Bord-en kaartspellentopic voor iedereen
dinsdag 9 mei 2017 om 19:10
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601
Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.
Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren
Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.
Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt
Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel
Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk
veel plezier allemaal
Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.
Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren
Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.
Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt
Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel
Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk
veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
woensdag 18 december 2019 om 17:26
Ja Hive is inderdaad een goede tip voor 2 en elkaar dwars zitten.UnicornLover2 schreef: ↑18-12-2019 12:31Bedankt voor jullie reacties! Ik ga mij eens verder verdiepen in Azul en Hive en misschien toch ook TTR![]()
Ik zag bij Bol.com dat Azul nu daar 30 euro is, dat is wel een goede deal.
donderdag 19 december 2019 om 01:07
Nog niet verteld, maar ik heb een heel leuk spellenweekend gehad. Wat oude spellen gespeeld en wat nieuwe. en braaf begonnen met het eerste spel op de foto te zetten om een lijstje te maken van wat ik gespeeld heb, maar helaas, de tweede foto is er niet meer van gekomen. En ik ben ook weer veel namen vergeten. Heb crystal Palace gespeeld. Denk niet dat die nog een tweede kans krijgt bij me, maar je weet het nooit. Op zich geen slecht spel, maar wel erg veel keuzes. Beetje onoverzichtelijk vond ik. En dat spel wat ik wel leuk vond, ben ik de naam van vergeten.
Met de levering van de Big Box Kingdom Builder is nogal wat mis gegaan, morgen bij ophaalpunt afhalen. Staat daar al een week, en ik heb echt geen briefjes dat ik niet thuis was gehad.
*Opgehaald dus probleem de wereld uit
Met de levering van de Big Box Kingdom Builder is nogal wat mis gegaan, morgen bij ophaalpunt afhalen. Staat daar al een week, en ik heb echt geen briefjes dat ik niet thuis was gehad.
*Opgehaald dus probleem de wereld uit
nlies wijzigde dit bericht op 19-12-2019 14:13
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
2.47% gewijzigd
vrijdag 20 december 2019 om 06:30
Veel plezier, nlies!
Wij vinden het een leuk spel. Ik heb nu best spijt dat we de ‘kleine’ versie hebben. De kinderen riepen ons toe: “spelen jullie nu alwéér dat spel?”. Haha, uiteraard ben ik dat even terug gaan doen bij hun geliefde computerspel.

vrijdag 20 december 2019 om 12:00
uitbreidingen zijn nog te koop hoor
vrijdag 20 december 2019 om 12:49
Nee, dan had ik het niet gekocht, speluitleg:
https://www.youtube.com/watch?v=xD3PtCBryx0
is een al wat ouder spel dus
zaterdag 21 december 2019 om 00:27
Een paar uur!!
We hebben hier zondag ook een spelletjesmiddag gepland. Zou zomaar kunnen dat wij ‘m dan ook spelen! Zonder uitbreidingen. Die komen er vast nog een keer.
Veel plezier, laat je nog even weten wat je ervan vond?
zaterdag 21 december 2019 om 00:48
ja 4 uitbreidingen die allemaal in zakjes moeten. had ze ook in de inlay kunnen leggen maar als ik ze dan meeneem ligt alles door elkaar, En ik ben na 2 voor 12 begonnen en om 11 uur was het klaar (hier en daar een kleine onderbreking, dat wel)Ik heb het spel, met de verschillende uitbreidingen al vaker gespeeld op de club, maar wilde het zelf hebben
zaterdag 21 december 2019 om 08:39
@eva1977,
Ik heb hier wel eens een engels spel vertaald naar het Nederlands zodat ik het met oma kan spelen. Samenvatting vd regels en de namen van de kaarten met de vertaalde tekst van iedere kaart in word. Uitgeprint op A4 (was 5 blz uiteindelijk) en toegevoegd aan de doos. Was veel minder werk dan ik verwacht had. En oma kan makkelijk even kijken als ze het niet meer weet. Kun je natuurlijk ook van Nl naar een andere taal doen.
Ik heb hier wel eens een engels spel vertaald naar het Nederlands zodat ik het met oma kan spelen. Samenvatting vd regels en de namen van de kaarten met de vertaalde tekst van iedere kaart in word. Uitgeprint op A4 (was 5 blz uiteindelijk) en toegevoegd aan de doos. Was veel minder werk dan ik verwacht had. En oma kan makkelijk even kijken als ze het niet meer weet. Kun je natuurlijk ook van Nl naar een andere taal doen.
zaterdag 21 december 2019 om 09:10
Haha gisteren hebben wij samen een half uur lang alle kaarten van ‘The king of all bards’ in een sleeve gestopt en die zakjes klinken ook bekend.nlies schreef: ↑21-12-2019 00:48ja 4 uitbreidingen die allemaal in zakjes moeten. had ze ook in de inlay kunnen leggen maar als ik ze dan meeneem ligt alles door elkaar, En ik ben na 2 voor 12 begonnen en om 11 uur was het klaar (hier en daar een kleine onderbreking, dat wel)Ik heb het spel, met de verschillende uitbreidingen al vaker gespeeld op de club, maar wilde het zelf hebben

zaterdag 21 december 2019 om 12:31
Vertaalde spelregels(naar het Nederlands) zijn er op internet ook te vindenLieveling schreef: ↑21-12-2019 08:39@eva1977,
zaterdag 21 december 2019 om 14:23
Zit dan elke kaart in een eigen hoesje? Werkt dat handig? Ik ken het spel niet, maar ik kan me zo voorstellen dat de kaarten dan niet meer te schudden zijn. Maar misschien hoeft dat ook niet.
zaterdag 21 december 2019 om 14:31
Elke kaart krijgt zijn eigen hoesje en je kunt de kaarten nog prima schudden.
We doen het bij heel veel spellen, die hoesjes, vooral als het een spel is waarvan de kaarten veel in de handen van de spelers zijn.
Het is echt fijn om de kaarten te beschermen zodat er geen krasjes of hoekjes ontstaan, zodat je voorkomt dat je al aan de achterkant kunt zien welke kaart het is.
We hebben soms ook jongere medespelers die de kaarten in hun mond stoppen, omvouwen etc. Maar ook volwassenen kunnen daar wat van: als het spannend is, ‘lijden’ de kaarten daaronder.
zaterdag 21 december 2019 om 14:52
Ah dank voor je uitleg. Hier spelen we nog niet veel met de kaarten in de hand, zoon van 6 wil altijd graag open spelen - "dan kunnen we elkaar helpen, mama!"
En in dat kader: zijn er nog tips voor leuke coöperatieve spellen die met 6/7 te spelen zijn? We hebben "wie heeft het gedaan?" (pocketuitvoering) en die is nog steeds wel in trek. Boomgaardje is te kinderachtig geworden.
En in dat kader: zijn er nog tips voor leuke coöperatieve spellen die met 6/7 te spelen zijn? We hebben "wie heeft het gedaan?" (pocketuitvoering) en die is nog steeds wel in trek. Boomgaardje is te kinderachtig geworden.

zondag 22 december 2019 om 09:46
Magic Maze is een leuk, cooperatief spel en al zeker te spelen vanaf een jaar of 6/7.
Hanabi is vanaf 8 jaar, dat zou ik nog niet met een 6-jarige doen. Een beetje kiene 7-jarige kan dit wel, zeker na een open potje.
Ik kom ook een redelijk nieuw spel tegen, Roar. Ken ik niet maar er staat vanaf 7 jaar op. Misschien een filmpje kijken om te zien of het wat voor je is?
Hanabi is vanaf 8 jaar, dat zou ik nog niet met een 6-jarige doen. Een beetje kiene 7-jarige kan dit wel, zeker na een open potje.
Ik kom ook een redelijk nieuw spel tegen, Roar. Ken ik niet maar er staat vanaf 7 jaar op. Misschien een filmpje kijken om te zien of het wat voor je is?
zondag 22 december 2019 om 11:09
Roar is een geheugenspel. Op de kaarten staan ik dacht 5 verschillende dieren met 5 verschillende kleuren achtergrond. je legt de kaarten gedekt op tafel in een vierkant, Iedereen mag er 2 bekijken die aan zijn kant van het vierkant liggen. Dan draait de startspeler een kaart op. dit is bijvoorbeeld een witte beer met rode achtergrond, dan moet de volgende een kaart omdraaien met of een witte beer of een rode achtergrond. degene die het fout heeft doet niet meer mee, de winnaar krijgt een schatkist. alle kaarten worden weer omgedraaid en blijven op dezelfde plaats liggen en het begint weer opnieuw. Tot de schatkisten op zijn. dat zijn er een stuk of 4-5 en ze hebben een verschillende waarde en worden vooraf geschud dus degene met minder kisten kan toch nog winnaar worden.
Dat laatste is goed voor mij want ik ben bij de derde kaart in de tweede ronde al in de war
Dat laatste is goed voor mij want ik ben bij de derde kaart in de tweede ronde al in de war

zondag 22 december 2019 om 18:04
@poldervrouw
Ik heb familie die van dezelfde spellen houden blij gemaakt met Puerto Rico, Istanbul, Stenen Tijdperk, Splendor en Port Royal. De eerste drie zijn langere spellen (1-2 uur) de laatste twee kortere (30-45 minuten). Als je op youtube zoekt op de naam van het spel kun je vaak wel een video uitleg vinden (bv Nox spellenzolder).
Als je van party games houdt vind ik 30 Seconds ook altijd erg leuk met familie. Dixit valt in dezelfde categorie, maar dan heeft je familie wel wat verbeeldingskracht nodig
Ik heb familie die van dezelfde spellen houden blij gemaakt met Puerto Rico, Istanbul, Stenen Tijdperk, Splendor en Port Royal. De eerste drie zijn langere spellen (1-2 uur) de laatste twee kortere (30-45 minuten). Als je op youtube zoekt op de naam van het spel kun je vaak wel een video uitleg vinden (bv Nox spellenzolder).
Als je van party games houdt vind ik 30 Seconds ook altijd erg leuk met familie. Dixit valt in dezelfde categorie, maar dan heeft je familie wel wat verbeeldingskracht nodig

maandag 23 december 2019 om 00:06
Ik realiseerde mij vandaag opeens dat ik verschillende collega's met een 3D printer heb. Dus eentje daarvan gaat nu voor mij het ontbrekende kop-en-schoteltje proberen te printen

Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
maandag 23 december 2019 om 00:14