Burenoverlast ervaringen, deel 3

08-03-2023 21:03 2379 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En hier weer verder. Helaas is deel 2 ook alweer vol geschreven.
Schrijf hier lekker van je af als je (over)last hebt van de buren of als je gewoon even lekker wil klagen. Lucht hier je hart en vind een luisterend oor :hug:
Chardonnay schreef:
28-06-2026 09:15
Heel irritant.
Hier hebben de buren (ik denk ook om deze reden) hun kinderen op zondagochtend om 7:30 uur al naar buiten gedaan in de achtertuin.
Janken, schreeuwen, met de bal gooien...
Ook net alsof ze bij me in de slaapkamer zitten!
Dit.

En mijn bovenbuurvrouw nu die om 08.30 met alle ramen open, want zo lekker afgekoeld, op standje gestoord een kerkdienst zit te luisteren waar de hele buurt verplicht van mee moet genieten, terwijl je zelf ook wel even wat verkoeling wil. Heb de ramen maar weer dicht gedaan tot dat trieste gedoe voorbij is.

Niet te geloven.
KatjaSasja schreef:
25-06-2026 15:30
En wordt het buiten nog warmer, door al die airco's, want die warme lucht moet ergens heen....
Het zou fijn zijn als daar iets beter op verzonnen wordt
Ik vind dat wat kort door de bocht. Ik voer de hete lucht af die al in mijn huis gekomen is.
En nu heb ik alles open staan om de warmte af te voeren. Dat is precies hetzelfde.
Hier komt ook een airco, het was hier de afgelopen dagen niet te doen. Maar wij gaan niet extreem koelen. Als het vocht uit het huis blijft en het is ongeveer 24 graden, dan is het prima te doen. Nu was het 29 graden en heel vochtig binnen. Trekt mijn lijf niet heel goed.
Die dingen komen er vooral om een deel van het huis te verwarmen in de winter.
Ik verwacht gezeik met de buren over de buitenunit, hoewel ze er niets over kunnen zeggen. We hebben gekozen voor een heel stil type en hij komt 10 meter van de erfgrens af en ze zien hem niet. Het zijn buren van het soort: "als jij een airco wilt, dan ga ik moeilijk doen over jouw buitenunit" en "als ik een airco wil, dan mag jij er niets van zeggen".
dolfine wijzigde dit bericht op 28-06-2026 19:53
13.24% gewijzigd
FawleyFlame schreef:
28-06-2026 09:51
Dit.

En mijn bovenbuurvrouw nu die om 08.30 met alle ramen open, want zo lekker afgekoeld, op standje gestoord een kerkdienst zit te luisteren waar de hele buurt verplicht van mee moet genieten, terwijl je zelf ook wel even wat verkoeling wil. Heb de ramen maar weer dicht gedaan tot dat trieste gedoe voorbij is.

Niet te geloven.
Ze kan oortjes gebruiken. Sommige mensen hebben echt niet door dat anderen dat letterlijk kunnen horen.
Dolfine schreef:
28-06-2026 19:49
Ik vind dat wat kort door de bocht. Ik voer de hete lucht af die al in mijn huis gekomen is.
En nu heb ik alles open staan om de warmte af te voeren. Dat is precies hetzelfde.

Nee dat is juist te kort door de bocht en niet hetzelfde. Zo'n airco genereert zelf ook warmte tijdens het koelproces, dus netto wordt het wel warmer. Dat is natuurlijk niet meetbaar bij 1 airco per vierkante kilometer, maar in een stad met duizenden van die dingen op een kleine oppervlakte wel.
Aangaande de airco.. in veel andere landen met een warm klimaat hangen letterlijk overal airco's. Ik vind het raar dat, nu ook wij een warmer klimaat krijgen, ons aangepraat wordt dat de buitenlucht warmer wordt en het not done is een airco te willen. Ja, doei...
Horen, zien en .... reageren
Er wordt je niks aangepraat, er wordt je verteld wat de consequenties (feiten) als je een airco ophangt. Zodat je zelf de afweging kan maken om er eentje aan te schaffen. Er komt toch geen politie langs die zegt dat het niet mag?
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... gle.com%2F
Ik snap heel goed dat het voor sommige mensen echt noodzaak is, maar door een grote groep mensen wordt niet meer nagedacht (ik noem het voorgedacht) over de consequenties van hun acties.
Carliena schreef:
29-06-2026 08:18
Aangaande de airco.. in veel andere landen met een warm klimaat hangen letterlijk overal airco's. Ik vind het raar dat, nu ook wij een warmer klimaat krijgen, ons aangepraat wordt dat de buitenlucht warmer wordt en het not done is een airco te willen. Ja, doei...

De buitenlucht wórdt warmer, dat is gewoon aangetoond. Het zorgt ook voor geluidsoverlast, dat is ook gewoon aangetoond. En met die nadelen kun je er nog steeds voor kiezen om het wel te doen, omdat je de (eigen) voordelen zwaarder vindt wegen. Dat is gewoon een optie. Net als met eigenlijk alle andere dingen die goed zijn voor een individu, maar minder goed voor het collectief. En iedereen maakt daarin zijn eigen afweging.

Maar ontkennen dat een airco nadelen heeft voor de leefomgeving vind ik zwak. Kies ervoor en own die shit dan ook.
KatjaSasja schreef:
29-06-2026 08:26
Er wordt je niks aangepraat, er wordt je verteld wat de consequenties (feiten) als je een airco ophangt. Zodat je zelf de afweging kan maken om er eentje aan te schaffen. Er komt toch geen politie langs die zegt dat het niet mag?
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... gle.com%2F
Ik snap heel goed dat het voor sommige mensen echt noodzaak is, maar door een grote groep mensen wordt niet meer nagedacht (ik noem het voorgedacht) over de consequenties van hun acties.
dat ben ik met je eens. maar doe je dat elf ook? Als die mensen in nederland die een airco willen, dat toch maar niet nemen, wat gaat dat voor een verschil maken voor ons mondiale klimaatprobleem?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
grenada schreef:
29-06-2026 09:00
dat ben ik met je eens. maar doe je dat elf ook? Als die mensen in nederland die een airco willen, dat toch maar niet nemen, wat gaat dat voor een verschil maken voor ons mondiale klimaatprobleem?
Vooralsnog weerhouden de negatieve effecten van een airco mij ervan om er eentje aan te schaffen en probeer ik het nog met het afschermen van de ramen en ventilatoren. Voor de rest probeer ik zoveel mogelijk milieuvriendelijke keuzes te maken, maar dat lukt niet altijd.
Ja, een druppel op de gloeiende plaat? Dat zal, maar mijn geweten fluit mij terug bij het maken van veel beslissingen.
Het gaat toch niet per se om het oplossen van het klimaatprobleem? Dat is maar 1 deel van de negatieve effecten van airco’s. Storender voor je directe omgeving is het feit dat hij meer warme lucht de omgeving in blaast. Dus je bent je lucht in je straat nog verder aan het opwarmen. Dat is iets waar je persoonlijk direct invloed op hebt, directer dan het remmen van klimaatverandering

Met screens aan de buitenkant van je ramen en een boom kom je ook al een heel eind. En is een stuk goedkoper.
Wat Tavistock zegt, ik heb het geluk dat er grote bomen voor mijn huis staan. Dat scheelt veel. Gecombineerd met screens is het best te doen.

Nieuwbouw zou gebouwd moeten worden met kleinere ramen, minder op het zuiden gericht en met een goed groen plan. Zonder goed groen plan geen nieuw project. Komende jaren zal er waarschijnlijk veel meer de hoogte in gebouwd worden, ook dan is het belangrijk om goed na te denken over het koel houden van de woning. Goede isolatie is belangrijk maar zorgt er ook voor dat warmte nauwelijks naar buiten kan.
Carliena schreef:
Ik vind het raar dat, nu ook wij een warmer klimaat krijgen, ons aangepraat wordt dat de buitenlucht warmer wordt en het not done is een airco te willen. Ja, doei...

Ze moeten de huizen anders bouwen!

Ik woon in een extreem warm huis, het is zo goed geïsoleerd dat ik de hitte er niet meer uit krijg, en overal van die enorm grote raampanelen. Ik ben in huizen geweest in zuid Europa en Marokko die van binnen heerlijk koel waren terwijl het buiten 40+ graden was, daar hebben ze helemaal geen airco nodig. Ik woon nu dus al 15 jaar in dit huis en ik zie dat ze nog steeds op deze manier bouwen en nog steeds van die enorm grote, het lijken wel etalage ramen. Als ik hier ooit ga verhuizen wil ik nooit zo'n nieuwbouwwoning meer. Geef mij maar "oud".
Phlox24 schreef:
29-06-2026 09:49
Wat Tavistock zegt, ik heb het geluk dat er grote bomen voor mijn huis staan. Dat scheelt veel. Gecombineerd met screens is het best te doen.

Nieuwbouw zou gebouwd moeten worden met kleinere ramen, minder op het zuiden gericht en met een goed groen plan. Zonder goed groen plan geen nieuw project. Komende jaren zal er waarschijnlijk veel meer de hoogte in gebouwd worden, ook dan is het belangrijk om goed na te denken over het koel houden van de woning. Goede isolatie is belangrijk maar zorgt er ook voor dat warmte nauwelijks naar buiten kan.

Ik had jouw post niet eens gelezen toen ik de mijne schreef maar zo met jou eens. Bij mij voor de deur hebben ze 15 jaar geleden mini boompjes geplant en die geve nu 15 jaar later nog geen schaduw. 5 meter verderop hebben ze wel weer alle oude bomen gekapt om er huizen te bouwen. Zijn ze nou achterlijk?!
In Spanje inderdaad dikke witte muren, kleine ramen, goede luiken en ventileren. Maar ook keramische of natuursteentegels op de vloer. Dat voelt koeler. In grote delen Spanje is het weer niet groen overigens. Er zijn wel veel parken e.d.
Phlox24 schreef:
29-06-2026 10:07
In Spanje inderdaad dikke witte muren, kleine ramen, goede luiken en ventileren. Maar ook keramische of natuursteentegels op de vloer. Dat voelt koeler. In grote delen Spanje is het weer niet groen overigens. Er zijn wel veel parken e.d.
Wel een aardig gebrek aan verwarming. Dat is natuurlijk het hele punt, en de reden waarom huizen in Nederlands veel meer op de zon gericht zijn; wij hebben vaker verwarming dan verkoeling nodig, en dan zijn die zuid-Europese opties vooral koud en donker. Met het veranderen van het klimaat moeten we dat wel voortdurend blijven herzien, maar nu ineens alles gaan bouwen op hittegolven is ook weer een beetje voorbarig.
Mijn ene buren waren deze week aan het verbouwen, er liepen zo’n 6 bouwvakkers rond. Maar de 2 kinderen van de andere (overlastgevende) buren wisten dit qua overlast en lawaai gewoon te overtreffen! 😂 HOE DAN?!?!

Ik ben die mensen inmiddels kotsbeu!

Wij gaan zo langzamerhand kijken naar een nieuw huis, dit gaat niet minder worden.. (en ik ben ook wel toe aan een nieuwe omgeving)
Als ik toestemming krijg, wil ik in ieder geval één ruimte airco. Ik ben me er bewust van dat dit niet positief bijdraagt aan het klimaat, maar 30+ in huis, ondanks zonwering, op juiste momenten alles open en dicht, is niet te doen. Ik heb echt een ruimte nodig waar ik in rust kan bijkomen, want het heeft zoveel invloed op mijn fysieke en mentale gestel.

En dat ding hoeft dan echt niet op 20 graden, maar bijvoorbeeld op 25.

Maar goed, voordat het zover is, heb ik nog wat hobbels te nemen.

Wat mij betreft dient er bij de bouw van woningen veel meer aandacht te komen voor het buiten houden van warmte én veel meer groen/bomen in steden en woonwijken.
Sterrenstof74 schreef:
04-07-2026 18:22
Als ik toestemming krijg, wil ik in ieder geval één ruimte airco. Ik ben me er bewust van dat dit niet positief bijdraagt aan het klimaat, maar 30+ in huis, ondanks zonwering, op juiste momenten alles open en dicht, is niet te doen. Ik heb echt een ruimte nodig waar ik in rust kan bijkomen, want het heeft zoveel invloed op mijn fysieke en mentale gestel.

En dat ding hoeft dan echt niet op 20 graden, maar bijvoorbeeld op 25.
Helemaal eens. Dit is wat ik vandaag ook aan de installateur zei die langskwam om een offerte te maken. Ik hoef zelfs geen 21 graden, gewoon max 24, zodat ik thuis rust kan vinden na een lange dag in de hitte werken en de volgende dag er weer met een fris hoofd tegenaan kan.

20 jaar geleden hadden we graag grote raampartijen, lekker warm in het voor- en najaar en veel licht in huis. Er waren toen zelfs nog verregende, kille zomers... Het gaat gewoon zo snel...
Het buurmeisje van een blok verderop is 18 geworden en geeft het feestje van haar leven.
Lekker doen meid! Genieten. Mij hoor je niet klagen, of toch wel.

Dat je vrienden het grappig vinden om aan mijn bankje te gaan zitten kloten en luid voor mijn deur staan te praten alsof ze het gehoor hebben van een 80-jarige. Dat gaat mij te ver.

Rond 23u schrok ik mij al kapot van het geschreeuw. Gelukkig schrokken zij ook van mij en heb ik ze niet meer gehoord, tot net, rond half 1 Ik sliep bijna, en dat is al een opgave aangezien ik echt moeite met inslapen heb. En ineens weer gegil en gerommel coor de deur. Ze waren met het buitenspeelgoed van miin kind aan het rommelen.

Moest mij natuurlijk eerst fatsoenlijk aankleden,vwant als ik mijn slaapkledij naar buiten ga, dan is dat ook een beetje gek. Dus de raddraaiers zaten ineens heel braaf op uet pleintje op de schommel.

ben maar even naar het buurmeisje gelopen, dat het feestje heel erg leuk is en dat ze vooral van moet genieten. Maar of ze even tegen haar gasten wil zeggen dat ze lekker niet meer rond mijn huis gaan lopen vervelen. Want ik heb er last van. En dat als se graag met kinderspeelgoed op hun 18r willen spepen, dat dit prima is, maar of de jongens dan de speelgoedkist willen lenen en meenemen naar jet speelplein.

Meisje heeft wel drie keer sorry gezegd en wilde de kist optillen. Toen heb ik de drie jongens op de schommel even geroepen dat ze haar best eel konden helpen.

Ook de heren boden excuses aan. Ze spelen nu waarschijnlijk met het speelgoed can mijn kleuter en ik hoor se in de verte genieten. Helemaal prima en tja als het stuk is, dan weet ik wie het heeft gedaan.

Poging 3 tot slapen. Oh wacht, de ene na de andere scooter start nu op. En er dtaat er zelfs een nu al 4 minuten stationair te draaien

Goed. Ik adem in en ik adem uit en pak mijn oordoppen en ga voor de 4e poging om un slaap te komen
Carliena schreef:
Helemaal eens. Ik weet niet wat ik hier lees. Overal waar je op vakantie gaat naar het zuiden hangt het vol. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen 'ik ga niet meer naar Spanje want het is daar veel te heet met al die airco's'. Ik heb ook nog nooit horen zeggen 'ik wil enkel logies zonder airco.' Ik vind dat al die mensen die dat zeggen consequent moeten zijn en voor een aircoloze vakantie moeten kiezen.
Wat betreft de airco's, we zitten een beetje in een vicieuze cirkel. Hoe meer airco's er zijn en gebruikt worden (ook airco's in auto's tellen mee) hoe warmer de buitenlucht is/wordt. En niemand wil het bloody hot hebben, dus steeds meer mensen schaffen een airco aan (en volgens mij worden auto's tegenwoordigstandaard met airco geleverd?), waardoor het nóg warmer wordt en er weer nog meer mensen een airco aanschaffen waardoor het nóg warmer wordt enz enz enz.

Ik heb er inmiddels zelf ook één omdat het anders echt niet te doen is mijn appartement. Had ik een paar jaar geleden nooit gedacht dat ik er nu 1 zou hebben.
Andersom is het ook weer zo, als vanaf vandaag niemand meer airco zou gebruiken (inclusief airco's in auto's) scheelt dat echt een paar graden in de buitenlucht.
Jankerd
Djessy schreef:
05-07-2026 08:07
Wat betreft de airco's, we zitten een beetje in een vicieuze cirkel. Hoe meer airco's er zijn en gebruikt worden (ook airco's in auto's tellen mee) hoe warmer de buitenlucht is/wordt. En niemand wil het bloody hot hebben, dus steeds meer mensen schaffen een airco aan (en volgens mij worden auto's tegenwoordigstandaard met airco geleverd?), waardoor het nóg warmer wordt en er weer nog meer mensen een airco aanschaffen waardoor het nóg warmer wordt enz enz enz.

Ik heb er inmiddels zelf ook één omdat het anders echt niet te doen is mijn appartement. Had ik een paar jaar geleden nooit gedacht dat ik er nu 1 zou hebben.
Andersom is het ook weer zo, als vanaf vandaag niemand meer airco zou gebruiken (inclusief airco's in auto's) scheelt dat echt een paar graden in de buitenlucht.
nou, daar zou ik wel eens een gedegen onderzoek over willen zien, want ik geloof daar geen barst van.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
grenada schreef:
05-07-2026 08:36
nou, daar zou ik wel eens een gedegen onderzoek over willen zien, want ik geloof daar geen barst van.
https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuw ... rmer/7222/
Jankerd
En wat betreft burenoverlast, mijn eeuwig klussende buur begon vanmorgen om half 9 met slijpen/zagen, timmeren, boren etc. :hamer:

Schijtziek word ik van die mensen.
Jankerd
Djessy schreef:
05-07-2026 08:07

Heb je daar een bron van? Geloof het niet.
Dat ontharding/vergroening een paar tot in steden zelfs enkele graden schelen geloof ik dan weer wel.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven