Deel hier je beste anti-hitte tips!

20-06-2019 17:43 708 berichten
Hey allemaal,

Vanaf zondag krijgen we te maken met een hittegolf. Nu heb ik een enorm slecht geisoleerd huis, dus ijskoud op zolder in de winter en bloedheet in de zomer. Een kant met enkel glas ramen op het oosten het andere op het westen, dus de hele dag bloedheet. Ik had vorig jaar dunne witte gordijnen en nu verduisterende dus dat zal wel wat schelen maar met de pasen was het ook al aardig heet.

Vorig jaar ben ik meerdere keren beneden in de huiskamer gaan slapen. Ik heb nu ook alweer een luchtbed bij mijn moeder gehaald zodat ik niet met mijn matras hoef te sjouwen. Ik ga dus in de woonkamer slapen waar het koeler is.
Ondanks dat, was het vorig jaar niet te harden beneden. Zelfs met 2 ventilators niet. Een mobiele airco zit niet in mijn budget helaas en een zwembad past niet op mijn balkon. :cry:

Maar nu zie ik die aircoolers voorbij komen, soort ventilator die koele lucht blaast. Die zijn wel betaalbaar met mijn budget maar ik betwijfel of ze werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zet s'ochtends voor de zon opkomt alles open en doe het dan potdicht in huis. S'avonds als het wat afkoelt alles open. Dit jaar ga ik ook in de nacht met de ramen open slapen. Dat durfde ik vorig jaar niet vanwege mijn kat. Maar ik vermoed dat die toch buiten gaat slapen volgende week. Ik ben volgende week een week vrij en vermoed dat ik veel in de bios ga zitten ( in de airco! ). Ook raden ze aan online om je TV en andere apparaten die warmte afgeven niet te gebruiken. Ik ga dus ook maar naar de bieb om wat boeken te scoren. :proud:

Nu lijkt het me leuk ( en handig ) om in dit topic jullie best tips en tricks tegen de hitte te horen.
En ja een airco is vast de beste optie maar dus niet haalbaar ( ik woon ook in een sloophuis en dit is waarschijnlijk de laatste zomer hier ).

Nou ik ben benieuwd naar jullie ideetjes. Hoe bewapenen jullie je tegen de hitte?
Sodeknetters.
Net even naar mijn auto gelopen om iets te pakken. Het leek wel alsof ik in een oven liep. En dit blijft de rest van de week zo :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
23-06-2019 15:18
Hoe doen jullie dat trouwens met (vrucht)groente zoals komkommer, paprika en tomaten?
Normaal bewaar ik die buiten de koelkast, in een koele gangkast of in de keuken, maar als het zo warm wordt droogt het snel uit, vrees ik. Hoe ik dat vorig jaar deed weet ik niet meer, maar ik heb teveel moeten weggooien.

De lucht trekt hier dicht, trouwens. Wie weet krijgen we vanavond al regen :hyper:
(sorry, dit hoort eigenlijk in het regentopic!)
Woon in een warm land, hier ligt alles altijd in de koelkast, zelfs brood (als het niet in de vriezer ligt). We hebben dan ook 2 koelkasten 😂
Fruit en groenten en eieren hier ook in de koelkast.
Ventilator 1 geïnstalleerd. Hij is een meter hoog en op de laagste stand doet hij het al geweldig. En vrijwel stil. Waarom heb ik dit niet eerder gedaan??
Het is nu 26 graden in huis, maar de fan maakt het heerlijk koel op de bank. Wat een feest!

Afbeelding
impala wijzigde dit bericht op 23-06-2019 16:36
26.34% gewijzigd
.
Kwebbeltje91 schreef:
23-06-2019 15:50
Sodeknetters.
Net even naar mijn auto gelopen om iets te pakken. Het leek wel alsof ik in een oven liep. En dit blijft de rest van de week zo :facepalm:
Het wordt alleen maar erger 🤔
Hastadepasta18 schreef:
23-06-2019 15:55
Woon in een warm land, hier ligt alles altijd in de koelkast, zelfs brood (als het niet in de vriezer ligt). We hebben dan ook 2 koelkasten 😂

Ja dus, in de koelkast. Waarschijnlijk is het ook zaak om niet te veel verse groente in huis te halen. Ik ga meestal één keer per week naar de markt, dat is niet vaak.
Verschillende marktkooplui zeiden gisteren trouwens dat ze niet wisten of ze er de volgende keer wel zouden staan als het zo krankzinnig heet wordt. Het is natuurlijk ook niet te doen, de gehele dag buiten werken met 37 graden, en de groente hangt na een halve dag in die hitte ook op apegapen. Plus dat iedereen binnenblijft, op het werk of thuis, als dat mogelijk is, en niet lekker gaat kuieren over de markt.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 23-06-2019 17:03
1.12% gewijzigd
nounou
impala schreef:
23-06-2019 16:30
Ventilator 1 geïnstalleerd. Hij is een meter hoog en op de laagste stand doet hij het al geweldig. En vrijwel stil. Waarom heb ik dit niet eerder gedaan??
Het is nu 26 graden in huis, maar de fan maakt het heerlijk koel op de bank. Wat een feest!

Dat is dus die torenventilator?
Deze week heb ik ernaar staan kijken, een dag later waren ze al uitverkocht. Vorig jaar dacht ik dat de hitte wel snel voorbij zou zijn, niet de moeite waard om zo'n ding te kopen. En toen dat niet zo bleek te zijn was er nergens meer iets betaalbaars te koop.
Hoe stil is 'vrijwel stil'?
Is er bij in slaap te vallen?
nounou
girasole3 schreef:
23-06-2019 16:31
Het wordt alleen maar erger 🤔
:|
Zazamaenade schreef:
23-06-2019 16:49
Dat is dus die torenventilator?
Deze week heb ik ernaar staan kijken, een dag later waren ze al uitverkocht. Vorig jaar dacht ik dat de hitte wel snel voorbij zou zijn, niet de moeite waard om zo'n ding te kopen. En toen dat niet zo bleek te zijn was er nergens meer iets betaalbaars te koop.
Hoe stil is 'vrijwel stil'?
Is er bij in slaap te vallen?
Absoluut! Zeker op de laagste stand, die dus al best heel goed is. Ik had hem ook gekocht omdat hij stil zou zijn (het was niet de goedkoopste) , en dat klopt!
Ik denk dat de airco, die nog bezorgd moet worden, onuitgepakt terug gaat.

Ik had hem donderdag besteld bij coolblue en zie dat ze nu idd uitverkocht zijn daar.
Het is een Solis Easy Breezy 757. Misschien hebben ze hem ergens anders nog.
impala wijzigde dit bericht op 23-06-2019 17:24
20.96% gewijzigd
.
Dit jaar ben ik voorbereid, yes sir!

In januari al ventilatoren gekocht en iedere slaapkamer voorzien van zo’n grote plafondventilator. Twee mobiele airco’s stand-by. Geen idee of ze goed werken, we gaan het zien. Gisteren en vandaag de hut compleet gepoetst en alle was weggewerkt. Man gaat het zwembad opzetten en ik heb alle tabletten en drijvers al in huis.

Sowieso warmt het huis nu niet echt snel op, sinds vorig jaar een keramische tegelvloer en ik zie nu op de thermostaat hoeveel dat al scheelt (nog maar 23 graden binnen) t.o.v. een houten vloer.
En voor de mensen die net als ik niet kunnen slapen zonder iets van een deken of laken: ik heb een onderlaken en bovenlaken gemaakt van badstof (vier strandlakens aan elkaar locken). Dan lig je tenminste niet badend in het zweet te draaien (zoals met die dunne badstoffen hoeslakens).
impala schreef:
23-06-2019 17:11
Absoluut! Zeker op de laagste stand, die dus al best heel goed is.
Ik denk dat de airco, die nog bezorgd moet worden, onuitgepakt terug gaat.

Ik had hem donderdag besteld bij coolblue en zie dat ze nu idd uitverkocht zijn daar.

Oei, 150 euro.

Heb ik nog een paar vragen :D
Is de jouwe een beetje stabiel? (als in: dat de voet stevig is). Ik las her en der dat verschillende merken torenventilators instabiel zijn door een te lichte voet.
En voel je er wat van bij een afstand van meer dan een meter? Voor overdag is het wel te doen om erin te kruipen als je zit, maar 's nachts natuurlijk niet.
Bij bol.com hebben ze deze nog wel.

Ik zit nu in de wind van mijn miniventilator uit de sale, van 5 euro, (die op een powerbank loopt.)
Nog even een nachtje twijfelen :calimero:
zazamaenade wijzigde dit bericht op 23-06-2019 17:53
0.06% gewijzigd
nounou
De voet staat superstevig (ik heb wel een harde vloer) , de zuil zelf kan zwenken en zit er dus wat losser op. Maar hij voelt over het geheel heel degelijk aan en ziet er ook heel mooi afgewerkt uit.
In reviews werd geklaagd over het wat felle licht van het display dat de temperatuur aangeeft, maar ik heb kennelijk een nieuwer model want dat kun je uitzetten.
Hij staat nu 2 meter van mij vandaan en op laagste stand voel ik hem goed. Op hogere stand heeeeel goed, waai bijna weg :)
Ja hij is duur. Maar dan heb je ook wat. Hij is ook hoger dan de meeste andere modellen, dat is ook heel fijn, dat hij niet alleen je benen koelt.

Als je er niet failliet op gaat: kopen dat ding!
.
Het valt me hier nog mee met de hitte in huis. Boven wel warm maar het is vrij bewolkt dus het is binnen maar 24,5 graden. Valt echt mee. Buiten is het erg benauwd dus alles blijft nog potdicht voor nu. Luchtbed is zo te zien zowaar gemaakt. Wow ik heb zomaar iets gemaakt.

Morgen maar naar de bios denk ik. Nu het eten van gisteren opwarmen in de magnetron.
@Impala, je bent geslaagd op het onderdeel potentiële klant overtuigen ;-D
Ik heb altijd wat twijfels gehad bij de goedkopere versies van torenventilators, maar als ik er één koop wordt dat wel zoiets als wat jij hebt.
Er is zoveel te koop dat het zicht gemakkelijk wazig wordt, en zo'n Dyson Pure Cool, die erg goed schijnt te zijn, is mij echt te duur.
nounou
Zazamaenade schreef:
23-06-2019 18:29
Ik heb altijd wat twijfels gehad bij de goedkopere versies van torenventilators, maar als ik er één koop wordt dat wel zoiets als wat jij hebt.
Er is zoveel te koop dat het zicht gemakkelijk wazig wordt, en zo'n Dyson Pure Cool, die erg goed schijnt te zijn, is mij echt te duur.
Die Dyson valt heel zwaar tegen zelfs en is het het geld zeker niet waard.

Er is een topic over te vinden die van de week liep, kan hem alleen niet meer vinden.
Zazamaenade schreef:
23-06-2019 18:29
Ik heb ook nog een goedkopere in de doos staan, die moet ik nog uitproberen. Maar die is veel lager, dat is al een nadeel. En ik ben zo tevreden met de Solis dat die zéker niet terug gaat. Zal die andere morgen uitpakken en reviewen :)
En uiteraard om provisie gaan vragen bij de fabrikant :proud:

De Dyson heb ik ook bekeken. Als ik had gedacht dat hij het geld waard was, had ik hem gekocht. Maar de reviews waren niet best. In elk geval niet goed genoeg.
impala wijzigde dit bericht op 23-06-2019 19:29
15.29% gewijzigd
.
Ik zag op internet advertenties van koelende hoeslakens. Geen idee hoe/of dat werkt. Iemand ervaring daarmee

Niet douchen vlak voor je naar bed gaat, maar zorgen dat je even weer tijd hebt om af te koelen / bij te komen.
En ik heb vorig jaar een koeltasje met drinken en koelelementen opgehangen bij de brievenbus. Met een briefje erbij: postbode, neem gerust een koud drankje. Vond het zo sneu dat ze in die hitte met die zware tassen moesten fietsen.
Het was hier vandaag maar 24 graden, dus nergens last van gehad. Vannacht blijft het wel 23 graden, dus dat is eventjes wat anders.
Ik las op internet dat je een ventilator op je gang moet richten als je het raam open hebt, ipv op je bed bijvoorbeeld. Dus het raam open zetten en je ventilator op de deur richten. Werkt echt. Mijn slaapkamer is al een stuk afgekoeld.

Zie hier een linkje:
https://www.tipsenweetjes.nl/huis-en-tu ... roberen/2/

Het is beneden nu nog steeds 25 graden. Al een paar uur zo. Alles staat nu open. Maar er is amper wind. Ga wel boven slapen denk ik.
Moet het buiten wel koel zijn. En mugloos :-)
.
Dan nog is de temperatuur in de slaapkamer zeker een paar graden gedaald. Was er veel warmer. Ik vind het allang goed. Mugloos is het nooit in de zomer. Nog een reden om van de winter te houden, amper insecten en een goede nachtrust. :proud:
Ik sluit ramen en deuren altijd net voor zonsondergang en heb nooit last van muggen.
Een aircooler is weggegooid geld en net zo kansloos als een ventilator. Je hebt geen 200 euro voor een mobiele airco? (dat is de vanaf prijs namelijk nieuw) Beter dat dan een nutteloze aircooler, dan kun je elk uur opnieuw ijs erin doen. (en alsof de vriezer geen stroom kost, die moet dan continue werken om het water te bevriezen) 2dehands een airco kopen is ook een optie, enkel probeer dan niet ouder dan 2 jaar te kopen (onderhoud)

De meeste goedkope airco's gebruiken 1.5 tot 2.5kw per uur aan stroom. Even uitrekenen wat een kw aan stroom je kost, en je weet het totaal plaatje.

Tip: Zonnepanelen plaatsen (bij je koophuis), dan betaald de zon voor je airco, de zon is immers de boosdoener.

Goed, dan de tips buiten airco plaatsen om. Een teiltje met koudwater is vast al meerdere malen genoemd dus.. Ik probeer origineel te zijn.

Handdoek nat maken en als het ware als een hoofddoek dragen, kan ook op andere lichaamsdelen toegepast worden.

Zoek een ruimte op met airconditioning waar je kan chillen, zo is er hier bijvoorbeeld een winkelcentrum met bankjes waar je kunt zitten.

Ga naar het strand/zwembad en breng je tijd door in het water.

Indien werk, zorg dat je ergens werkt waar je airco voorhanden hebt.

Ervan uitgaande dat iedereen wel een auto met airco heeft... Rondje rijden, of ergens naar een schaduwplek rijden waar je kunt stilstaan (vorig jaar een paar keer gedaan, als zelfs de mobiele airco niet toerreikend is) Werkt erg rustgevend moet ik zeggen :) Ff uitstappen en de airco vol laten knallen zodat de stoelen ook lekker koud zijn. Dan met raampje op een kier sigaretje roken. Héérlijk.

Het slapen tijdens een hete nacht... Tja.. Dat is een lastige, zelfs mét een mobiele airco i.v.m het geluid. De kamer voortijdig koelen helpt immens, maar met echt hete nachten, na een uur of 3 word ik weer wakker i.v.m de hitte..

Daarvoor zul je echt een hoogwaardige splitunit met een shitload aan Btu's (btu is koelvermogen) moeten hebben, wil je kunnen slapen met hitte.

Wellicht, een laken natmaken en dan gaan slapen? Maar dit lijkt mij niet echt fijn...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven