Fietsmode

03-04-2012 09:12 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was vanmorgen bij de school van mijn zoontje en het viel me ineens op dat vrijwel alle fietsen van de ouders die daar geparkeerd stonden van die transportfietsen waren, zware fietsen met zo'n log krat voorop. Er stonden nog een paar bakfietsen maar verder eigenlijk alleen 'kratfietsen' (ok, en die kratloze van mij).

Ooit was het hip om juist een zo licht en snel mogelijke fiets te hebben, ook in de stad. Een die wendbaar is en makkelijk te verplaatsen. Ik kan de voordelen daarvan begrijpen.

Maar waarom deze transportfiets-hype? Goed, zo'n fiets zal wel lekker stevig zijn, maar ze zijn ook loeizwaar bij verplaatsen en het krat maakt de fiets instabiel en lastiger te besturen in de bochten. Bij parkeren zit dat krat enorm in de weg.

Kan iemand me dit uitleggen? Wie heeft er zo'n fiets en waarom precies?
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
quote:Zorroo schreef op 03 april 2012 @ 09:12:

Ik was vanmorgen bij de school van mijn zoontje en het viel me ineens op dat vrijwel alle fietsen van de ouders die daar geparkeerd stonden van die transportfietsen waren, zware fietsen met zo'n log krat voorop. Er stonden nog een paar bakfietsen maar verder eigenlijk alleen 'kratfietsen' (ok, en die kratloze van mij).

Ooit was het hip om juist een zo licht en snel mogelijke fiets te hebben, ook in de stad. Een die wendbaar is en makkelijk te verplaatsen. Ik kan de voordelen daarvan begrijpen.

Maar waarom deze transportfiets-hype? Goed, zo'n fiets zal wel lekker stevig zijn, maar ze zijn ook loeizwaar bij verplaatsen en het krat maakt de fiets instabiel en lastiger te besturen in de bochten. Bij parkeren zit dat krat enorm in de weg.

Kan iemand me dit uitleggen? Wie heeft er zo'n fiets en waarom precies?

LOL, als kratbezitter erger ik me meer aan de bakfietsen bij school;)

Ooit had men fietstassen, nu kratten, zo zie ik het.

Mode/hype?

denk het.

Zwaar voorop hangt af van de fiets, er zijn beugels die met het stuur mee bewegen en die stil blijven. En het is een kwetsie van wennen.

Het voordeel van tassen achterop is dat het, hoe dan ook, minder zwaar is. Het nadeel is dat het moet passen in de tassen, bij een krat is dat minder/niet van belang.

zowel mijn 2 puberdames als ik hebben een krat voorop, ook beiden een fiets waarbij het past/hoort.

Ideaal voor schoolspullen maar het had ook een fietstas achterop kunnen zijn

Heb zelf geen auto, doe alles met de fiets en vind boodschappen doen met kratten handiger dan ooit de fietstassen.

Offtopic: wat heb ik tegen die bakfietsen? er worden kinderen in vervoerd die anders allang zouden fietsen, Dat getrut geeft me kriebels. en soms zitten me ze in de weg maar vind ik minder een issue

(ik woon de Watergraafsmeer in A'dam, volgens de media DE bakfietsbuurt van NL)
Je bent zelf een theepot
quote:SeptemberGirl schreef op 03 april 2012 @ 09:49:

[...]

Scoor een set fietstassen van +/-5 euro bij de Action! Gewicht achterop is wel fijner dan voor op je stuur.ja maar je moet ook geen 5 pakken melk, 4 pakken yoghurt en 6 anderhalve literflessen cola voorop leggen. Ik doe voorin de grote maar lichte dingen zoals: wcpapier, brood, luiers (toen de kinderen nog in de luiers zaten).
overigens boeit het me niet of het mode of niet is.

Ben ik een suffe burgertrut met mijn transportfiets? Kennelijk dan.
Ik snap wel dat zo'n ding aan de voorkant handig kan zijn, snap alleen niet waarom ze de bagagedrager er aan de achterkant er (bij veel) fietsen dan afhalen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven