Deel hier je beste anti-hitte tips!

20-06-2019 17:43 708 berichten
Hey allemaal,

Vanaf zondag krijgen we te maken met een hittegolf. Nu heb ik een enorm slecht geisoleerd huis, dus ijskoud op zolder in de winter en bloedheet in de zomer. Een kant met enkel glas ramen op het oosten het andere op het westen, dus de hele dag bloedheet. Ik had vorig jaar dunne witte gordijnen en nu verduisterende dus dat zal wel wat schelen maar met de pasen was het ook al aardig heet.

Vorig jaar ben ik meerdere keren beneden in de huiskamer gaan slapen. Ik heb nu ook alweer een luchtbed bij mijn moeder gehaald zodat ik niet met mijn matras hoef te sjouwen. Ik ga dus in de woonkamer slapen waar het koeler is.
Ondanks dat, was het vorig jaar niet te harden beneden. Zelfs met 2 ventilators niet. Een mobiele airco zit niet in mijn budget helaas en een zwembad past niet op mijn balkon. :cry:

Maar nu zie ik die aircoolers voorbij komen, soort ventilator die koele lucht blaast. Die zijn wel betaalbaar met mijn budget maar ik betwijfel of ze werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zet s'ochtends voor de zon opkomt alles open en doe het dan potdicht in huis. S'avonds als het wat afkoelt alles open. Dit jaar ga ik ook in de nacht met de ramen open slapen. Dat durfde ik vorig jaar niet vanwege mijn kat. Maar ik vermoed dat die toch buiten gaat slapen volgende week. Ik ben volgende week een week vrij en vermoed dat ik veel in de bios ga zitten ( in de airco! ). Ook raden ze aan online om je TV en andere apparaten die warmte afgeven niet te gebruiken. Ik ga dus ook maar naar de bieb om wat boeken te scoren. :proud:

Nu lijkt het me leuk ( en handig ) om in dit topic jullie best tips en tricks tegen de hitte te horen.
En ja een airco is vast de beste optie maar dus niet haalbaar ( ik woon ook in een sloophuis en dit is waarschijnlijk de laatste zomer hier ).

Nou ik ben benieuwd naar jullie ideetjes. Hoe bewapenen jullie je tegen de hitte?
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn de katten ook lusteloos, maar het zijn binnenkatjes dus ze kunnen niet buiten de koelte opzoeken. ‘s Nachts leggen we een fles water in de vriezer, en de volgende ochtend doen we de bevroren fles in een oude sok. Ze waarderen dat in elk geval wel :)
Verder hebben we een extra drinkfonteintje gehaald om ze meer water aan te kunnen bieden. Ook bij de Action een verkoelingsdoek voor dieren gehaald, die blijft een redelijk aantal uren koud! Alleen jammer dat de jongste kat eraan knaagt ;-D

Het scheelt ook enorm dat m’n vriend een mobiele airco heeft, al werkte die gisteren niet heel erg fijn, was nog steeds 27 graden binnen.
¡Apagando las luces!
De honden hier liggen nu ook lekker in de tuin.
De vogels kunnen goed tegen de warmte. De papagaai 2 keer gedoucht vandaag en dat vond ze heerlijk. Ben moe en moet slapen, maar tis zo lekker nu buiten dat ik dat echt heel jammer vind en maar blijf zitten :-D
Ik heb net nog even gezwommen, voelt net alsof ik in de tropen op vakantie ben. Binnen is 't inmiddels onder de 24 graden gelukkig.
Ik heb sinds vorige week een ventilator aan het plafond. Ideaal. Niks geen plaknachten meer. Ik raad iedereen zo'n ding aan.
Venusss schreef:
25-06-2019 22:33
Misschien is mijn tip al voorbij gekomen.......maar......Vandaag de tip opgevolgd van een collega: een natte handdoek in je nek leggen en die eens in de zoveel tijd weer onder de koude kraan houden. Werkt als een tierelier!

Kan niet in elke werkomgeving, maar in de mijne keek niemand vreemd op :-P
Ik doe dit vaak niet met een handdoek, maar met een sjaal (katoen of zo'n hydrofiel achtig stofje).
Vaak zien mensen het niet eens: ik draag dat rustig naar een vergadering, in de supermarkt, op de fiets.

Ik heb dan een heel luchtig jurkje aan en over mijn nek/schouders/bovenarmen drapeer ik die natte sjaal.
Er zijn overal toiletten, dus je kan hem regelmatig opnieuw koud en nat maken.
Zo profiter je van ieder zuchtje wind/airco; het trekt echt de warmte uit je lijf.

Ik zit nu ook achter de PC met die natte sjaal om mijn nek/schouders. En mijn blote voeten rusten op een natte theedoek (in een teiltje waar verder geen water in zit; voeten rusten op de ene helft van de theedoek en de andere helft heb ik om mijn voeten geslagen). Werkt echt goed.
Ik ben vanavond vanuit mijn tuin de rivier ingedoken. Heerlijk. Net een lauw bad genomen en zo met natte haren mijn bed in.
Ik heb een heel laag plafond in de slaapkamer, een plafondventilator gaat dus helaas niet. Het risico gescalpeerd te worden is me te groot ;-D

Een kelder zou ik wel graag willen, dat lijkt me echt fijn! Ik zou mijn bed er neerzetten en de hele zomer laten staan :-D

Lekker zo'n duik in je eigen zwembad voor het slapen gaan Redbull!

Mijn ogen beginnen dicht te vallen na een korte nacht gisteren dus ik ga zo maar proberen te slapen. De temperatuur in mijn slaapkamer is gedaald van 29.5 naar 28.4 :sigh: Gelukkig geen machines in het land gehoord nog dus ik laat mijn ramen lekker open.

Hopelijk een goede nachtrust voor iedereen hier!
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
vivapimpelmees schreef:
26-06-2019 00:06
Ik ben vanavond vanuit mijn tuin de rivier ingedoken. Heerlijk. Net een lauw bad genomen en zo met natte haren mijn bed in.
Wauw! Zo vanuit de tuin een rivier induiken :love: Wat heerlijk lijkt me dat.
-
anoniem_382263 wijzigde dit bericht op 09-08-2020 18:32
0.00% gewijzigd
OMG. Mijn cv-ketel is al wat ouder en soms blijft de driewegklep hangen. Ik heb dus net gedoucht en het is weer zover.... er stroomt nu loeiheet water door mijn radiatoren. Kan ze niet eens aanraken zo heet zijn ze :'( Nu de stekker eruit getrokken, zie morgenochtend wel weer of de ketel weer normaal doet.
Nou, dat was hem dan. Werd wakker van de kou. Raam stond wijd open en mán wat is het koud buiten :proud: Het komt nu vast niet boven de 15 graden uit!
.
Hier is het al 25 graden buiten: 24 binnen. Het belooft weer een hete dag te worden.
Ik lees ook weer mee
Sorry voor de mensen in het oosten en het zuiden want ik vind het oprecht heel sneu voor jullie dat het nog een dag duurt, maar ik ben echt zo opgelucht dat het hier nu van 27 graden naar 23,5 gegaan is binnen. Ik heb de hele nacht alles open gehad, kat heeft wederom buiten geslapen en stond net te trappelen om naar binnen te mogen. Die ligt nu te maffen op bed.
Het waait hier lekker door en vooral beneden is het nu heerlijk. Boven nog wel wat warm maar echt zo'n verademing vergeleken met gisteren.

Ga zo lekker mijn huis beetje opruimen, schoonmaken en dan genieten van mijn vakantie. Zit er wel aan te denken nog zo'n torenventilator te kopen. Ik hoor er goede dingen over dankzij jullie.

Balen van je CV ketel, Calamitycat. Ik hoop dat hij vandaag weer normaal doet.

@Sombra, dus die mobiele aircos werken ook niet altijd? Dat hoor ik wel meer. Ik betwijfel of het veel zou schelen hier op zolder. Hete dagen oke ( ja liever niet ) maar zolang het s'nachts maar afkoelt. Dat vind ik wel heel belangrijk. Ik heb ook vannacht weer een uur of 4 geslapen en na 4 nachten van maar 4 uur en een van 2 ben ik er wel even klaar mee. Vanavond lekker vroeg naar bed en langer slapen in de koelte.

Veel sterkte voor iedereen die vandaag nog in de hitte moet zitten! :hug:
Hier oosten en het is alweer bloedheet. Wel de ramen open en straks weer dicht voor de hitte echt doorbreekt.
Voor iedereen een groene tuin
Calamitycat schreef:
25-06-2019 23:33
:rofl: Daar ben je goed mee weggekomen :biggrin:

Mijn katten leven 's avonds pas weer op. Wat ze overdag doen weet ik niet want op mijn werk maar ze liggen vast ergens lekker in de tuin in de schaduw, die is er gelukkig genoeg. Veel grote struiken en bomen. Ze zijn nu ook nog alle drie buiten dus als ik straks naar bed ga gaat het luikje op standje wel naar binnen niet meer naar buiten en dan zie ik wel wie ik morgenochtend aantref :D Ik laat ze maar lekker genieten, er valt vast genoeg te beleven in het donker buiten. Normaal wil ik ze het liefst binnen 's nachts maar ik probeer mijn zorgen daarover los te laten en dat lukt aardig tot dusver.
Katten zijn eigenlijk heel slim, ze weten dat ze zich met die hitte het beste rustig kunnen houden dus dan is overdag slapen natuurlijk een hele goede optie :) Ze eten hier ook wel wat minder hoor. Behalve Nilfisk, maar die wil eigenlijk altijd en overal wel eten.

Ik ben morgen vrij en heb ook huishoudelijke klussen en klussen in de tuin op het programma staan. Hopelijk kan je nu wel wat meer genieten van je vakantie. Echt niet leuk dat het aankomend weekend weer zo heet wordt maar hier zien de voorspellingen voor volgende week er gelukkig wel weer goed uit, zo rond de 20 graden. Heerlijk.
En? Zijn ze nog binnen gekomen vannacht? Mijne had die optie niet dus die is lekker buiten gebleven. Zwaar mauwen en beledigd kwam hij net binnen. Wel heel fijn dat je je er nu geen zorgen om maakt. Ik weet dat je dat normaal wel doet als ze niet binnen komen ( snap ik ook hoor ).
Ik begin er ook makkelijker in te worden maar ik heb natuurlijk een kat die in een straal van 20 meter van zijn huis blijft. Hij gaat op de container liggen slapen of op de grond en dat was het wel.
Dus ja weinig wegloop gevaar hier. Ja hij kan ruzie krijgen met andere katten maar hij kan wel voor zichzelf zorgen, hij is de grootste kater van de straat. De kat waar hij zoveel ruzie mee had woont hier nu niet meer. Die was nog groter.

Fijn dat je ook lekker vrij bent vandaag. Als het goed is word het hier alleen zaterdag nog 30 graden en is het zondag ook alweer over. Dus nog een dagje afzien zaterdag en dan weer gewone temperaturen tot 24 graden. Dat vind ik goed te doen. Ik ga nu zeker genieten van mijn vakantie.

Hoe heeft iedereen geslapen trouwens?
GroenTuintje schreef:
26-06-2019 07:11
Hier oosten en het is alweer bloedheet. Wel de ramen open en straks weer dicht voor de hitte echt doorbreekt.
Wat klote zeg, ik zag op de weerkaart van nu.nl ook dat het gisteravond nog zo warm was daar toen het hier echt afkoelde. Veel sterkte en voel je vooral vrij om hier te komen klagen als het je teveel wordt. Mag altijd! :redrose:
Hier wordt het 26 graden als het goed is.
Zou fijn zijn als het niet zo enorm benauwd is.
Ben zo brak als een goudvis, 's avonds kan ik niet (gelijk) slapen en als de wekker 's morgens gaat ben ik zo moe dat ik echt door wil slapen. Maar ik ga deze week wat eerder naar mijn cliënten zodat ik de meeste warmte voor ben, dus ga er wat vroeger uit.
Ik heb nu maar 1 adres gelukkig, vanmiddag ben ik vrij. Alhoewel, van werk dan. Ik ga vrijdag naar een evenement en er blijft iemand slapen dus wil mijn huis wat schoonmaken en opruimen.

Heb wel besloten dat ik het weekend niets doe.
Volgende week nog even doorbijten en dan 3 weken vakantie.
34 graden voorspellen ze vandaag hier. En de rest van de week tussen de 28 en 34.
Calamitycat schreef:
26-06-2019 00:28
OMG. Mijn cv-ketel is al wat ouder en soms blijft de driewegklep hangen. Ik heb dus net gedoucht en het is weer zover.... er stroomt nu loeiheet water door mijn radiatoren. Kan ze niet eens aanraken zo heet zijn ze :'( Nu de stekker eruit getrokken, zie morgenochtend wel weer of de ketel weer normaal doet.

Oh wat erg, nog een paar graden erbij in huis. Hopelijk is het uiteindelijk wel afgekoeld, met de ramen open, en slaap je nu nog ;)
Het zal nu toch wel echt koeler zijn waar jij woont?

Vannacht heb ik dankzij mijn ventilatortje (en mijn extreme vermoeidheid) zelfs goed en diep geslapen, alleen niet zo lang. Toen de powerbank leeg was voelde het gelijk weer een paar graden warmer. Ik kan het iedereen die twijfelt over welke ventilator te nemen aanraden hoor, als extra luchtblazer erbij. 6 euro bij de Hema zag ik, met een usb-stekker, dus je hebt nog wel een bron nodig, laptop of powerbank. Het beestje draait 10 uur op een powerbank van 5000 mah, en je kunt het overal mee naartoe nemen, zelfs naar de wc.
Powerbank is natuurlijk ook heel handig voor nood om telefoon, mp3 speler etc op te laden. Je moet er alleen wel aan denken om hem altijd direct op te laden, maar dat wordt een gewoonte. Tot zover dit reclamepraatje :)

Het was hier zo mooi bewolkt met een lekker windje, nog wel boven de 20 graden, maar nu gaat de zon weer schijnen. Beneden was het vanmorgen 27 graden, nu een graadje lager, maar het gaat vandaag buiten hier weer richting de 30 vrees ik.
Ik ben zo jaloers op de noorder- en de westerlingen.
nounou
Oh Coconuts, wat een hel zeg. Pfff. Ik moet er niet aan denken. Sterkte ermee meid. Kan je ergens de airco op gaan zoeken?

Ja Zaza, dat kan ik me goed voorstellen dat je jaloers bent op noord en westerlingen. Ik ben als het echt heet is altijd jaloers op mensen van de waddeneilanden. :P
Daar is het altijd koeler dan hier. Al hebben zij ook een minder koude winter volgens mij en daar hou ik dan wel weer van.

Ik ben wat dat betreft echt blij dat dit waarschijnlijk de laatste zomer is in dit huis. Dat is echt mijn voornaamste eis aan een nieuw huis, dat het op het noorden ligt. Ik zit toch nooit in een tuin of op een balkon. Ik wil koelte. Zeker met de opwarming van de aarde zullen zomers als die van vorig jaar steeds extremer worden. Het was gisteren al de heetste 25 juni sinds 1901. Het zal alleen maar omhoog gaan verwacht ik. Dus dan zit ik in dit huis echt niet goed.
Ik baal nog steeds dat ik het zonnescherm van de buren naast me niet over genomen heb. Ik kon het zo pakken, maar ja ik ben niet handig, geen zin om mijn moeder te belasten ermee etc. Dus maar laten gaan. Nu zo'n spijt van.

Wat fijn dat je bijna vakantie hebt Kwebbel! Drie weken, heerlijk zeg.
Sterkte met de warmte vandaag. Doe maar lekker rustig aan dit weekend. :redrose:
Nou, inderdaad, Madrid, op de Wadden is het nu 15 graden.
nounou
Echt? Jaloers.

Maar ja ik mag niet zeuren, het blijft hier maar dalen. Nu 22,5.

Al is er op de Wadden natuurlijk wel weinig te beleven. Leuk voor een kampeervakantie als je jong bent maar dat is het dan ook wel.
Madrid87 schreef:
26-06-2019 07:07
Sorry voor de mensen in het oosten en het zuiden want ik vind het oprecht heel sneu voor jullie dat het nog een dag duurt (...)

Het duurt nog wel langer hoor, zeker tot en met zondag. Het koelt 's nachts wel meer af, dat helpt wel iets.
Oh, ik dacht dat het morgen ook daar af ging koelen. Wat klote zeg. Dat het s'nachts afkoelt helpt wel ja. Vanaf maandag is het ook daar koeler dus?

Heb je de waterflessen truc al voor elkaar? Ik nog steeds niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven