De Winter Tetteraars

16-01-2011 10:12 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een nieuw jaar, een nieuwe dag, een nieuw topic!

Ons 17e deel en het blijft leuk.

We hebben hier geen deurbeleid, maar het valt niet altijd mee om ons bij te houden. Er is ook veel te bespreken, want we kletsen over van alles wat leuk is en wat aandacht nodig heeft. En dat is best veel. Dus zet ‘m op, doe je best en dan is het hartstikke leuk om hier te komen tetteren.

Onze huisdieren zijn de basis van al deze gezelligheid en fotospam van je dieren is toch wel een beetje soort van verplicht.

Omdat het nog steeds winter is en sommige Tetters als ernstig uitkijken naar de lente, dit toepasselijke plaatje:

En de link naar ons vorige topic
Mmmm de prei/geitenkaastaart die Femke (BoerZoektVrouw)

had gemaakt:

Femke's preitaart

Ingrediënten

- 6-7 plakjes bladerdeeg, ontdooid

- 700 gram prei

- Boter/olie om de prei in te bakken

- 4 eieren

- 250 ml slagroom (voor de magere variant kun je ook koffiemelk gebruiken)

- Ongeveer 300 gram verse & zachte geitenkaas (zo'n rolletje)

- Peper en zout

Benodigdheden

Ronde spring(taart)vorm

Koekenpan

Kom/mengbeker

Vergiet om de prei in te wassen

Een voorverwarmde oven: 220 graden.

Bereiding

Snijd de prei in halve ringen en was de prei, laat hem goed uitlekken zodat er niet teveel vocht aan blijft hangen. Verhit vervolgens wat boter/olie in de koekenpan en bak de prei in een aantal minuten beetgaar.

Vet de springvorm in met een beetje boter en bekleed de springvorm met de plakjes bladerdeeg. Duw de naden van het deeg goed aan, zodat de bodem en randen van de taartvorm helemaal zijn bedekt. Klop de eieren los in een kom en voeg de slagroom of koffiemelk toe en breng het mengsel op smaak met zout en peper.

Schep de gebakken prei in de springvorm en giet het ei/slagroom mengsel gelijkmatig over de prei. Zet de quiche in de oven en bak hem in ongeveer 35 minuten gaar. De geitenkaas snijd je in plakjes en deze voeg je de laatste 20 minuten toe op de quiche.

Variatie

- In plaats van geitenkaas kun je ook een andere kaassoort gebruiken, het is maar net wat je lekker vindt.

- Je kunt nog uitgebakken spekjes toevoegen aan de prei.

- Geschaafde en geroosterde amandelen (of andere nootsoorten) door het slagroom mengsel bijvoegen, of op het laatst over de kaas.
Dit is de uiengeitenkaasquiche die mijn vriend regelmatig maakt. Ook heerlijk!

Ingrediënten

5 takjes verse tijm

25 g boter + extra om in te vetten

6 uien, in halve ringen

1 teen knoflook, fijngesneden

7 plakjes roomboterbladerdeeg (pakje 10 plakjes, diepvries)

4 eieren

1 beker crème fraîche (200 ml)

250 g geitenkaas (Bettine Chevre frais naturel 55+), in stukjes

Materialen

quichevorm ø ca. 26 cm, ingevet

Bereiden

Ris de blaadjes van 4 takjes tijm. Verhit de boter in een koekenpan en bak de uien met de tijmblaadjes en de knoflook 20 min. op laag vuur tot ze zacht en gaar zijn. Voeg peper en zout naar smaak toe. Laat een beetje afkoelen. Verwarm ondertussen de oven voor op 200 °C. Bekleed de vorm met het bladerdeeg. Prik gaatjes in de bodem en bak ca. 10 min. in het midden van de oven. Neem de vorm uit de oven en verlaag de temperatuur van de oven naar 180 °C. Klop de eieren los in een grote kom. Roer de crème fraîche en daarna de geitenkaas erdoor. Schep de uien erbij en meng goed. Voeg peper en zout naar smaak toe. Schep het uienmengsel op de bladerdeegbodem, leg het vijfde takje tijm in het midden en bak de quiche in 30 min. goudbruin.
Argh 12 uur. Ik ga slapen! Trusten meiden!
Klinkt lekker Bieb! Ik zou alleen maar 5 plakjes bladerdeeg gebruiken en die even opstapelen en uitrollen met een deegroller, dan worden bodem en randen mooi egaal en niet zo dik
Mmmm,die klinkt ook erg lekker!
Ik heb geen deegroller
En ik sluit me aan bij Bengelie, het is een mooie tijd om naar te gaan. Morgen op tijd naar fysio en daarna ook nog een vol programma: het saaie weekend zit erop .

Welterusten allemaal!
Of die hond van Hagrid uit HP, in het NL heet 'ie Muil, ga ff kijken wat dat in het Engels is..
Ik ben mijn eigen bananenschil
quote:biebelien schreef op 24 januari 2011 @ 00:01:

Ik heb geen deegroller Wijnfles kan ook! Wel even met bloem bestuiven (moet bij die deegroller trouwens ook), net als het aanrecht anders plakt het zo
Oh ja, Fang in het Engels.

Hm, ik ben verder inspiratieloos geloof ik. Duf en lui en vage koppijn, moet weer ongesteld worden...jeuj!!

Meiden, slaap lekker allemaal!!
Pisvlek

Bazinga zou ik dan wel weer cool vinden

Fang... Afgekeurd
quote:Olijfje_ schreef op 24 januari 2011 @ 00:02:

Of die hond van Hagrid uit HP, in het NL heet 'ie Muil, ga ff kijken wat dat in het Engels is..Fang (toch?)
Blokje kaas erbij?

Dan schenk ik er nog een glaasje bij in

O nee! Ik ging naar bed
Ik heb ook wijn :-)

Als die op is, ga ik te bedde
TH

Ik vind Fang ook niet geweldig, Muil vind ik wel leuk maar dat bekt niet zo lekker in het Engels. Pisvlek
Ik ga ook zo maar eens proberen te slapen.

Punt is dat ik vanmiddag 2 uur onder zeil ben geweest toen ik zo bibberig en raar was.

(nu ben ik alleen nog maar raar )

Truste iedereen voor nu of zometeen!!

Truste maisjes
Geen deegroller?! Dus ook geen woeste achtervolgingen door het huis Bieb? Dat hoort toch wel bij de basisuitrusting van een goed huwelijk hoor.

Pfoe, ik heb ook geen inspiratie voor hondennamen. Kan alleen Myra bedenken, zo heette de hond die wij heel vroeger eventjes gehad hebben. (4 kleine kinderen tussen de 1 en de 8 met een jonge Labrador bleek geen goede combinatie te zijn. Goh.)

Ah, die vertaling van muil naar het Engels, dat weten jullie hoop ik omdat je de Engelse variant van HP kent. Toch? Of zit dat gewoon in jullie Engelse woordenschat?

Slaap lekker Bengel en TH.

Ik ben lekker klaar met m'n werk. Kan ik ook zo tevreden mijn mandje in rollen.

Fran, hoe laat vlieg je morgen weer terug?
Mijn zus is btw vandaag wezen kijken naar een Tibetaanse terriër pup als uitbreiding van de familie.

wat een skatties

Hij is nu nog maar 3 weken en volgens zus net een volgevreten mol.

maar zo worden ze:

Zucht, waarom type ik zo langzaam? Iedereen al naar bed.

Bieb, gewoon gaan slapen hoor. Je weet nu dat je gewoon MO moet roepen, maar waarschijnlijk gebeurt er niks raars.

Napoleon vinnik ook leuk!

Of Daan.
Leuk Bieb! Vooral die middelste. Worden ze met strikjes en al geleverd?

quote:Splinter02 schreef op 24 januari 2011 @ 00:23:

Geen deegroller?! Dus ook geen woeste achtervolgingen door het huis Bieb? Dat hoort toch wel bij de basisuitrusting van een goed huwelijk hoor.

ja ik ga er van de week eentje halen en dan gelijk MO laten weten wie er nou echt de baas is hier

quote:Ah, die vertaling van muil naar het Engels, dat weten jullie hoop ik omdat je de Engelse variant van HP kent. Toch? Of zit dat gewoon in jullie Engelse woordenschat? alle films meerdere malen gezien
ah bah...die strikjestrutjes.

Nee zus wil wel de robuuste stoere variant,zal ze ook getrimd houden en niet met dat lange haar (gelukkig)

Zoals ze stoer zijn vind ik het net kleine bouviertjes
hondennamen uit mijn verleden

FLODDER (was eigenlijk Vladimier)

MUFFIT (naar de robothond van Buck Rogers,biediebiediebie)

BAS(SIE) hond van zus

AAGJE (de tekkel van kennisen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven