Burenoverlast ervaringen, deel 3
dinsdag 1 september 2026 om 08:54
Ik heb die vraag zelf nooit gehad maar de koper kwam uit hetzelfde dorp en weet dus van de geluidsoverlast in de wijk. Waarschijnlijk doet koper net zo hard mee met de feesten elk weekend.
dinsdag 1 september 2026 om 08:55
Ik heb de kopers nooit gezien tot bij de notaris, dus die hebben nooit vragen gesteld verder.Ploef schreef: ↑01-09-2026 08:12Vraag van de makelaar kun je neutraal beantwoorden maar aspirant kopers die de vraag stellen hebben m.i. wel recht op eerlijke informatie. Zou me aardig bekocht voelenals na verkoop bleek dat ik naast een stel tokkies kwam wonen en de verkoper daar bewust niets over verteld had.
Ook al is zoiets altijd persoonlijk en tijdgebonden
dinsdag 1 september 2026 om 09:27
Ja moeilijke vraag! Bij een koophuis zou ik daar wel zo eerlijk mogelijk in zijn. Maar dat is ook vaak heel persoonlijk, klikt t gewoon niet, of zou iedereen t erge overlast vinden?
Wij zijn verhuisd vanuit een rijtjeshuurhuis, vrije sector nieuwbouw. Iet de goedkoopste huurwoningen. Voor dit gezin er kwam wonen hadden we al een aantal andere buren gehad, die hoorden we niet, net als de buren aan de andere kant. En als we wat hoorden dan was het vanuit de tuin, gewoon gepraat of gelach. Maar deze mensen, ongelooflijk, wat een lawaai. Dat noemen ze zelf leefgeluiden maar t was gewoon nonstop lawaai. Alles ging daar hard. Praten op blérniveau, schreeuwen, harde muziek met enorme bass zowel binnen als buiten, stampen, deuren gooien. Ook midden in de nacht. Heb er vaak aan de deur gestaan. En met mij ook andere buren. Ook die er niet eens direct naast woonden. Maar 0 effect. Want ze vonden t leefgeluiden. We hebben zelf besloten om weg te gaan en daarom geen contact opgenomen met de verhuurder. We hadden geen zin in treiter effect want dat was er al als we ze hadden gevraagd of t iets zachter kon. Toen de verhuurder met kijkers langskwam toen we er nog woonden was er gelukkig geen 1 die vroeg hoe de buren waren, iets wat ik wel zou doen. Ik weet ook niet wat ik geantwoord zou hebben.
Nu we zijn verhuisd heb ik nu na een half jaar nog steeds dat mijn hart sneller gaat kloppen als ik ineens hele harde muziek hoor of een harde knal. Heel raar, lijkt toch een soort ‘trauma’ ofzo. Langzaam aan wordt dat wel minder gelukkig. En hebben we nu hele lieve leuke buren om ons heen wonen. Zo kan het ook. Ja er is weleens een feestje maar dat horen we dan van te voren en uiteindelijk merken we er weinig van.
dinsdag 1 september 2026 om 09:32
Er staat in het NVM formulier wel een vraag over buren. Ik weet even niet de precieze formulering, maar er staat iets als 'is er een conflict met de buren'. Het antwoord daarop mag gewoon nee zijn, als dat ook zo is, maar het staat er iets dubbelzinniger.
Wat wij hebben gedaan is dat er af en toe contact is met de buren, benadrukt dat er sprake is van stadstuinen in plaatst van de makelaarstaal 'ruime tuinen' en ja, dat het oudere huizen zijn en je daardoor wel eens wat hoort. De kopers en ook potentiele kopers zijn daar niet op afgehaakt, zo graag wilden ze denk ik een stekje.
Zelf heb ik voor ons huidige huis, dus na de overlastsituatie, aangebeld bij beide buren en ben ook op verschillende tijden langsgelopen en gefietst. Niet dat je daar alles mee voorkomt, want mensen kunnen ook verhuizen, maar je hebt wel enig beeld.
Wat wij hebben gedaan is dat er af en toe contact is met de buren, benadrukt dat er sprake is van stadstuinen in plaatst van de makelaarstaal 'ruime tuinen' en ja, dat het oudere huizen zijn en je daardoor wel eens wat hoort. De kopers en ook potentiele kopers zijn daar niet op afgehaakt, zo graag wilden ze denk ik een stekje.
Zelf heb ik voor ons huidige huis, dus na de overlastsituatie, aangebeld bij beide buren en ben ook op verschillende tijden langsgelopen en gefietst. Niet dat je daar alles mee voorkomt, want mensen kunnen ook verhuizen, maar je hebt wel enig beeld.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in