Haken is best leuk!

14-07-2010 14:25 1895 berichten
Alle reacties Link kopieren

Hallo!

Toen ik ziek was een tijdje geleden verveelde ik me zo dat ik mezelf met behulp van Youtube heb leren haken. En het is gewoon leuk!! ( En ook weer helemaal hip!)

Zijn er hier ook meer mensen die haken?

Op Youtube kun je zoeken op crochet om bepaalde steken te leren.

Ik koop mn wol/katoen/naalden meestal op de markt.

Mn volgende projecten gaan een laptopsleeve en een kraamcadeau voor een oud-collega worden.

Wie haakt er hier nog meer?

Even een handig tabelletje toegevoegd!

Youtube-filmjes!

Single crochet

Double Crochet

Triple Crochet

Half Double Crochet

Cirkel

Magic circle

Andere videos

DROPS instructievideos

Patronen:

Granny squares

Craftbits

Coats and Clark
quote:cynthiao schreef op 25 juli 2011 @ 10:28:

Je ziet het wel eens in de modewinkels: een sierrandje rond de onderkant van een T-Shirt. Ik vind dat mooi en zou het ook zelf willen doen,

Wat voor materiaal aan garen heb je nodig en hoe bevestig je dat randje aan het T-shirt?

Maak je eerst het randje en naai je het met de naaimachine erop of begin je meteen met je haaknaald te haken in het T-shirt.

Wie heeft hier verstand van?

Je hebt dan een heel dun garentje nodig en een dun haaknaaldje. Ik zou eerst de rand haken en dan pas erop naaien, met de hand.

In fourniturenwinkels zijn vaak ook wel van zulke randjes te koop, die kan je ook gebruiken. Is dan niet zelf gehaakt, maar wel zelf eraan gemaakt én zelfbedacht!
quote:noopes schreef op 25 juli 2011 @ 15:01:

Ik heb een paar pagina´s doorgelezen en het klinkt echt heel leuk! Maar is er ook iemand die doet breien? En wat is dan leuker / mooier, haken of breien?Ik doe beiden, en het is wel erg verschillend. Met haken kan je meer verschillende patronen en vormen maken. Ik brei niet goed genoeg om daar veel patronen in te maken.
Mijn brei ervaring is zeer beperkt. Zeg maar: bijna helemaal niet.

Met haken pas een jaar of 2 geleden begonnen en ik was meteen helemaal hooked!

Nu doe ik het weer een stuk minder, want ik ben verslaafd aan mijn naaimachine. Stiekem vind ik dat veel leuker...
Ik heb hele leuke kettingen gezien, voor de echte haakfanaten

ketting 1

ketting 2

Ben trouwens bezig met een koala.
Ik vond een leuke blog met heel veel haak-voorbeelden. Oe, ik ga er gewoon van smullen, al die leuke kleurtjes!

http://hakenenmeer.blogspot.com/

Ze heeft een hele leuke grannytas er tussen staan. Ik had nog wat granny's liggen, en te weinig wol om er een deken van ta maken, maar mijn tas is veel te slap. Ik heb echt heel hard gelachen met mn vriend, want nu lijkt het een soort van Zwarte Pieten zak. Ach, ik vind er vast wel wat op!

Ik heb vandaag heel veel kleurtjes gekocht, beetje regenboog kleuren. Die gaan mee op vakantie, dan maak ik er een deken van naast de tent!
quote:kaatje_85 schreef op 25 juli 2011 @ 15:58:

ik heb afgelopen weekend nog een nieuwe creatie online gezet op mijn site, Karen de Kameleon.

klik voor Karen!

Wat een leuke site heb je, Kaatje!

Door dit topic ook maar eens een haaknaald, een bolletje wol en een boekje gekocht en sinds vanochtend aan het oefenen. Ik heb veel aan de filmpjes in de OP want ik ben duidelijk geen natuurtalent. Ik hoop over een poosje ook zulke mooie creaties kan maken als jullie allemaal!
Leuk LadyPhoxy! Lukt het een beetje? Haken is eigenlijk heel simpel, zodra je het kunstje doorhebt. Maar dat doorhebben, daar gaat nog wel eens wat tijd inzitten, haha!
Ik heb bijna mijn hele zaterdag zitten haken, terwijl ik echt moest poetsen en andere huishoudelijke taken te doen!

Het duurde inderdaad even voordat het kwartje viel, gewoon recht uit haken lukte me wel, maar zo'n figuurtje heeft toch vaak een rondje als basis en ik snapte eerst niet wat ik precies moest doen, als ik het patroon las. Maar dankzij vele You tube-filmpjes snap ik het nu! Heb wat proef stukjes zitten haken en het gaat al best aardig, ik raak alleen snel de tel kwijt

Tot nu toe vind ik het leuk, al is het toch nog wel iets moeilijker dan dat ik gehoopt had!
De tel kwijt? Weet je dan niet meer waar het begin/einde zit? Dan is een stekenmarkeerder handig: een paperclip bijv. Die zet je dan in de eerste steek vast, dan is het makkelijker begin/eind vinden.

Als je lossen, halve vasten, vasten, stokjes en dubbele stokjes kan maken, dan kom je al heel ver!

Veel plezier.
Ik heb het probleem nu opgelost door steeds even een draadje in een andere kleur door de eerste steek van mijn rondje te steken.

Voor mijn eerste patroon (een octopus) heb ik alleen maar lossen en vasten nodig en dat gaat helemaal goed.

Stokjes en dubbele stokjes al wel gedaan op een recht oefenlapje, maar voorlopig nog niet nodig. Na de octopus misschien bij een wat moeilijker patroon.
quote:pop1980 schreef op 30 juli 2011 @ 01:40:

Ik vond een leuke blog met heel veel haak-voorbeelden. Oe, ik ga er gewoon van smullen, al die leuke kleurtjes!

http://hakenenmeer.blogspot.com/

Ze heeft een hele leuke grannytas er tussen staan. Ik had nog wat granny's liggen, en te weinig wol om er een deken van ta maken, maar mijn tas is veel te slap. Ik heb echt heel hard gelachen met mn vriend, want nu lijkt het een soort van Zwarte Pieten zak. Ach, ik vind er vast wel wat op!

Ik heb vandaag heel veel kleurtjes gekocht, beetje regenboog kleuren. Die gaan mee op vakantie, dan maak ik er een deken van naast de tent!Die tas heb ik ook gemaakt Of nou ja: Ik ben ermee bezig. Er moet nog een voering in (maar ik weet niet wat voor stof) en ik wacht nog op hengsels.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Echt een superleuke blog!! Bedankt voor de tip!
Ik ben ook nog hard aan het doorhaken! Nog 4bolletjes en dan is mijn grote bankkussen af!! :D

Heb alleen wel steeds meer last van mijn duim?

Misschien dat ik te krampachtig met mn duim haak:S
Christel Krukkert heeft een nieuw patroontje online staan, van een wasbeer. Vond hem cute, dus heb het gekocht.

Gisteren heb ik ook het boekje ''Amigurumi enzo'' besteld van EchtStudio/Koekeridoo ben heel benieuwd!! De sneak peak zag er veelbelovend uit.

Ben nu bezig aan een vlinder (kraamcadeautje) en 2 tekkels.
Ik ben bezig met de krokodil uit Super Super Cute Crochet van Brigitte Read. Ze heeft het op een gegeven moment over 'using CC' en legt vervolgens nergens uit waar die afkorting voor staat. Het is in ieder geval niet Contrasting Colour. Weet iemand wat het betekent? Er staan hele leuke beesten in dit boek, maar door de slordige uitleg moeilijk te haken.
edit: niet goed gelezen, ik ken CC alleen maar als contrasting colour, sorry.
Lees net recensies op Amazon dat er meer mensen zijn die vinden dat haar instructies niet kloppen en onvolledig zijn. Jammer want de beestjes zijn echt heel leuk.
kaatje, heb je je boekje van echtstudio al binnen? Ben er ook wel erg benieuwd naar eigenlijk!

Ik moet de komende dagen werken op een evenement en voor de ochtenden en avonden dat ik niks te doen heb ga ik denk ik ook weer even een haakwerkje meenemen.

Ik ga waarschijnlijk deze maken:

Vind m zooo cool!
Hee, de plaatjes werken weer!!!
Karan, errug leuk!

Maar hoe haak je zijn baard?
Die kabouter is tof ik denk dat de baard met loopstitch wordt gehaakt?

Het boekje ''Amigurumi enzo'' van Echtstudio is, vind ik, echt wel de moeite waard. Mijn favoriete patronen: de giraffenfamilie (die op de voorkant staan), de set bestaande uit draak, ridder en stokpaardje , de kangaroes en natuurlijk de vos. Is trouwens ook via bol.com te verkrijgen.

Ik heb een chinchilla gehaakt, de gelijkenis van een van mijn eigen chinnies:

Plaatje doet het niet dus dan maar een linkje naar de foto's!
Hey!!

Ben ik weer eens. Weten jullie leuke adresjes in Maastricht (liefst centrum) om wolletjes en garens te kopen?! Ik ga er morgen een dagje heen..
Heb omslagdoek gemaakt van alleen maar stokjes (een 3-hoek). Hij is af en heel lekker warm
Wat een grappige foto Kaatje, van de 2 chinchilla's.

Ik heb mijn eerste project af, Guusje de Giraf. Hij is erg leuk geworden al zeg ik het zelf. Het haken ging vrij snel, maar het in elkaar zetten duurde even.

In de tussentijd wel alvast begonnen aan Stella de Koe, ook van Christel Krukkert en de matroesjka uit het boekje Amigurumi & More, in 2 kleuren, blauw zoals in het boekje en ook in het rose.

Voor de blauwe moet ik alleen de kleine bloemetjes nog haken, maar daarvoor moet ik nog even het goede garen kopen, daarom maar alvast aan de rose begonnen.
Ik vind dat boekje van Echtstudio ook echt heel leuk! Ik heb 1 girafje gemaakt (moet de draadjes alleen nog wegstoppen) en Dibbes de draak ligt in stukjes half af te zijn op mijn bureau.

ik ben momenteel bezig met een 'vikinghelm'. Het is meer een muts met hoorns, maar goed .
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven