Bord-en kaartspellentopic voor iedereen
dinsdag 9 mei 2017 om 19:10
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601
Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.
Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren
Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.
Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt
Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel
Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk
veel plezier allemaal
Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.
Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren
Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.
Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt
Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel
Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk
veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
maandag 16 december 2019 om 16:55
Wij vinden Kwakzalvers vooral leuk met onze oudste. Vanaf 8/9 jaar is het echt een leuk spel en door de geluksfactor kan iedereen winnen. Met z’n tweetjes vinden we het ook wel geinig als we bv moe zijn en geen zin hebben om echt na te denken.
Op Nox Spellenzolder op YouTube vind je heldere uitleg, het boekje is op sommige punten nogal vaag.
Het is een prima spel, weinig strategie, veel geluk en wat leuk is: als je achterloopt, heb je voordeel.
Op Nox Spellenzolder op YouTube vind je heldere uitleg, het boekje is op sommige punten nogal vaag.
Het is een prima spel, weinig strategie, veel geluk en wat leuk is: als je achterloopt, heb je voordeel.
Hallo?!
maandag 16 december 2019 om 19:49
vraagje, ik wil graag een spel kopen voor kerst dat ook gespeeld kan worden door mensen die geen Nederlands spreken (en dus geen Nederlands kunnen lezen)
Ik heb eerdere jaren al Carcassonne, Ticket to Ride, Triominos , Qwirkle, sabtoteur en vast nog meer gegeven maar nu ben ik even inspiratieloos.
Het moet een spel zijn dat leuk is voor volwassenen.
Zelf geef ik onze kinderen dit jaar Exploding Kittens voor kerst; staat hier veel tekst op of is het ook goed te spelen als je geen Nederlands kan lezen?
Ik heb eerdere jaren al Carcassonne, Ticket to Ride, Triominos , Qwirkle, sabtoteur en vast nog meer gegeven maar nu ben ik even inspiratieloos.
Het moet een spel zijn dat leuk is voor volwassenen.
Zelf geef ik onze kinderen dit jaar Exploding Kittens voor kerst; staat hier veel tekst op of is het ook goed te spelen als je geen Nederlands kan lezen?

maandag 16 december 2019 om 20:49
maandag 16 december 2019 om 21:36
Saboteur duel hebben zoon en ik pas voor het eerst gespeeld. Vond ik nog niet meteen een doorslaand succes. Ik kan zelf niet zo goed tegen spellen met losse onderdelen die precies moeten blijven liggen, maar heel makkelijk verschuiven. In dit geval dus de kaarten die je moet neerleggen met veel ruimte ertussen - en dat je langzaam die ruimte opvult. Niet echt te doen met een beweeglijk kind dat voortdurend over het spel heenreikt.
En dan vond ik het spel zelf te weinig aantrekkelijk om over dat nadeel heen te komen. Maar ik zal het nog een of twee keer doen voor mijn definitieve oordeel.
En dan vond ik het spel zelf te weinig aantrekkelijk om over dat nadeel heen te komen. Maar ik zal het nog een of twee keer doen voor mijn definitieve oordeel.
dinsdag 17 december 2019 om 09:49
Take 5, regenwormen en SET hebben ze al; exploding kittens is dus wel te doen? Engels kunnen ze ook nietTiana_76 schreef: ↑16-12-2019 20:49Exploding Kittens is er zowel in Nederlands- als Engelstalige versie. Er staat wel wat tekst op de kaarten maar met handleiding erbij kun je dit ook best spelen zonder steeds te lezen.
Ander leuk spel zonder tekst: Magic Maze, Take 5 of 10, Regenwormen, Set, Splendor.

dinsdag 17 december 2019 om 10:18
Oeh, dominion nu bij 999 games adventkalender. Groot dominion-fan, maar ik houd mij toch maar in geloof ik
Anders moet ik ook weer een nieuwe doos en tabs knutselen waar alle kaarten bij elkaar inpassen..
@Eva1977: misschien kan je ook denken een een uitbreiding van 1 van de spellen die ze al hebben en graag spelen? Bijvoorbeeld van ticket to ride en carcassonne zijn er veel uitbreidingen te koop. Ticket to Ride Nederland bijvoorbeeld?
Andere ideeën zijn misschien patchwork (2 personen), boonanza en qwixx. Of misschien een klassieker zoals jenga?

@Eva1977: misschien kan je ook denken een een uitbreiding van 1 van de spellen die ze al hebben en graag spelen? Bijvoorbeeld van ticket to ride en carcassonne zijn er veel uitbreidingen te koop. Ticket to Ride Nederland bijvoorbeeld?
Andere ideeën zijn misschien patchwork (2 personen), boonanza en qwixx. Of misschien een klassieker zoals jenga?
dinsdag 17 december 2019 om 12:03
Aan een uitbreiding heb ik inderdaad ook gedacht; van Carcassonne hebben ze er al veel. Van Ticket to Ride hebben ze Europa en New York.
Nederland hebben we zelf en vind ik persoonlijk met die tol niet zo.
Zou Nordic Countries wat zijn? Of France/Old West?
Zou leuk zijn als het ook net een wat ander spel element heeft en niet enkel andere routes.
Boonanza en qwixx ga ik eens naar kijken. Jenga hebben ze ook al
Maar weet jij of Exploding Kittens na een uitleg zonder de tekst op de kaartjes te doen is? Want ik hoor over dat spel wel goede verhalen.
Nederland hebben we zelf en vind ik persoonlijk met die tol niet zo.
Zou Nordic Countries wat zijn? Of France/Old West?
Zou leuk zijn als het ook net een wat ander spel element heeft en niet enkel andere routes.
Boonanza en qwixx ga ik eens naar kijken. Jenga hebben ze ook al

Maar weet jij of Exploding Kittens na een uitleg zonder de tekst op de kaartjes te doen is? Want ik hoor over dat spel wel goede verhalen.
dinsdag 17 december 2019 om 13:35
Ticket to ride nordic countries is geen uitbreiding, maar een ander basisspel, speciaal geschikt voor 2-3 spelers. Voegt niets extra's toe als je al een basisspel hebt. France en Old West ken ik niet.
Exploding kittens ken ik ook niet dus daar kan ik je niet mee helpen. Met hoeveel personen spelen ze meestal spelletjes?
Exploding kittens ken ik ook niet dus daar kan ik je niet mee helpen. Met hoeveel personen spelen ze meestal spelletjes?
dinsdag 17 december 2019 om 13:41
Meestal spelen ze met zijn drietjes.masatu schreef: ↑17-12-2019 13:35Ticket to ride nordic countries is geen uitbreiding, maar een ander basisspel, speciaal geschikt voor 2-3 spelers. Voegt niets extra's toe als je al een basisspel hebt. France en Old West ken ik niet.

dinsdag 17 december 2019 om 14:19
Ja exploding kittens is goed te doen aan de hand vd plaatjes, alle speciale dingen hebben ook een eigen teken. Zelf vind ik het geen leuk spel, ik zag ergens de omschrijving russian roulette met kaarten en daar ben ik het wel mee eens. Maar veel mensen vinden het fantastisch dus wellicht je kinderen ook, al maken de teksten het spel wel leuker denk ik, bij sommige kaarten heb ik daar wel om gegniffeld.
TTR nordic countries is wel geinig. Jokers hebben bij deze versie veel minder waarde omdat je ze niet op normale routes als kleurvervanger mag inzetten. En je verdient bonus punten als je de meeste bestemmingskaarten hebt gehaald ipv langste route.
Ik heb gisteren toch nog kwakzalvers gekocht, bedankt Doortje en Nlies voor de korte samenvattingen, denk dat het onze collectie goed aanvult.
dinsdag 17 december 2019 om 14:40
Vraagje, mijn vriend en ik houden van een spelletje op zijn tijd en willen onze spellenkast uitbreiden. Nu hebben we zitten kijken naar Ticket to Ride, maar we twijfelen of het iets voor ons is.
Mijn vriend houdt niet van kolonisten van catan en het lijkt daar naar ons idee veel op. Maar omdat iedereen hier er zo enthousiast over is wil ik het toch even checken, lijkt het op kolonisten of is het echt totaal iets anders?
We houden trouwens van spellen met interactie waarbij je elkaar kan dwarsbomen, dus andere suggesties in de stijl zijn ook van harte welkom
Mijn vriend houdt niet van kolonisten van catan en het lijkt daar naar ons idee veel op. Maar omdat iedereen hier er zo enthousiast over is wil ik het toch even checken, lijkt het op kolonisten of is het echt totaal iets anders?
We houden trouwens van spellen met interactie waarbij je elkaar kan dwarsbomen, dus andere suggesties in de stijl zijn ook van harte welkom

dinsdag 17 december 2019 om 15:00
Ik vind TTR niet echt op Catan lijken. Bij Catan moet je zoveel mogelijk punten halen door te bouwen waarbij het niet uitmaakt waar je dat doet, terwijl je bij TTR juist op een bepaalde plek treinen moet bouwen zodat je bepaalde routes voltooid (van A naar
. Je krijgt ook voor meerdere dingen punten: niet alleen voor de routes die je hebt voltooid maar ook voor elk treintje dat je hebt gebouwd. Ik vind Catan meer van geluk afhankelijk (wat wordt er gegooid / welke grondstoffen krijg je nu?), bij TTR heb je vaak zelf de keuze (kies uit verschillende routekaarten welke je wilt doen, kies uit de treinkaarten welke je wilt pakken, etc.). Dat geeft echt veel meer strategie-mogelijkheden dan Catan voor mijn gevoel (zeker met alleen het basisspel). En maakt het ook veel leuker vind ik zelf.
Qua interactie ligt het een beetje aan je speelstijl.. ik denk dat je het zowel kunt spelen met veel dwarsbomen als ieder een beetje zijn eigen gang gaan. Voor 2 personen zou ik dan in elk geval voor de nordic countries kiezen zodat je elkaar wat meer in de weg kan zitten. Maar als je echt vooral elkaar zoveel mogelijk wilt dwarsbomen zou ik voor een ander spel gaan.

Qua interactie ligt het een beetje aan je speelstijl.. ik denk dat je het zowel kunt spelen met veel dwarsbomen als ieder een beetje zijn eigen gang gaan. Voor 2 personen zou ik dan in elk geval voor de nordic countries kiezen zodat je elkaar wat meer in de weg kan zitten. Maar als je echt vooral elkaar zoveel mogelijk wilt dwarsbomen zou ik voor een ander spel gaan.
dinsdag 17 december 2019 om 15:15
ik vind Catan en TTR ook niet op elkaar lijken. Ben van allebei de spellen geen fan, maar als ik zou moeten kiezen zou het TTR worden.
Bij Azul kun je nog elkaar dwarszitten door de stenen te pikken die de ander ook nodig heeft. Maar neem dan de uitvoering Stained glass of Summerpalace die zijn leuker dan de gewone Azul. die zijn ook goed met 2 te spelen
Bij Azul kun je nog elkaar dwarszitten door de stenen te pikken die de ander ook nodig heeft. Maar neem dan de uitvoering Stained glass of Summerpalace die zijn leuker dan de gewone Azul. die zijn ook goed met 2 te spelen
nlies wijzigde dit bericht op 17-12-2019 15:21
45.42% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
dinsdag 17 december 2019 om 18:24
Hive! Als ik in mijn spellenkast kijk zie ik weinig waarbij je met twee personen elkaar kan dwarsbomen, maar misschien is mijn collectie daarvoor ook te pacifistisch. Maar Hive is een van mijn favoriete spellen, is voor twee personen en je bent eigenlijk alleen maar bezig elkaar te dwarsbomenUnicornLover2 schreef: ↑17-12-2019 14:40We houden trouwens van spellen met interactie waarbij je elkaar kan dwarsbomen, dus andere suggesties in de stijl zijn ook van harte welkom![]()

Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.