Fietsmode
dinsdag 3 april 2012 om 09:12
Ik was vanmorgen bij de school van mijn zoontje en het viel me ineens op dat vrijwel alle fietsen van de ouders die daar geparkeerd stonden van die transportfietsen waren, zware fietsen met zo'n log krat voorop. Er stonden nog een paar bakfietsen maar verder eigenlijk alleen 'kratfietsen' (ok, en die kratloze van mij).
Ooit was het hip om juist een zo licht en snel mogelijke fiets te hebben, ook in de stad. Een die wendbaar is en makkelijk te verplaatsen. Ik kan de voordelen daarvan begrijpen.
Maar waarom deze transportfiets-hype? Goed, zo'n fiets zal wel lekker stevig zijn, maar ze zijn ook loeizwaar bij verplaatsen en het krat maakt de fiets instabiel en lastiger te besturen in de bochten. Bij parkeren zit dat krat enorm in de weg.
Kan iemand me dit uitleggen? Wie heeft er zo'n fiets en waarom precies?
Ooit was het hip om juist een zo licht en snel mogelijke fiets te hebben, ook in de stad. Een die wendbaar is en makkelijk te verplaatsen. Ik kan de voordelen daarvan begrijpen.
Maar waarom deze transportfiets-hype? Goed, zo'n fiets zal wel lekker stevig zijn, maar ze zijn ook loeizwaar bij verplaatsen en het krat maakt de fiets instabiel en lastiger te besturen in de bochten. Bij parkeren zit dat krat enorm in de weg.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
dinsdag 3 april 2012 om 09:15
dinsdag 3 april 2012 om 09:16
Ik vind een fiets met voordrager niet lastiger te besturen hoor.
Ik heb dus inderdaad zo'n fiets omdat het heel praktisch is. Niet iedereen heeft een auto onder de reet of wil voor elk wissewasje met de auto en met een transportfiets kan ik lekker veel boodschappen doen.
De fiets is inderdaad zwaarder dan een doorsneefiets, maar daar merk je weinig van met verplaatsen.
Enige nadeel is inderdaad dat een standaard fietsenrek te smal is voor je voordrager.
Ik heb dus inderdaad zo'n fiets omdat het heel praktisch is. Niet iedereen heeft een auto onder de reet of wil voor elk wissewasje met de auto en met een transportfiets kan ik lekker veel boodschappen doen.
De fiets is inderdaad zwaarder dan een doorsneefiets, maar daar merk je weinig van met verplaatsen.
Enige nadeel is inderdaad dat een standaard fietsenrek te smal is voor je voordrager.
dinsdag 3 april 2012 om 09:24
Leuk hoor, die mode. Maar ik erger me wel aan die enorme sturen die het onmogelijk maken om er een fiets naast te kunnen zetten in het rek. Of ze proppen hem er zelf toch tussen, met als gevolg kapotte kabels of beschadigde onderdelen van mijn fiets.. en als ze op de stoep worden gezet kun je er soms erg lastig langs, omdat ze zo breed zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Zorroo schreef op 03 april 2012 @ 09:12:
Ik was vanmorgen bij de school van mijn zoontje en het viel me ineens op dat vrijwel alle fietsen van de ouders die daar geparkeerd stonden van die transportfietsen waren, zware fietsen met zo'n log krat voorop. Er stonden nog een paar bakfietsen maar verder eigenlijk alleen 'kratfietsen' (ok, en die kratloze van mij).
Dat doet veel jeugd, zodat ze hun schooltas er in kunnen zetten.
En mensen zijn kuddedieren.
Mijn dochter heeft een bloemen fiets.
Overal bloemmetjes.
Dat doet veel jeugd, zodat ze hun schooltas er in kunnen zetten.
En mensen zijn kuddedieren.
Mijn dochter heeft een bloemen fiets.
Overal bloemmetjes.
Dat boodschappen doen vind ik een goede reden. Naar mijn idee doet iedereen (behalve ik) dat hoofdzakelijk met de auto. Maar niet dus..
Bij de school is het wel lastig vind ik, al die grote kratfietsen kriskras door elkaar geparkeerd. Ze klappen snel om door dat krat. En als er eentje omvalt, valt er ook gelijk zo veel.
Bij de school is het wel lastig vind ik, al die grote kratfietsen kriskras door elkaar geparkeerd. Ze klappen snel om door dat krat. En als er eentje omvalt, valt er ook gelijk zo veel.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
dinsdag 3 april 2012 om 09:28
mijn stuur klapt niet om hoor, want ik heb een parkeerbeveiliging op mijn stuur. Die hoort er gewoon op, maar men moet hem natuurlijk wel gebruiken.
Verder een tweebenige standaard (brommerstandaard) en je fiets staat als een huis. (okay niet als je hem vervolgens vol laadt met boodschappen, maar licht beladen of leeg blijft je fiets gewoon staan.)
Verder een tweebenige standaard (brommerstandaard) en je fiets staat als een huis. (okay niet als je hem vervolgens vol laadt met boodschappen, maar licht beladen of leeg blijft je fiets gewoon staan.)
dinsdag 3 april 2012 om 09:32
Begrijp het ook niet zo, heb de transportfiets een keer geleend van mijn zus, maar vond het echt niets. Ik heb dus een normale fiets met grote fietstassen, voor de boodschappen. Vind het veeeel prettiger om het gewicht achterop te hebben dan voorop. En als ik veel boodschappen moet doen, bv. voor een verjaardag, fiets ik gewoon een paar keer heen en weer (gelukkig is de supermarkt dichtbij).
dinsdag 3 april 2012 om 09:41
quote:KarendeGroot schreef op 03 april 2012 @ 09:18:
Ik heb zo'n fiets. Al een paar jaar, voor de hype begon.
Waarom? Omdat ik zelf stevig ben en dus een stevige fiets nodig heb. Mamafietsen lelijk vind maar wel een kind te vervoeren heb. Het een stoere fiets vind. Daarom eigenlijk.Oh dan is het goed, dan vinden we jou geen suffe burgertrut! (wat is het nut van zo'n opmerking?!)
Ik heb zo'n fiets. Al een paar jaar, voor de hype begon.
Waarom? Omdat ik zelf stevig ben en dus een stevige fiets nodig heb. Mamafietsen lelijk vind maar wel een kind te vervoeren heb. Het een stoere fiets vind. Daarom eigenlijk.Oh dan is het goed, dan vinden we jou geen suffe burgertrut! (wat is het nut van zo'n opmerking?!)
dinsdag 3 april 2012 om 09:49
quote:flip123456789 schreef op 03 april 2012 @ 09:47:
Het lijkt me wel handig, nu kan ik amper boodschappen meenemen op de fiets. Maar ik vind het zonde van mijn geld, ik heb nu een oude fiets van mijn moeder die het nog heel goed doet.Scoor een set fietstassen van +/-5 euro bij de Action! Gewicht achterop is wel fijner dan voor op je stuur.
Het lijkt me wel handig, nu kan ik amper boodschappen meenemen op de fiets. Maar ik vind het zonde van mijn geld, ik heb nu een oude fiets van mijn moeder die het nog heel goed doet.Scoor een set fietstassen van +/-5 euro bij de Action! Gewicht achterop is wel fijner dan voor op je stuur.
dinsdag 3 april 2012 om 09:50
dinsdag 3 april 2012 om 09:55
Ik had een batavus delivery bike, erg praktisch maar zwaar!! En dat al zonder krat. Met krat was het helemaal zwaar en met fietsstoeltje en een bewegelijk kind was het helemaal niet te doen. Nu een moederfiets, maar ik mis toch eigenlijk stiekem wel de voordrager met krat..misschien laat ik die er toch wel op zetten. Niet om zo nodig mee te doen met de mode maar vanwege het gemak om de boodschappen in te vervoeren. Zeker met de belachelijke bezineprijzen is dat wel ideaal
dinsdag 3 april 2012 om 10:04
Ik had voorheen een kronan met voordrager (maar zonder krat). Dit was inderdaad een zware fiets. De kronan is vergaan, maar de voordrager heb ik gemonteerd op mijn huidige fiets.
De voordrager vind ik echt ideaal om mijn boodschappen en allerlei andere spullen op te vervoeren. Wij hebben dan ook geen auto, dus je moet wat. Een krat vind ik zelf trouwens niet handig, gezien ik regelmatig spullen vervoer die te groot zijn voor zo'n krat.
De voordrager vind ik echt ideaal om mijn boodschappen en allerlei andere spullen op te vervoeren. Wij hebben dan ook geen auto, dus je moet wat. Een krat vind ik zelf trouwens niet handig, gezien ik regelmatig spullen vervoer die te groot zijn voor zo'n krat.
dinsdag 3 april 2012 om 10:10
Overigens heb je bij de HEMA de Vrachtpatser, mooi ding is dat.
http://www.hema.nl/winkel ... accessoires/vrachtpatser-(41177166)
http://www.hema.nl/winkel ... accessoires/vrachtpatser-(41177166)
dinsdag 3 april 2012 om 10:28
quote:SeptemberGirl schreef op 03 april 2012 @ 09:44:
Overigens heb ik ook een fiets met een krat voorop, toentertijd zo in de aanbieding gekocht bij de HEMA, vind het wel handig zo'n krat, maar blijkbaar ben ik dus wel een slaaf van de fietsmode. Who cares!Ik heb er toen naar gekeken, maar toen ik zag dat er maar 15 kilo in mag ben ik afgehaakt. Heb toen van die enorme fietstassen gekocht (50 liter) en die stouw ik vol. En daar bovenop nog wc-papier en brood Ik lijk soms wel een minivrachtwagen
Overigens heb ik ook een fiets met een krat voorop, toentertijd zo in de aanbieding gekocht bij de HEMA, vind het wel handig zo'n krat, maar blijkbaar ben ik dus wel een slaaf van de fietsmode. Who cares!Ik heb er toen naar gekeken, maar toen ik zag dat er maar 15 kilo in mag ben ik afgehaakt. Heb toen van die enorme fietstassen gekocht (50 liter) en die stouw ik vol. En daar bovenop nog wc-papier en brood Ik lijk soms wel een minivrachtwagen
dinsdag 3 april 2012 om 10:35
ik heb zo'n postcode loterij fiets. Ooit voor 150 eur van marktplaats gekocht omdat een dorp verderop er een overschot was. Ik heb ook geen auto, maar kan wel al mijn boodschappen mee doen. Alles gaat mee zonder problemen. Lekker stevig. Voor het echte fietswerk heb ik een fiets met versnelling en lichter. Want afstanden fietsen zonder versnelling is niet mijn ding
dinsdag 3 april 2012 om 10:53
quote:rodina schreef op 03 april 2012 @ 10:48:
Ik dacht dat het om stelletjes zou gaan met beide een rode fleecetrui, moeders met fietstassen bepakt en bezakt en vaders met de mannenvariant met iets meer opties en zo'n kaart op het stuur.
En dan de koffie mee voor onderweg, want als je overal iets moet gaan kopen loopt het ook zo in de papieren...
Ik dacht dat het om stelletjes zou gaan met beide een rode fleecetrui, moeders met fietstassen bepakt en bezakt en vaders met de mannenvariant met iets meer opties en zo'n kaart op het stuur.
En dan de koffie mee voor onderweg, want als je overal iets moet gaan kopen loopt het ook zo in de papieren...