Buren hele dag radio aan

04-07-2018 09:29 221 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.
Onze buren hebben de hele dag de radio aanstaan, buiten. Niet hard, maar hard genoeg om te horen wat er in de reclame is en wat het nieuws van de dag is.

Wij hebben kinderen en die maken natuurlijk ook geluid.

Toch lukt het me niet om me af te sluiten voor die radio. Elk moment van de dag is ie er, alle dagen.

We wonen er net, dus willen niet meteen stampij maken. En ik vraag me ook af of we er überhaupt 'recht' op hebben om er iets van te zeggen, aangezien er ook uit onze tuin regelmatig geluiden komen. Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-07-2018 10:09
en voor je het weet zit je bij De Rijdende Rechter
zou het echt zo'n vaart lopen ? ik heb er gelukkig geen ervaring mee
laatst had het pubermeisje van achterom wel een middagje Boef en consorten opstaan in de tuin; niet echt mijn ding, maar ja ze had net proefwerkweek gehad en wilde ook even relaxen in de tuin
als het elke dag zou zijn, zou ik dat ook wel vervelend vinden

de jongens van twee huizen verder met hun gesleutel aan motoren en de hele tijd "vroem vroem vroem" zijn ook vervelend, maar ook dat gaat gelukkig niet non stop door

ik denk dat we in Nederland gewoon allemaal een beetje te dicht op mekaar wonen en je dus hier maar moet mee leren leven
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
04-07-2018 10:05
Kindergeluiden van kinderen die ik niet ken vind ik zelf echt heel irritant. Die hoge stemmetjes... brrr
Voor jou voelt dat als een ander geluid, maar voor een ander kan het echt tot grote ergernis leiden.
Dat snap ik heel goed, daar probeer ik dan ook zoveel mogelijk rekening mee te houden.
Lady_Day schreef:
04-07-2018 10:05
Je woont vrijstaand, wat heerlijk! Ik heb zelf aan alle kanten continu herrie. Ik zou lekker binnen gaan zitten en genieten van de stilte. En wil je toch van de zomer genieten, realiseer je dan, die gaat niet eeuwig duren. Over een paar maanden is het allemaal weer voorbij, ook die stomme radio.
Ik snap wat je zegt. Maar we zijn ook juist vrijstaand gaan wonen om lekker buiten te kunnen zijn...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook absoluut niet prettig vinden om de hele dag de radio van de buren te horen. Een af en toe krijsend kind, grasmaaier of zagende buurman is echt wat anders. Ik zou er toch proberen iets van te zeggen. Irritatie jegens de buren leidt uiteindelijk ook tot een verstoorde burenrelatie.

Ik zou zelf denk ik zeggen dat je begrijpt dat zij graag naar de radio luisteren en dat dat geen probleem is, maar dat het prettig zou zijn als ze deze zo nu en dan ook even uit zetten. Wellicht is het bij hen een standaard iets dat ze iedere ochtend de radio aanzetten en als ze gaan slapen weer uit. En hebben ze er geen idee van dat jullie dat horen uberhaupt.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-07-2018 10:02
ik vind een radio in de tuin ook onzin trouwens.
Ik niet hoor
Wij leven buiten met dit prachtige weer
Nu kan het prima , want we wonen in een huis zonder buren

Maar vroeger in mijn appartementje deed ik het ook, dan wel eens tuk zachter dan nu.
Maar ik kan, of nee, ik wil niet zonder een muziekje
En ik vind die oortjes in dan weer horror voor mezelf

En heel soms, luisterde ik gewoon lekker naar het muziekje van de onderburen
Vond het altijd wel een gezellige tijd als iedereen veel buiten was\

Sterker nog, wij hadden met mooi weer zelfs de tv buiten staan als de Tour de France er was

Maar misschien komt het ook omdat ik me nooit ze snel erger met mooi weer ;-)
En blijkbaar mijn toenmalige buren ook niet
summerdance wijzigde dit bericht op 04-07-2018 10:21
2.85% gewijzigd
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Oh gelukkig er zijn toch ook wel mensen die zich mijn irritatie kunnen voorstellen...

We gaan het nog even aankijken (luisteren ;) ) en anders het toch aangeven. Hopelijk gaan ze binnenkort een poosje op vakantie ofzo, haha.
anoniem_109696 wijzigde dit bericht op 04-07-2018 10:21
8.80% gewijzigd
Ik vind het geen sociaal gedrag als iemand de hele dag de radio aan zet in de tuin. Ik kan me heel goed voorstellen dat als je besluit lekker vrijstaand te gaan wonen, je niet rekent op radio geluid te hele dag.
Ik heb alleen last van de buren als ik het asociaal gedrag vind. Dus inderdaad de hele dag de radio aan, heel hard praten in de tuin oid. Terwijl ik geen enkele last ervaar van feestjes, leefgeluiden etc. Ik heb zelfs geen last van schreeuwende kinderen als ik hoor dat de ouders er iets aan proberen te doen. Als ik merk dat de ouders ernaast zitten, maar niets doen, erger ik me groen en geel. En hier zit volgens mij ook het antwoord. Jij vindt (en ik ook, maar hier geen buren met radio's aan) dat het niet sociaal is en je hebt er geen zeggenschap over. Dat frustreert natuurlijk. Ik zou het eventjes aanzien, je woont er net als als de irritatie blijft zou ik er met de buren over gaan praten.
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
04-07-2018 10:15
zou het echt zo'n vaart lopen ? ik heb er gelukkig geen ervaring mee
laatst had het pubermeisje van achterom wel een middagje Boef en consorten opstaan in de tuin; niet echt mijn ding, maar ja ze had net proefwerkweek gehad en wilde ook even relaxen in de tuin
als het elke dag zou zijn, zou ik dat ook wel vervelend vinden

de jongens van twee huizen verder met hun gesleutel aan motoren en de hele tijd "vroem vroem vroem" zijn ook vervelend, maar ook dat gaat gelukkig niet non stop door

ik denk dat we in Nederland gewoon allemaal een beetje te dicht op mekaar wonen en je dus hier maar moet mee leren leven
Relaxen in de tuin met Boef kan ook met oordopjes in. Dan heeft niemand er last van. Ik zou me vreselijk opgelaten voelen als ik muziek in de tuin aanhad. Doe het binnen al nauwelijks zonder oordopjes. Gisteren heel even, 1 nummer, kreeg ik meteen gebons op de vloer van mijn lawaaiburen. Ook een mooie.

Het probleem is niet dat we te dicht op elkaar wonen. Het probleem is dat we ons allemaal entitled voelen om te leven zoals wij dat willen. Ik weet dat ik 'zwaar' loop (terwijl ik totaal niet zwaar ben) dus ik zou nooit in een bovenwoning met houten vloeren gaan wonen. Mijn bovenburen lopen ook zwaar, die interesseert het geen reet dat ze me 's ochtends om 6 uur uit bed stompen.

Ja, ik ben een zo'n zeikbuur. Niet bevorderlijk voor de buurrelatie. Over een radio in de tuin terwijl je vrijstaand woont zou ik dus niets zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Hm ene hond is de ander niet. Mijn buren 2 huizen verderop hebben een hond die standaard om de 5 minuten blaft. Beest komt van dumpnest in Hongarije. En is uiteraard niet op dat constante geblaf gecorrigeerd door zijn tokkie baas.
Ik vind dat ze honden in portiekflats moeten verbieden. Er zikn teveel mensen die hun hond totaal niet opvoeden.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
04-07-2018 09:55
Ben ik met je eens. Een feestje af en toe vind ik dan wel een uitzondering.
Wat een onzin.... En je kinderen dan ook maar binnen houden dan??

Ik heb zelf geen kids maar IEDEREEN om ons heen wel. Zorgt voor de nodige rumoer maar dat neem ik graag op de koop toe omdat ik op zondag het fijn vind buiten te zitten in de zon met radio 1 aan. Zo heeft ieder huis wel wat! Leven en laten leven dus!
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
04-07-2018 10:22
Hm ene hond is de ander niet. Mijn buren 2 huizen verderop hebben een hond die standaard om de 5 minuten blaft. Beest komt van dumpnest in Hongarije. En is uiteraard niet op dat constante geblaf gecorrigeerd door zijn tokkie baas.
Ik vind dat ze honden in portiekflats moeten verbieden. Er zikn teveel mensen die hun hond totaal niet opvoeden.
Niet alleen honden😬 zijn ook genoeg mensen die hun kinderen niet kunnen opvoeden.
Alle reacties Link kopieren
godfried schreef:
04-07-2018 10:26
Wat een onzin.... En je kinderen dan ook maar binnen houden dan??

Ik heb zelf geen kids maar IEDEREEN om ons heen wel. Zorgt voor de nodige rumoer maar dat neem ik graag op de koop toe omdat ik op zondag het fijn vind buiten te zitten in de zon met radio 1 aan. Zo heeft ieder huis wel wat! Leven en laten leven dus!
Alleen op zondag, dat zou ik al een hele vooruitgang vinden... ;)
Alle reacties Link kopieren
TO, ik kan me jouw irritatie enorm goed voorstellen hoor, maar ik weet dat een groot gedeelte van de mensen dit redelijk acceptabel vindt. En ja, dan ga je vrijstaand wonen voor de rust, dan heb je dat.

Overal is denk ik wel iets. Ik wil ook heel graag vrijstaand wonen maar als ik bij mijn moeder ben, die vrijstaand woont, dan hoor ik de hele dag zo'n klote roekoeduif. Word ik ook gek van!

Alles wat je aandacht geeft, groeit. En ik zeg dit met de beste bedoelingen en uit eigen ervaring: probeer je aandacht te verleggen. Als je net als ik op een gegeven moment alleen maar gefocust bent op buurgeluiden, is het hek van de dam.
lady_day wijzigde dit bericht op 04-07-2018 10:31
0.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
jellycups01 schreef:
04-07-2018 10:04
Ik vind elke minuut van de dag de radio aan totaal niet te vergelijken met kinderen die zo nu en dan buiten spelen, pratende mensen of een hond die af en toe blaft. Omdat je er net woont kan ik me voorstellen dat je het nog even wil aankijken maar als het maar aan de gang blijft vind ik dat je er best wat van mag zeggen. Misschien zijn de buren zich van geen kwaad bewust en willen ze er best rekening mee houden. Ik zou het zelf echt niet fijn vinden als mijn buren zich zouden ergeren aan mijn radio. Ik vind het sowieso niet normaal om vaak een radio in de tuin aan te zetten. Dat zijn nou net dingen waar je heel makkelijk iets aan kunt doen. Klagen over pratende visite of spelende kinderen is een stuk lastiger, daar zit geen volumeknop op en dat geluid is niet constant even hard de hele dag door.
Omdat je er minder aan kunt doen maakt dat de overlast toch niet minder groot?
Alle reacties Link kopieren
VivaVivienne schreef:
04-07-2018 10:12
Een radio in de tuin is sowieso asociaal, ik zou het niet in mijn hoofd halen.
Verschrikkelijk irritant als je dat de hele tijd van een ander met aanhoren.

Zit je lekker met je bakkie koffie in het zonnetje moet je de file aanhoren of een of andere top 40 hit waar je niet op zit te wachten.

Dat je kinderen hebt of andere leefgeluiden is natuurlijk heel wat anders dan bewust een radio uren aanhebben. Geen vergelijking.
Dus ik vind dat je best kan vragen of de radio iets zachter kan, mits vriendelijk gevraagd.
Wat een .... onzin zeg. Die kinderen zijn toch ook een "bewuste" keuze?? Kun je toch binnen houden (ergo; er wat aan doen?)

Sorry hoor wat maakt dat kinderen daar boven staan? Vraag ik me toch echt af hoor....
Alle reacties Link kopieren
Kwabbernoot schreef:
04-07-2018 09:52
Dit zou ik niet willen weten en weinig mee doen.


ik heb vaak tijdens het koken de muziek lekker aan, raampje open voor frisse lucht.
Als de buurvrouw buiten zit switch ik van gangster rap naar mijn favo 80's muziek.

Daar kan ze van genieten, maar ik ga niet mijn muziek uitzetten voor een ander.

Leefgeluiden zijn nooit een issue voor mijn buurvrouw gelukkig
Dan houd je toch gewoon je raam dicht? Ik vind het behoorlijk aso om een ander jouw muziek op te dringen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook behoorlijk irritant vinden als het de hele dag door is.
Zitten die mensen de hele dag in de tuin?
Alle reacties Link kopieren
godfried schreef:
04-07-2018 10:32
Wat een .... onzin zeg. Die kinderen zijn toch ook een "bewuste" keuze?? Kun je toch binnen houden (ergo; er wat aan doen?)

Sorry hoor wat maakt dat kinderen daar boven staan? Vraag ik me toch echt af hoor....
Kinderen spelen, dat maakt wat meer geluid. En ze moeten hun geluid nog leren doseren. Van volwassenen mag je verwachten, dat ze dat al kunnen
RikM schreef:
04-07-2018 09:50
Ik vind dat je überhaupt geen radio hoort aan te zetten buiten als je in een rijtjeshuis woont, maar ik zal wel raar zijn.

Buiten bedoel je? Of gewoon helemaal geen radio?

Neem nog een koffie en zet je bril op, Star.

Radio buiten heb ik wel een beeld bij, vooral omdat het hier en bij mijn broer beneden de grote rivieren negen van de tien keer Nederlandstalige shit is.
Geluiden van (kwelende) spelen kinderen vind ik veel irritanter dan een radio. Ik kan de hele zomer niet rustig op mijn terras zitten zonder geschreeuw, geroep,... Geef mij dan maar een radio. Al zou het op den duur ook gaan irriteren want ik wil soms gewoon in stilte genieten van mijn tuin.

Maar heb er uiteraard nooit iets over gezegd want dat hoort nu eenmaal bij het leven.
En als je daar niet tegen kan moet je in een vrijstaande woning met veel grond er rond gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
04-07-2018 09:50
Ik vind dat je überhaupt geen radio hoort aan te zetten buiten als je in een rijtjeshuis woont, maar ik zal wel raar zijn.
Buiten niet. Maar blijkbaar vinden veel mensen dat je geen rekening met elkaar hoeft te houden.
Hadewychh schreef:
04-07-2018 10:46
En als je daar niet tegen kan moet je in een vrijstaande woning met veel grond er rond gaan wonen.

Dit vind ik altijd zo'n dooddoener. Alsof iedereen zomaar die keuze heeft.
Alle reacties Link kopieren
godfried schreef:
04-07-2018 10:30
Omdat je er minder aan kunt doen maakt dat de overlast toch niet minder groot?
Die geluiden zijn niet de hele dag door dus de overlast is wel degelijk minder groot. Mijn buren hebben vaker bezoek dat luid praat en lacht maar dat is niet iedere dag, laat staan iedere minuut van de dag. En mijn kinderen spelen niet de hele dag in de tuin en daarnaast maken ze dan ook niet de hele tijd herrie. Vaak zitten ze dan een hut te bouwen achter in de tuin of rare beestjes te vangen, daar komt dan maar weinig geluid vanaf hoor. Maar het is niet te voorkomen dat er soms ruzie ontstaat en er een keel wordt opgezet waardoor ik de stoorzender naar binnen moet halen. En dan is er helaas wel een halve minuut overlast geweest en dat bedoel ik met een volumeknop, die zit er niet op. Bij een radio is het niet nodig om overlast te veroorzaken omdat je daar de volledige controle over hebt. Bij kinderen of luid pratende visite is dat onvermijdelijk maar ook niet iedere seconde van de dag dus ik vind dat je dat niet kunt vergelijken.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
04-07-2018 10:54
Dit vind ik altijd zo'n dooddoener. Alsof iedereen zomaar die keuze heeft.
Helemaal mee eens. Tegen mij is zo vaak gezegd dat ik dan maar in een hutje op de hei moet wonen omdat ik slecht tegen asociaal en lomp burengedrag kan. Ik ben er serieus achter aan gegaan. Dat leek me wel wat namelijk, een tiny house op de hei. Dat is onmogelijk. En een 'normaal' vrijstaand huis is ook niet iets wat de gemiddelde (alleenwonende) Nederlander kan veroorloven. Geloof me maar, als ik het financieel kon doen, dan woonde ik al lang vrijstaand.

Maar een beetje rekening houden met je buren, dat kost je niets, ja hooguit een paar pantoffels zodat je niet de hele avond op die k**** hakken hoeft rond te stampen. Een radio kan ook zachter, en kan ook uit. Oordopjes zijn ook niet voor niets uitgevonden. Gillende kinderen is wat lastiger, maar ook die kun je vaak grotendeels in bedwang houden.

Het gaat om de houding. Een buur die een paar dagen vantevoren mij appt dat ze een feestje gaan geven, daar kan ik veel meer van hebben dan de buur die de stereo maar aanknalt tot 7 uur 's ochtends want 'af en toe een feestje moet kunnen'.

Wellicht dat de radioburen zich niet bewust zijn hoe storend hun radio is. Waarschijnlijk horen ze zelf niet meer dat ie aanstaat. Ik vind het lastig, want eigenlijk vind ik dat je dit best mag aankaarten en tegelijkertijd wil je ook niet als de zeikbuur te boek staan.
RikM schreef:
04-07-2018 10:54
Dit vind ik altijd zo'n dooddoener. Alsof iedereen zomaar die keuze heeft.
Nou echt, net als dat eeuwige afgezaagde hutje op de hei
belgali schreef:
04-07-2018 10:08
Fight fire with fire ? Misschien als je ook de radio aanzet met jouw smaak muziek, erger je je minder aan hun geluid. En dan krijgen zij misschien door dat dat best vervelend is, zo'n hele dag muziek waar je zelf niet om gevraagd hebt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven