Burenoverlast ervaringen, deel 3
woensdag 24 juni 2026 om 19:15
Wees blij voor ze dat ze verkoeling hebben met deze idioot hete dagen. Ik neem toch niet aan dat die airco de hele zomer draait.pompelmoentje schreef: ↑24-06-2026 19:00Achterburen hebben een mobiele airco gekocht, met de slang naar buiten. En je hoort het constant als je in de tuin zit.
Terwijl er nog een tuin en een (rustige) weg tussen zit.
woensdag 24 juni 2026 om 20:23
Dat zou ik zou niet stellen. Of er echt op gehandhaafd wordt/kan worden weet ik niet, maar er zijn gemeentes die voorwaarden stellen aan het hebben van een oprit, bijv dat je daar dan ook je auto op zet. Juist ivm de parkeerdruk en omdat een oprit een parkeervak aan de weg uitsluit.
woensdag 24 juni 2026 om 20:26
Moonenz5 schreef: ↑24-06-2026 10:18Er zijn hier in de buurt 2 parkeerplekken waar man zn bus neer kan zetten. De parkeerplaatsen schuin tegenover ons kan niet want dan kan de overbuurvrouw niet uit haar zijraampje kijken. 3 van de 5 plaatsen verderop kan niet want daar zit een grote struik aan de zijkant van het huis waardoor ie dan half op de weg staat. Dus als de 2 overgebleven plekken bezet zijn zet hij hem soms op de stoep voor het huis. Man kan goed met de hele buurt, helpt iedereen etc. Heeft er een drietal zn werkgever gemaild over de bus op de stoep (bijna aan het einde van een doodlopende weg trouwens). Niemand aan de deur geweest of briefje ofzo en hij staat er zelden.
Dus ipv van de keuken doen we dit jaar de tuin en maken we van mn voortuintje een parkeerplaats als het dan zo moet.
Als die struik buiten de perceelsgrens uitpuilt (en dat de reden van het niet kunnen parkeren is) zou je kunnen overwegen om te vragen of ze hem willen snoeien. Een handhavingsverzoek is ook mogelijk.
Maar een parkeerplek in je voortuin maken kan ook, als dat van de gemeente mag.
woensdag 24 juni 2026 om 20:35
Gelukkig geen last van de buren in onze huidige woning. Afgezien van de wietlucht die je op onze slaapkamer nog ruikt omdat ze dat in de tuin roken. In het verleden in 2 huurhuizen wel veel geluidsoverlast. En ja hier springt er wel eens een avond uit met een feestje..moet kunnen. We hebben jarenlang tussen oude buren gewoond en we beseffen nu veel meer hoe gehorig deze woningen zijn. Ik denk dat die oudere buren best wel eens last hebben gehad van onze spelende kinderen toen die jong waren
woensdag 24 juni 2026 om 21:10
Wel voor ons eigen huis he wat verder niemand ziet vanwege hoe de huizen zijn gebouwd. En het gaat inderdaad juist om de aanpak. We proberen juist met iedereen rekening te houden. Overbuurman die aangaf dat zn vrouw graag uit het zijraampje kijkt, nou dan zet man um niet in die parkeerhaven neer. Daar doet ie absoluut niet moeilijk over. Als het gewoon aangegeven was prima, maar direct een mail naar z'n werkgever.nausicaa schreef: ↑24-06-2026 17:56Tja, je doet er heel verbolgen over, maar op zich is het niet zo raar dat het niet de bedoeling is dat een bus op de stoep staat natuurlijk. Ok, de aanpak had wat anders gekund, maar dat er mensen het niet zo leuk vinden, kan ik dan nog wel begrijpen. Zoals je hier kunt lezen vinden heel veel mensen een bus voor de deur niet zo leuk. Ik vind een bedrijfsbus ook een stuk minder bij ‘hoort nou eenmaal in een woonwijk’ horen dan een auto.
donderdag 25 juni 2026 om 08:16
Huh? Dit heb ik echt even moeten opzoeken.S-Groot schreef: ↑24-06-2026 20:23Dat zou ik zou niet stellen. Of er echt op gehandhaafd wordt/kan worden weet ik niet, maar er zijn gemeentes die voorwaarden stellen aan het hebben van een oprit, bijv dat je daar dan ook je auto op zet. Juist ivm de parkeerdruk en omdat een oprit een parkeervak aan de weg uitsluit.
Je hebt gelijk.
Van de zotte dit.
Ik bedoel, je betaald net zoveel wegenbelasting als ieder ander.
Maar goed.
Geen parkeervergunning: Veel gemeenten hanteren een zogenaamd 'Parkeren op Eigen Terrein'-beleid (POET). Heb je een oprit of garage? Dan vervalt in veel gevallen je recht op een bewonersvergunning voor de openbare
Dit is die regel dus.
de wereld wacht om ontdekt te worden
donderdag 25 juni 2026 om 08:29
Ik heb ook een mobiele airco met slang naar buiten maar die hoor je echt niet buiten.pompelmoentje schreef: ↑24-06-2026 19:00Achterburen hebben een mobiele airco gekocht, met de slang naar buiten. En je hoort het constant als je in de tuin zit.
Terwijl er nog een tuin en een (rustige) weg tussen zit.
Jankerd
donderdag 25 juni 2026 om 10:02
thanx schreef: ↑25-06-2026 08:16Huh? Dit heb ik echt even moeten opzoeken.
Je hebt gelijk.
Van de zotte dit.
Ik bedoel, je betaald net zoveel wegenbelasting als ieder ander.
Maar goed.
Geen parkeervergunning: Veel gemeenten hanteren een zogenaamd 'Parkeren op Eigen Terrein'-beleid (POET). Heb je een oprit of garage? Dan vervalt in veel gevallen je recht op een bewonersvergunning voor de openbare
Dit is die regel dus.
Het staat vaak ook in koopcontracten opgenomen bij huizen die de afgelopen twee decennia gebouwd zijn in nieuwe wijken. Dan is er met het aantal parkeerplaatsen rekening gehouden met de hoeveelheid opritten en die opritten mag je dan ook niet als tuin inrichten.
En ik vind het ook gewoon wel zo logisch: een oprit is ook direct een uitrit die niet geblokkeerd mag worden en waar de straat dus niet als parkeervak gebruikt kan worden. Je neemt op die manier al plek in op de weg zeg maar.
donderdag 25 juni 2026 om 14:44
Inderdaad dit ja. Het idee is aan de ene kant dat je dus al een oprit hebt, en aan de andere kant dat je dus al een stuk openbare weg beperkt in gebruik, omdat mensen niet voor je oprit mogen parkeren.S-Groot schreef: ↑25-06-2026 10:02Het staat vaak ook in koopcontracten opgenomen bij huizen die de afgelopen twee decennia gebouwd zijn in nieuwe wijken. Dan is er met het aantal parkeerplaatsen rekening gehouden met de hoeveelheid opritten en die opritten mag je dan ook niet als tuin inrichten.
En ik vind het ook gewoon wel zo logisch: een oprit is ook direct een uitrit die niet geblokkeerd mag worden en waar de straat dus niet als parkeervak gebruikt kan worden. Je neemt op die manier al plek in op de weg zeg maar.
Overigens geldt het ‘verbod’ meestal alleen voor vergunningen. Als je gewoon gratis op jouw straat mag parkeren, mag dat ook als je een eigen oprit hebt.
donderdag 25 juni 2026 om 15:34
Kom dat in Spanje of Frankrijk dat maar vertellen. Zolang er geen alternatief is gaan mensen liever niet dood van de hitte. Ook in Nederland niet.KatjaSasja schreef: ↑25-06-2026 15:30En wordt het buiten nog warmer, door al die airco's, want die warme lucht moet ergens heen....
Het zou fijn zijn als daar iets beter op verzonnen wordt
donderdag 25 juni 2026 om 15:35
winter?KatjaSasja schreef: ↑25-06-2026 15:30En wordt het buiten nog warmer, door al die airco's, want die warme lucht moet ergens heen....
Het zou fijn zijn als daar iets beter op verzonnen wordt
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
donderdag 25 juni 2026 om 15:50
Je snapt wat ik bedoel toch? Ik begrijp heel goed dat en waarom mensen een airco aanschaffen, het speelt ook weleens door mijn hoofd. Maar de uitstoot zorgt juist weer voor meer warmte buiten, het zou fijn zijn als er goede alternatieven worden uitgevonden.Redhead70* schreef: ↑25-06-2026 15:34Kom dat in Spanje of Frankrijk dat maar vertellen. Zolang er geen alternatief is gaan mensen liever niet dood van de hitte. Ook in Nederland niet.
donderdag 25 juni 2026 om 17:09
Mijn airco's moeten volgend jaar verplicht de hele zomer aan.KatjaSasja schreef: ↑25-06-2026 15:50Je snapt wat ik bedoel toch? Ik begrijp heel goed dat en waarom mensen een airco aanschaffen, het speelt ook weleens door mijn hoofd. Maar de uitstoot zorgt juist weer voor meer warmte buiten, het zou fijn zijn als er goede alternatieven worden uitgevonden.
Anders moet ik betalen om mijn stroom van mijn zonnepanelen kwijt te raken.
Dus helaas....
de wereld wacht om ontdekt te worden
donderdag 25 juni 2026 om 18:00
Ik zit in hetzelfde schuitje. Airco gaat verplicht aan. Zomers voor koelen en 's winters voor verwarmen. Ik moet anders gigantisch veel gaan bijbetalen omdat tot nu toe meer dan het dubbele teruglever vergeleken met wat ik verbruik.
zaterdag 27 juni 2026 om 23:22
zaterdag 27 juni 2026 om 23:40
In de winter wekken ze toch niet veel op? Hier maar paar kWh,soms maar 1kwh
Hier gaat de airco vanaf volgende zomer ook elke dag aan,anders teveel teruglevering.
zondag 28 juni 2026 om 09:15
Heel irritant.
Hier hebben de buren (ik denk ook om deze reden) hun kinderen op zondagochtend om 7:30 uur al naar buiten gedaan in de achtertuin.
Janken, schreeuwen, met de bal gooien...
Ook net alsof ze bij me in de slaapkamer zitten!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in