GLW vragen

31-01-2012 21:25 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik snap er niks meer van. Heeft iemand het licht gezien?

Hoe betaal je, als je in Amsterdam woont, je drinkwater? Valt dit onder de Waterschapsbelasting? Voor zover ik het van de website begrijp valt alleen het schoonmaken, niet het leveren van drinkwater, onder hun verantwoordelijkheid.

En valt het verhitten van dit water, voor douchen e.d., dan gewoon onder 'gas', dus de kosten voor je energieleveraar?
Nee, waterschapsbelasting is iets anders dan het drinkwater. In amsterdam is PWN het waterbedrijf volgens mij, daar moet je je aanmelden, je geeft bij aanmelding je meterstand door en later weer eens en dan krijg je een afrekening voor het aantal kuub's.

Het ligt er aan hoe je je warm water verwarmt, gebeurt dit door een boiler (elektra) of een cv-ketel (gas)? Maar dat gaat dus inderdaad via je energieleverancier.

Nog even een aanvulling, je waterleverancier kun je niet kiezen, is regiogebonden. Je gas en elektraleverancier kun je wel kiezen.
Licht.... Wij hebben oxxio daarvoor, ook A'dam.
Je betaalt in Amsterdam twee verschillende bedragen: waterschapsbelasting en water.
Ik woon in Amsterdam en volgens mij krijg ik meerdere rekeningen van Waternet. De ene keer is het waterschapsbelasting (of hoogheemraadschapsbelasting of zoiets) en de andere keer is het drinkwater. Verhitten valt onder de gas- en elektriciteitsrekening.
Winter is coming...
quote:hurtigruten schreef op 31 januari 2012 @ 21:30:

Je betaalt in Amsterdam twee verschillende bedragen: waterschapsbelasting en water.En dat is volgens mij overal zo? Het waterschap doet het waterbeheer, niet de levering van drinkwater.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Waternet verzorgt het drinkwater in Amsterdam. Maar ze sturen de rekening naar de Vve en niet naar je eigen adres. De meeste woningen in Amsterdam hebben geen watermeter. In deze gevallen betaal je een bedrag per eenheid. Uit hoeveel eenheden je woning bestaat wordt berekend door Waternet. Vaak kloppen die berekeningen niet helemaal, dan kun je een herberekening aanvragen.

Elektra en gas valt onder je energieleverancier. Daarnaast betaal je Liander (vaak loopt dit al via je energieleverancier) voor het gebruik van het netwerk. Het verwarmen van je water gebeurt via je cv ketel of boiler en daar is gas en/of elektra voor nodig.
uhhh Miek, niet iedereen heeft een koophuis hoor
quote:Troeta schreef op 31 januari 2012 @ 22:21:

uhhh Miek, niet iedereen heeft een koophuis hoor

En ik heb wel degelijk een watermeter in A'dam centrum, sinds een jaar of 4. Waternet probeert de oude situatie (vast tarief per huishouden) zo snel mogelijk te vervangen door meters per adres.

Let wel goed op de meterstand. Toevallig vandaag achtergekomen dat in mijn nieuwe woning de makelaar (en wij stonden erbij en keken ernaar) de verkeerde stand heeft genoteerd. Dit scheelt 200 ton :-) Gellukkig begreep waternet dat we dat niet hadden verbruikt en de oude bewoners geen negatief waterverbruik hadden gehad het afgelopen jaar. Het gaat om de zwarte blokjes met witte cijfers in de meter (als je die dus hebt!).
Dan is er nog steeds een Vve, alleen dan bestaat die (gedeeltelijk) uit de woningcoöperatie.
Waternet is inderdaad bezig met meters maar het gros heeft nog geen meter. Het is ook niet zomaar mogelijk bij elke woning. In ons gebouw (jaren '30) gaat het bijvoorbeeld niet zomaar. Dat zou veel leidingwerk met zich meebrengen.
Danku, ik begrijp nu hoe het zit!

Ik geloof dat óf mijn huisbaas het water ophoest, óf dat ik zelf even ergens achter aan moet..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven