Burenoverlast ervaringen, deel 3
maandag 1 september 2025 om 09:17
Nadinexxx schreef: ↑01-09-2025 08:59Pfff ik wil echt weer even mn frustratie kwijt over onze timmerende buren. Ze wonen hier nu een half jaar en echt dagelijks zijn ze aan het boren, timmeren, klussen of tuin aan het snoeien. Ik word er echt gek van en ze lijken maar niet te snappen hoe irritant dit is. Ze mogen het doen natuurlijk,maar ik wil ook graag een dag rustig in mn tuin zitten of vanuit huis kunnen werken. Het meest irritant vind ik eigenlijk nog dat die gast zogenaamd ziek thuis is, maar de hele dag aan het paffen is en wel de energie heeft om in zn tuin te klussen en te snoeien. Bah vervelende mensen.
Ik herken je frustraties. Hier ook 'doe het zelf' buren naast me. Ze zijn inmiddels wel aardig uitgeklust, maar het is echt 4 jaar lang bijna 7 dagen per week kabaal geweest van betonboringen, slijptol, bladzaagmachine, kettingzaag etc. Tot 22:00 s'avonds.
En werd eindelijk een keer niet geboord, gezaagd enz, dan hadden ze wel weer een luidruchtig feestje + de vuurkorf aan.
Ik vind het geen onaardige lui, maar wel egoïstisch. Of in ieder geval zich er totaal niet van bewust hoe ze omwonenden tot overlast waren en irriteerde.
Er zijn meerdere buren gaan klagen bij ze. Dat heeft wel gescheeld. Ik gun ze enerzijds heus dat ze hun huis kunnen opknappen, maar aan de andere kant zat de rest van de buurt binnen bij mooi weer. Het breekt een keer op.
maandag 1 september 2025 om 09:22
maandag 1 september 2025 om 09:24
Oh wow dat klinkt echt nog erger dan hier. Ik heb met je te doen. Dat kan je woongenot echt zo verstoren. Echt vervelend als mensen niet beseffen dat ze overlast veroorzaken. Heb je nooit overwogen te verhuizen? Want 4 jaar is echt heel lang...Hallodaar schreef: ↑01-09-2025 09:17Ik herken je frustraties. Hier ook 'doe het zelf' buren naast me. Ze zijn inmiddels wel aardig uitgeklust, maar het is echt 4 jaar lang bijna 7 dagen per week kabaal geweest van betonboringen, slijptol, bladzaagmachine, kettingzaag etc. Tot 22:00 s'avonds.
En werd eindelijk een keer niet geboord, gezaagd enz, dan hadden ze wel weer een luidruchtig feestje + de vuurkorf aan.
Ik vind het geen onaardige lui, maar wel egoïstisch. Of in ieder geval zich er totaal niet van bewust hoe ze omwonenden tot overlast waren en irriteerde.
Er zijn meerdere buren gaan klagen bij ze. Dat heeft wel gescheeld. Ik gun ze enerzijds heus dat ze hun huis kunnen opknappen, maar aan de andere kant zat de rest van de buurt binnen bij mooi weer. Het breekt een keer op.
maandag 1 september 2025 om 09:29
Dat is wel heel lang ja. Dat mensen moeten verbouwen snap ik (er zijn genoeg huizen waar sinds 1965 weinig meer aan gedaan is). Dat dat soms een soort ketting-effect heeft, omdat de oude bewonders overlijden/vertrekken en het dus het ene na het andere huis is, is vervelend, maar kunnen die mensen ook niet veel aan doen. Maar 4 jaar verbouwen aan 1 huis, pfff. Als het echt continue is (dus niet steeds twee maanden of zo), wat dóe je dan in vredesnaam allemaal? Zo veel huis is er bij de meeste huizen in Nederland helemaal niet eens.
maandag 1 september 2025 om 10:17
Het is een vrijstaande woning. Dus ook wel meer opknapwerk natuurlijk. Ook weinig onderhoud aan gepleegd de laatste 30 jaar.nausicaa schreef: ↑01-09-2025 09:29Dat is wel heel lang ja. Dat mensen moeten verbouwen snap ik (er zijn genoeg huizen waar sinds 1965 weinig meer aan gedaan is). Dat dat soms een soort ketting-effect heeft, omdat de oude bewonders overlijden/vertrekken en het dus het ene na het andere huis is, is vervelend, maar kunnen die mensen ook niet veel aan doen. Maar 4 jaar verbouwen aan 1 huis, pfff. Als het echt continue is (dus niet steeds twee maanden of zo), wat dóe je dan in vredesnaam allemaal? Zo veel huis is er bij de meeste huizen in Nederland helemaal niet eens.
Tja, en wat doen ze allemaal? Wat niet
Schuur nmr 3 komt er aan begreep ik.
Kennelijk hebben ze daar vergunning voor gekregen. Gaan we weer!
maandag 1 september 2025 om 15:34
4 jaar verbouwen, daar kan ik me niks bij voorstellen. De buren hier in Spanje hebben werkelijk alles vernieuwd in 4 maanden tijd ongeveer,inclusief iedere middag siësta van 12.00 tot 16.00,en op zondag stil. Maar goed die zondag is hier echt heilig.
Met alles bedoel ik, alle kozijnen vernieuwd, alle muren binnen gesloopt, verzet en gestucd. Nieuwe badkamers, hele huis getegeld.Het zwembad in de grond geheid. Tuin betegeld, buitenkant gestuct etc.
En hier is het toch echt in een tempo waarvan man en ik dachten dat kan sneller en veel efficiënter.
Met alles bedoel ik, alle kozijnen vernieuwd, alle muren binnen gesloopt, verzet en gestucd. Nieuwe badkamers, hele huis getegeld.Het zwembad in de grond geheid. Tuin betegeld, buitenkant gestuct etc.
En hier is het toch echt in een tempo waarvan man en ik dachten dat kan sneller en veel efficiënter.
maandag 1 september 2025 om 16:44
Wij hebben 10 jaar verbouwd
. Gewoon elke keer een stuk. Grootste klus heeft ongeveer een jaar geduurd, gedeeltelijk gedaan door aannemer. Wij hebben ontzettend veel plezier aan beleefd. Nadat het huis weer wind- en waterdicht was hebben de buren er niet veel last van gehad. De woning is vrijstaand, dat scheelt. Wij woonden en werkten er ook. Ging prima.

maandag 1 september 2025 om 18:30
Haha, ik vind ze qua verbouwen juist altijd best wel snel in Spanje. Als ze eenmaal begonnen zijn, is het vaak best snel klaar. Ik heb vanuit mijn ouders huis aardig wat bouwplaatsen gezien, en het was een soort live ‘de verbouwing’.Redhead70 schreef: ↑01-09-2025 15:344 jaar verbouwen, daar kan ik me niks bij voorstellen. De buren hier in Spanje hebben werkelijk alles vernieuwd in 4 maanden tijd ongeveer,inclusief iedere middag siësta van 12.00 tot 16.00,en op zondag stil. Maar goed die zondag is hier echt heilig.
(En die heilige zondag herken ik dan weer niet zo, het valt ons juist altijd op dat je als ze eenmaal bezig zijn 7 dagen per week werk hoort. Maar de meeste van die werkmannen zijn ook geen Spanjaarden, die willen vooral gewoon door).
Ik heb een paar jaar geleden ook mijn hele huis gestript, nieuwe leidingen voor alles, nieuwe kozijnen/ramen/muren verplaatst, keuken, badkamer, enz enz. In inderdaad vier maanden tijd. Wel door een aannemer, gewoon vijf dagen in de week overdag aan het werk. Dus 4 jaar aan een stuk vind ik inderdaad ook bizar lang. Vier jaar lang elke keer een maand een stuk snap ik dan beter (hoewel dat inderdaad flink irritant is).
Overigens waren er bij mij ook wel momenten waarop ik dacht ‘huh, wat een gekke volgorde. Eerst zus en dan zo is toch efficiënter? Maar gezien de snelheid waarmee het af kwam, en het feit dat ik de aannemer niet per uur betaalde maar voor de klus, denk ik dat je als relatieve leek soms ook niet helemaal overziet waarom ze iets op een bepaalde manier doen.
maandag 1 september 2025 om 18:35
Wij hadden gewoon geen haast en deden veel zelf. Gewoon omdat wij het leuk vinden. Wij zijn echt de enige niet. En nee, de buren hadden er geen last van.
dinsdag 2 september 2025 om 21:23
Heb je dit gecheckt? Ik vraag me namelijk oprecht af of je buren daar echt geen last van hebben gehad of zich gewoon jarenlang mateloos hebben geërgerd aan containers in de straat, troep op de oprit, werklui die door de straat liepen, etc.Phlox24 schreef: ↑01-09-2025 16:44Wij hebben 10 jaar verbouwd. Gewoon elke keer een stuk. Grootste klus heeft ongeveer een jaar geduurd, gedeeltelijk gedaan door aannemer. Wij hebben ontzettend veel plezier aan beleefd. Nadat het huis weer wind- en waterdicht was hebben de buren er niet veel last van gehad. De woning is vrijstaand, dat scheelt. Wij woonden en werkten er ook. Ging prima.
Geen aanval verder, maar ik betwijfel of klussers begrijpen hoe irritant zo'n verbouwing is voor mensen die daar echt niks mee hebben.
Zelfde bij onze boomsnoeiende buren: die doen zelf noise canceling headphones op als ze bezig zijn. Dat de rest van de buurt niet buiten kan zitten, staan ze geen seconde bij stil.
dinsdag 2 september 2025 om 22:24
Troep op de oprit. Dan kijken de buren maar de andere kant op. De oprit is toch niet van de buren?Nadinexxx schreef: ↑02-09-2025 21:23Heb je dit gecheckt? Ik vraag me namelijk oprecht af of je buren daar echt geen last van hebben gehad of zich gewoon jarenlang mateloos hebben geërgerd aan containers in de straat, troep op de oprit, werklui die door de straat liepen, etc.
Geen aanval verder, maar ik betwijfel of klussers begrijpen hoe irritant zo'n verbouwing is voor mensen die daar echt niks mee hebben.
Zelfde bij onze boomsnoeiende buren: die doen zelf noise canceling headphones op als ze bezig zijn. Dat de rest van de buurt niet buiten kan zitten, staan ze geen seconde bij stil.
En werklui die door de straat liepen?
woensdag 3 september 2025 om 07:00
Ja, werklui. Ze zijn bij ons in de straat een paar maanden bezig geweest. Een fijne rustige straat. Die werklui maken lawaai, schreeuwen, draaien muziek en containers voor mn deur vind ik ook storend als ik normaal bomen heb. Dus 10 jaar een verbouwing naast me zou ik echt niet blij van worden.
woensdag 3 september 2025 om 09:05
ik verbaas mij daar ook over. ik vond de reactie al heftig want in die 10 jaar wordt er echt niet dagelijks geboord etc. dat is vaak maanden niet waarin niets of ander werk gedaan wordt. maar rommel in de tuin of een container op de oprit? dan kijk je maar weg.
En doooooor!
woensdag 3 september 2025 om 09:40
precies. (ben zelf al 4 jaar bezig, maar dat is ook niet 4 jaar continu)
En doooooor!
woensdag 3 september 2025 om 09:44
Maar dat is dan toch geen 10 jaar verbouwen? Ik heb al 30 jaar een eigen huis en ben al 30 jaar af en aan aan het verbouwen (en dat begint nu weer een beetje opnieuw). Maar dat betekent niet dat ik al 30 jaar aan het verbouwen ben, dat hoort gewoon bij een koophuis.
woensdag 3 september 2025 om 10:30
nee dat is echt anders. in dit huis woon ik al 20 jaar. daarin hebben we aan het begin 6 maanden verbouwd en tussendoor was er gewoon onderhoud.nerdopviva schreef: ↑03-09-2025 09:44Maar dat is dan toch geen 10 jaar verbouwen? Ik heb al 30 jaar een eigen huis en ben al 30 jaar af en aan aan het verbouwen (en dat begint nu weer een beetje opnieuw). Maar dat betekent niet dat ik al 30 jaar aan het verbouwen ben, dat hoort gewoon bij een koophuis.
4 jaar geleden zijn we begonnen met de verbouwing. eerst alle riolering vernieuwd, toen 45m2 aangebouwd en de afwerking daarvan. tussendoor een jaar niks en daarin de tuin nieuw aangelegd naar de nieuwe situatie en nu gaan we langzaam naar het einde waar 1 doorbraak in de gang nog wat stucwerk nodig heeft en 3 stopcontacten in diezelfde gang na afwerking van de muren afgemaakt kunnen worden etc.
we doen alles zelf met inhuur hier en daar dus soms ook gewoon een half jaar niets.
geen onderhoud of kleine wijzigingen dus. die horen bij een koophuis.
En doooooor!
woensdag 3 september 2025 om 14:02
"Dan kijk je maar de andere kant op". Dat is altijd zo'n fijne empathische reactie.
Ik denk dat heel veel buren voor de lieve vrede, en vanuit begrip voor de situatie, niet vertellen dat ze last hebben van de verbouwing. Wij hebben ook buren die al 4 jaar aan het verbouwen zijn. Het leek na 3,5 jaar eindelijk rustiger en toen besloten ze weer een nieuwe schuur te bouwen. Al 4 jaar lang ligt er puin, hout, containers, betonmolens, plastic zeil etc etc etc tot aan de stoep op de oprit. Het is echt soort vuilnisbult waar je steeds langs loopt. Kan je de andere kant op kijken, maar het doet wel iets met het aanzien van de wijk en je prettige uitzicht.
En inderdaad zoveel avonden en weekenden dat je zelf niet buiten kunt zitten ivm schuurmachines, betonboren, klophamers, cirkelzagen, timmeren, muziek, bbq-s om het harde werken van de dag te belonen.
Na 4 jaar telt het gewoon allemaal wel op, want dan vraag je toch best lang begrip van de buren. Maar goed, ik zeg er niks van, omdat ik een goed klusproject ook wel kan waarderen en daar dus begrip voor heb. En omdat ik de burenband belangrijker vind dan mijn ongenoegen kenbaar maken. Het scheelt dat het verder aardige mensen zijn. Maar leuk is het niet.
Ik denk dat heel veel buren voor de lieve vrede, en vanuit begrip voor de situatie, niet vertellen dat ze last hebben van de verbouwing. Wij hebben ook buren die al 4 jaar aan het verbouwen zijn. Het leek na 3,5 jaar eindelijk rustiger en toen besloten ze weer een nieuwe schuur te bouwen. Al 4 jaar lang ligt er puin, hout, containers, betonmolens, plastic zeil etc etc etc tot aan de stoep op de oprit. Het is echt soort vuilnisbult waar je steeds langs loopt. Kan je de andere kant op kijken, maar het doet wel iets met het aanzien van de wijk en je prettige uitzicht.
En inderdaad zoveel avonden en weekenden dat je zelf niet buiten kunt zitten ivm schuurmachines, betonboren, klophamers, cirkelzagen, timmeren, muziek, bbq-s om het harde werken van de dag te belonen.
Na 4 jaar telt het gewoon allemaal wel op, want dan vraag je toch best lang begrip van de buren. Maar goed, ik zeg er niks van, omdat ik een goed klusproject ook wel kan waarderen en daar dus begrip voor heb. En omdat ik de burenband belangrijker vind dan mijn ongenoegen kenbaar maken. Het scheelt dat het verder aardige mensen zijn. Maar leuk is het niet.
woensdag 3 september 2025 om 18:54
Een jaar niks vind ik al geen 4 jaar verbouwen. Een tuin aanleggen is meestal ook wat anders dan maanden en maanden boren en hakken. Maar er zijn inderdaad mensen die gewoon áltijd aan het klussen zijn. Ik had ook een keer een onderbuurman die weken en wekenlang elke avond aan het schuren was. In een huis waar hij zelf gewoon woonde, geen balken oid had, en nog geen 50m2 was. Dan vraag je je wel af wat iemand in vredesnaam aan het doen is.broadway schreef: ↑03-09-2025 10:30nee dat is echt anders. in dit huis woon ik al 20 jaar. daarin hebben we aan het begin 6 maanden verbouwd en tussendoor was er gewoon onderhoud.
4 jaar geleden zijn we begonnen met de verbouwing. eerst alle riolering vernieuwd, toen 45m2 aangebouwd en de afwerking daarvan. tussendoor een jaar niks en daarin de tuin nieuw aangelegd naar de nieuwe situatie en nu gaan we langzaam naar het einde waar 1 doorbraak in de gang nog wat stucwerk nodig heeft en 3 stopcontacten in diezelfde gang na afwerking van de muren afgemaakt kunnen worden etc.
we doen alles zelf met inhuur hier en daar dus soms ook gewoon een half jaar niets.
geen onderhoud of kleine wijzigingen dus. die horen bij een koophuis.
Overigens vind ik containers op straat ook wel onder overlast vallen hoor. Vorig jaar hebben er hier een paar maanden 4 containers gestaan binnen 1 straat. Aangezien we hier geen opritten hebben, staan die dan dus langs de weg, waarmee ongeveer de helft van de parkeerplaatsen ingenomen werd. Dat is best vervelend, en al helemaal als er dan wekenlang niks gebeurd. Wel plek in innemen, bij harde wind rondvliegend spul, maar er werd niks mee gedaan. Maar ja, het ding op laten halen en later een nieuwe is dan waarschijnlijk te duur, dus jammer dan voor de rest van de buurt.
Dat het soms nodig is, snap ik. Maar je kunt wel proberen om de overlast te beperken natuurlijk.
woensdag 3 september 2025 om 19:12
Ik weet dat je inNederland gewoon een vast bedrag betaald tot hij vol is en dan wordt dat ding opgehaald. Dat was bij ons zo. Hier in Spanje in ons dorp betaal je per dag en zijn die dingen gelukkig zo weg. In de stad is de zondag niet meer zo heilig inderdaad. Hier wel. Op zondag ben je rustig en met siësta ook. Het cafeetje is zondag ook dicht. Toeristen seizoen of niet. En we zitten best in een in de zomer drukbezocht natuurgebied.
woensdag 3 september 2025 om 19:15
Ja, dat weet (dat je per container betaalt). Maar dat vind ik dus wel wat asociaal, om dat ding wekenlang (of meer maandenlang) ongebruikt te laten staan om zo zelf wat te besparen.Redhead70 schreef: ↑03-09-2025 19:12Ik weet dat je inNederland gewoon een vast bedrag betaald tot hij vol is en dan wordt dat ding opgehaald. Dat was bij ons zo. Hier in Spanje in ons dorp betaal je per dag en zijn die dingen gelukkig zo weg. In de stad is de zondag niet meer zo heilig inderdaad. Hier wel. Op zondag ben je rustig en met siësta ook. Het cafeetje is zondag ook dicht. Toeristen seizoen of niet. En we zitten best in een in de zomer drukbezocht natuurgebied.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in