Burenoverlast ervaringen, deel 3
zondag 5 juli 2026 om 09:46
In Amsterdam, in een omgeving met een hele boel airco's. Je zegt het alsof het een algemeen verschijnsel is.
Ik woon op een half uur rijden van de dichtstbijzijnde stad, in agrarisch gebied.
zondag 5 juli 2026 om 09:56
zondag 5 juli 2026 om 10:01
En het gaat ook niet over ‘een paar graden in de buitenlucht’, het gaat over 0.5-1 graad. Die plaatjes laten alleen temperatuurverschillen zien, en ja, daar spelen enorm veel verschillen in mee anders dan airco’s. De hoeveelheid steen tov groen in het centrum van een stad bijvoorbeeld.
Het lijkt me ook heel sterk dat ze daadwerkelijk hebben kunnen uitzoeken waar welke airco draaide, dus dit zal waarschijnlijk een modellering zijn. Daar is overigens niks mis mee, en het is wel iets om over na te denken. Maar het is geen bewijs dat de omgeving meerdere graden warmer wordt puur door de airco’s.
Dát ze een bijdrage leveren aan warmte lijkt evident. Het gebruikt energie, en dat levert in totaal dus opwarming op. Maar ‘het blaast warme lucht uit, dus wordt het warmer’ is te kort door de bocht. Luchttemperatuur in stedelijke omgevingen hangt namelijk ook o.a. af van de warmte die weer vrijgegeven wordt door stenen. Stenen die minder opgewarmd zijn (omdat er binnen een airco was), doen dat minder. Dat zou je ook mee moeten nemen. Airco’s halen vocht uit de lucht, die in de vorm van daadwerkelijk water wordt afgevoerd ipv als luchtvochtigheid. Dat heeft ook gevolgen voor de luchttemperatuur en de ervaring daarvan.
Nogmaals: ik ontken niet dat airco’s overall zullen bijdragen aan opwarming. Maar dat ze de temperatuur lokaal zoveel verhogen is veel te kort door de bocht.
zondag 5 juli 2026 om 10:08
zondag 5 juli 2026 om 12:14
precies, klopte dus weinig van de bewering.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
dinsdag 7 juli 2026 om 09:43
Iedereen die een auto heeft betaald wegenbelasting, dat klopt. In sommige gebieden heb je ook nog een parkeervergunning nodig. Als je op eigen terrein kunt parkeren wordt die vergunning niet verleend. Maar dan betaal je ook niet voor die vergunning.thanx schreef: ↑25-06-2026 08:16Huh? Dit heb ik echt even moeten opzoeken.
Je hebt gelijk.
Van de zotte dit.
Ik bedoel, je betaald net zoveel wegenbelasting als ieder ander.
Maar goed.
Geen parkeervergunning: Veel gemeenten hanteren een zogenaamd 'Parkeren op Eigen Terrein'-beleid (POET). Heb je een oprit of garage? Dan vervalt in veel gevallen je recht op een bewonersvergunning voor de openbare
Dit is die regel dus.
strelizia wijzigde dit bericht op 07-07-2026 09:56
Reden: typo
Reden: typo
0.14% gewijzigd
We are in a bit of a pickle here . . .
zaterdag 11 juli 2026 om 16:28
Wij hadden een tijd geleden een ding met parkeren, omdat niet iedereen netjes aansloot en er daardoor te weinig plaats was voor ieders auto. Eerder beschreven in dit topic en opgelost. Iedereen van ons rijtje huizen kan nu de auto kwijt voor de deur.
Nu staat er sinds gisteren een Onbekend Busje bij de buurvrouw aan het einde van het rijtje voor de deur, dus die heeft haar auto dan maar pontificaal op de stoep geparkeerd. Niet een beetje, maar de neus tegen haar voortuin en de kont op de stoeprand zodat er niemand langs kan. Iets verderop zijn zat plaatsen maar dan moet ze 20 meter lopen.
Mij maakt het niet uit, ik loop de straat wel op, maar aan de andere kant van haar woning beginnen de seniorenwoningen. Al die mensjes met rollator kunnen nu dus onmogelijk passeren.
Ik heb mijn auto maar naar de parkeerplaats 20 meter verderop verhuisd, kan ze haar auto eventueel hier zetten als ze wil.
Nu staat er sinds gisteren een Onbekend Busje bij de buurvrouw aan het einde van het rijtje voor de deur, dus die heeft haar auto dan maar pontificaal op de stoep geparkeerd. Niet een beetje, maar de neus tegen haar voortuin en de kont op de stoeprand zodat er niemand langs kan. Iets verderop zijn zat plaatsen maar dan moet ze 20 meter lopen.
Mij maakt het niet uit, ik loop de straat wel op, maar aan de andere kant van haar woning beginnen de seniorenwoningen. Al die mensjes met rollator kunnen nu dus onmogelijk passeren.
Ik heb mijn auto maar naar de parkeerplaats 20 meter verderop verhuisd, kan ze haar auto eventueel hier zetten als ze wil.
zaterdag 11 juli 2026 om 16:41
@Vuurenvlam62 : Dat jij je auto verplaatst van een 'openbare plek naar een andere openbare plek' omdat een buuf asociaal parkeert vind ik al van de zotten. Ben je haar ook nog gaan vertellen dat je ' jouw' plek' voor haar vrijgemaakt hebt?
Aan mij zou ze een slechte hebben. Ik had bij haar aangebeld en bij niet thuis een briefje (ja met mijn naam erop) op haar ruit geplakt: ' Ik zie elke dag dat jouw benen het prima doen. De benen van de rollatorburen kunnen de hobbel die jouw auto nu is, niet nemen. Dus tenzij je met hoge nood naar binnen snelde en daarna je auto vergat, is er geen enkele reden om zo asociaal te parkeren'.
Aan mij zou ze een slechte hebben. Ik had bij haar aangebeld en bij niet thuis een briefje (ja met mijn naam erop) op haar ruit geplakt: ' Ik zie elke dag dat jouw benen het prima doen. De benen van de rollatorburen kunnen de hobbel die jouw auto nu is, niet nemen. Dus tenzij je met hoge nood naar binnen snelde en daarna je auto vergat, is er geen enkele reden om zo asociaal te parkeren'.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
zaterdag 11 juli 2026 om 17:39
helemaal gelijk, en zo eindig je bij de rijdende rechter....OlleGrieze schreef: ↑11-07-2026 16:41@Vuurenvlam62 : Dat jij je auto verplaatst van een 'openbare plek naar een andere openbare plek' omdat een buuf asociaal parkeert vind ik al van de zotten. Ben je haar ook nog gaan vertellen dat je ' jouw' plek' voor haar vrijgemaakt hebt?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
zaterdag 11 juli 2026 om 18:01
Dan bel je toch parkeerbeheer?Vuurenvlam62 schreef: ↑11-07-2026 16:28Wij hadden een tijd geleden een ding met parkeren, omdat niet iedereen netjes aansloot en er daardoor te weinig plaats was voor ieders auto. Eerder beschreven in dit topic en opgelost. Iedereen van ons rijtje huizen kan nu de auto kwijt voor de deur.
Everything is possible for the one who believes.
zaterdag 11 juli 2026 om 18:22
Ik was de aso deze week! Zonder dat ik het wist hoor, niet met opzet. Met de hitte had ik een badje bij mijn voordeur gezet voor de vogels. Blijkt dat ze daar zodra het licht wordt een hele territoriale oorlog over voeren met hels gekrijs. Die herrie bereikt mijn slaapkamer niet maar wel die van mijn hele lieve en super bescheiden nieuwe buurvrouw die stijf overeind in bed zat uren voor haar wekker gaat.
Geen wereldschokkend probleem verder maar ik dacht misschien is het voor mensen die hier komen omdat ze niet weten wat ze aan moeten met irritante overlast ook fijn om te lezen dat je probleem soms met één berichtje is opgelost (en dat niet iedereen zich bewust is van het feit dat ze een aso is)
Geen wereldschokkend probleem verder maar ik dacht misschien is het voor mensen die hier komen omdat ze niet weten wat ze aan moeten met irritante overlast ook fijn om te lezen dat je probleem soms met één berichtje is opgelost (en dat niet iedereen zich bewust is van het feit dat ze een aso is)
zaterdag 11 juli 2026 om 18:23
Bij ons oude huis was er een klein parkeerplaatsje. Er pasten 6 auto's. De rest kon in straat. Voor het PP moest je 150 meter lopen. Geen probleem.
Tot op een dag er een gedeukte, afgetrapte auto stond. Hij stond scheef in 2 parkeervakken.
En hij bleef er staan!
Na 2 weken de gemeente gebeld, maar die konden weinig doen, want hij was verzekerd en er werd belasting betaald.
Het onkruid stond al 30 cm hoog erlangs, maar hij stond er nog. Uiteindelijk kreeg het ding een sticker, dat hij voor een bepaalde datum weg moest. Hij werd niet opgehaald.
Heeft bijna een half jaar geduurt! Voordat de gemeente hem heeft verwijderd en we weer genoeg parkeerplekken hadden.
Tot op een dag er een gedeukte, afgetrapte auto stond. Hij stond scheef in 2 parkeervakken.
En hij bleef er staan!
Na 2 weken de gemeente gebeld, maar die konden weinig doen, want hij was verzekerd en er werd belasting betaald.
Het onkruid stond al 30 cm hoog erlangs, maar hij stond er nog. Uiteindelijk kreeg het ding een sticker, dat hij voor een bepaalde datum weg moest. Hij werd niet opgehaald.
Heeft bijna een half jaar geduurt! Voordat de gemeente hem heeft verwijderd en we weer genoeg parkeerplekken hadden.
de wereld wacht om ontdekt te worden
zaterdag 11 juli 2026 om 19:08
Precies. Communicatie is de oplossing.SinPermiso schreef: ↑11-07-2026 18:22Ik was de aso deze week! Zonder dat ik het wist hoor, niet met opzet. Met de hitte had ik een badje bij mijn voordeur gezet voor de vogels. Blijkt dat ze daar zodra het licht wordt een hele territoriale oorlog over voeren met hels gekrijs. Die herrie bereikt mijn slaapkamer niet maar wel die van mijn hele lieve en super bescheiden nieuwe buurvrouw die stijf overeind in bed zat uren voor haar wekker gaat.
Helaas blijk ik met de vogels die me nu elke 'nacht' om 4 uur meer dan wakker schetteren, niet te kunnen communiceren...
zaterdag 11 juli 2026 om 19:10
Nou ja, wij zijn de enige in het rijtje met twee auto's en nu er een Grote Onbekende staat en het niet meer past, leek het me logisch dat degenen met twee auto's er eentje weg zetten?OlleGrieze schreef: ↑11-07-2026 16:41@Vuurenvlam62 : Dat jij je auto verplaatst van een 'openbare plek naar een andere openbare plek' omdat een buuf asociaal parkeert vind ik al van de zotten. Ben je haar ook nog gaan vertellen dat je ' jouw' plek' voor haar vrijgemaakt hebt?
Doorgaans komen de buren heel snel naar buiten rennen om de auto te verplaatsen als er plaats is dus ik denk nu ook
zaterdag 11 juli 2026 om 19:18
Neeh joh! De parkeerplaatsen in jullie straat zijn openbaar. En dat wil zeggen; je parkeert waar plaats is.
En daarmee is het klaar. Want je hebt geen plek gekocht of gehuurd. je mag gebruik maken van de plekken die er zijn. Binnen de wetgeving. En die stemt niet toe met het belemmeren/parkeren van het voetpad.
En daarmee is het klaar. Want je hebt geen plek gekocht of gehuurd. je mag gebruik maken van de plekken die er zijn. Binnen de wetgeving. En die stemt niet toe met het belemmeren/parkeren van het voetpad.
zaterdag 11 juli 2026 om 19:53
Dat is ook bewezen, stenen houden warmte vast als het gaat afkoelen en groen niet.
Wij wonen dicht bij een park.
Als het echt warm is, dan voelen we waar we weglopen van de huizen en onder de bomen en in het gras van het park terecht komen. Dat scheelt echt. Wij hebben ons versteende tuin z.s.m. na de verhuizing aangepast naar groen. Scheelt ook veel warmte.
Het is alleen heel jammer dat ik maar weinig van mijn tuin kan genieten, omdat de buren voor geluidsoverlast zorgen en daar niet op aan te spreken zijn.
Vorige week had ik de schuifpui open staan en zat ik daar zelf binnen een meter of 6 van af. Dan schreeuwen ze zo hard dat ik binnen letterlijk kan verstaan over wie ze nu weer aan het roddelen zijn.
zaterdag 11 juli 2026 om 21:23
Dat weet ik, en als er niet bijzonder veel oude mensjes met rollator hier over de stoep moeten had ik mijn auto ook niet weg gezet.OlleGrieze schreef: ↑11-07-2026 19:18Neeh joh! De parkeerplaatsen in jullie straat zijn openbaar. En dat wil zeggen; je parkeert waar plaats is.
zaterdag 11 juli 2026 om 21:38
Wij hadden buren die hun kliko's op de openbare parkeerplek voor hun deur zetten, om deze vrij te houden. Prima, ik liep wel een straatje verder als t druk was. Tot ik een keer in de stromende regen thuiskwam, met boodschappen, een peuter, en slapende baby in de maxi cosi. In de verste verte geen parkeerplek, behalve "die van de buren" met hun kliko's. Ik heb de kliko's weggezet en heb er geparkeerd zodat ik niet met baby, peuter en tassen twee straten door de regen hoefde (t was echt een wolkbreuk).
Buren waren echt heel boos, ze zijn komen aanbellen om verhaal te halen. Ze hadden best een goede reden voor die kliko's hoor, iets met een oude moeder op bezoek in een rolstoel. Maar het bleef een openbare plek en ze deden de klikotruuk dagelijks.
Buren waren echt heel boos, ze zijn komen aanbellen om verhaal te halen. Ze hadden best een goede reden voor die kliko's hoor, iets met een oude moeder op bezoek in een rolstoel. Maar het bleef een openbare plek en ze deden de klikotruuk dagelijks.
zaterdag 11 juli 2026 om 21:49
Vogels serieusOlleGrieze schreef: ↑11-07-2026 19:08Precies. Communicatie is de oplossing.
Helaas blijk ik met de vogels die me nu elke 'nacht' om 4 uur meer dan wakker schetteren, niet te kunnen communiceren...De katten slapen er doorheen, ik wacht tot de zon later opgaat en drink intussen koffie.
zondag 12 juli 2026 om 00:04
Lilla schreef: ↑11-07-2026 21:38Wij hadden buren die hun kliko's op de openbare parkeerplek voor hun deur zetten, om deze vrij te houden. Prima, ik liep wel een straatje verder als t druk was. Tot ik een keer in de stromende regen thuiskwam, met boodschappen, een peuter, en slapende baby in de maxi cosi. In de verste verte geen parkeerplek, behalve "die van de buren" met hun kliko's. Ik heb de kliko's weggezet en heb er geparkeerd zodat ik niet met baby, peuter en tassen twee straten door de regen hoefde (t was echt een wolkbreuk).
Is toch van de zotte dit?.
Die geintjes hoef je bij mij en mijn buurt echt niet te flkken.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
zondag 12 juli 2026 om 00:19
Ja, serieus! In het groen tegenover ons zitten twee ekster families en die vechten gewoon serieus met elkaar. Acht eksters die elkaar krijsend naar het leven staan is alleen maar iets waar je aan hoeft te wennen als het een 100% natuurlijke situatie is. Niet als je buurvrouw zonodig lief wil zijn voor vogels. Dus ik ben heel blij dat ze er iets van gezegd heeft.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in