Bord-en kaartspellentopic voor iedereen

09-05-2017 19:10 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601

Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.

Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren

Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.

Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt

Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel

Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk

veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Oei Flip Flop, hoe laat was dit dan?
Ben blij dat wij er niets van meegekregen hebben om kwart over 7/half 8.
Ja dat balkon in het beursgebouw is wel fijn. Ben er meerdere keren geweest voor boekenfestijn en dergelijke. Handig voor als je iemand kwijt bent of je kan zo gauw een bepaalde stand niet vinden etc..

Als het volgend jaar weer in Eindhoven ben ik van plan om ook eens te gaan. Hoewel... Ik kan niet zo heel goed tegen drukte. Maar het voordeel is dat ik dan vast alleen ga dus dan kan ik makkelijker ergens aanschuiven voor een spelletje.

Kun je dat wel rustig spelen ondanks de drukte of staan er dan allemaal mensen omheen die mee kijken? Dat is wat mensen meekijken is logisch maar een hele meute eromheen zou ik niet prettig vinden.

En Pursuit of happiness ziet er leuk uit, ga die even onthouden. Vind um wel duur.
Als je niet van drukte houdt is Zuiderspel misschien leuk in april. Dat is in Veldhoven.
Klaverblauwtje schreef:
10-11-2019 22:24
Oei Flip Flop, hoe laat was dit dan?
Ben blij dat wij er niets van meegekregen hebben om kwart over 7/half 8.
wij waren rond 6 bij de tram geloof ik
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
TsumTsum schreef:
10-11-2019 22:41
Ja dat balkon in het beursgebouw is wel fijn. Ben er meerdere keren geweest voor boekenfestijn en dergelijke. Handig voor als je iemand kwijt bent of je kan zo gauw een bepaalde stand niet vinden etc..

Als het volgend jaar weer in Eindhoven ben ik van plan om ook eens te gaan. Hoewel... Ik kan niet zo heel goed tegen drukte. Maar het voordeel is dat ik dan vast alleen ga dus dan kan ik makkelijker ergens aanschuiven voor een spelletje.

Kun je dat wel rustig spelen ondanks de drukte of staan er dan allemaal mensen omheen die mee kijken? Dat is wat mensen meekijken is logisch maar een hele meute eromheen zou ik niet prettig vinden.

En Pursuit of happiness ziet er leuk uit, ga die even onthouden. Vind um wel duur.
Het kan niet terug naar ehv omdat t beursgebouw daar gaat sluiten per januari 2020. Over je schouder meekijken valt wel mee, af en toe eens iemand maar ook nooit t hele spel lang.
Ik ga er wel een beetje vanuit dat ze volgend jaar een grotere zaal zullen nemen ivm drukte van dit jaar....
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
@Tsumtsum, er komen vaak wel mensen kijken, vooral als je de echt nieuwe spellen speelt. Maar ze staan echt niet in drommen om je heen om commentaar te leveren
Spellenspektakel had vorig jaar zo'n 11.000 bezoekers. Zuiderspel en Spel Antwerpen hebben er rond de 5000 denk ik, maar het zaaloppervlak is daar wel een stuk kleiner, Adriaenssen, die de enige verkoper is in Antwerpen heeft wel mooie aanbiedingen over het algemeen
Ik wist niet dat het Beursgebouw dicht gaat en waarschijnlijk gesloopt wordt. Jammer, kwam er graag voor een beurs.

Nouja dan wellicht toch naar Utrecht volgend jaar of waar het dan ook gehouden gaat worden.
flip-flop schreef:
10-11-2019 22:54
Het kan niet terug naar ehv omdat t beursgebouw daar gaat sluiten per januari 2020. Over je schouder meekijken valt wel mee, af en toe eens iemand maar ook nooit t hele spel lang.
Ik ga er wel een beetje vanuit dat ze volgend jaar een grotere zaal zullen nemen ivm drukte van dit jaar....
Als ik het goed begrepen heb van de mensen die er staan was er dit jaar al 20% meer vloeroppervlak dan in Eindhoven
Leuk om jullie verhalen te lezen. Wij hadden een ziek kind dus konden helaas niet gaan. Ik zie wel enthousiaste reacties over een aantal spellen voorbij komen (o.a. Overbooked) dus die ga ik eens in de gaten houden.
masatu schreef:
10-11-2019 13:43
Kennen jullie het spel 7 wonders? Is dat ook leuk om met 2 personen te spelen, of kan ik dan beter voor 7 wonders duel gaan?
7 wonders heb ik zelf nooit met 2 personen gespeeld maar ik denk dat de duel-versie leuker is als je vaak met z’n tweeën speelt. Wij vinden die erg leuk in elk geval.
flip-flop schreef:
10-11-2019 22:02
Heftig Banaaaana, hopelijk snel beter! Wie weet is Spel over een paar weken wel te doen? (in Antwerpen)

Wij zijn vandaag wel naar SPSP gegaan. Druk!!! En als het dan gister nog drukker was, ben ik blij dat we vandaag zijn gegaan ipv gister. Ik vond de sfeer minder dan in EHV en miste het balkon om overzicht te houden, het was af en toe echt goed zoeken!
Wij hebben Crown of Emara, Festo, Architectura, Gingerbread House, Lost Cities, een soort escaperoom spel van WGG?? en Outlaws gespeeld. Architectura gelijk gekocht, Outlaws en gingerbread house kopen we misschien op Spel (samen met azul en azul sintra, wingspan en taveernen).

Al met al was het een geslaagd dagje. Helaas was er een aanrijding met de tram dus moesten we met een hele meute met de bus naar de P&R. Ik word toch altijd wel een beetje somber van dat soort dingen en dat neem je dan toch mee naar huis.
Je hebt leuke spellen gespeeld. Festo heb ik vorig jaar geprobeerd, mijn gezelschap was er niet zo over te spreken, mij leek het wel leuk. Maar het was eind van de dag, dan wordt je bevattingsvermogen wat minder. Ik vind Pixi Queen van dezelfde uitgever ook leuk.
Die escapeachtige van WGG zal Undo wel geweest zijn, heb ik ook gespeeld.
Ik vind Sintra leuker dan Azul zelf, dus zou Azul te weinig uit de kast halen als ik ze allebei zou hebben.
Is trouwens een aardige trend tegenwoordig om maar meteen een serie van een bepaald spel te maken:
Cottage garden heeft wat opvolgers, Azul en die specerijroute Centurie of ze maken er een Roll &write van.
De roll & write van Imperial settlers vond ik niet leuk (of had ik dat al vermeld?
Ik hou sws niet zo van roll&write spellen, geen idee waarom maar het staat me een soort van direct al tegen....

Festo was wel leuk maar aldus man; 13 in een dozijn. En ik moet hem daar wel een beetje gelijk in geven. Het is goederen verzamelen, goederen omzetten en punten scoren en dat is niet echt vernieuwend gedaan in Festo.n

Beide (schoon)moeders en de buurvrouw zijn echt dol op Azul maar ik vind 1 á 2 potjes leuk, maar vooral schoonmoeder speelt graag gelijk 5 of 6 potjes achter elkaar. Dat betekent voor mij dan weer dat ik zo'n spel weer genoeg gespeeld heb voor de komende maanden, Daarom dat we Sintra ook willen kopen, en wie weet summer pavillion ooit ook. De gewone azul kopen we nog eens al cadeau ;)

Wat je zegt van die trend klopt wel hoor. Vind ik ook van Pandemic, die wordt ook helemaal uitgemolken eigenlijk. Origineel, legacy, cthulu, vintage, en dan nog een paar uitbreidingen en andere versies. Ik vind pandemic heel leuk maar op een gegeven moment is het wel genoeg denk ik dan. Hetzelfde zag je met Catan en Carcassonne bijvoorbeeld.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Kijken jullie wel eens op IBood.nl staan soms ook spellenaaanbiedingen op. Nadeel is wel dat je er soms 3 tegelijk moet kopen , terwijl je de ene niet wil . Ik zag er nu Century en Dixit opstaan , allebei 3 dozen. Niet gekeken wat ze normaal kosten
nlies schreef:
13-11-2019 12:21
Kijken jullie wel eens op IBood.nl staan soms ook spellenaaanbiedingen op. Nadeel is wel dat je er soms 3 tegelijk moet kopen , terwijl je de ene niet wil . Ik zag er nu Century en Dixit opstaan , allebei 3 dozen. Niet gekeken wat ze normaal kosten
Dank zij jou nu even gekeken, Century is wel goedkoper. Wij betaalden op het Spellenspektakel 32.50 voor 1 doos. Je zou dus ongeveer 5 euro voor het derde spel kwijt zijn.
Zelf steun ik het liefst spellenwinkels, en geef daar ook graag wat extra geld voor uit. Maar dat heeft te maken met het feit dat we zelf een spellenwinkel gehad hebben, en snappen hoe moeilijk het is te concureren met de grote speelgoedwinkels en (tegenwoordig) de online verkoop.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
ik kwam "Vrijdag" weer eens tegen in de kast, Solospelletje, vroeg een tijdje geleden niet iemand daar naar?
Ik blijf verliezen, maar is wel grappig,
Mijn man speelt wel eens Vrijdag. Is heel pittig, maar wel leuk. Je hebt ook een app waarop je het kan spelen, dus misschien kan je dat eerst proberen.
Iemand ervaring met ticket to ride europe versus ttr usa? Welke is leuker? Naast dat de kaart van Europa me meer aanspreekt
Ik heb het spel alleen gespeeld met Amerikaanse steden. Ik neem aan dat er qua spel zelf geen verschil is maar dat het wellicht een leuke extra is om de plaatsen te verzamelen waar je echt geweest bent. Zo heb ik de wereld editie van Monopoly en vind ik het leuk om de steden te verzamelen waar ik echt geweest ben.
Enige verschil zit hem in dat TTR Europe stations kan gebruiken om een route compleet te krijgen.

Ik heb zelf Europe een paar keer gespeeld en die vond ik op zich leuk. Ik kan me niet meer herinerren of ook de USA versie heb gespeeld. Op de spellenclub heb ik zoveel verschillende versies van TTR gespeeld
Een nieuw spelelement in Ticket to Ride Europe zijn de stationnetjes. Iedere speler heeft de mogelijkheid om (maximaal drie) stationnetjes van zijn kleur in te zetten tijdens het spel. Een station zorgt ervoor dat bij de puntentelling een aan het station aangrenzende route van een medespeler gebruikt kan worden als zijnde een eigen weg. Een eerste station kost een speler één kaart naar keuze, een tweede station twee kaarten van dezelfde kleur en een derde station drie kaarten van dezelfde kleur. Het is belangrijk om een station enkel in te zetten wanneer het echt nodig is, want ongebruikte stationnetjes leveren een speler op het einde van het spel vier punten op.

In Ticket to Ride Europe kunnen de spelers met hun treintjes ook door een tunnel in de bergen, maar ze weten op voorhand niet met zekerheid wat dit zal kosten. De spelers betalen de normale kosten in treinkaarten, plus eventueel extra tax. Hiervoor worden de drie bovenste kaarten van de stapel omgedraaid. Voor elke treinkaart die de kleur van de route in de tunnel heeft, moet de speler een extra treinkaart in die kleur afleggen. Kan hij dit niet, dan gaat zijn beurt gewoon voorbij en mag hij het later eventueel opnieuw proberen.

Er zijn dus wat meer mogelijkheden in Europa
Tx all. Wordt Europa in dat geval
Hahaha, naar aanleiding van het gesprek over Ttr hebben we die gister ook maar weer eens gespeeld. Blijft een leuk spelletje hoor! Wij spelen europe trouwens altijd zonder stations
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Ik zal binnenkort weer eens iemand inseinen dat ik het wil spelen want ik heb het spel zelf niet maar vond het wel erg leuk.
Zo mijn dagje Spel Antwerpen volgende week zaterdag is vastgezet
de 2000ste post, ben best wel trots op jullie, we hebben het samen al heel gezellig gemaakt, op naar de 3000
Zo dat schiet lekker op met het topic. Ook leuk dat het erg gemengd is, zowel liefhebbers, als de af-en-toe-spelers doen hier mee, in elk geval naar mijn idee. Mooi!

Voor de Sinterklaas-vierders: komen er nog spellen uit de zak op pakjesavond?
Hier heb ik de volgende spelletjes ingeslagen als Sinterklaascadeaus:
- Ticket to ride junior
- Saboteur Duel
- Set

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven