Energieverspillende huisgenoot

19-10-2013 16:36 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon met één huisgenoot in een startersappartement. We delen de kosten voor gas, water en licht.

Ik ben zelf milieubewust opgevoed en let goed op mijn verbruik. Dat wil niet zeggen dat ik in het donker en in de kou leef, maar ik let wel goed op dat ik niks verspil. Ik douche bijvoorbeeld niet te lang, ik laat geen stekkers onnodig in het stopcontact zitten en probeer niet te hoog te stoken en laat al helemaal de verwarming niet aan als ik niet thuis ben.

Mijn huisgenoot let hier minder op. Er wordt best hoog gestookt, terwijl het raam open staat. Er wordt bijna twintig minuten per dag gedoucht en de verwarming staat vaak aan terwijl er niemand thuis is.

Wat kan ik hiervan zeggen? In een studentenhuis kun je nog een briefje op het toilet hangen om mensen aan te spreken, maar met één huisgenoot gaat dit toch meer in gesprek. Ik wil dit wel doen, maar ik wil ook niet zeuren. Ik ga niet tegen iemand van in de 20 zeggen dat je een trui moet aantrekken,

Ik merk dat het me stoort en dat ik er op let en dat de irritatie daarom groter wordt.

Kun je iemand aanspreken op zijn verbruik? Ik betaal er ook voor. Maar dat is niet de grootste reden van irritatie. Het is vooral het principe van verspillen.
natuurlijk kan je iemand daarop aanspreken
Ik haalde altijd ook overal stekkers uit, tv, laptop, elektrische kookplaat (maar dat alles was meer een vervelende tik) en ik probeer dit juist niet meer te doen. Ik kan mij niet herinneren dat er ooit iemand zn huis door ging om alle stekkerdozen er uit te trekken?

20 minuten per dag douchen vind ik eerlijk gezegd ook niet schokkend. Maar dat ben ik.

Het lastige is jullie hebben beide een manier van leven, ja en wie past zich nou aan wie aan?
Ik begrijp dat het lastig is, man en ik hebben hier ook zon andere opvoeding ingehad.. en dat is nog mijn partner, bij een gewone huisgenoot is het denk iknog lastiger
20 minuten douchen is voor mij kort... terwijl ik verder wel de thermostaat op 19/20 graden heb staan.

Je kan toch wel een gesprek voeren, maar denk erom dat jullie op dit moment dus een andere opvatting hebben over gebruik van gas, water en licht. Jouw manier is niet per sé beter of slechter dan dat van je huisgenoot. Probeer dus een middenweg te vinden samen.
Ik trek bijna nooit stekkers ergens uit en douche wel 15 min per dag en soms in de ochtend en in de avond. Maar ja ik woon dan ook alleen en betaal er zelf voor. Ik zou gewoon het gesprek aangaan of ze er een beetje op wil letten dat de verwarming uit kan zodra er niemand meer thuis is.
.
Ik verwacht niet dat iedereen zo op stekkers let, hoor. Maar ik let er zelf wel een beetje op dat ze er niet onnodig inzitten, zoals een telefoonlader zonder telefoon eraan.

En inderdaad, ieder zijn manier van leven... Daar zit ik dus ook mee, want de persoon in kwestie denkt daar gewoon heel anders over, dus dan kan die persoon zich ook lastiger inleven in wat ik vind. En voor zin doordrijven ben ik te oud. Hoe ga je dan in gesprek?
Ik zou het wel bespreken. Dat lange douchen, daar doe je niet veel tegen (tenzij hij ook ineens het licht ziet), maar stoken met het raam open of als je niet thuis bent, dat moet natuurlijk niet.

Misschien heeft hij er nooit over nagedacht, dus gewoon zonder irritatie bespreken.
Tja, dat is lastig met een huisgenoot, hij woont er ook! En stoken met de ramen open heb ik vorige week ook gedaan, was zo klam geworden!

Ik zou als huisgenoot wel afknappen op iemand die bijhoudt hoe lang ik douche. Mijn collega die op de minuut bij hield hoe lang ik lunchte was ook niet echt mijn vriendin!
Stoken met t raam open kun je echt wel wat van zeggen vind ik. En 20 minuten douchen vind ik persoonlijk ook lang, maar om daar nou over te beginnen... Ik zou t gewoon ns luchtig aangeven dat je het vervelend vindt dat hij/zij zo nonchalant met energie omgaat, en dat ieder dat natuurlijk op zich zelf moet weten, maar dat jij het erg prettig zou vinden als t wat minder kon en of t voor hem/haar erg veel moeite is om er wat beter op te letten?

Hèhè, wat ik nu bedenk: een briefje 'verwarming uit' op de voordeur plakken en beweren dat t een reminder voor jezelf is, omdat je het zo zonde vindt om voor niks te stoken.
Ik denk dat je nog behoorlijk zult moeten slikken, later in je eigen huis kun je het helemaal doen zoals je het zelf wilt. Kachel laten branden terwijl je weg bent vind ik ook onzin, voor de rest valt het wel mee volgens mij.
Een trui aan ipv de verwarming? Sorry, maar daar hebben mijn huisgenoten echt niks over te zeggen. Ik vind de verwarming dan gewoon fijner.

Je hebt wel ergens een punt maar slaat er nu in door. Water bijd e wijn doen dus en dat aan je huisgenoot voorstellen.
20 minuten douchen vind ik niet extreem lang dus daar kan je niets van zeggen.

Wat bedoel je met stoken met het raam open?

Als het raam wagenwijd open staat terwijl de verwarming aan is dan stook je inderdaad voor de buitenlucht en betaal je je onnodig scheel aan gas.

Maar als je een raam op een kiertje open hebt staan kon dat nog wel eens voordeliger zijn dan als je alles altijd potdicht houdt.

Een vochtig huis is moeilijker warm te krijgen dan een gelucht niet vochtig huis.
quote:izzamo schreef op 19 oktober 2013 @ 16:47:

En inderdaad, ieder zijn manier van leven... Daar zit ik dus ook mee, want de persoon in kwestie denkt daar gewoon heel anders over, dus dan kan die persoon zich ook lastiger inleven in wat ik vind. En voor zin doordrijven ben ik te oud. Hoe ga je dan in gesprek?En jij kan je lastiger inleven in wat je huisgenoot vind. En voor zin doordrijven is je huisgenoot ook te oud. Het is dus geven en nemen. Je kan vragen of hij er extra op wil letten om de opladers er niet onnodig in te laten zitten. Maar verder mag hij douchen zolang hij wil. Het is geen 100% - 0 %, maar 50-50.
As je met iemand samenleeft, heb je ook met andere gewoontes te maken.

Jij hebt namelijk niet het universele gelijk aan je kant.
Nee joh, ik zeg heus niet dat iemand een trui aan moet doen! Haha, ik gaf dat juist als voorbeeld dat ik dat niet zou zeggen.

En bijhouden hoe lang hij doucht, heb ik één keer gedaan omdat het me opviel dat ik de douche zo lang hoorde stromen (badkamer zit naast mijn woonkamer). Brr, eenmalig.

Maar inderdaad, sommige irritaties zijn persoonlijk en onredelijk om uit te spreken. Sommige voorbeelden die ik gaf, zou ik niet uitspreken. Ik zoek dus vooral uit welke dingen ik wél en niet tegen mijn huisgenoot kan zeggen.

Dat van het open raam ga ik dus wel zeggen, volgens mij zijn de meeste reacties het daarmee eens . Bedankt!
Als jij de helft van de energierekening betaalt mag je daar best iets van zeggen. Ik heb nog een zoon thuis en die betaalt vooralsnog geen kostgeld. Dus 5 minuten douchen is lang genoeg om schoon te worden en ramen open en cv op 10 is mij ook een gruwel... en ja uit oogpunt van portemonnaie en milieu ... goed bezig
quote:Moosey schreef op 19 oktober 2013 @ 16:50:

Stoken met t raam open kun je echt wel wat van zeggen vind ik. En 20 minuten douchen vind ik persoonlijk ook lang, maar om daar nou over te beginnen... Ik zou t gewoon ns luchtig aangeven dat je het vervelend vindt dat hij/zij zo nonchalant met energie omgaat, en dat ieder dat natuurlijk op zich zelf moet weten, maar dat jij het erg prettig zou vinden als t wat minder kon en of t voor hem/haar erg veel moeite is om er wat beter op te letten?

Hèhè, wat ik nu bedenk: een briefje 'verwarming uit' op de voordeur plakken en beweren dat t een reminder voor jezelf is, omdat je het zo zonde vindt om voor niks te stoken.

Dat briefje is wel een goeie, opent meteen het gesprek.

Hier ook veel verschil tussen mij en mijn man. Ik trek gerust een trui aan, of pak een dekentje op de bank. Mijn man stookt de verwarming op en laat de deuren in huis openstaan. Zucht.

Gelukkig hebben we een kind dat graag deuren open en dicht doet.
Als ik het om een uur of tien savonds frisjes vind dan zet ik de verwarming ook niet meer omhoog, dan trek ik een vest/trui aan... niet zo moeilijk toch?
in principe heb je maar twee minuten nodig om te douchen als je je eerst inzeept en je haren wast voordat je de douche opendraait.

Natuurlijk kan (en moet) je zeggen wat je dwarszit maar je hebt niets om zuiniger gebruik af te dwingen (behalve verhuizen), dus maar hopen dat ze gehoor geeft. Na twee keer vragen zou ik wel mijn verlies nemen.
it's a big club and you ain't in it
Ik zou mij juist ergeren aan jouw freakgedrag. Verwarming moet op de timer zodat ie aanspringt een uur voor je uit je werk komt zodat het huis dan al lekker warm is. Zou er ook schijt van krijgen als ik met iemand zou wonen die de thermostaat maar op 20 zet terwijl ik 23 wil. Idem wat douchen betreft, ik geniet gewoon van lekker door en door opwarmen onder heet water. En stekkers trek ik er al zeker niet uit! Denk dat jullie geen match zijn wat samenwonen betreft. Je kunt beter op zoek naar 'n huis voor jezelf waar je zo lowbudget kan leven als je zelf wil.
quote:RionyRiony schreef op 19 oktober 2013 @ 17:17:

in principe heb je maar twee minuten nodig om te douchen als je je eerst inzeept en je haren wast voordat je de douche opendraait.

Je gaat toch niet in de kou staan om je in te zepen??? Ook als je je inzeept doet het goed in de warme damp te staan van de hete lopende douche.

Vind het knap dat de huisgenoot er nog niets van heeft gezegd als TO zo freakerig bezig is.
Uhm... ieder zijn eigen manier, maar "freakgedrag" mag je echt direct terugnemen! Er zijn hele aardige en leuke reacties, waarvoor bedankt.

Opletten is iets anders dan in het donker en in de kou leven.

Ik zeg er juist zelden wat van, dus ik houd het zelf ook redelijk.
quote:elninjoo schreef op 19 oktober 2013 @ 17:21:

[...]

Je gaat toch niet in de kou staan om je in te zepen??? Ook als je je inzeept doet het goed in de warme damp te staan van de hete lopende douche.

Vind het knap dat de huisgenoot er nog niets van heeft gezegd als TO zo freakerig bezig is.dat is toch wel afhankelijk van de omgevingstemperatuur ja. Je kan ook een wasbowl met warm water meenemen om je spons mee te benatten. Je haar hoef je overigens niet onder de douche te wassen en te spoelen; dat kan prima koud in de wastafel.
it's a big club and you ain't in it
Stekkers eruit halen vind ik persoonlijk wél freakgedrag.

En voor de verwarming kun je gewoon 'n thermostaat laten installeren en instellen, zodat ie aanspringt een uur voor je op moet staan en lager gaat tijdens kantooruren en dan weer 'n uur voor je thuiskomt weer volle bak gaat branden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven