Bord-en kaartspellentopic voor iedereen
dinsdag 9 mei 2017 om 19:10
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601
Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.
Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren
Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.
Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt
Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel
Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk
veel plezier allemaal
Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.
Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren
Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.
Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt
Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel
Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk
veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
woensdag 25 december 2019 om 10:25
Ik heb de afgelopen weken mijn collectie flink uitgebreid. Nadat ik voor de zoveelste keer weer spellen gekocht had voor meerdere spelers (Mysterium en Maki Stack), besefte ik mij dat ik veel beter spellen kan kopen die ik (ook) in mijn eentje kan spelen. Zodat ik niet telkens hoef te wachten tot zich weer eens een gelegenheid aan dient om wat uit te kast te trekken.
Dus nu speel ik iedere avond als ik thuis kom van mijn werk een van de volgende solo-spelletjes:
- Arkham Noir
- Palm Island
- Sprawtropolis
Of de 1-speler versie van Overbooked. De tv is geloof ik al twee weken niet aan geweest
En verder heb ik van mijn Kerstpakket (Amazon-bon) Burgle Bros besteld.
Daarnaast krijg ik van het hoofd van mijn afdeling ieder jaar met Kerst een spel cadeau. Die zoekt ze altijd ook echt heel goed uit. Dit jaar is het "Just One" geworden. Alhoewel de reviews allemaal heel positief zijn, denk ik nog niet echt "wauw! die moet snel op tafel komen". Ik ben geloof ik niet zo'n fan van typische party games. Maar wie weet...
Voor Oud & Nieuw trekken we dit jaar een moorddiner/rollenspel uit de kast. (https://www.moerderische-dinnerparty.de/shanghai) Letterlijk. Een bevriende collega van mij heeft het al 12 jaar in de kast liggen, om het "ooit" met Oudjaar te kunnen spelen. Dit jaar dachten we: we gaan het gewoon doen. In het begin waren we een beetje sceptisch of we echt 6 tot 8 spelers bij elkaar zouden kunnen krijgen. Maar eigenlijk is dat via via heel snel gegaan. Iedereen wist wel iemand die ook mee wilde doen en uiteindelijk blijken alle gasten elkaar ook al langer te kennen. Ik ben benieuwd hoeveel gasten zich daadwerkelijk passend bij hun rol gaan verkleden (want dat hoort er eigenlijk bij, maar we dwingen niemand). Van de 8 mensen werken er 7 in het theater, dus dat zal wel goed gaan komen denk ik
Dus nu speel ik iedere avond als ik thuis kom van mijn werk een van de volgende solo-spelletjes:
- Arkham Noir
- Palm Island
- Sprawtropolis
Of de 1-speler versie van Overbooked. De tv is geloof ik al twee weken niet aan geweest

Daarnaast krijg ik van het hoofd van mijn afdeling ieder jaar met Kerst een spel cadeau. Die zoekt ze altijd ook echt heel goed uit. Dit jaar is het "Just One" geworden. Alhoewel de reviews allemaal heel positief zijn, denk ik nog niet echt "wauw! die moet snel op tafel komen". Ik ben geloof ik niet zo'n fan van typische party games. Maar wie weet...
Voor Oud & Nieuw trekken we dit jaar een moorddiner/rollenspel uit de kast. (https://www.moerderische-dinnerparty.de/shanghai) Letterlijk. Een bevriende collega van mij heeft het al 12 jaar in de kast liggen, om het "ooit" met Oudjaar te kunnen spelen. Dit jaar dachten we: we gaan het gewoon doen. In het begin waren we een beetje sceptisch of we echt 6 tot 8 spelers bij elkaar zouden kunnen krijgen. Maar eigenlijk is dat via via heel snel gegaan. Iedereen wist wel iemand die ook mee wilde doen en uiteindelijk blijken alle gasten elkaar ook al langer te kennen. Ik ben benieuwd hoeveel gasten zich daadwerkelijk passend bij hun rol gaan verkleden (want dat hoort er eigenlijk bij, maar we dwingen niemand). Van de 8 mensen werken er 7 in het theater, dus dat zal wel goed gaan komen denk ik

s7rin wijzigde dit bericht op 25-12-2019 10:32
28.03% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
woensdag 25 december 2019 om 10:29
Ik heb Century Oosterse Rijkdom gekocht voor mezelf als kerstcadeau. Had hem al eerder gespeeld en laatst deel 1 (Specerijenroute). Deel 1 vond ik wat simpel, ik vond deel 2 net wat uitdagender, meer interactie. Deel 3 (Een nieuwe wereld) nooit gespeeld, dus geen idee hoe die is.
Meteen met mijn moeder een potje gedaan en ook met zijn tweeën is hij erg leuk. Met meer spelers zit je elkaar net wat meer in de weg (nog leuker). Ook wel een aanrader voor poldervrouw
Meteen met mijn moeder een potje gedaan en ook met zijn tweeën is hij erg leuk. Met meer spelers zit je elkaar net wat meer in de weg (nog leuker). Ook wel een aanrader voor poldervrouw

woensdag 25 december 2019 om 11:30
zaterdag 28 december 2019 om 07:43
Zijn er nog spellen gespeeld met kerst? Bij ons is arboretum een hit. Een spel met verschillende boomsoorten op kaarten en deze moet je voor je neer leggen om punten te kunnen verzamelen (je maakt een arboretum). In elke beurt speel je een kaart in je eigen arboretum en leg je er 1 open af, deze komt beschikbaar voor je tegenstanders. Je moet aan het begin van je beurt namelijk 2 kaarten pakken en die mogen gesloten van de trekstapel of dus de open afgelegde kaarten van je tegenstanders zijn. Zorgt voor leuke dilemma's. Ook bij de puntentelling moet je opletten je mag alleen een bepaalde boomsoort scoren als je op het eind daarvan de meeste punten in je hand hebt. Erg leuk en vaak spannend tot het einde.
zaterdag 28 december 2019 om 08:12
Ik heb eindelijk Tapestry eens gespeeld. Het is zo'n hype, ik wilde wel eens zien wat voor spel het was. Prima spel, maar niet helemaal mijn ding. Je bent heel erg met je eigen bordje bezig en met puzzelen wat een handige actie kan zijn, daarom zit er erg veel downtime in het spel en duurt het uren. Je hebt ook weinig interactie met elkaar, zowel fysiek in het spel als mentaal met een kletspraatje. Daarnaast had ik na één spel nog geen flauw idee van wat ik aan het doen was, welke acties leuk combineren en hoe je dus lekker kunt spelen. Dus ik vond het geen aanrader.
zaterdag 28 december 2019 om 10:52
zaterdag 28 december 2019 om 11:47
Op Kerstavond was ik uitgenodigd bij een collega thuis, met zijn vriendin en moeder, en ik was verantwoordelijk voor het spellenaanbod die avond. Had Ticket To Ride mee genomen en Azul. Maar die laatste was voor “oma” toch wel erg lastig met het spelmechanisme en de puntentelling.
Gisteren Hoger Ober van de zolder gehaald en gespeeld met mijn nichtjes (inmiddels ook in de 20) en twee kinderen op een verjaardag. Was een groot succes. Daarna nog twee rondes Peking Mysterie met mijn nichtjes, omdat we dat vroeger zo graag speelden.

Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
zaterdag 28 december 2019 om 22:13
Met kerst hadden we één dag veel bezoek van alle leeftijden en daarmee hebben we weerwolven en waaghalzen gespeeld. Dit kost wat voorbereiding maar was heel leuk. Verder nog Exploding Kittens gespeeld, ook leuk met alle verschillende leeftijden. Neemt niet veel ruimte in dus de rest van het bezoek (dat uitgespeeld was) was niet meteen een hele tafel kwijt
Op onze spelmiddag gespeeld: Eldorado, Kings of all Bards and Silence Zombie city. Hij blijft leuk, die zombies. Op het laatst had de jongste speler alle zombies gekregen van de speler naast haar omdat hij had gefaald en zijn zombies mocht uitdelen. Jongste speler won vervolgens alsnog omdat ze deze allemaal naar een andere shelter had gekregen. De mijne
Maandag weer spelmiddag en dinsdag gaan we denk ik even naar de spellenwinkel om te spelen. Ik wil Wingspan een keer proberen en wij nemen Everdell in ieder geval mee. We kúnnen daar blijven tot na middernacht maar we gaan eerder terug.

Op onze spelmiddag gespeeld: Eldorado, Kings of all Bards and Silence Zombie city. Hij blijft leuk, die zombies. Op het laatst had de jongste speler alle zombies gekregen van de speler naast haar omdat hij had gefaald en zijn zombies mocht uitdelen. Jongste speler won vervolgens alsnog omdat ze deze allemaal naar een andere shelter had gekregen. De mijne

Maandag weer spelmiddag en dinsdag gaan we denk ik even naar de spellenwinkel om te spelen. Ik wil Wingspan een keer proberen en wij nemen Everdell in ieder geval mee. We kúnnen daar blijven tot na middernacht maar we gaan eerder terug.
zaterdag 28 december 2019 om 23:08
Eendje_ schreef: ↑22-12-2019 18:04@poldervrouw
Ik heb familie die van dezelfde spellen houden blij gemaakt met Puerto Rico, Istanbul, Stenen Tijdperk, Splendor en Port Royal. De eerste drie zijn langere spellen (1-2 uur) de laatste twee kortere (30-45 minuten). Als je op youtube zoekt op de naam van het spel kun je vaak wel een video uitleg vinden (bv Nox spellenzolder).
Als je van party games houdt vind ik 30 Seconds ook altijd erg leuk met familie. Dixit valt in dezelfde categorie, maar dan heeft je familie wel wat verbeeldingskracht nodig![]()
Thanks ! Ik heb afgelopen dagen munchkin gespeeld. Ook erg grappig. Puerto Rico leek mij het leukste. Party games is helaas niet aan mijn gezin besteed
zaterdag 28 december 2019 om 23:12
Afgelopen week Menara gekocht en al veel gespeeld met mijn kinderen van 11 en 6 jaar! Het is meer een spel om samen te werken ipv winnen en je moet een bouwwerk maken met verschillende verdiepingen. We mochten t in de winkel spelen en werden daar enthousiast, zodat we hem hebben gekocht. Leuk spel!!
zondag 29 december 2019 om 11:31
Vraagje voor spellenfanaten. Wij willen komende week winkelen in een leuke stad en vinden het dan ook altijd leuk om een leuke/mooie/goede spelletjeswinkel te bezoeken. Tot nu toe zijn de Spellenpoort/Amersfoort en Koning Willem/Deventer favoriet. Ook Haarlem is leuk. Hebben jullie nog tips? (We wonen in het midden van het land)
zondag 29 december 2019 om 12:08
In BredaLieveling schreef: ↑29-12-2019 11:31Vraagje voor spellenfanaten. Wij willen komende week winkelen in een leuke stad en vinden het dan ook altijd leuk om een leuke/mooie/goede spelletjeswinkel te bezoeken. Tot nu toe zijn de Spellenpoort/Amersfoort en Koning Willem/Deventer favoriet. Ook Haarlem is leuk. Hebben jullie nog tips? (We wonen in het midden van het land)

In Bergen op Zoom Bummblebeez , wel in het centrum.
zondag 29 december 2019 om 14:06
In Utrecht zitten er 4 super dicht bij elkaar op de oude gracht. Allemaal met hun eigen focus. Ze heten subcultures, never never, the joker (veel 2e hands spellen) en het lab.Lieveling schreef: ↑29-12-2019 11:31Vraagje voor spellenfanaten. Wij willen komende week winkelen in een leuke stad en vinden het dan ook altijd leuk om een leuke/mooie/goede spelletjeswinkel te bezoeken. Tot nu toe zijn de Spellenpoort/Amersfoort en Koning Willem/Deventer favoriet. Ook Haarlem is leuk. Hebben jullie nog tips? (We wonen in het midden van het land)

zondag 29 december 2019 om 20:34
In Nijmegen zit Moenen&Mariken, maar ik zit niet goed genoeg in het ‘spelletjeswereldje’ om te weten of dit ècht een goede spellenwinkel is. Verder is Nijmegen wel een mooie stadLieveling schreef: ↑29-12-2019 11:31Vraagje voor spellenfanaten. Wij willen komende week winkelen in een leuke stad en vinden het dan ook altijd leuk om een leuke/mooie/goede spelletjeswinkel te bezoeken. Tot nu toe zijn de Spellenpoort/Amersfoort en Koning Willem/Deventer favoriet. Ook Haarlem is leuk. Hebben jullie nog tips? (We wonen in het midden van het land)

maandag 30 december 2019 om 00:08
Dank voor de tips! Leuk om te lezen. In Utrecht komen we regelmatig en ik vind de spellenwinkels ‘oké’ maar niet heel goed en we willen een keer naar een andere stad. De spellenwinkel in Breda is dicht dus die onthouden we voor een andere keer. Nijmegen (lijkt me idd een leuke stad) en Bergen op zoom ga ik nog eens bekijken.
maandag 30 december 2019 om 22:26
In Dordrecht zit 4yourgames, wel aardig.
Ik kan in Antwerpen (ja iets verder over de grens) The Playground aanraden. Is een winkel en café in één. Een locatie in het centraal station en één in het centrum. Je kunt er dus leuk spelletjes spelen en wat drinken en aan best aardige prijsjes een spelletje kopen. In Antwerpen heb je dan ook nog de winkel van Adriaensen zitten.
Ik kan in Antwerpen (ja iets verder over de grens) The Playground aanraden. Is een winkel en café in één. Een locatie in het centraal station en één in het centrum. Je kunt er dus leuk spelletjes spelen en wat drinken en aan best aardige prijsjes een spelletje kopen. In Antwerpen heb je dan ook nog de winkel van Adriaensen zitten.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
op en top, wat 'n flop!
maandag 30 december 2019 om 22:42
Adriaensen zit niet echt in het centrum, wel op loopafstand van station. Volgens mij hebben ze op Spel (de beurs) meer ruimte dan in hun eigen winkel, maar de prijzen zijn leuk. Ben er een keer geweest, Je moest aanbellen en toen ik zei gewoon rond te willen kijken, werd ik alleen in de winkel gelaten(soort bijgebouw) met de aanwijzing: daar is de bel als je me nodig hebt.
dinsdag 31 december 2019 om 13:46
Die zijn ook mijn favoriet. Verder ben ik dan van comicasa in Enschede (zeker op een rustiger moment als er ruimte is voor snuffelen en vragen stellen). Jammer genoeg is de stad zelf verder niet zo leuk om te winkelen.Lieveling schreef: ↑29-12-2019 11:31Vraagje voor spellenfanaten. Wij willen komende week winkelen in een leuke stad en vinden het dan ook altijd leuk om een leuke/mooie/goede spelletjeswinkel te bezoeken. Tot nu toe zijn de Spellenpoort/Amersfoort en Koning Willem/Deventer favoriet. Ook Haarlem is leuk. Hebben jullie nog tips? (We wonen in het midden van het land)
Hier résistance gekocht en veelvoudig gespeeld. Manlief vond het geweldig. Ik iets minder maar de interactie en groepsdynamiek is erg fijn. Ik kende het spel al van de oude versie en vond die versie mooier/beter, je ziet daar in een oogopslag of je goed of slecht bent. Het hier zijn de kaartjes wat generieker en moet je echt op de kleur letten.
Verder deze vakantie veel smallworld en pandemic gespeeld.
Hoe bewaren jullie je spelletjes? Wij hadden ze onder een glazen tafel, zag er goed uit en was makkelijk kiezen maar nu ligt dat wel erg vol.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
donderdag 2 januari 2020 om 10:44
Wij zijn uiteindelijk toch voor Escape room the game gegaan en hebben een leuke avond & middag ermee gehad! Verder nog deel 2 van Puzzelpost gespeeld (het Medusa rapport). Deze was echt een stuk moeilijker dan het Boekanier dossier. Wel een aantal hints nodig gehad om op het goede antwoord te komen.
Voor kerst onszelf ook nog 7 Wonders: Duel cadeau gedaan. Erg leuk, ik denk dat dit wel een blijvertje is en regelmatig uit de kast zal komen! Leuk dat je op 3 verschillende manieren kunt winnen. Ook dat het spel volledig open wordt gespeeld bevalt ons wel. Ik kwam er alleen net achter dat alle niet zichtbare kaarten in de piramide omgedraaid mogen worden aan het einde van de beurt nadat ze 'toegankelijk' zijn geworden. Dit hebben we niet gedaan: we hielden deze gewoon dicht. Als we het weer spelen eens kijken hoe dat het spel veranderd!
Voor kerst onszelf ook nog 7 Wonders: Duel cadeau gedaan. Erg leuk, ik denk dat dit wel een blijvertje is en regelmatig uit de kast zal komen! Leuk dat je op 3 verschillende manieren kunt winnen. Ook dat het spel volledig open wordt gespeeld bevalt ons wel. Ik kwam er alleen net achter dat alle niet zichtbare kaarten in de piramide omgedraaid mogen worden aan het einde van de beurt nadat ze 'toegankelijk' zijn geworden. Dit hebben we niet gedaan: we hielden deze gewoon dicht. Als we het weer spelen eens kijken hoe dat het spel veranderd!
donderdag 2 januari 2020 om 11:23
We hebben rond de feestdagen veel spelletjes gespeeld. Onder andere Century Oosterse Rijkdom, Shit Happens en Chartered. Die laatste is hier een echte hit. Oh ja, en Dixi, dat had een vriendin meegenomen. Zeer aangenaam spel.
Aankomende zondag ga ik een escaperoom spelen die we met een pubquiz gewonnen hebben met het team. En de zondag erop weer een spelletjesmiddag hier thuis. Ik ben nog aan het overwegen wat we gaan spelen. Misschien History of the World of toch weer Sagrada of Chartered. Alhoewel ik ook wel weer zin heb in Smallworld of Odin. Gewoon té veel keus...
Aankomende zondag ga ik een escaperoom spelen die we met een pubquiz gewonnen hebben met het team. En de zondag erop weer een spelletjesmiddag hier thuis. Ik ben nog aan het overwegen wat we gaan spelen. Misschien History of the World of toch weer Sagrada of Chartered. Alhoewel ik ook wel weer zin heb in Smallworld of Odin. Gewoon té veel keus...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
zondag 5 januari 2020 om 01:08
Vandaag TIME stories gespeeld, wel leuk, maar duurde wel ontzettend lang. Veel langer dan aangegeven stond, en volgens de eigenaar van het spel waren we echt langer dan normaal bezig geweest, geen idee waarom. En dan raak ik het overzicht en de interesse kwijt