Creatieve hobby's, praat gezellig mee!

01-01-2023 21:25 1229 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt geen idee of dit een vruchtbaar topic gaat worden maar ga het proberen

Ik ben van nature creatief maar door gezinsleven, werkleven en huishouden is er afgelopen jaren weinig meer uit m'n handen gekomen dan een haarwerkje tijdens het netflixen.

Ik merk echter dat is steeds minder gefocust kan zijn bij wederom een netflixserie en vaak denk aan een creatieve hobby. Maar strand dan in wat te doen, waar te beginnen etc.

Ik vind het leuk om met m'n handen bezig te zijn maar wat is dus de vraag. Daarom dit topic met eigenlijk de vraag: wat heb jij voor creatieve hobby waar je echt lekker rustig voor kan zitten?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-01-2023 09:14
Reden: Titel aangepast op verzoek to.
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanmiddag heb ik een collage gefabriekt. Eerst op aquarelpapier met waterverf een ondergrond geschilderd en daarna allerlei foto’s van bloemen, vlinders, vogels en andere beestjes opgeplakt. De foto’s uit een tijdschrift gehaald en deze zo strak mogelijk uitgeknipt. Is een leuk ‘zoekplaatje’ geworden. Het geheel in de acrylvernis gezet zodat er geen hoekjes van de knipsels losraken. Lijstje erom en klaar.
De vernis moet even drogen voor ik het inlijst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tuingravin schreef:
17-03-2024 21:36
Ik beschilder zelf geen stenen, maar als ik dat zou doen, zou ik acrylverf gebruiken en zeker vernissen! Verf, vernis en penselen kun je goedkoop bij de A.ction kopen.
Stenen verzamelen tijdens wandelingen, in het bos of aan het strand. In tuincentra kun je ook stenen kopen, waarschijnlijk ook wel bij de bouwmarkt.
Succes!
Dank je wel. Ik kan inderdaad vrij makkelijk stenen vinden voor happy stones, maar voor de mandela's vind ik het mooier als ze symmetrisch zijn. Ik kan nergens vinden of dat dus echt stenen, of gipsstenen zijn. Mogelijk moet ik die dan ook zelf maken. Ik heb nu een boek besteld. Eens kijken hoe ver ik daarmee kom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding
Foto van mijn ingelijste collage. Ik had nog nooit een collage gemaakt, ik vind m wel kleurrijk.
En nu ben ik weer bezig met het haken van een hexagon vestje voor het voorjaar/de zomer. Bij de Z.eeman hebben ze nu supergrote bollen katoen/acryl mix, allerlei kleuren. Ik was al langer op zoek naar zachtroze, en van dit garen hebben ze precies de kleur die ik wilde. Beetje poederroze. Dus daar maak ik nu een vestje van. Ik heb er al meerdere gehaakt, ook als cadeautjes voor anderen. Vind het een leuke en makkelijke manier om een vestje te haken.
Als ie klaar is plaats ik wel een foto.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hij is leuk geworden! :cheer2:
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
19-03-2024 14:49
Hij is leuk geworden! :cheer2:
Tnx! de volgende keer wil ik eens proberen een collage te maken van kleine stukjes foto om daarmee iets totaal anders te maken. Een portret ofzo. beetje pixelachtig, of mozaiek met papier. Ik wil veel te veel. :hihi:
Alle reacties Link kopieren Quote
Nadinexxx schreef:
18-03-2024 07:45
Dank je wel. Ik kan inderdaad vrij makkelijk stenen vinden voor happy stones, maar voor de mandela's vind ik het mooier als ze symmetrisch zijn. Ik kan nergens vinden of dat dus echt stenen, of gipsstenen zijn. Mogelijk moet ik die dan ook zelf maken. Ik heb nu een boek besteld. Eens kijken hoe ver ik daarmee kom.
Denk ook aan een goede grondverf.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk tuingravin
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier een lekker creatief weekend gehad. Ik ben bezig aan een miniatuurhuisje (een bakkerij). Heel leuk om te doen, maar wat een gepriegel af en toe..
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier in de afgelopen week een vestje gehaakt. Heb er ook gehaakte bloemen/blaadjes en een vlinder op genaaid. Had nog garen over, daarmee ben ik nu een tas aan het haken. Zal als de tas ook klaar is een foto plaatsen.

Voor de tuin staat er een groot knutselproject op stapel: ik ga een tuinpad maken met kiezelmozaiektegels. Er ligt al een grote berg rolkeitjes te wachten, ik ga mallen maken van speciekuipen en de eerste zak cement ligt ook al klaar. Zin an!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben benieuwd naar dat tuinproject, want kan me er niet veel bij voorstellen :)

Rolkeitjes, mallen…
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
25-03-2024 07:13
Ben benieuwd naar dat tuinproject, want kan me er niet veel bij voorstellen :)

Rolkeitjes, mallen…
Haha, okee: ik heb een berg kleine keitjes (groter dan formaat grind, kiezel) en die ga ik in cement leggen. Omdat ik losse stapstenen wil maken in een ronde vorm, heb ik een gietmal nodig. Die ga ik maken van de bodem van een speciekuip. Ik ga dus een groot stuk van de speciekuip afzagen, zodat ik de bodem plus een opstaande rand overhoud. Daarin giet ik cement en leg ik de keitjes erin. Uit laten harden, omkieperen en in de tuin leggen. Zoiets…
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja! Duidelijk nu! Veel plezier met het maken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Tuingravin schreef:
19-03-2024 13:43
Afbeelding
Foto van mijn ingelijste collage. Ik had nog nooit een collage gemaakt, ik vind m wel kleurrijk.
En nu ben ik weer bezig met het haken van een hexagon vestje voor het voorjaar/de zomer. Bij de Z.eeman hebben ze nu supergrote bollen katoen/acryl mix, allerlei kleuren. Ik was al langer op zoek naar zachtroze, en van dit garen hebben ze precies de kleur die ik wilde. Beetje poederroze. Dus daar maak ik nu een vestje van. Ik heb er al meerdere gehaakt, ook als cadeautjes voor anderen. Vind het een leuke en makkelijke manier om een vestje te haken.
Als ie klaar is plaats ik wel een foto.
Wat mooi!
Ik ben nog steeds druk aan het haken. Ik heb net een deken en wat kraamcadeautjes af. Ook ben ik bijnaklaar met een leuke eenhoorn (patroon van hobbyisten). Ik ben nu bezig om dino’s te haken voor mijn neefjes. Ik ga morgen met een CAL meedoen om een kussen in bloemvorm te haken. En een vriend van mij is dol op Scooby doo en heeft een burn-out. Voor hem ga ik Scooby doo haken. Voorlopig ben ik dus wel bezig.
Alsjemenou!
Alle reacties Link kopieren Quote
Loeki schreef:
25-03-2024 08:54
Wat mooi!
Ik ben nog steeds druk aan het haken. Ik heb net een deken en wat kraamcadeautjes af. Ook ben ik bijnaklaar met een leuke eenhoorn (patroon van hobbyisten). Ik ben nu bezig om dino’s te haken voor mijn neefjes. Ik ga morgen met een CAL meedoen om een kussen in bloemvorm te haken. En een vriend van mij is dol op Scooby doo en heeft een burn-out. Voor hem ga ik Scooby doo haken. Voorlopig ben ik dus wel bezig.
Heb je een linkje voor die CAL?

Leuke dingen doe je btw.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.wolhuisje.nl/webwinkelwolhu ... lente-cal-

Is het deze? Erg leuk. Ik ga ook kijken of ik dat kussen kan maken, mijn jongste wil zoiets voor haar kamer, kan ik er een paar maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik haak heel graag. Ik ben jaren geleden begonnen met granny squares, waar ik kussens en dekens van maakte.
Nu zoek ik langzamerhand ook wat ingewikkelder projecten, soms moet ik een patroon vaker lezen en haal ik mijn werk steeds uit net zoals tot het goed is, maar ik wil graag echt goed kunnen haken.

Nu heb ik echter net te horen gekregen dat mijn nicht zwanger is en ik wil graag een dekentje voor in de kinderwagen maken van granny squares met een bloempatroon (zachtgeel met witte margrietjes).
De dekens die ik in het verleden heb gehaakt, maakte ik altijd van katoen. Die zijn echter best zwaar, voor mezelf vind ik dat heerlijk, zo'n zware dekens, maar voor een baby lijkt het mij niet ideaal.

Hebben jullie hier ervaring mee, welk garen het beste werkt?
Wol / acryl vindt ik heel onprettig haken, het garen glijdt dan niet lekker langs de haaknaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frommeltje schreef:
04-04-2024 08:11
Ik haak heel graag. Ik ben jaren geleden begonnen met granny squares, waar ik kussens en dekens van maakte.
Nu zoek ik langzamerhand ook wat ingewikkelder projecten, soms moet ik een patroon vaker lezen en haal ik mijn werk steeds uit net zoals tot het goed is, maar ik wil graag echt goed kunnen haken.

Nu heb ik echter net te horen gekregen dat mijn nicht zwanger is en ik wil graag een dekentje voor in de kinderwagen maken van granny squares met een bloempatroon (zachtgeel met witte margrietjes).
De dekens die ik in het verleden heb gehaakt, maakte ik altijd van katoen. Die zijn echter best zwaar, voor mezelf vind ik dat heerlijk, zo'n zware dekens, maar voor een baby lijkt het mij niet ideaal.

Hebben jullie hier ervaring mee, welk garen het beste werkt?
Wol / acryl vindt ik heel onprettig haken, het garen glijdt dan niet lekker langs de haaknaald.
Met wat voor haaknaald haak je? Je zou ook een ander soort naald kunnen proberen. Zelf vind ik wol of acryl zeker niet lastiger/minder prettig haken. Ik heb veel baby dekentjes gemaakt van Scheepjes Whirl, dat is een mix van katoen/acryl. Voor geel met wit zou je Whirlette (dat is Whirl, maar dan in 1 kleur) kunnen gebruiken. Die dekentjes zijn inderdaad heel licht en zomers. Maar ik heb ook veel dekentjes van acryl gemaakt. Stylecraft DK en Scheepjes Color Crafter.
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
Frommeltje: Z.eeman heeft fijn garen in katoen/acrylmix. Ik haak dan met 1 maat grotere haak dan is aangegeven. Het resultaat is minder zwaar dan met alleen katoen en het haakt lekker weg. Leuk project, een babydeken! Daar ben ik in het verleden ook fijn mee bezig geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nog steeds geen puf voor teken/schilder werk, maar ik heb Suno AI ontdekt! Daarmee kun je zelf liedjes maken. Ben er helemaal verslaafd aan. :) Ben bezig aan mijn eerste volle nummer nu, hij is half af maar er moet alleen nog een einde aan. De lyrics heb ik helemaal zelf geschreven. Die heeft hij niet helemaal goed overgenomen maar daar maal ik niet om, nog maar even verder experimenteren hoe ik dat beter kan passen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
04-04-2024 09:32
Nog steeds geen puf voor teken/schilder werk, maar ik heb Suno AI ontdekt! Daarmee kun je zelf liedjes maken. Ben er helemaal verslaafd aan. :) Ben bezig aan mijn eerste volle nummer nu, hij is half af maar er moet alleen nog een einde aan. De lyrics heb ik helemaal zelf geschreven. Die heeft hij niet helemaal goed overgenomen maar daar maal ik niet om, nog maar even verder experimenteren hoe ik dat beter kan passen.
Dat lijkt me heel leuk om te doen, maar ben totaal onhandig met de computer. Is het een lastig programma? Ik zou graag een liedje willen maken voor mijn zoon die gaat trouwen. Teksten schrijven geen probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is helemaal niet lastig. Ken je ChatGPT, Dall-E of Bing AI? Het is precies dat maar dan voor muziek.

Ook als je geen teksten kunt schrijven kun je ermee overweg, want je kan iedere prompt opgeven die je wilt en dan bedenkt AI er zelf wel tekst bij.

Dit is mijn beste tot nu toe, ik wil hier ook een langer nummer van maken:

https://app.suno.ai/song/28c9e48c-0ee1- ... 752a82716/

De prompt was:

A europop song about ivo the sausage slayer running from helikopters in the search for the lost gambling machine

Bij deze had ik dus geen lyrics opgegeven. Je moet namen wel fonetisch schrijven als je een Nederlandse naam hebt en je tekst is Engels (hij is ook STEEN goed in het Nederlands trouwens, maar ik kan daar momenteel niks van laten horen want daar zitten allemaal herkenbare dingen in, deze viel nog wel mee haha). Ivo wordt Aivo, als je het schrijft als Eevo krijg je de goede uitspraak.

Je kan ze ook downloaden en stoppen waar je wil. Ik heb mijn zelf gemaakte favorieten op Spotify gezet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor de liefhebbers, een liedje over Viva:

https://app.suno.ai/song/8a983583-2767- ... b8002b5bb9

Kon het niet laten. :P
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat leuk om jullie creaties te zien en processen en plannen te lezen.

Ik doe voornamelijk heel veel met papier. Diverse paasattenties gemaakt met veel plezier en heel leuk resultaat. Iedereen was er ook erg blij mee!

Verder heb ik eindelijk mijn knopenkussen afgemaakt. Het is er 1 van ioor en morgen ga ik er ook echt een kussen van maken. (ik kan niet overweg met naaimachine en gelukkig heb ik iemand die mij helpt) Dat vind ik fijn want ik wilde een extra kussentje op mijn slaapkamer.
Dat knopenkussen lag al minimaal anderhalf jaar onaf in de kast.
Wil ik mijn haak opbergen open een doosje ligt er nog 1 waar ik ooit aan begonnen ben 😅 een winnie de pooh. Nou ja nu wel even genoeg geknoopt.

Vandaag wil ik 2 kerstkaarten maken voor een fb groep waarbij je door het hele jaar elke maand een kerstkaart maakt die aan bepaalde voorwaarden voldoet (gebruik van kleuren, materiaal of items) zodat je aan het einde van het jaar alvast wat kerstkaarten hebt. Ik vind dat echt leuk!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
04-04-2024 09:51
Het is helemaal niet lastig. Ken je ChatGPT, Dall-E of Bing AI? Het is precies dat maar dan voor muziek.

Ook als je geen teksten kunt schrijven kun je ermee overweg, want je kan iedere prompt opgeven die je wilt en dan bedenkt AI er zelf wel tekst bij.

Dit is mijn beste tot nu toe, ik wil hier ook een langer nummer van maken:

https://app.suno.ai/song/28c9e48c-0ee1- ... 752a82716/

De prompt was:

A europop song about ivo the sausage slayer running from helikopters in the search for the lost gambling machine

Bij deze had ik dus geen lyrics opgegeven. Je moet namen wel fonetisch schrijven als je een Nederlandse naam hebt en je tekst is Engels (hij is ook STEEN goed in het Nederlands trouwens, maar ik kan daar momenteel niks van laten horen want daar zitten allemaal herkenbare dingen in, deze viel nog wel mee haha). Ivo wordt Aivo, als je het schrijft als Eevo krijg je de goede uitspraak.

Je kan ze ook downloaden en stoppen waar je wil. Ik heb mijn zelf gemaakte favorieten op Spotify gezet.
Nog nooit iets gedaan met AI, dus geen idee van de door jou genoemde programma’s. Maar Ivo the sausage slayer, whahahaaaaa, hoe kom je erop? Even geluisterd, klinkt wel goed. Al zou ik bij zo’n titel geen zoet klinkend vrouwenstemmetje verwachten, eerder een gruntende mannenstem :rofl: geen europop maar hardrock. Ik hoor iets in mijn hoofd… Normaal heb ik beeld!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
04-04-2024 10:08
Voor de liefhebbers, een liedje over Viva:

https://app.suno.ai/song/8a983583-2767- ... b8002b5bb9

Kon het niet laten. :P
Haha, viva forum in een K3 jasje ofzo.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven