schreef:
17-06-2020 08:03
Even naar aanleiding van een ander topic, waarin buren blijkbaar 24/7 paraat staan om te concluderen dat de hond nooit uitgelaten wordt.

Ander voorbeeld : hier in een wijk verderop was er commentaar op iemand dat dezelfde was ( binnen) op een wasrek hing, dat zou toch wel droog zijn????

Serieus, alsof je de was er moet afhalen omdat het droog is?
Ik vind er verschil.
In het ene geval kom je op voor het belang van een wezen dat niet autonoom is en overgeleverd is aan grillen van mensen. Wat is daar mis mee? En waarom zou je dat niet doen?
Net als met verwaarlozing van kinderen, als je dat signaleert wordt je toch ook aangeraden om te waarschuwen? Want kinderen zijn ook niet autonoom. Het getuigt van onverschilligheid als je je dan van actie onthoudt.
Onverschilligheid maakt de maatschappij kapot.

Maar wat mensen met hun tuin of hun was doen, dat moeten ze zelf weten. Daar heb ik weinig gedachtes over. Ik heb genoeg aan mezelf.

Ik ga ook niemand vertellen hoe hij zijn leven moet lijden. Zolang het maar niet ten kosten gaat van iets. Van honden, katten of kinderen. Verder moeten ze het zelf uitzoeken.
S-Groot schreef:
17-06-2020 12:13
Hier een ontzettend bemoeierige buur. Ze probeert het wel in te houden hoor en probeert het meestal ook aardig/hulpvaardig te brengen maar oh wee als ze ergens écht iets van vindt. Dan spant ze de rest van de buurt zonder hun medeweten voor haar karretje: 'We hebben last van dit en dat en je moet echt opletten hoor want iedereen heeft het erover en vindt het niet kunnen'. Toen heb ik gezegd dat 'iedereen' daar lekker zelf mee moest komen als ze iets dwars zat. 'Ja maar...' Nee hoor, daar kan ik niks mee, ze komen zelf maar.

Later nog een paar keer aan de andere kant van het verhaal gestaan. Kwam een buurman aan de deur om te vragen waarom we zo'n last hadden van zijn composthoop. Euh....??? Wij wisten van niks :whut: . Bleek dat dus van de buurvrouw af te komen, die had tegen die andere buurman gezegd dat die composthoop echt weg moest ivm de stank en dat wij er ook zo'n vreselijke last van hadden (en we hadden het er werkelijk nog nooit met haar over gehad, wij hadden er thuis onderling niet eens over geklaagd want hadden er helemaal geen last van!). Echt te idioot voor woorden joh, hoe verzint zo iemand vraag ik me weleens af.

Maar wel treurig want zo kun je als buren een verziekte relatie krijgen zonder dat je ook maar van iets weet. Gelukkig kwam die buurman zelf even vragen hoe het zat ipv in zichzelf mopperen over hoe onredelijk wij zouden zijn.
Dat is best wel erg. En goed van die buurman. Heb je die vrouw daar nog op aangesproken later? Zo van: ‘Zou je in het vervolg jouw klachten over buren willen bespreken op persoonlijke titel en mensen die er nog nooit over hebben gesproken er buiten willen laten?’
lemoos2 schreef:
17-06-2020 17:22
Dat is best wel erg. En goed van die buurman. Heb je die vrouw daar nog op aangesproken later? Zo van: ‘Zou je in het vervolg jouw klachten over buren willen bespreken op persoonlijke titel en mensen die er nog nooit over hebben gesproken er buiten willen laten?’

Ja ben echt blij dat hij het even na kwam vragen! Ik heb het inderdaad wel gezegd tegen haar dat als we ergens problemen mee hebben dat we dat zelf wel aankaarten of navragen en ze dat niet uit onze naam moet doen. Toen reageerde ze pinnig dat we het dan maar zelf moesten weten als we zo graag de hele zomer in de stank willen zitten :rofl: . Daarop heb ik gezegd dat ik het heerlijk een heerlijk landelijke geur vond :loveit: .
s-groot wijzigde dit bericht op 17-06-2020 18:20
0.13% gewijzigd
Ik woon in een volksbuurtje. Een mix van mensen die hun hele leven al in deze buurt wonen en nieuwkomers. Er wordt hier wel op elkaar gelet maar op een positieve manier. Bijvoorbeeld een extra oogje in het zeil houden als iemand vergeet de ramen te sluiten en weggaat (er is in het verleden hier veel ingebroken). Iedereen zegt hier ook elkaar gedag en mensen maken vaak een kort praatje. Voor de rest is het leven en laten leven.

Tijdens mijn studietijd woonde ik in een groot studentencomplex. Het was een ouder gebouw waar ook zelfstandige 2-kamer woningen inzaten (voor de getrouwde stellen die studeerde vroeger). Die woningen waren uiteraard erg gewild maar een groot deel werd bezet door oud-studenten die er al meer dan 20 jaar woonde (voor de tijd van de campuscontracten). Want goedkoop in het centrum wonen. Klagen dat ze konden over feestjes en geluid, en dan ook nog regelmatig de politie bellen. Die deden dan gelukkig weinig (tenzij het echt uit de klauwen liep en de hele buurt er last van had maar dat kwam hoogstens 1x per jaar voor). Blijf dan niet in een gebouw voor studenten wonen, wat verwacht je dan :facepalm:
lilalinda schreef:
17-06-2020 08:22
haha
vriendin van mij heeft dat ook, ze krijgt regelmatig onzin naar haar hoofd als:
zondagswerk is niet sterk
een zondagse steek, houdt geen week
Ik heb een steng christelijke kennis hier uit het dorp, die ook wel eens zoiets zegt tegen me als ik meld wat ik op zondag heb gedaan.

Mijn commentaar is altijd dat wij katholieken daar speciale ontheffing voor hebben van onze lieve heer.
auditor wijzigde dit bericht op 17-06-2020 18:38
0.33% gewijzigd
When in doubt, the auditor is always right!
Het dorp waar ik woon is ook erg christelijk (Hoeksche Waard), dus 3 verschillend gereformeerde kerken en een hervormde.
Nou woon ik met twee buren net een beetje aan de rand van het dorp op een eigen doodlopend stukje. Mijn buren en ik zijn niet tot nauwelijks gelovig. Geen kerkgangers in elk geval.

Ik was rustig de auto op zondag en hang was op.
Maar denk maar niet dat het zwembad op zondag open kan, en aan winkels open op zondag wordt al helemaal niet gedaan. Gaat niet gebeuren ook. Never.
Heb ik ook geen problemen mee.
Als het warm is springen we in de haven achter het huis. Ook op zondag.

Wel vervelend is het dat in de zomer de jeugd de haven ziet als speelterrein voor brommertjes, brullende quads, slippende auto’s en ander lawaaierig vertier. En er staan er dan geen twee of drie, maar tien keer zoveel. En dat weer wel op zondag.
When in doubt, the auditor is always right!
S-Groot schreef:
17-06-2020 17:34
Ja ben echt blij dat hij het even na kwam vragen! Ik heb het inderdaad wel gezegd tegen haar dat als we ergens problemen mee hebben dat we dat zelf wel aankaarten of navragen en ze dat niet uit onze naam moet doen. Toen reageerde ze pinnig dat we het dan maar zelf moesten weten als we zo graag de hele zomer in de stank willen zitten :rofl: . Daarop heb ik gezegd dat ik het heerlijk een heerlijk landelijke geur vond :loveit: .
:-D
retrostar schreef:
17-06-2020 10:15
Oh maar dat kan ik me wel weer voorstellen; veel mensen gaan juist op de eerste zonnige dagen wassen en als ze dat dan uithangen zitten je onderburen in de schaduw. En dat gewapper van andermans onderbroeken voor je raam is best irritant.
Hoe groot moeten die onderbroeken wel niet zijn als ze boven de ramen van de onderburen hangen? Bovendien kun je gewoon een wasrekje op je eigen balkon zetten, dus niet aan de rand hangen. Maar ook dat is dan verboden, omdat het niet mooi zou zijn. :facepalm:
snownow schreef:
18-06-2020 12:07
Hoe groot moeten die onderbroeken wel niet zijn als ze boven de ramen van de onderburen hangen? Bovendien kun je gewoon een wasrekje op je eigen balkon zetten, dus niet aan de rand hangen. Maar ook dat is dan verboden, omdat het niet mooi zou zijn. :facepalm:
Ik woon 7 hoog maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om de was buiten mijn balkon te hangen. Buiten de 100% kans op vogelpoep loop je ook nog eens het risico dat ik het beneden op kan gaan halen.
Dat is wat anders. Gelukkig mag het bij mij wel op het balkon. Ik mag zelfs een schotel ophangen. Wat een luxe.
MarvelousMrsMaisel schreef:
17-06-2020 09:00
Ik ben juist in de bible belt opgegroeid met de gedachte dat je rekening houdt met elkaar. We gingen dus wel naar het zwembad, maar niet de was buiten hangen of de auto poetsen op zondag.

Dus ik vind jouw opvoeding een beetje 'bijzonder'.
Er is helemaal niets mis met rekening houden met, zo zet ik de barbecue niet aan als de wind verkeerd staat, draai ik nooit harde muziek en zorg niet voor overlast. Maar op zondag niet wassen of in de tuin aan het werk vind ik echt te gek voor woorden wbt rekening houden met. Als ik op zondag mijn was in de lijn wil hangen omdat ik in het weekend goedkopere stroom heb of omdat het juist die dag net lekker droog weer is dan ga ik dat doen. Ik zie dat ook totaal niet als geen rekening houden met iemand anders. Zij geloven in iets, dat is prima. Maar ik vind niet dat je mag verwachten dat anderen daar rekening mee gaan houden. Dan kan je namelijk wel aan de gang blijven. Respect en begrip naar elkaar werkt wel twee kanten op. En dat mis ik toch wel eens vanuit de gelovige kant.
snownow schreef:
18-06-2020 12:36
Dat is wat anders. Gelukkig mag het bij mij wel op het balkon. Ik mag zelfs een schotel ophangen. Wat een luxe.
Dat is geen luxe maar een recht.
Ze zijn hier bezig geweest om schotels te verbieden maar dat is niet gelukt omdat het de vrijheid van nieuwsgaring in de weg staat.
Mijn buurvrouw, op leeftijd , merkte op dat mijn ramen wel eens gewassen mochten worden. Voor de beeldvorming, ik werkte destijds 40 uur per week en ging drie avonden naar school. Toen heb ik gezegd: Moet je even wachten buurvrouw, dan ga ik een emmertje voor je halen.
Het mens heeft mij daarna nooit meer aangekeken. :lol:
Bemoeizuchtige buren.. Pff.. Praat me er niet van. Wij gaan vanwege zulke exemplaren zelfs verhuizen. Wij hebben veel voor die mensen gedaan qua opknappen van het huis, voor ze koken etc. maar er kwam steeds meer bij en een dankjewel kon er niet eens vanaf, alleen dat we dingen niet goed deden. Toen ze ook nog eens commentaar had dat we geen tijd hadden om bij hun langs te komen, maar wel met onze vrienden tot half drie 's nachts in huis konden zitten was het voor mij wel klaar. Dat ze het niet zo leuk vonden om hun gratis klushulpjes te verliezen is een understatement. Er gaan de vreemdste verhalen over ons door de buurt en als er rottigheid wordt uitgehaald is het altijd de schuld van onze kinderen. Zelfs als ze niet eens thuis zijn. Ze wonen tegenover ons en sinds die tijd houden ze ons 24/7 in de gaten. Heel irritant. Gelukkig nog een paar weken dan zijn we van ze af!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven