Deel hier je beste anti-hitte tips!

20-06-2019 17:43 708 berichten
Hey allemaal,

Vanaf zondag krijgen we te maken met een hittegolf. Nu heb ik een enorm slecht geisoleerd huis, dus ijskoud op zolder in de winter en bloedheet in de zomer. Een kant met enkel glas ramen op het oosten het andere op het westen, dus de hele dag bloedheet. Ik had vorig jaar dunne witte gordijnen en nu verduisterende dus dat zal wel wat schelen maar met de pasen was het ook al aardig heet.

Vorig jaar ben ik meerdere keren beneden in de huiskamer gaan slapen. Ik heb nu ook alweer een luchtbed bij mijn moeder gehaald zodat ik niet met mijn matras hoef te sjouwen. Ik ga dus in de woonkamer slapen waar het koeler is.
Ondanks dat, was het vorig jaar niet te harden beneden. Zelfs met 2 ventilators niet. Een mobiele airco zit niet in mijn budget helaas en een zwembad past niet op mijn balkon. :cry:

Maar nu zie ik die aircoolers voorbij komen, soort ventilator die koele lucht blaast. Die zijn wel betaalbaar met mijn budget maar ik betwijfel of ze werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zet s'ochtends voor de zon opkomt alles open en doe het dan potdicht in huis. S'avonds als het wat afkoelt alles open. Dit jaar ga ik ook in de nacht met de ramen open slapen. Dat durfde ik vorig jaar niet vanwege mijn kat. Maar ik vermoed dat die toch buiten gaat slapen volgende week. Ik ben volgende week een week vrij en vermoed dat ik veel in de bios ga zitten ( in de airco! ). Ook raden ze aan online om je TV en andere apparaten die warmte afgeven niet te gebruiken. Ik ga dus ook maar naar de bieb om wat boeken te scoren. :proud:

Nu lijkt het me leuk ( en handig ) om in dit topic jullie best tips en tricks tegen de hitte te horen.
En ja een airco is vast de beste optie maar dus niet haalbaar ( ik woon ook in een sloophuis en dit is waarschijnlijk de laatste zomer hier ).

Nou ik ben benieuwd naar jullie ideetjes. Hoe bewapenen jullie je tegen de hitte?
Alle reacties Link kopieren
Ivy_Signe schreef:
24-06-2019 10:20
Voor diegenen die aluminiumfolie aan de buitenkant van de ramen hebben geplakt: waarmee kan ik dat het beste bevestigen? Het moet de rest van de week blijven hangen maar ducttape moet ik misschien er weer echt afkrabben en -peuteren?
Gewoon plakband?
Ivy_Signe schreef:
24-06-2019 10:20
Voor diegenen die aluminiumfolie aan de buitenkant van de ramen hebben geplakt: waarmee kan ik dat het beste bevestigen? Het moet de rest van de week blijven hangen maar ducttape moet ik misschien er weer echt afkrabben en -peuteren?
Als ik het hier lees, kan dat met een zeepsopje.

https://tallsay.com/page/4294968062/hui ... op-10-tips

Ik zou eerder kiezen voor een wit laken, lijkt mij dat folie snel gaat scheuren en dan komt het gewoon op straat/tuin terecht. Dat vind ik niet wenselijk.
stippensokken schreef:
24-06-2019 08:10
Ik had vannacht twee ramen tegenover elkaar wijd open (met muggenhorren) en een dun zijden laken op bed.
De ventilator stond als reserve klaar, die had ik nog niet aan.

Gevolg: ik werd midden in de nacht wakker omdat ik het koud had, tot kippenvel aan toe ;-D

Hier precies hetzelfde, ik werd om 5 uur wakker van de kou :O
De ventilator heb ik alleen even aangehad voor het slapen.
nounou
Zazamaenade schreef:
24-06-2019 10:36
Hier precies hetzelfde, ik werd om 5 uur wakker van de kou :O
De ventilator heb ik alleen even aangehad voor het slapen.
wij hebben vannacht nog onder het zomerdekbed geslapen (of, half/half zegmaar) met de balkondeuren open, zonder ventilator
vannacht gaat dat niet meer denk ik.
AngelEyes0192 schreef:
24-06-2019 10:27
Gewoon plakband?
Dat scheurt best snel als je het er afhaalt.
Ik vind het altijd ongelooflijk dat mensen zelfs met deze hitte nog onder een echt dekbed slapen. Dat trek ik echt niet. Ik wil graag wat over me heen maar meer dan een lakentje doe ik nooit in de zomer. En gewoon in mijn ondergoed zoals altijd. Dat doe ik in de winter ook. Ik slaap nooit in laagjes kleding.

Mijn moeder's vriend slaapt nu ook nog onder een dik dekbed, ik krijg het al benauwd als ik eraan denk. Ik had het redelijk koel onder mijn lakentje toen ik wakker werd vanochtend. Heerlijk.
Ach ja, ieder zijn ding toch?

Wij hebben het dekbed uit de hoes gehaald en slapen allen onder de hoes, met ventilator aan.
Dahlia74 schreef:
24-06-2019 10:32

Ik zou eerder kiezen voor een wit laken, lijkt mij dat folie snel gaat scheuren en dan komt het gewoon op straat/tuin terecht. Dat vind ik niet wenselijk.
Dat witte laken heeft ook mijn voorkeur want er ligt toevallig nog een oudje, maar ik woon niet op de begane grond.

Ik kan dat zeepsop voorzichtig proberen. Wil inderdaad niet dat er zwerffolie komt!
Ik slaap ook onder een dekbedhoes, alleen een laken voelt niet zwaar genoeg, ofzo.

Net in de keuken was ik ervan overtuigd dat er een pan leeg op het gas stond, opeens zulke rare hitte. Komt het 'gewoon' van buiten; het gaat opeens erg hard hier, de zon beukt echt op de ramen :@@:
nounou
Gelukkig is het hier nog koel in huis. Heb zelfs koude voeten nu. Gisteren en vandaag vanaf een uurtje of acht alles dichtgedaan en de gordijnen potdicht. Geen ventilator of zo. Vorig jaar heb ik het zo een ruime week echt koel kunnen houden. Heel vroeg opstaan en alles open zetten, en op tijd alles weer dicht.
Verder héél rustig aan het huishouden doen, en dingen overslaan die wel een weekje of wat kunnen wachten (ramen zemen ende zoo). Helaas moet ik wel stofzuigen en dweilen vandaag en morgen, maar het is niet anders...

Gisteren naar een speciaalbierfestival geweest, maar daar smoorde ik weg van de hitte en met 2 uurtjes had ik het al bekeken, Er kwam geen woord meer uit me, mijn hersens leken wel weggesmolten. En het hielp ook niet dat die twee Irish Red die ik gedronken heb, inkickten als een malle! Man is wel tot sluit gebleven, maar die kan vele malen beter tegen de hitte dan ik...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Dahlia74 schreef:
24-06-2019 10:46
Ach ja, ieder zijn ding toch?

Wij hebben het dekbed uit de hoes gehaald en slapen allen onder de hoes, met ventilator aan.
Oh ik bedoelde het ook niet lullig hoor, ik verbaas me er gewoon over dat er mensen zijn die dat trekken. :proud:
Inderdaad, ieder zijn ding.
Ik slaap ook onder mijn dekbedhoes, geen laken. Haal die twee altijd door elkaar.

Hoe doe je dat nou met die flessen wat en de ventilator? Ik heb een hoge ventilator, zeg je die flessen er dan voor op een krukje of stoeltje ofzo>? Ik zie niet echt hoe ik dat nou het makkelijkst kan doen.
Hasse88 schreef:
24-06-2019 11:37

Gisteren naar een speciaalbierfestival geweest, maar daar smoorde ik weg van de hitte en met 2 uurtjes had ik het al bekeken, Er kwam geen woord meer uit me, mijn hersens leken wel weggesmolten. En het hielp ook niet dat die twee Irish Red die ik gedronken heb, inkickten als een malle! Man is wel tot sluit gebleven, maar die kan vele malen beter tegen de hitte dan ik...
Oeh dat had ik ook niet getrokken denk ik, bier drinken in deze hitte.
Afgelopen jaar toen het zo heet was waren man en ik op een festival het hele weekend en dat was ook echt pittig. Normaal kan ik best bier drinken maar heb het die dagen overdag op water, cola en radler gedaan en vooral heel vaak mijn pet en hoofd onder de kraan gehouden. Over een paar weken gaan we weer ben benieuwd hoe het dan is met de hitte. Maar dan nog altijd nog liever die hitte op een festival dan drie dagen in de regen de blubber rondhopsen.
dolfje schreef:
24-06-2019 12:07
Oeh dat had ik ook niet getrokken denk ik, bier drinken in deze hitte.
Afgelopen jaar toen het zo heet was waren man en ik op een festival het hele weekend en dat was ook echt pittig. Normaal kan ik best bier drinken maar heb het die dagen overdag op water, cola en radler gedaan en vooral heel vaak mijn pet en hoofd onder de kraan gehouden. Over een paar weken gaan we weer ben benieuwd hoe het dan is met de hitte. Maar dan nog altijd nog liever die hitte op een festival dan drie dagen in de regen de blubber rondhopsen.
Nou, dat weet ik nog niet zo zeker. Geef mij die blubber maar. Op dit moment lijkt het me heerlijk om me als een varkentje in de koele blubber te wentelen. In Afrika gebruiken ze het ook als sunscreen ;-)
.
Oeh, het wordt vandaag 31 graden, morgen 33 en dan woensdag 22. Wat zal dat koud aanvoelen!!! Denk dat ik mijn truien dan maar weer uit de kast haal. ;-)
impala schreef:
24-06-2019 12:13
Nou, dat weet ik nog niet zo zeker. Geef mij die blubber maar. Op dit moment lijkt het me heerlijk om me als een varkentje in de koele blubber te wentelen. In Afrika gebruiken ze het ook als sunscreen ;-)
Haha ja dat is wel zo maar een verregend festival vind ik toch stukken minder gezellig.
dolfje schreef:
24-06-2019 12:17
Haha ja dat is wel zo maar een verregend festival vind ik toch stukken minder gezellig.
En de blubber stínkt! Ik kan niet zo lang staan, dus had zo'n plastic zeiltje meegenomen. Spreid het uit op een ietwat droog plekje langs de rand op de Zwarte Cross een paar jaar geleden.. Twee minuten zitten, weer staan om adem te happen... Brrrrr.. Nee hoor, droog wisselend bewolkt en zonnetje en rond de 22 graden is een festival op zijn best. :-D
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Madrid87 schreef:
24-06-2019 11:50
Oh ik bedoelde het ook niet lullig hoor, ik verbaas me er gewoon over dat er mensen zijn die dat trekken. :proud:
Inderdaad, ieder zijn ding.
Ik slaap ook onder mijn dekbedhoes, geen laken. Haal die twee altijd door elkaar.

Hoe doe je dat nou met die flessen wat en de ventilator? Ik heb een hoge ventilator, zeg je die flessen er dan voor op een krukje of stoeltje ofzo>? Ik zie niet echt hoe ik dat nou het makkelijkst kan doen.
Ik slaap onder mijn voor/najaars dekbed. Ik moet gewoon iets diks op mijn bed hebben. Waar ik mijn benen op kan leggen. Ik had het niet warm vannacht
Nou er zit een klein gaatje in mijn trommelvlies dus dat is balen. Het moet vanzelf genezen en ik moet over 2 weken terug komen om te kijken of het weer dicht is, zo niet dan moet ik doorverwezen worden naar de KNO arts. Maar goed dat ik niet elke dag olie erin gegooid heb, dat moet je namelijk niet doen met een gaatje in je trommelvlies. Ik moet mijn oor nu helemaal met rust laten, mag niet zwemmen of erin zitten met wattenstaafjes.
Ik hoor voor mijn gevoel wel elke dag al wat beter dus ik hoop dat het de goede kant op blijft gaan.
Madrid87 schreef:
24-06-2019 14:34
Nou er zit een klein gaatje in mijn trommelvlies dus dat is balen. Het moet vanzelf genezen en ik moet over 2 weken terug komen om te kijken of het weer dicht is, zo niet dan moet ik doorverwezen worden naar de KNO arts. Maar goed dat ik niet elke dag olie erin gegooid heb, dat moet je namelijk niet doen met een gaatje in je trommelvlies. Ik moet mijn oor nu helemaal met rust laten, mag niet zwemmen of erin zitten met wattenstaafjes.
Ik hoor voor mijn gevoel wel elke dag al wat beter dus ik hoop dat het de goede kant op blijft gaan.
Zo zeg. Heb je daar niks van gemerkt dan, toen je dat gaatje veroorzaakte?
.
Nee, niks. Ik werd op een ochtend wakker, deed mijn oordop uit en merkte dat ik minder hoorde. Hoe het komt weten ze niet. Heel veel mensen schijnen er niets van te merken qua pijn. Als het echt scheurt ( grote scheuren ) schijnt het wel vreselijk pijn te doen. Maar het is echt een miniscuul gaatje.

Nu maar hopen dat het vanzelf over gaat.
Dahlia74 schreef:
24-06-2019 10:32

https://tallsay.com/page/4294968062/hui ... op-10-tips

Nou ik heb een schuin dakraam waar de zon een groot deel van de dag vol op staat, en n.a. v. dit topic heb ik toch maar aan de binnenkant alufolie geplakt buiten lukt niet). Wat een verschil!!! Het wordt zo gloeiend heet dat het bijna zeer doet als je er overheen wrijft. Het schilderstape liet nl zelfs weer een beetje los van de hitte dus dat moet ik af en toe vastduwen. Dat heb je echt niet met een wit laken hoor.

Ik ben op zoek gegaan naar van die eerstehulp foliedekens want die kunnen ook heel goed warmte reflecteren, hebben een groter oppervlak en scheuren niet. Maar dat is nog ff zoeken: bij sommige winkels betaal je (veel) meer dan 5 euro, bij andere webwinkels is het 0,69 cent ofzo. Maar dan wil je niet alsnog 7 euro verzendkosten betalen. Dat wordt dus een wat langer termijn project. De zomer is vast nog niet voorbij.
Wij hadden nog een rol vloer isolatie liggen, voor onder de laminaat vloer en dat hebben we nu op het raam (aan de buitenkant) geplakt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik heb door de tips van hier op de beneden verdieping laken voor de ramen gespannen aan de buitenkant. En WOW dat scheelt echt enorm veel!

Ik kan alleen niks bedenken om de eerste verdieping van de buitenkant zon vrij te houden....
Wel eindelijk het horgaas op de eerste verdieping voor de ramen gedaan, dus kan nu wel lekker tegen elkaar open zetten zonder te veel muggen.
@Madrid, naar zeg, gaatje in je trommelvlies. Heb je iets geforceerd met een oordopje?

Ik zit nu lekker met mijn voeten in een teiltje water met magnesiumvlokken. Ik heb even geslapen, vannacht was het veel te weinig. Ik werd wakker met kramp in mijn benen en voeten, dat was lang geleden o_o
Vorig jaar met die hitte ook. Heeft dat te maken met onbalans in electrolyten door zweten en veel plassen, weet iemand dat?
Ik drink genoeg en eet zoutige dingen en neem ook groentesap, voor de mineralen.
nounou
Zazamaenade schreef:
24-06-2019 16:09

Ik zit nu lekker met mijn voeten in een teiltje water met magnesiumvlokken. Ik heb even geslapen, vannacht was het veel te weinig. Ik werd wakker met kramp in mijn benen en voeten, dat was lang geleden o_o
Vorig jaar met die hitte ook. Heeft dat te maken met onbalans in electrolyten door zweten en veel plassen, weet iemand dat?
Ik drink genoeg en eet zoutige dingen en neem ook groentesap, voor de mineralen.
Ik heb geen idee, ik had dat zaterdagnacht ineens heel erg. Moest echt uit bed en het duurde even voordat het wegtrok. Ik ben natuurlijk veel naar de wc geweest vanwege die buikgriep en had daardoor ook veel zweetaanvallen dus het zou misschien wel kunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven