Dochter wordt 18 jaar

28-12-2011 23:15 43 berichten
Mijn dochter wordt in februari 18 jaar.

Zij moet een eigen zorgverzekering maar ik weet niet of zij straks zelf geld krijgt van studiefinanciering of zo. Dus zoek ik voor haar een goedkope zorgverzekeraar. Ik heb er echt de balle verstand niet van

Wie wil mij een beetje op weg helpen
Ik ga er morgen eens goed voor zitten en jullie adviezen nog eens doorlezen. Ik ben al druk aan het zoeken geweest maar mijn hoofd begint er van te tollen zoveel info. En morgen is dochter zelf ook weer thuis kan ze meedenken Bedankt all!
Alle reacties Link kopieren
quote:flowerbombje schreef op 29 december 2011 @ 00:05:

Superhuisvrouw, je ontvangt of stufi of een tegemoetkoming scholieren. Beide tegelijk kan niet.Dat weet ik.
Ik lees dat ze nog bij je in huis woont ,dan kan ze gewoon op je verzekering blijven voor de WA.

Wat te doen verzekering kiezen,als het gebit gaaf is hoef je niet.nog een aparte tandartsverzekering erbij af te sluiten.

En contact opnemen met de belastingdienst voor de aanvraag van de zorgtoeslag.

En aanvraag indienen voor tegemoetkoming scholieren..

Even opletten dat de kinderbijslag stopgezet wordt.

En de inkomsten en uitgaven op een eigen rekening van je dochter laten lopen.
quote:mika65 schreef op 28 december 2011 @ 23:27:

Ja helene heb je gelijk in, ik zal er op letten.

Als ik kijk bij duo-ib groep dan kan ze 75,93 euro in de maand krijgen. Daar kan ze nog geen zorgverzekering voor betalen. En dan de begrafenis kosten nog

Loop je nu niet een beetje ver vooruit? een uitvaartverzekering is voor een 18 jarige echt niet zo duur trouwens!!

En ze krijgt zorgtoeslag. Dus samen met die 75,93 redt ze dat echt wel! Heeft ze verder een bijbaantje?

ps. Ik vind dat een 18-jarige dit soort dingen best alleen kan uitzoeken. Deed ik wel iig op die leeftijd want ook een moeder die de balle verstand heeft van dit soort dingen.
quote:mika65 schreef op 28 december 2011 @ 23:33:

[...]

Ja ze heeft een baan voor een paar uur in de week

Ik krijg zelf bijstand en heb net vandaag bericht gehad van mijn klantmanager dat dochter zelf de zorg en begrafenis moet betalen. Ik betaalde dat natuurlijk altijd voor haarHoeveel uur? Mijn moeder zit ook in de bijstand en ik werkte wel meer dan 'een paar uur in de week'. En ja, ze moet het officieel misschien zelf betalen. En ik vind ook dat ze dat best mag doen als er zo weinig geld in huis is. Maar die uitvaartverzekering is dus niet zo duur en die zorg ook niet als je de toeslag eraf trekt. Maak je je niet een beetje te druk? Ik weet niet hoe jouw dochter is maar ik heb me prima gered destijds.
quote:flowerbombje schreef op 28 december 2011 @ 23:35:

Eerlijk gezegd vind ik dat onderaan het prioriteitenlijstje hangen Ibi. Het meisje moet het ook allemaal maar net kunnen opbrengen.

Het gaat echt om een paar euro voor die verzekering. Dat kan zelfs de armste sloeber met bijstandsouders betalen!! Want als er(je hoopt natuurlijk van niet maar kijk naar wat er bij ibi gebeurd is, en auto-ongelukken en andere dingen gebeuren ook als je 18 bent) kan die moeder de uitvaartkosten ZEKER niet opbrengen.

Als je zo'n laag inkomen hebt kun je het je gewoon echt niet veroorloven om je daar niet voor te verzekeren.
quote:flowerbombje schreef op 29 december 2011 @ 00:05:

De site van de duo is hartstikke duidelijk Margheritaa, dus ik neem even aan dat Mika + dochter dat zelf ook in de gaten hebben. Iets minder belerend mag ook wel hoor.

Superhuisvrouw, je ontvangt of stufi of een tegemoetkoming scholieren. Beide tegelijk kan niet.

`

Ze geeft zelf aan dat ze dat niet weet! Er is niks belerends aan.

Gewoon iemand attent maken.
quote:Ruza schreef op 29 december 2011 @ 00:46:

[...]

Het gaat echt om een paar euro voor die verzekering. Dat kan zelfs de armste sloeber met bijstandsouders betalen!! Want als er(je hoopt natuurlijk van niet maar kijk naar wat er bij ibi gebeurd is, en auto-ongelukken en andere dingen gebeuren ook als je 18 bent) kan die moeder de uitvaartkosten ZEKER niet opbrengen.

Als je zo'n laag inkomen hebt kun je het je gewoon echt niet veroorloven om je daar niet voor te verzekeren.

Los van het feit of je het kunt betalen of niet... het hangt er ook vanaf of je je nabestaanden dat wílt laten betalen. Zo duur is verzekeren niet.

Trouwens Mika, ga er inderdaad met je dochter goed voor zitten. Laat haar ook zoveel mogelijk al zelf doen en aanvragen, als ze daartoe in staat is (event. wanneer jij meekijkt) en uitzoeken. Dat hebben mijn ouders ook bij mij gedaan, ik weet nu precies hoe en wat.

Een studiegenootje van me ging begin augustus op haarzelf, en tot dusver hadden papa en mama álles voor haar geregeld, ze had zelfs geen idee hoe je studiefinanciering aan moest vragen en hoe een zorgverzekering in elkaar zat. Tot haar eigen grote schaamte had ze geen idee waar ze naar moest kijken en aan moest denken, of waar ze moest beginnen om zoiets dergelijks te regelen. "Zorgtoeslag? Wat is dat? Geen idee, dat doen mijn ouders voor me." Ik ben echt blij dat ik op dat vlak een stukje zelfstandiger ben.
Precies. In het diepe gooien is de beste leerschool Ik deed al vanaf 13 ongeveer dit soort dingen omdat mn moeder er echt een kneus mee is. En daarna voor mijn oma de administratie gedaan omdat zaj niet zo goed spreken nederlandisch. Maar kon mooi wel ALLES. Tegen de tijd dat ik 18 was en ook toen ik op mezelf ging nooit hulp nodig gehad waar een vriendin van me al in de stress schiet als er een brief van de vrienden van de belastingdienst in de brievenbus zit met haar naam erop. En dan moet ze pappa bellen want belastingaangifte is moeilijk!
Ik werkte op die leetijd zo'n 12 uur per week. In de vakanties meer. Mijn vriendinnen allemaal ook zoiets.

Hoefde thuis niet veel te doen (zoals koken), deed wel mijn huiswerk.

Zit even te denken maar het was nog in de guldentijd

Wat ik me herinner kreeg ik per maand ongeveer 250 gulden. Best de moeite waard. Misschien kan je dochter ook kijken naar meer uren per week.
Verwend nest. Ik moest ook nog eens koken endezeu

12 uur per week is idd goed te doen op die leeftijd als ze nog naar school gaat. Bijv. een avondje en een zaterdag in een winkel.
Ja precies. En je houdt dan nog genoeg tijd over om dingen te doen die mensen doen op die leeftijd (uitgaan, winkelen, etc)
quote:Moonlight82 schreef op 29 december 2011 @ 01:28:

Ja precies. En je houdt dan nog genoeg tijd over om dingen te doen die mensen doen op die leeftijd (uitgaan, winkelen, etc)Ideaal! Maar ik ben een workaholic dus moest zo nodig veel te veel werken
Mijn dochter is net vorige maand begonnen met een nieuwe baan (ze had anderhalf jaar bij de AH gewerkt) en werkt nu alleen de donderdagavond en de zaterdag. Meer kan ze ook eigenlijk niet werken want school en stage er ook bij. Ze heeft het best wel druk.

En mijn dochter is eigenlijk best al wel zelfstandig en zou het zelf ook wel kunnen regelen maar omdat haar verjaardag dichterbij komt dacht ik vanavond al even wat dingen voor haar te kunnen uitzoeken. Mijn dochter kan ook al koken en de was doen etc. Morgen gaan we er samen naar kijken.
quote:Ruza schreef op 29 december 2011 @ 01:26:

Verwend nest. Ik moest ook nog eens koken endezeu

12 uur per week is idd goed te doen op die leeftijd als ze nog naar school gaat. Bijv. een avondje en een zaterdag in een winkel.Ja zij zal nu ook wel zo'n 12 uur in de week werken
Dan is je dochter dus al goed bezig Lekker zelf laten uitzoeken en hulp bieden waar nodig. Van veel dingen(verzekering, stufi etc) kreeg ik trouwens bericht net voordat ik 18 werd dat ik dit of dat moest regelen.
Zij heeft ook al wat post gekregen met info. Ik ga slapen, trusten all
volgens mij krijgt ze wel meer stufi, met aanvullende beurs. Er wordt gekeken naar het inkomen van beide ouders en aan de hand daarvan word de stufi berekend. Ik kreeg toen iets van 400e p.m.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven