Douchen in bad, is dat echt zo vreselijk?

09-04-2010 23:00 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn bezig met het indelen van onze nieuwe badkamer. Wij hebben nu geen bad, maar het lijkt me heel fijn om die straks wel te hebben (lijkt me heel makkelijk met twee kleine kinderen). Na veel geschuif, kunnen we echter niet anders concluderen dat er echt niet een bad én een douchecabine in de badkamer passen.

Een optie zou dus kunnen zijn; douchen in bad.

Mijn man zegt alleen dat dit vreselijk is en daarom geen optie voor hem, dan maar geen bad.

Volgens hem is het over de badrand stappen voordat je kunt douchen erg onhandig en storend en kun je nooit 'lekker staan', omdat de ruimte waar je in moet staan relatief klein is.

Nu heb ik zelf geen ervaring met douchen in bad en kan me eigenlijk niet voorstellen dat het echt zo vreselijk is.

Ik zou dus graag willen dat jullie mijn man overtuigen wat ervaringen horen van mensen die douchen in bad.

Andere creatieve ideeën en opties waar we misschien nog niet aan gedacht hebben, zijn ook van harte welkom.
The time is now
Wij hebben een douche in bad, en ik vind het op zich wel oké. Idealer zou het zijn om een bad én douche te hebben maar een douche alleen zou voor mij geen optie zijn met 2 kleine kinderen. Dan maar even zo.

Ik vind vooral het douchegordijn onhandig. Het plakt aan je lijf en wordt altijd vies na verloop van tijd, hoe goed je ze ook wast.

Qua ruimte en instappen geen problemen.
Toen ik thuis woonde hadden we ook een douche in het bad. Wat heb ik dat vervloekt. Regelmatig uitgegleden en ik vond het douchegordijn een ramp.

Nu tig jaren later en 3 kinderen rijker, hebben we alleen een douche en dat gaat prima met de kinderen. We hebben een douchecabine en de kinderen (met z'n 3en) zitten er regelmatig met z'n 3en in. Als ik moest kiezen tussen een bad/douche combinatie of douche geef mij dan maar een douche.
Banba, waarom ga je niet even naar een badkamerboer. Ik heb dus ook net een nieuwe badkamer besteld, en ze maken daar zo een tekening voor je. Je hoeft dat niet te betalen en zij hebben vaak ook goeie ideeën.

Ze hebben voor mij ook een handiger indeling gemaakt dan ik zelf bedacht had.
Al die nadelen herken ik ook helemaal niet: het douchegordijn plakt niet aan me vast, ik ben nog nooit uitgegleden, ook niet bijna, en de vloer wordt niet nat. Het instappen gaat prima, ook toen ik hoogzwanger was, of juist net bevallen.

Mijn vriend is groot en breed en hoor ik er ook nooit over dat het krap is oid.

Ja, het douchegordijn, dat wordt vies na een paar jaar inderdaad. Nou, dan koop je een nieuwe.
quote:friezinnetje schreef op 11 april 2010 @ 19:43:

Banba, waarom ga je niet even naar een badkamerboer. Ik heb dus ook net een nieuwe badkamer besteld, en ze maken daar zo een tekening voor je. Je hoeft dat niet te betalen en zij hebben vaak ook goeie ideeën.

Ze hebben voor mij ook een handiger indeling gemaakt dan ik zelf bedacht had.Daar hebben wel al wel aan zitten denken. Ik heb op de site gekeken van een plaatselijke badkamerboer, maar daar moet je echt een afspraak maken met een verkoper, je kunt niet zomaar even binnenwandelen. Ik vraag me af hoe vrijblijvend dat dan allemaal is.
The time is now
ik ben bij brugman geweest en daar ook op afspraak. Maar niets verplicht hoor! Is gewoon zodat ze tijd voor je hebben.
Gewoon niets, NIETS!, tekenen en je zit nergens aan vast. Ik zou zelf niet voor Mandemakers gaan(o.a. Brugman) wegens hun verkooppraktijken maar een zelfstandige zaak uitkiezen. Misschien ken je iemand die de badkamer kan aanleggen? Zelf spullen kopen en het laten aanleggen is vaak goedkoper dan via een badkamerzaak.

Misschien een douche van 80x80cm in de hoek waar hij nu staat. Daarnaast, tussen douche en toilet een bad van 1.60m met smaller voeteneinde bij het toilet. Het toilet zou wellicht nog een klein stukje naar rechts kunnen? Als je een hangend toilet hebt/neemt komt het toilet wat meer naar voren en past het wrs. net. Zo eentje:

http://www.badonline.nl/categorie/riho-yukon-1019.html

En aan de andere wand een brede of dubbele wastafel? Dan moet je wel de waterleiding laten omleggen maar die kan door de muur lopen.

Of een bad in de hoek onder het raam zoals die hierboven met dat smallere deel ivm de inloop de badkamer in of deze in de hoek?

http://www.badonline.nl/categorie/riho-sydney-1014.html

En dan een douche met hoekinstap waar nu de douche zit? Je stapt dan niet uit tegen de wastafel aan maar in het midden van de badkamer. Of kwartrond?

http://www.saniwebwinkel. ... 30972d/4/6/4650905081.jpg

http://www.sanitairwinkel ... cabine-kwartrond-80x80cm/

Ik probeer alleen maar ideetjes te geven, je zal even moeten meten of het inderdaad past.
Zelf vind ik het echt geen probleem: ik vind een bad heerlijk: zou het niet willen missen!!!
Er bestaan ook kleinere baden die je in de hoek kunt plaatsen. Je bent dan maar 120x120 (en dan schuin) kwijt vanuit de hoek voor een Villeroy&Boch Dodona bad, of 135x135 of 140x140 voor een bad van Pflieger. Daar kun je dus bij je knieen iets breder inzitten... of er passen drie kids in, of twee volwassenen, omdat je dus in het midden de benen wat makkelijker langs elkaar kan leggen.

Soms lukt het dan in de badkamerindeling om een douchehoek daarnaast te maken (al dan niet met douchebak).

Misschien kun je dat eens overwegen?
Ik zie echt geen probleem bij jouw badkamer...

Als je je tekening voor je houdt zoals je m hierboven hebt geplaatst past er een bad aan de onderste wand, met een korte kant naar het raam toe. Je hebt ook baden die iets schuin lopen of iets breder zijn...

Ik zou gaan voor een bad met de afvoer in het midden en twee schuine zijden... dat je aan beide kanten kunt liggen zonder stopje in je achterwerk.

Voor de douchehoek zou ik proberen 90x90 over te houden. Dan heb je dus ca 95 cm voor de breedte van je bad. Afvoer voor de douche zit dus al gelijk op de goede plek.

Naast de douchehoek kun je dan de wastafel bevestigen, waar nu ook al de afvoer zit. Toilet kun je laten zitten waar het zit.

Geen probleem.

Wij hebben zelf geen douchewand geplaatst op de rand van het bad. Die paar spetters die in het bad komen, maken niet zoveel uit. Bovendien zit de kraan bij ons aan de kant van de wastafel (in jouw geval), dus de meeste spetters hou je met je lichaam al tegen.

Aan de kant van de wastafel zou je bijvoorbeeld een glaswand kunnen plaatsen. Vloer in de hoek op afschot en een tegel verlaagd en je hebt nauwelijks last van water in je badkamer.

Succes!
Eens met Amygdala. Ik heb min of meer dezelfde situatie, alleen zitten bij mij toilet en deur gespiegeld.

Ik heb als bad een Riho Geta, die is 170 bij 90 met een afgeschuinde hoek, waardoor er veel loopruimte overblijft.

Vertaald naar jouw badkamer is dat zoals Amygdala zegt het bad linksonder, met de korte kant onder het raam, en linksboven een douchehoek.

Ik heb dat precies zo. Zonder spatscherm, het bad is echt het makkelijkst schoon te maken van de hele badkamer, die paar spetters...
Ik heb een douche boven het bad en ik vind het vreselijk. Ik sta er altijd een beetje ongemakkelijk in, omdat ik bang ben dat ik uitglij (ook met anti-slip matje) en toen ik onlang geopereerd werd aan mijn been en wekenlang niet op mijn gips kon staan, kon ik dus ook niet in het bad stappen om te douchen.
quote:Banba schreef op 11 april 2010 @ 19:28:

@noa, theoretisch kan het zo inderdaad. Maar als je dan uit de douchekabine komt sta je meteen met je buik tegen de wastafel aan

Je kunt op die manier nooit met meer dan 1 persoon de badkamer gebruiken. En aangezien we met zijn vieren zijn, is dat niet handig.

In ons oude huis hadden wij volgens mij ongeveer dezelfde afmetingen. Wij hadden een bad, douche, wc en wastafel erin. We zijn met z'n vijfen. Ja, het is krap, maar het kon wel hoor. En douchen in bad is voor mij echt een no-go.

Wij hebben toen trouwens 1 m2 uit een aangrenzende kamer gebroken, en in die "nis" gedeeltelijk het bad geplaatst. Voor de helft dus. Anders kon het namelijk niet. Is dat nog een optie?
Banba, bedoel je de plaatselijke badkamerboer die ook keukenboer is (maar dan in een ander pand)? Zeer vrijblijvend. Ik vond ze alleen verschrikkelijk. In mijn woonplaats heb je wél een goede zitten. En die is ook vrijblijvend. Ze doen alles voor je om de koop te sluiten maar hé: die sluit je gewoon niet

Verder had ik geen problemen met douchen in bad, maar vent wel. Je hebt ook (als je echt voor de kinderen een bad wil) opklapbare badjes voor kinderen met een stop eronder. Die kun je dus na het bad leeg laten lopen en in een hoek / kast zetten. Zal eens googelen.
kinderbadje

Deze dus.
Dit kan toch gewoon?

Ik heb de maten van je muren boven, links en onder overgenomen, die schuine lukte niet helemaal met die website, maar ook al zou die wat anders zijn, dan moet het toch nog passen, of zit je deur ergens voor?

Oh en er is ook rekening gehouden met de loopruimte, want als deuren of uitstapruimtes zouden botsen, werden de plaatjes rood. Dat is nu niet het geval, dus je moet ruimte genoeg hebben zo.

(Je kunt het zelf proberen op http://www.plieger.nl/ONTWERPUWBADKAMER maar er zijn vast nog wel meer sites)

Het nadeel aan dit laatste ontwerp is dat de douchecabine de ruimte enorm breekt. Dat wordt een sta in de weg. Ik zou het 's proberen met het bad een kwartslag met de klok mee, de wasbak naar boven, en de douchehoek linksboven. Je hoeft dan niet eens een cabine te nemen.

Ik heb trouwens al het sanitair en zo zelf via internet gekocht, en een ontzettend goeie klusser gevonden via werkspot.nl.
Ik snap wat je bedoelt, heb ik ook geprobeerd, maar dan overlapt de loopruimte juist wel, kijk maar:

even zonder rood ziet het er zo uit:

Oh trouwens, het is maar een mini stripje dat echt overlapt zie ik nu. Zou dus eventueel nog best kunnen
Prulletje ik zoek nog een leuk keukenontwerp.....interesse?

Goed gedaan zeg, leuk om te zien hoe zou kunnen worden.
quote:Groll schreef op 09 april 2010 @ 23:21:

Wat is de meerwaarde van douchen als je baden kan? Je kan, als je persé een douche wil hanteren, dat toch ook doen zittend in bad? Ik vind een douche een oncontroleerbare plens water. Een spons over je uitknijpen is minstens even effectief, je kan dat zittend doen en de wanden blijven schoon.

En dat over de rand stappen, alleen als je heel erg pijn in je gewrichten hebt en je knieën niet goed kan optrekken kan dat een probleem zijn. Normaal moet je tot je 90ste over een rand kunnen stappen.Mits je geen half uur onder de douche staat is douchen zuiniger dan in bad gaan... Er kan een behoorlijke plens water in een badkuip hoor! Wat iemand al zei: na het douchen is het bad ongeveer kwart-vol. Nog lang geen aangename badder-hoeveelheid dus! En je zult nadien toch t sop van je af moeten spoelen en je haar moeten uitspoelen... met de douchekop.
Wij hebben geen douchebak, maar gewoon een "open" douche. scheelt ook een hoop ruimte en dan kan het volgens mij zeker met het tweede ontwerp van pulleke
Grrrr forum heeft mijn opmerking niet geplaatst. Prulleke, ik kwam op hetzelfde ontwerp uit. Heb jij ook recentelijk je badkamer gedaan

Het bovenste ontwerp is het meest handig gezien de plekken van de afvoer.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Nou, al 4 mensen met hetzelfde ontwerp. Dat is m dus!

Maar idd... ik zou geen douchebak nemen, maar gewoon een inloopdouche met alleen aan de kant van de wastafel een scherm van 60 cm ofzo. Dat houdt een hoop water tegen, vloer dweilen gaat in 1 moeite door en je kan makkelijker eens met zn tweeen onder de douche zonder dat je met je elleboven tegen die wandjes van de douchecabine staat te bonken. Bovendien minder randjes schoonmaken en het ziet er veeeeeeeeeeeeel ruimer uit!

Echt, je hebt plek zat in die badkamer van je!!!

Ik zou trouwens een bad nemen met een stopje in het midden en twee schuine zijden, zodat je er ook met zn tweeen in kunt zitten zonder de stop in je achterste te krijgen.
Oh, wat geweldig die tekeningen! Bedankt!

We zijn van plan begin volgende week een bezoekje te brengen aan de badkamerboer voor advies. Ik zal deze tekeningen even uitdraaien en meenemen.

Het bad over de lengte aan de onderste muur lijkt me inderdaad een goede optie. Ik had zelf nog niet gedacht aan de mogelijkheid van een inloopdouche (dus zonder douchebak). Lijkt me wel ideaal wbt schoonmaken. Bovendien ben je dan meteen van die douchecabine, incl. onmogelijk schoon te houden rubbers, verlost
The time is now

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven