Bord-en kaartspellentopic voor iedereen

09-05-2017 19:10 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601

Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.

Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren

Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.

Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt

Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel

Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk

veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
14-02-2018 09:59
heb Dixit, Metropolis, Century en twenty-one gespeeld
Gaat google-en (en schaamt zich daarvoor xD).
Klinkt goed :-D
Azarole schreef:
14-02-2018 10:08
Gaat google-en (en schaamt zich daarvoor xD).
Klinkt goed :-D
Niet schamen, Metropolis en Dixit zijn al wat ouder, andere 2 redelijk nieuw
Ik heb een spelweekend gehad en niet zo heel veel spellen gedaan, maar wel lekker uitgebreid de tijd kunnen nemen per spel en om bij te kletsen en lekker te wandelen in de omgeving :)

Kingsburg - een van mijn favorieten. Je gooit met drie dobbelstenen die je vervolgens op het bord moet plaatsen bij vakjes 1 t/m 18. Dat levert dan grondstoffen op die je gebruikt om gebouwen te bouwen, die dan weer voordelen opleveren. Na 3 rondes plaatsen en bouwen moet je een monster verslaan (dus naast gebouwen bouwen, moet je ook je verdediging op orde brengen) en dat doe je 5x. Erg leuk en je kunt elkaar ook lekker in de weg liggen (op een vakje mag maar een persoon liggen).
Azul - speelt vlot weg en moet je toch nog even over nadenken. Leuk!
Egizia - worker placement met als thema Egypte, blijft ook erg leuk.
Delphi - ook een favoriet, volgens mij had ik deze een pagina terug al toegelicht.
Signorie - ook al een leuk spel :D
Photosynthesis - prachtig artwork, maar spel zelf vind ik niet leuk. Je moet bomen plaatsen die vervolgens moeten groeien door de zon, dat levert lichtpunten op waarmee je de bomen kan laten groeien of nieuwe bomen kan planten. De bomen van andere spelers staan in de weg waardoor jouw boom geen zon krijgt en je geen lichtpunten krijgt. Je bent erg afhankelijk van anderen en het spel is vrij abstract. Het speelde niet lekker weg.
Macao - na 3 rondes was ik er al klaar mee, haha, niet mijn spel, veel te onoverzichtelijk waarmee je punten kunt verdienen.
30 seconds - klassieker, party game, leuk voor 's avonds!
Zet in en win - ook een party game, hij blijft leuk, iemand stelt een vraag en iedereen schrijft het antwoord op een bordje (het is altijd een cijfer), vervolgens liggen alle antwoorden in het midden en moet door het neerzetten van een pop raden welk antwoord goed is.
nlies schreef:
14-02-2018 10:52
Niet schamen, Metropolis en Dixit zijn al wat ouder, andere 2 redelijk nieuw
Haha, ach. Het bord-kaartspellenwereldje was voor mij onbekend, tot een half jaar geleden.
@Azarole; Dan heb je nog wat in te halen, leuk, je komt er van zelf achter welk soort spellen je voorkeur hebben.
@ eendje, ja dat is het leuke van die weekenden, je hebt tijd voor wat langere spellen, ergens eind juni heb ik weer een weekend.
Photosyntheses had ik over gehoord ja, dat het er mooi uitzag, maar niet echt interessant
Vandaag komt Pandemic Legacy al!! Alleen hebben ze het met DHL dagzending gestuurd. Wat blijkbaar betekend dat ik geen tijdsindicatie krijg. Kan dus tot 9 uur vanavond zijn. Geeft niet. Maar ik wilde boodschappen doen. Dat durf ik nu niet meer...

:facepalm:
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
spannend
Ziet Lunchlover nu achter de voordeur op de deurmat zitten om het pakket toch vooral niet te missen :mail:
Dit spelletjes newbie heeft patchwork besteld! Door dit topic. Het spel komt ook vandaag met de post. En ik denk er aan om pandemic te kopen, vriend en ik gaan volgend weekend naar een huisje. Aangezien we een baby hebben, zijn we redelijk aan huis gekluisterd. Dus.. Netflix en spelletjes! Ik ben benieuwd!
Pandemie vind ik zelf minder leuk met 2 spelers.
Oooeeeh dit topic kende ik nog helemaal niet!
Ik zit samen met mijn vriend bij een spellenvereniging en mijn vriend heeft ongeveer 500 spellen (ik zelf maar ongeveer 10 ofzo). Dus dit topic is echt op mijn lijf geschreven haha.
Laatst gespeeld:
lost cities - simpel 2 speler spel, leuk voor tussendoor
battle line - ook 2 speler, van dezelfde maker als lost cities. Net wat tactischer spel en daarom vind ik het leuker
7 wonders duel - 2 speler spel, dat was de eerste keer dat ik het speelde en wil het heel graag heel snel nog een keer spelen :)
patchwork - leuk dat je die besteld hebt wollentrui, is vind het een leuk spel.
azul - heel leuk. Wel de laatste tijd wat teveel gespeeld, dus wordt het nu een beetje moe. Maar is denk ik een spel wat velen wel leuk vinden.
the grizzled - coöp en zeer verslavend. Thema trekt me niet super (1e wereldoorlog), maar het thema doet er verder voor het spel totaal niet toe, dus laat je daar niet door afschrikken. Heel moeilijk te winnen, maar de potjes zijn kort en daardoor is het zo verslavend. Je wil het halen!!
Berenpark - prima spel. Niet heel briljant maar gewoon leuk. Beetje tetrissen en punten binnenharken met tegels.
zanahoria wijzigde dit bericht op 16-02-2018 15:55
1.76% gewijzigd
nlies schreef:
16-02-2018 13:07
spannend
Ziet Lunchlover nu achter de voordeur op de deurmat zitten om het pakket toch vooral niet te missen :mail:

Zo erg was het niet maar ik keek angstig rond toen ik mijn vuilnisbak binnen ging halen :$

Maar het pakket was er om half 2 :cheer2:
O gezellig weer een nieuwe spelliefhebber erbij.
ligt aan mij denk ik, dat het soms moeilijk te vinden is, had het onder entertainment moeten zetten ipv thuis. Maar ja dit is mijn eerste topic he (met al bijna 1000 berichten :cheer2: :high5:
nlies schreef:
16-02-2018 15:49
ligt aan mij denk ik, dat het soms moeilijk te vinden is, had het onder entertainment moeten zetten ipv thuis. Maar ja dit is mijn eerste topic he (met al bijna 1000 berichten :cheer2: :high5:
:cheer2:
nlies schreef:
16-02-2018 15:49

Toen ik het net opende dacht ik net oeh bijna 1000! :D

Maar ik denk dat het meer bij thuis dan entertainment hoort eigenlijk. Daar is meer celebs en series gedoe.
Net een paar dagen met de kinderen op pad geweest en veel Saboteur, Guillotine, Regenwormen en Triominos gedaan. Ik heb nu mijn zinnen gezet op List en Bedrog als nieuw spelletje om mee te nemen als we op reis gaan, maar die komt pas ergens in maart op de markt, dacht ik.

Die The Grizzled klinkt goed. Dat is een thema dat het hier wel goed zou doen. Ik ken het niet, maar ik ga googlen.
List en bedrog ken ik niet. Is dat een soort weerwolven? Dan zal het niet echt aan mij besteedt zijn denk ik.
Nee, het zou een soort van opvolger voor Love Letter zijn. Met ietsje meer complexiteit, als ik het goed begrepen heb.
Hoi allemaal,
Wat een leuk topic. Ik ben sinds kort wat meer van de bordspellen, maar mijn man en ik moeten er nog een beetje aan wennen om na een lange dag niet op de bank te ploffen en te Netflixen, maar om gezellig een spel te gaan spelen 😝. We spelen trouwens al wel jaren lang Carcassonne, maar eigenlijk alleen op vakantie in Frankrijk 😂 nu hebben we van Catan het duel en we hebben De vergeten stad, maar dat moet mijn broertje ons nog uitleggen (ik snap de gebruiksaanwijzing niet 🙈).

Nu mijn vraag: wij hebben een zoontje van 4. Hij speelt graag Carcassonne junior. Ik ga morgen met hem naar die leuke spellenwinkel in Nijmegen. Wat kunnen jullie voor hem aanraden? Veel spellen zijn vanaf 6 of 8 jaar...
Brucedehond schreef:
16-02-2018 19:54

Nu mijn vraag: wij hebben een zoontje van 4. Hij speelt graag Carcassonne junior. Ik ga morgen met hem naar die leuke spellenwinkel in Nijmegen. Wat kunnen jullie voor hem aanraden? Veel spellen zijn vanaf 6 of 8 jaar...
Mijn zoon was ook al jong gek op spelletjes. Als hij Carcassonne junior onder de knie heeft, kan ik dit aanraden:

- Catan junior
- Regenwormen junior
- Halli Galli junior (of de gewone als hij al goed kan tellen)
- Dobble
- Boomgaard
- Max de kat (aanrader!)
- Timber
- Stapelgekke speedcups
- Set junior
@ brucedehond. Kennis van mij speelde met haar 4-5 jarige de gewone Carcassonne maar dan zonder de weilanden. Verder is Stenen tijdperk junior leuk en volgens die zelfde kennis met kleuters de junior ticket to ride ook een aanrader. Maar als je in een goede winkel komt zullen ze daar ook wel goed kunnen adviseren.
Welkom in de club hier trouwens
the4ofus schreef:
16-02-2018 19:35
Nee, het zou een soort van opvolger voor Love Letter zijn. Met ietsje meer complexiteit, als ik het goed begrepen heb.
O dan laat ik het aan me voorbijgaan, ik ben met dat soort spellen in staat om de kaart in mijn eigen hand te noemen, of de kaart aan iemand te vragen waarvan ik al kon weten dat die hem niet heeft.
@ brucedehond, er zijn van veel spellen uitlegfilmpjes te vinden op you tube. De bekendste is wel "speelzolder nox" voeg titel spel toe en je vindt vast wel wat
Vanavond weer eens Pixie Queen gespeeld. Grappig de andere 3 hadden het nog niet eerder gespeeld, en nu werden er acties gedaan die met vorige spelers bijna niet gebeurden ( Ik ben de enige die het wat vaker gespeeld heeft als de rest, maar ben ook nog geen expert.
Gisteren Sansouccis gespeeld,blijft een leuk spel, niet moeilijk, en Berenpark
ook maar eens even de moeite genomen om de uitgever te melden dat 2 van mijn Pixies mismaakt zijn (voetstukje niet goed uitgesneden) zodat ze niet recht kunnen staan. Ik krijg nieuwe opgestuurd
Dubbel,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven