een poef breien

02-11-2009 14:25 210 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een poef breien! Die van Christien Meindertsma http://www.christienmeind ... hp?/projects/urchin-pouf/ vind ik helemaal geweldig! Maar helaas iets boven mijn budget . De Hema had een paar weken geleden een gebreide poef in de collectie, maar die was een beetje klein. Nu zou ik het zelf graag willen proberen. Op deze site kwam ik een patroon voor een mooie poef tegen: http://www.pickles.no/puff-daddy-knitted-stool/ (zie patroon onderaan) Ik heb alleen niet zo veel brei ervaring, zeg maar gewoon zero. Is er misschien een creatieve forummer aanwezig die mij de werkwijze in 'jip en janneke' taal uit zou willen leggen? En misschien kan inschatten of dit te doen is voor een beginnende breier?



Alvast super bedankt! Groetjes bloem9



De uitleg van de site:

What we used:

Eskimo, 18 balls (Or yarn suitable for US #13 needles)

Acrylic yarn would probably be a really good alternative, as it´s a piece of furniture

US #19 circular needles

2 cheap duves (feather and down



How we did it:

Cast on 35 stitches using three threads.

Knit the garter stitch until you´ve knitted all the balls, and there is just enough yarn left to asseble the stool.



You now have ONE rectangular piece.

Cast off loosely.



Assemble the short sides (35 stitch side) as neatly as you can.



Assemble the first long side. This is supposed to be the top or the bottom of the stool. Put the needle through the end stitch of every second row and tighten, tighten, tighten! Repeat on the rows in between and tighten until there is no whole in the middle.



Stuff the duves into the stool. We tried to make a ball of the duves before we stuffed it.



Assemble the other end in the same manner as the first.

And there you go! Your first knitted furniture perhaps?
Alle reacties Link kopieren
En ohja, als je met 3 draden zeeman wil breidt, welke grootte van naalden gebruik je dan?
Je naait de korte kanten aan elkaar, zodat je een grote cilinder krijgt.

En dan rijg je door de lange kanten een stevige draad, en die trek je dan stevig aan
Alle reacties Link kopieren
@Lizzelot, ik gebruik breinaalden van 10 (die had mijn moeder nog liggen ) Maar het werkt prima hoor! Alleen geen idee hoe lang het duurt voordat ik al die bollen 'op' heb gebreid....
Alle reacties Link kopieren
Vorige week ben ik bollen acryl gaan kopen bij Zeeman. Nu vond ik net op die site dat de lap uitgerekt ongeveer 175 cm moet worden. En dan zij 18 bollen wol van 50 gram hebben gebruikt. Die van Zeeman zijn 100 gram per bol. Ik ga wel gewoon beginnen met die bollen en geloof dat wat je over hebt kan retourneren, maar ben toch wel benieuwd hoeveel bollen jullie gebruiken aangezien ik helemaal geen brei-ervaring heb. Mijn schoonmoeder gaat me helpen met de boel opzetten en dan moet het vast wel gaan lukken...
Alle reacties Link kopieren
Oke thnx voor alle info. Brei je dan met 3 draden tegelijk?
Alle reacties Link kopieren
@bebela; waar je ook naar kan kijken is de looplengte van een bol. Die van de zeeman hebben heel veel meters op een bol waardoor je altijd met minder bollen doet. Bij de Zeeman is retourneren geen enkel probleem als je de bonnen maar bewaard.



Groetjes



Ps welke kleur gebruik je
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuke poef!

MamaJudith, lukt het met naalden nr. 10 en hoeveel bollen gebruik je van de zeeman? Ik kan zelf helemaal niet breien, maar ik werk bij ouderen en een bewoner gaat voor mij aan de slag
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt me superleuk om te doen! Die poef van Meindertsma is geweldig. Helaas heb ik er nu geen tijd voor, maar dit ga ik zeker onthouden. Ik zag in jullie berichten dat je zo dik mogelijke pennen moet gebruiken, hoe zit dat met de wol? Is dat speciale wol? Waarschijnlijk heb ik er namelijk overheen gelezen
Alle reacties Link kopieren
Zag vandaag dit forum en werd meteen zo enthousiast dat ik me meteen weer (na een paar jaar afwezigheid ) heb aangemeld hier op dit forum. Ben ook direct breinaalden gaan halen (maat 12) en een paar bollen wol (voor breinaald 3-4) en natuurlijk ook aan het breien geslagen. Ik moet zeggen dat het echt heel makkelijk is. Op youtube staan handige filmpjes over de ribbelsteek en het opzetten van steken. De rest gaat daarna vanzelf want je krijgt er al snel handigheid in. Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de vorderingen van iedereen. Wie zijn er op dit moment deze poef aan het breien behalve ik?
Alle reacties Link kopieren
@vergeetmijniet, waar heb je die dikke breinaalden gekocht?
Alle reacties Link kopieren
@guustflater, toevallig zit er een naaimachinewinkel vlakbij mijn huis die deze breinaalden verkoopt. Ik had ze trouwens ook via google al gevonden maar dit (om de hoek) was natuurlijk nog makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Aha, moet ik ook maar eens bij een naaimachinewinkel gaan kijken! Kan je me ook nog zeggen wat de naalden kostten?
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb net het bonnetje weggegooid maar in totaal was ik 12,50 kwijt. Ik geloof dat de bolletjes wol (drie stuks) 2,60 kostten. De breinaalden waren dus ongeveer vijf euro. Vond ik eigenlijk wel meevallen.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, over hele grote breinaalden gesproken... voor wie wil lachen, zie http://www.cornishorganicwool.co.uk/ind ... m_id=6&n=5
Alle reacties Link kopieren
Elke keer als dit topic voorbij komt in de top 10, open ik het vol spanning.... zou iemand al zijn poef afhebben?

Maar nee, het blijft maar over wol en naalden gaan...

Nu ben ik zelf helemaal niet van de breierige, dus ik bemoei me ergens mee waar ik niks mee te maken heb , maar ik ben zo benieuwd naar het resultaat! Iemand al een werkbare poef? Iemand?
Alle reacties Link kopieren
Naalden en wol in huis! Ik heb 12 bollen wol gekocht bij de zeeman en naalden nr 10. Ik hou jullie op de hoogte! EN ik ben ook heel benieuwd of iemand de poef al af heeft.
Alle reacties Link kopieren
@guustflater hoera, nog een breier schiet het al op? Ik heb inmiddels een lap van ca. 60cm. Moet nog een aardig eindje dus
Alle reacties Link kopieren
@vergeetmijniet, ik brei de poef niet zelf. Ik werk bij ouderen en 1 daarvan is voor mij aan het breien geslagen. En ze schiet idd al aardig op. Helemaal leuk! Ze wil em voor de kerst af hebben.
Alle reacties Link kopieren
Nog één!

Ik ben ook met een ander breiprojectje bezig (een hele grote deken) maar die poef is ook wel erg leuk. Naalden nummer 10 heb ik al in huis dus ik denk dat ik vanmiddag even langs de wibra loop om een nieuwe voorraad wol in te slaan. Heb nog wel een paar oude lelijke kussentjes die ik als vulling kan gebruiken. Leuk!



Dan kan ik tijdens deze gure wintermaanden lekker op mijn poef tegen de verwarming aanzitten .
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens geen rondbreinaalden, maar voor zover ik uit de reacties hier begrijp is dat ook niet echt noodzakelijk?
Alle reacties Link kopieren
@guustflater, wow! Dat is ideaal, iemand die 'm voor je breit! Weet jij al wat voor vulling je erin gaat doen? Daar zit ik nog mee te hannessen (een beetje voorbarig want ik ben nog lang niet klaar, maar goed...)



@coffeepot, een deken? Hoe doe je dat? Want dat wordt heel breed. Heb je dan meerdere breinaalden of zo?

Nee, het lijkt mij dat het niet uitmaakt wat voor naalden je gebruikt, maar ik heb er niet heel veel ervaring mee dus zeker weten doe ik het niet...
Alle reacties Link kopieren
oh jee... zie nu pas dat rondbreinaalden heel anders zijn dan gewone rechte breinaalden. weet iemand wat het verschil in effect nu is? ik vraag me af of het zo nog goed komt met mijn breiwerk...
Alle reacties Link kopieren
Ja ben er ook helemaal blij mee! Ik heb een zitzak op de kop getikt via marktplaats (gratis ) Daar gaat de poef dus mee gevuld worden!

Volgens mij is het geen probleem met rechte breinaalden. Vroeger maakte men op deze manier ook van die gebreide balletjes (aldus de ouderen op mijn werk). Dus volgens mij moet dit zeker gaan lukken!
Alle reacties Link kopieren
@Vergeetmijniet; nee, de deken gaat bestaan uit een heleboel lapjes die aan elkaar genaaid worden. Ik ben ook nog niet zo lang bezig met breien maar ik had geen zin om alleen maar een proeflapje of nóg een sjaal te breien (ik heb er al zoveel) dus na mijn eerste proeflapje begon ik gewoon met nog een lapje, en nog een, en nog een.....Het wordt wel een beetje langetermijnplan want ik heb nu zo'n 5 lapjes af en dat is bij lange na nog geen deken. Lapjes zijn ongeveer 30×30 cm dus dat duurt nog wel even. En toen ik daarmee begon had ik nog niet hele van die hele dikke naalden dus het schiet ook niet echt op. Maar ja, het is leuk tijdverdrijf .



Ben in plaats van poef begonnen aan een sjaal voor vriend om aan de dikke breinaalden te wennen. Zo komt die poef er nooit van natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Nou hehe! De poef is af! Ik dacht gisteren dat ik de verkeerde naalden had en besloot te stoppen met verder breien. Ik zat nl net op een mooi formaat omtrek voor een kussen. Vandaag toch eens even geprobeerd hoe het zat met het aantrekken van die draad en jawel! Het werkte! Ik had geen speciale vulling dus er zit nu nog een gewoon kussen in. Je ziet wel dat een echte vulling mooier is, omdat je daar net iets meer van in kunt doen én het mooier rond word. Maar, ik ben heel erg trots op het resultaat! Ben ik nou echt de enige die 'm af heeft?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven